בין העבודות על הרכבת הקלה, אתרי הבנייה הרבים, גידול האוכלוסייה וכמובן ריבוי כלי הרכב על הכביש, הפקקים בראשון לציון הפכו לסיוט מתמשך. רבים חושבים שמדובר בגזרת גורל, אך מתברר כי בימים אלו מקודמות תוכניות שיכולות לשנות את המצב.
4 צפייה בגלריה
הפקקים במערב העיר
הפקקים במערב העיר
הפקקים במערב העיר
(צילום: ריאן)


התוכנית לשחרור הפקק


"כמעט שנה וחצי רדפנו אחרי משרד התחבורה ונת"ע לקבל תוכנית להקלת הפקקים במערב העיר", אומר מחזיק תיק התחבורה, המשנה לראש העירייה, איציק אבשלומוב, "עד עכשיו אמרו לנו 'זה המצב', אבל התעקשנו שהם גמרו את העיר וחנקו אותנו. זו תוכנית שנכתבה על ידי גורם חיצוני, כדי שיהיה ברור שמדובר נטו בדעה מקצועית ולא בגחמה אישית.
"צריך להבין שלאורך כל תוואי הרכבת הקלה ונספחים סמוכים, נת"ע היא האוטוריטה והיא רשות התמרור. לאחרונה הגשנו את התוכנית למשרד התחבורה והוא השיב אותה לנת"ע לבחינה. כאשר בשלב זה אנחנו מעריכים שהתוכנית תאושר ורק צריך להחליט מי יהיה רשות התמרור, העירייה או נת"ע. מדובר בשינויים במערך התנועה באזור של הרחובות משה דיין, לישנסקי ואברהם בר. זה כמובן לא יפתור את כל הבעיות אבל זה יגרום להקלה, כששינוי אחד כבר נערך השבוע, כאשר מגיעים ממשה דיין מכיוון צפון לדרום ללישנסקי יש 3 נתבים ימינה ו-3 שמאלה, כאשר האמצעי הוא גם וגם".

4 צפייה בגלריה
(חבר המועצה איציק אבשלומוב | צילום: אבי מועלם)

מה לגבי שאר הפקקים בעיר?
"ברוטשילד וז'בוטינסקי הצלחנו למנוע אישור לנת"צ, כי הבנו שאין צורך בנתיב כזה לאור כמות התחבורה הציבורית שעוברת שם, להיפך, זה כמו לתקוע אצבע בעין של נהגים ולומר שלא סופרים אותם. לכן יש שם סימון מבלבל, אבל בימים אלו זה מתוקן וגם זה יקל את הנסיעה. גם לדרך רחבעם זאבי יש לי פתרונות, הצעתי שאת הנתיב שצמוד למתחם האלף ירחיבו על חשבון השטח, שממילא יעבור אלינו בעוד כעשור. הנתיב הזה יהיה מתחלף, כפי שהיה בעבר, בשעת חירום הוא ישמש לחירום בלבד ובמהלך היום הוא ישמש בבקרים לכיוון מערבה ובצהרים והערב לכיוון מזרחה. גם ראש העירייה, רז קינסטליך, הבין שזה יכול להיות פתרון טוב הנושא נבחן".

הפקקים שתוקעים את העיר


עד שכל זה יקרה, יצאנו אל הכביש. מצאנו את הפקקים הכי איומים בעיר וגילינו באיזה שעות לא כדאי אפילו להתקרב לאזור.
הרצל- רוטשילד- ז'בוטינסקי
שני רחובות מרכזיים שמתחברים לכביש הראשי של רחוב הרצל ועמוסים על בסיס קבוע. למרות הניסיונות לפתור את הבעיה עם שינויים ברמזורים, עדיין מדובר באזור שפקוק מאוד עיקר בשעות הבוקר ואחר הצהריים.
שעות שיא: בין 15:30 ועד 18:30
תנועה זורמת: אחרי 21:30 ועד 6:00

4 צפייה בגלריה
הפקקים במערב העיר
הפקקים במערב העיר
הפקקים במערב העיר
(צילום: ריאן)

