מי שעובר על מפות של אפליקציית ווייז בחודשים האחרונים מגלה שהצבע האדום הופך להיות חלק בלתי נפרד מהציור של כבישים בתוך ראשון לציון וגם אלו המובילים אל מחוצה לה. שורה של שינויים בהסדרי התנועה שנוצרו כתוצאה מעבודות בכביש בגלל פרויקטים כמו הרכבת הקלה או סלילת נתיבי תחבורה ציבוריים הביאו לשיבושים רבים בצירים מרכזיים ולפקקי תנועה בלתי נסבלים.
4 צפייה בגלריה
יום ראשון השבוע, שעת צהריים באזור התעשייה. סיוט שיימשך עוד חצי שנה לפחות
יום ראשון השבוע, שעת צהריים באזור התעשייה. סיוט שיימשך עוד חצי שנה לפחות
יום ראשון השבוע, שעת צהריים באזור התעשייה. סיוט שיימשך עוד חצי שנה לפחות
(צילום: ריאן)
קראו גם:
"זה כבר הפך להיות בלתי אפשרי עבור מי שגר פה. אני חוזר מהעבודה ורוצה להגיע הביתה, אבל מוצא את עצמי עומד שעה וחצי במשה דיין בדרך שאמורה לקחת 20 דקות. הבעיה היא שגם אם ארצה להירגע מהעצבים ולהגיע לחוף הים, כנראה אתקע גם שם בפקק אחר", מספר אחד הנהגים המיואשים.

ציר משה דיין: הסיוט יימשך

מי שמחזיק ברכב ומתגורר בראשון לציון לא יכול שלא לשים לב לשגרה חדשה - שגרת פקקי תנועה. התופעה הגיעה לשיא חדש לפני שבועיים בעקבות שינוי בתזמון הרמזורים בציר משה דיין, מה שגרם לפקקי ענק ולנהגים שעמדו יותר משלוש שעות ללא יכולת לזוז.
למעשה בראשון לציון יש כמה מוקדים שבהם ישנם פקקי תנועה והראשי שבהם הוא על ציר משה דיין־אברהם בר ולמעשה כל איזור התעשייה. אלו פקקים שהחלו בשנה וחצי האחרונות על רחוב אברהם בר, שם סבלו הנהגים בעיקר בשעות הערב. העומס נוצר לאחר שהורידו נתיב נסיעה לכיוון הקניונים כדי להרחיב את הכביש. לאחר שסיימו את העבודה על נתיב הנסיעה, העובדים עברו לעבוד על הנתיב השני. למעשה בכל השנה וחצי האחרונות היו נתיבי נסיעה צרים ובכל שבועיים־שלושה השתנה תוואי הנסיעה וכך גם שונו זמני העמידה ברמזורים. פקקים היו נמשכים לעתים גם עד החניון התת־קרקעי של סינמה סיטי, דהיינו טור של קילומטר המורכב רק מרכבים.
ביום ראשון לפני שבועיים החלו העבודות באופן מלא על ציר משה דיין מכיוון מזרח למערב. כדי שיוכלו לקחת את הנתיב הימני ששם אמורה לעבור הרכבת הקלה, לא התאפשרה זליגה של רכבים מאיזור התעשייה וכל הפניות ימינה בוטלו, כך למעשה כל הנהגים שבעבר היו יכולים לנסוע באופן חופשי נאלצו כעת לעמוד ברמזורים. הערכת הזמן של נת"ע היא שעבודות אלו יימשכו חצי שנה וזה אומר עוד חצי שנה של סיוט מתמשך ושל פקקי תנועה.

הדרך לים: אין פתרון קסם

פקק נוסף שמלווה את תושבי העיר כבר מספר שנים הוא הפקק בדרך לחוף הים שמתאפיינים בו בעיקר חודשי הקיץ, דהיינו ימים אלו. מדובר בקטע כביש בעייתי שאליו אנשים רבים מגיעים במטרה להיכנס לחניון צפוף וקטן יחסית. הכניסות והיציאות הן צרות ולכן הנהיגה שם היא מאוד איטית ונוצר צוואר בקבוק. בעירייה מנסים כבר זמן רב למצוא פתרונות אך נראה שאין תרופת קסם שתמגר את הפקקים. בקרוב אולי יותקנו שלטים ליד החניון שמאפשרים לדעת כמה מקומות חניה נותרו וכך למעשה יהיה אפשר לקוות שנהגים לא יגיעו כשהתפוסה מלאה. עד אז נתונים הנהגים לחסדיהם של המדוזות או של הטסים לחו"ל שגורמים לירידה במפלס הרוחצים.
4 צפייה בגלריה
עומדים בדרך משה דיין
עומדים בדרך משה דיין
עומדים בדרך משה דיין
(צילום: ריאן)

