הפתק הצהוב הוא לבחירת ראש העירייה, הפתק הלבן הוא לבחירת הרשימה למועצה - כאן למעשה יוכרע הרכב מועצת העירייה בחמש השנים הקרובות. בבחירות 2024 בראשון לציון זה המקום שבו נמצא "האקשן" האמיתי. אז מה אתם יודעים על המתמודדים למועצה? לפני שמצביעים - תקראו ותכירו אותם.
7 צפייה בגלריה
רז קינסטליך
רז קינסטליך
רז קינסטליך אחרי הניצחון בבחירות הקודמות. ינסה לתרגם את ההצלחה - למועצה
(צילום: פרטי)

אי אפשר לקרוא למה שקורה בימים אלה ברחובות ראשון לציון אווירת בחירות קלאסית, אמנם שלטי הבחירות מקשטים את העיר בחודש האחרון, אבל פרלמנטים סוערים לא תמצאו כאן, כן ויכוחים על החלטות שהתקבלו ועל שינויים שעברה העיר בשנים האחרונות, אבל נראה שתמונת הבחירות ברורה לכולם.
העובדה שראש העירייה רז קינסטליך מוביל משמעותית בסקרים, עלולה לגרום למה שהוא חושש ממנו מאוד - אחוזי הצבעה נמוכים, בגלל התוצאות הידועות כביכול מראש ובעיקר בגלל המלחמה שטרפה כאן את כל הקלפים של חיינו.

7 צפייה בגלריה
בניין עיריית ראשון לציון. מי ינהל אותו בחמש השנים הקרובות?
בניין עיריית ראשון לציון. מי ינהל אותו בחמש השנים הקרובות?
בניין עיריית ראשון לציון. מי ינהל אותו בחמש השנים הקרובות?
(צילום: אבי מועלם)

בשבוע האחרון קינסטליך העלה הילוך בעיקר בניסיון להשיג כמה שיותר חברי מועצה מהרשימה שלו. לכוח הזה הוא נחוץ יותר מכל כדי להתמודד עם לא מעט אתגרים כמו עבודות הרכבת הקלה, המאבק במתקן הפסולת, המהפך שהוא מוביל בחוף הים והשלמת מתחם האלף.

קראו גם:

קדנציה סוערת


אי אפשר לטעון שלראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך היו חיים קלים בקדנציה הראשונה. מלבד העובדה שהוא נבחר להחליף ראש עירייה שלא חיבב אותו בלשון המעטה, הוא גם נאלץ להתמודד עם משברים עצומים, מגפת הקורונה שאילצה את העירייה למצוא פתרונות יצירתיים, מבצע שומר 'חומות' עם עשרות אזעקות בעיר והרוגה אחת, לאה יום טוב ז"ל, עבודות התשתית במערב העיר שהפכו את הצירים באזור לפקוקים ביותר והסעירו את העיר וכמובן מלחמת 'חרבות ברזל' שעדיין נמשכת.
במהלך המלחמה ראשון לציון כיכבה במקום השלישי והמפוקפק ברשימת הערים המופגזות, קינסטליך היה צריך למצוא פתרונות מיגון, מענה למצוקות וכמובן ללוות את משפחות החללים הרבות בעיר וכן את משפחות החטופים. גם בפן האישי הוא עמד מול אתגר משמעותי, כשהבחירות המקומיות נדחו שוב ושוב והיה צורך לגייס מימון לארבעה חודשי קמפיין נוספים.

7 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבנין בראשון לציון
פגיעה ישירה בבנין בראשון לציון
פגיעה ישירה בבנין בראשון לציון. מקום שלישי ברשימת הערים המופגזות
(צילום: דוברות כבאות והצלה ראשל"צ)

הטענה שראשי ערים צעירים צריכים קודם ללמוד ואחר כך לפעול לא ממש יושמה בראשון לציון. עם היבחרו יצא קינסטליך למספר מהלכים משמעותיים, פרויקט הרכבת הקלה, פרויקט האלף והריסת מסעדות החוף. אף אחד מהם לא זכה להרבה פופולאריות בהתחלה, להיפך, בין אם בשליטת העירייה או לא, העבודות על הרכבת הקלה החמירו את הפקקים בעיר, פרויקט האלף נמצא תחת עננה של מאבקים ציבוריים כמו המאבק בהקמת מפעל האשפה שרבים טוענים שישפיע על זיהום האוויר באזור והדרישה לשמר את שמורת החולות. גם ההחלטה לסגור את המסעדות לא התקבלה באהבה, עקב הטענות כי הן חלק בלתי נפרד מהנוסטלגיה של העיר.
למרות החששות והמהלכים שראשי ערים מאוד חוששים מהם, בטח בשנת בחירות, מדובר בהחלטה אמיצה של ראש העירייה על מהלכים שנועדו להכניס סדר בעיר ואת הפירות עליהם התושבים יקצרו בהמשך.
"ראשון לציון נולדת מחדש, זה מרגיש כמו חבלי לידה אבל לא בטוח שנשרוד אותם", אומר בעל עסק על חוף הים, "עכשיו יש כאן כאוס, הכל עבודות, שיפוצים, במקום ים רואים אתר בנייה. אם נשרוד את התקופה הזאת יהיה כאן גן עדן, החוף שלנו יהפוך ללב העיר, השאלה רק אם נחזיק מעמד כי עסקים וגם תושבים לא יכולים לחיות בעתיד, הם חיים בהווה".