משה דיין
שדרות משה דיין הן הסיוט הגדול ביותר של כל נהג שמגיע לאזור בכל שעה. בשעה נוחה תוכלו לנסוע במהירות של 30 קמ"ש בלבד, בשעות העומס אין לכם סיכוי להתקדם ביותר מ-10 קמ"ש. חיסרון נוסף הוא הצורך של רכבים רבים להשתלב בנתיבי הציר, שמשתנים תדיר, ולכן בכל נסיעה תפגשו נהג שהתבלבל ומנסה נואשות לנתב את דרכו מחוץ לשדרה.
שעות השיא: 16:00 ל-17:30
תנועה זורמת: 21:15 ועד 7:00

לישנסקי
בין אם מדובר ב"אח הקטן" של הפקק בשדרות משה דיין או בפקק עצמאי הודות לאזורי הסחר והבילוי הרבים באזור והחיבור לחולון, אך מדובר בפקק סיזיפי, איטי ומלא במכשולים, בין היתר עקב ריבוי משאיות ורכבי אספקה שמגיעים למקום. בשעות השיא המהירות בו לא עולה על 3-4 קמ"ש.
שעות שיא: 16:30 ל 17:30
תנועה זורמת: 19:30 ועד 6:30

דרך רחבעם זאבי
הדרך לחוף הים בדרך כלל פתוחה וזורמת, אבל בסוף השבוע עמוס וכמעט לא נתפס שבסמוך אליו יש שטח עצום שעדיין מגודר (מתחם האלף). יש להניח שכשהעירייה תקבל את השטח לידיה המצב ישתנה, אך כיוון שהצפי הוא רק בעוד עשור, מבלים בים מקווים שימצא פתרון זמני אחר.
שעות שיא: שישי שבת עד 16:00
תנועה זורמת: שישי ערב ועד 8:30


4 צפייה בגלריה
הדרך לים.
הדרך לים.
פקק בדרך אל הים
(צילום: קובי קואנקס)

כמה זמן לוקחת נסיעה בתוך העיר?


יצאנו לכבישי ראשל"צ, אופטימיים אבל מלאי סבלנות (יש ברירה אחרת?) ואלה זמני הנסיעות שנמצאו בבדיקה שלנו.
אם תחליטו לנסוע ממערב העיר למרכזה (קניון רוטשילד) בשעה 7:00 בבוקר זה יקח לכם בין 20 דקות לחצי שעה, בשעה 16:00 תוסיפו בין 5 ל-10 דקות לנסיעה שלכם. לעומת זאת אם תעשו את הנסיעה שלכם אחרי שעות העומס, זה יקח לכם לא יותר מ-10 דקות.
אם הנסיעה שלכם היא דווקא ממרכז העיר לקניון הזהב פנו לכם לפחות 30 דקות אם הנסיעה היא ב- 7:00 בבוקר. בשעה 16:00 תוסיפו בין 5 ל-10 דקות. מה זמן הנסיעה "האמיתי"? ללא פקקים בשעה 23:00 בלילה (ובמידה שלא בוצעו חסימות לילות בכביש) זה יקח לכם כ-12 דקות.
כמה זמן יקח לכם להגיע ממרכז העיר לחוף הים של ראשון? כאן זה תלוי לא רק בשעה אלא גם ביום בשבוע. ביום "ממוצע" בשיא שעת הפקקים (16:00) הנסיעה צפויה לארוך לכם כ-35 דקות. בשעת לילה רגילה (ללא חסימות או עבודות בכביש) זמן הנסיעה עומד על כ-12 דקות. אך אם החלטתם לקפוץ לים בצהרי שבת, כדאי שתגיעו מלאי סבלנות. הפקקים לים יכולים לארוך יותר משעה, ואף יותר.

התושבים סקפטים


למרות התוכניות, תושבת העיר, לינה מישקנוב שעובדת בבית עסק במתחם "חונים קונים" סקפטית לגבי המצב. "אני גרה במערב ראשון ועדיין לוקח לי יותר מחצי שעה להגיע בבוקר לעבודה, כאן אין שעה בלי פקקים, כל היום עמוס. כשהכל עמוס יש ממש מתח, אנשים חסרי סבלנות, זה פוגע גם בעסקים. אם יש בעיות חניה מתקשרים לפיקוח.
"חבל כי המרכז הזה מדהים, ממש משקיעים כאן. לא יודעת מה תוכנית שלהם אבל שום דבר לא יעזור אם לא יוסיפו נתיבים או ירחיבו את הכביש, אנשים לא יבואו עם מטוס צריך כביש יותר רחב".