רחוב רוטשילד: הרמזור סורר

פקק תנועה נוסף שעליו ישנן תלונות רבות הוא פקק בוקר ברחוב רוטשילד. הפקק בסמוך לשער ראשון נגרם בעקבות רמזור אחד של פנייה בנתיב השמאלי לכיוון 431 או פלמחים. רמזור זה ארוך והופך את הבוקר של נהגים רבים לסיוט מתמשך. לאחרונה נעשו ניסיונות לפתור את הבעיה בפקק זה ולשנות את זמני הרמזור, דבר שהצליח להוריד מעט את העומס, אך עדיין נרשמות תלונות נהגים. ציר בעייתי נמצא בבן גוריון עד ז'בוטיסנקי בשעות הצהריים עד הערב המוקדמות כשאנשים חוזרים לביתם ואז ישנה זרימה גדולה של רכבים המחפשים את הפנייה שמאלה ונתקלים בנתיב נגדי עם תנועת רכבים רבה, דבר המייצר האטה גדולה.

עתיד פקוק יותר

אם כל אלו לא מספיקים, הרי ששיבושי תנועה רציניים עוד לפנינו לקראת העבודות על הקו החום שלדברי גורם עירוני צפויות להתחיל בחודשים הקרובים. "הקו החום אמור לנסוע בשני צירים. האחד יתחיל במזרח העיר ויעבור דרך רחוב ירושלים ויגיע לכיוון המדרחוב עד לרוטשילד. בצד ההפוך הוא יעלה מכיוון העירייה ויפנה שמאלה לאיזור היקב. אם זה אכן יקרה יהיו פקקים גדולים בכל איזור מרכז העיר. העבודות אמורות להתחיל בחודשים הקרובים והמשמעות היא פקקים חדשים ועומסים כבדים".
4 צפייה בגלריה
הדרך לים. כניסות ויציאות צרות מובילות לצוואר בקבוק
הדרך לים. כניסות ויציאות צרות מובילות לצוואר בקבוק
הדרך לים. כניסות ויציאות צרות מובילות לצוואר בקבוק
(צילום: קובי קואנקס)
אם לא מספיק כל זה, גם חוק המטרו שלא עלה לאישור בגלל פיזור הכנסת יביא לפקקים שכמותם עוד לא ראינו, כפי שתיאר זאת ראש העירייה רז קינסטליך. רק לפני כחודש אישרה הממשלה את שני הקווים הראשונים במערכת המטרו העתידית, בהן קו M1S שיעבור בראשון לציון. "המשמעות של עיכוב חוק המטרו היא שייתכן שנגיע למצב חירום תחבורתי שבו אין אמצעי הסעת המונים במרכז גוש דן הגדוש. לעיר כמו ראשון לציון, שעל פי צפי האיכלוסים העתידיים אמורה להפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל, בלב מטרופולין גוש דן הפקוק, המשמעות היא גודש תנועה שלא יאפשר התנהלות תקינה של חיי היומיום. בראשון לציון צפויים להתאכלס בשנים הקרובות עוד כמאה אלף תושבים", אומר קינסטליך ומוסיף, "מדובר בחוק שאסור לו להפוך לקלף מיקוח פוליטי. הנזק הכלכלי והתחבורתי לכלל אזרחי ישראל אם החוק לא יאושר, יהיה גדול מדי. אם זה לא יקרה - עתידים להיות עיכובים בפרויקט שישפיעו על החיים של כולנו".

כלואים בבית

תושבים רבים סובלים מהשלכות הפקקים, ביניהם גם תושבי השכונות הסמוכות לים שמוצאים את עצמם מדי שבת בודקים את מצב התנועה כדי לדעת אם לצאת מהבית. "זה חוזר על עצמו כל קיץ", מספר קובי, תושב נווה חוף. "כמויות גדולות של כלי רכב המגיעים לחוף והופכים את דרכי הגישה אל השכונה ומחוצה לה לעמוסים ביותר. במצב כזה אנחנו פשוט נצורים, אין דרך אחרת לתאר את זה. יציאה מהשכונה אל מרכז העיר או אפילו מחוץ לראשון לציון יכולה לקחת יותר משעה ובמקרים רבים אני מוותר מראש ולא יוצא מהבית. החלק שעוד יותר בעייתי הוא העובדה שהכבישים לא גדולים ובמקרה חירום חלילה, יהיה לאמבולנס מאוד קשה להיכנס לכאן. זאת בעיה שקיימת כבר שנים ולצערי אני לא יודע אם נזכה לפתרון".
תושב נווה ים: "אנחנו פשוט נצורים, אין דרך אחרת לתאר את זה. יציאה מהשכונה אל מרכז העיר או אפילו מחוץ לעיר יכולה לקחת יותר משעה ובמקרים רבים אני מוותר מראש ולא יוצא מהבית"