המטרה: כוח במועצה


לאורך זמן היה נראה כי קינסטליך עתיד להתמודד בקלפי מול פתק ירוק, הנוהל בו מתנהלת מערכת בחירות עם מועמד אחד. אף אחד בסביבתו לא היה מעוניין בתרחיש הזה, כדי להימנע מכך שתושבים ינצלו את ההזדמנות 'להוכיח' את ראש העירייה המכהן, גם אם הם מעוניינים שימשיך בתפקידו. מקרה דומה התרחש ברחובות בבחירות 2018 כאשר ראש העירייה, רחמים מלול, היה מתמודד יחיד ובכל זאת 36 אחוז מהמצביעים הגיעו לקלפי כדי להכניס למעטפה פתק ירוק.
לבסוף קם מתמודד מול קינסטלך, יו"ר סיעת ראשון אחרת, יצחק אבשלומוב, שהחזיק בתיק התחבורה, פיתוח עסקי ושימש כמשנה לראש העירייה. במהלך הקדנציה האחרונה אבשלומוב היה שייך לסיעת "דרך חדשה" שבראשה עמדה סגניתו של קינסטליך, ליאל אבן זוהר, שלאחר שחברה לקינסטליך בסיבוב השני בבחירות 2018 וסייעה לו להביא את הניצחון החליטה בבחירות הנוכחיות להיכנס למפלגתו. לכן הבחירה של אבשלומוב נראית תמוהה, מדוע שחבר מועצה עם מגוון תפקידים משמעותיים יתמודד מול ראש עירייה שצפוי לזכות?

7 צפייה בגלריה
אבשלומוב. "אין לי עניין אישי מול רז"
אבשלומוב. "אין לי עניין אישי מול רז"
אבשלומוב. "אין לי עניין אישי מול רז"
(אבי מועלם)

"קיבלתי את ההחלטה כי לא נתנו לי יד חופשית להשפיע ועצרו אותי", טוען אבשלומוב, "אני רואה שרז מוביל, אבל תושבים שרוצים להביע את דעתם ולומר שהמצב לא מקובל עליהם יבחרו בי. אני לא חושב שזה נכון תמיד לחייך למערכת, למשרד התחבורה, למשרד לאיכות הסביבה, לכל המשרדים שמנסים לקבל החלטות בעיר".
במידה ולא תיבחר, תאבד את הכח שלך במועצה?
"אני צריך לומר את מה שיש לי ולא משנה מה העתיד הפוליטי שלי. יש לי נכדים, אני לא רוצה שהם יגורו ליד מפעל אשפה או ארובה או אנטנה, אני רוצה לדאוג להם, זה מה שחשוב לי. אין לי עניין אישי מול רז, זו לא זירת אגרוף, המאבק שלי הוא מול החלטות שהתקבלו".
אז מה עומד לקרות בבחירות 2024 בראשון לציון? אין הרבה תרחישים אפשריים, קינסטליך זוכה לתמיכה גורפת יחסית לאבשלומוב. אחוזי הבחירה צפויים להיות נמוכים, גם כי הציבור טרוד במלחמה וגם כי רבים עדיין מגויסים בחזית הלחימה. לרוב כשאחוזי ההצבעה נמוכים אין מהפכים גדולים וראשי עירייה מכהנים ממשיכים לקדנציה נוספת.
אז על מה קינסטליך נאבק? על כוח במועצה. ככל שסיעתו תגדל ותתחזק וככל שיהיו פחות סיעות במועצה, כך הוא יהיה פחות חשוף לסחטנות מצד נבחרי ציבור שיבקשו להראות תוצאות לציבור המצומצם שבחר בהם. גם המתמודדים למועצה מבינים את זה, למעשה רבים מהם משתמשים בהבטחה לתמוך בקינסטליך כאמצעי שכנוע מול הבוחרים. כך לדוגמא סיעת "ראשון בכיוון הנכון" שבמסגרת קמפיין הבחירות שלה תלתה שלטי חוצות עם הכיתוב "רז חייב בולדוזר בשטח".
סיעות נוספות גם כן העלו את הנושא בחוגי תושבים, כאשר בשיח מול התושבים הם מתחייבים שבחירה בהם לא תוביל לפגיעה בסיכויי ההצלחה של קינסטליך. "זה אולי נשמע קצת מגוחך, כי אם אתה מבטיח לתמוך בו אז למה אתה לא מצטרף אליו?", אומר תושב שהשתתף בחוגי בית, "אבל מצד שני הם אומרים משהו מאוד הגיוני, הם לא רוצים מלך, הם רוצים נבחר ציבור שיודע ששמים עליו עין ומפקחים עליו".

בין אמהרית לרוסית


סיעתו של מקסים בביצקי, מציגה שילוט בשפה הרוסית ורשימה שרובה יוצאי ברית המועצות לשעבר. לכן גם ברשתות החברתיות הסיעה מקדמת תכנים ברוסית. גם על הקהילה האתיופית יש מאבק ברור, בזמן שהפעילה החברתית אלסה ברוך יאסו שעומדת בראש הסיעה החדשה "כולנו ראשונים", היא האישה האתיופית הראשונה שמובילה סיעה בעיר, גם סיעת ש"ס מצליחה לנגוס באחוזי ההצבעה בקרב העדה. זאת לאחר שש"ס הצליחה לגייס לשורותיה רבנים ונציגים בכירים מהעדה שיתמכו בה והם אף קראו בגלוי לציבור לבחור בש"ס. מהלך שבין היתר התאפשר כיוון שיו"ר הסיעה, טל נאור מחובר לבכירי העדה.

7 צפייה בגלריה
ברוך יאסו
ברוך יאסו
ברוך יאסו
(צילום: בני לפיד )

ברוך יאסו מציגה רשימה מגוונת שמחציתה מהעדה האתיופית וכולה מתחייבת לפעול בנושאים חברתיים כמו רווחה ואיכות הסביבה.
תקדים נוסף כמעט נקבע שכשרשימת "ראשון גאה" בראשות נועם אלקריב הכריזה על כוונתה להתמודד למועצה. בסופו של דבר הרשימה 'התמזגה' לתוך רשימת יש עתיד וצעירי ראשון לציון בראשות איתי מתיתיהו. "אונור ג'רי לי, שהיה מיועד להיות מספר 2 ברשימה הגאה נמצא אצל מתיתיהו במקום השישי", מסביר אלקריב, "אומנם זו רשימה עם שני מנדטים אך היא צפויה לגדול ועם הסכמים פנימיים אנחנו בטוחים שג'רי לי יהיה חבר המועצה הטרנס הראשון בישראל, למעשה הוא כבר המתמודד הגאה הראשון בבחירות בעיר. אנחנו עובדים קשה שהקהילה תקבל ייצוג מכובד במועצה".

7 צפייה בגלריה
אונור ג'רי לי. נציג הקהילה הגאה
אונור ג'רי לי. נציג הקהילה הגאה
אונור ג'רי לי. התקווה הגאה למועצה
(פרטי)

דרמה לא תהיה כאן


אם מישהו ציפה שבבחירות 2024 הוא יזכה לחזות בדרמה הסוערת של הבחירות הקודמות, נכונה לו אכזבה. בשנת 2018 ראשון לציון היתה בלב הסערה של הבחירות המקומיות, כשקינסטליך, שהיה סגנו של ראש העירייה הוותיק, דב צור, קרא תיגר נגדו.

7 צפייה בגלריה
 דב צור בהצבעה בסבב הבחירות השני ב-2018
 דב צור בהצבעה בסבב הבחירות השני ב-2018
דב צור בהצבעה בסבב הבחירות השני ב-2018
(צילום: אבי מועלם)

צור הגיע לבחירות כשברקע חשדות בגין עבירות שוחד, מרמה והלבנת הון. בסיבוב הראשון הוא קיבל 31.8 מסך הקולות (33,194 הצבעות), ואילו קינסטליך קיבל 21.7 אחוז (22,663 הצבעות), ליאל אבן זוהר קיבלה 19.4 (20,128 הצבעות) ודורון אוזן 15.3 אחוז (15,977) הצבעות.
בסבב השני אבן זוהר הביעה תמיכה בקינסטליך, מהלך ששינה את פני המפה הפוליטית וקינסטלך ניצח כשזכה ב-37,525 קולות, לעומת 33,768 שקיבל צור. המהלך חיבר בין אבן זוהר לקינסטליך ובקדנציה הנוכחית היא לא משמשת כסגנית אלא כחלק משמעותי מהפנים של ראשון לציון באירועים, טקסים ופעילות ציבורית. לכן איש לא התפלא כשהיא הצטרפה לרשימה של קינסטליך ומתמודדת לצידו בבחירות הנוכחיות.