איציק אבשלומוב: "גלו סבלנות"

מי שמצא את עצמו בשבועיים האחרונים תחת מתקפת שיחות של תושבים זועמים הוא מחזיק תיק התחבורה, איציק אבשלומוב, שמצידו ניסה לפעול מול נת"ע, אך כפי שמשתקף מהשטח - ללא הצלחה. "ראשון לציון היא בין הערים הראשונות שהסכימו לקבל את רפורמת התחבורה הציבורית שכוללת רכבת קלה, היינו הקו החום והאדום ונת"צים מהירים, זאת בנוסף לרפורמת קווים. כל זה למעשה גרם לשינויים רבים בהסדרי התנועה ומביא לעבודות רבות כדי להכשיר את הפרויקטים הגדולים האלה. כל הסדרי התנועה שונו, מהלכי רמזורים תוזמנו אחרת, פניות חופשיות בוטלו וכל אלו הפכו למוקדים של האטת תנועה, לכן מצטיירת תמונה של ראשון לציון כעיר פקוקה, לצערי זאת האמת.
המטרה בסופו של דבר היא טובה - להוריד כמה שיותר רכבים מהכביש - אבל הדרך לשם היא קשה. אני מבקש מהנהגים לגלות סבלנות ולהתחיל להשתמש בפתרונות תחבורה יותר יעילים של תחבורה ציבורית. אנחנו גם עובדים על החזרת עוד מוניות שירות שיעברו במקומות רבים בעיר ולא רק בצירים המרכזיים, וזה בשיחות מול משרד התחבורה", אומר אבשלומוב ומעלה נקודת אור לטובת הפקקים הסמוכים לחוף: "פינוי מטווח 24 שאושר לאחרונה במועצה יביא להרחבת כביש הגישה ליציאה מחוף הים כבר בשנת 2023. ברגע שהוא יפונה תתאפשר גישה קלה יותר לחוף הים".
4 צפייה בגלריה
בובה לוי
בובה לוי
בובה לוי
(צילום: קובי קואנקס)

נצורה במשרד

הפקקים באיזור התעשייה פוגעים לעובדים בחופש העיסוק והתנועה. עו"ד בובה לוי משחזרת עוד יום שגרתי של סיוט
משרדה של עו"ד בובה לוי ממוקם ברחוב סחרוב בעיר. עבודות הרכבת הקלה שמשפיעות על הצירים באיזור גרמו לה לשנות את כל צורת העבודה שלה.
"ביום שלישי שעבר יצאתי לפגישה וכל האיזור היה פקוק. התקשרתי למוקד 106 כדי לברר מה הסיבה ולא ידעו לומר לי, אז ביקשתי שישלחו פקחים כדי להסדיר את התנועה, כי לא היה אפילו מקום אחד להימלט אליו. כדי לצאת לאיזור הרכב מהרחוב שלי לקח לי למעלה משעה. כשחזרתי חזרה לרכב שוב היו פקקים, אבל הפעם כבר הייתה הודעה קולית שמדובר בעבודות של הרכבת הקלה, הודעה שניתנה ללא שום התראה מוקדמת.
"באותו הערב נאלצתי להישאר במשרד עד תשע בערב כי אחרת הייתי עומדת בתוך הרכב. מאז אני לא חוזרת למשרד, פגישות רבות ביטלתי ופגישות אחרות העברתי לבתי קפה. הם פוגעים לנו בחופש העיסוק ובחופש התנועה, אי־אפשר להתנהל ככה.
"אני מתכננת להגיש עתירה מינהלית על כך שהפרנסה שלי נפגעה, הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, זה איזור עסקים של אנשים עובדים. זה סיוט מתמשך, איך נכנסנו לתוכנית הזאת בלי לחשוב על נתיבים עוקפים או פתרונות עבור הנהגים?".

2 קילומטר ב-50 דקות

רז בניסטי כותבת על המסע היומי שלה מהבית בנווה ים, דרך הגן של הילד ועד למקום עבודתה מחוץ לעיר
"אני מתגוררת בשכונת נווה ים והגן של הבן שלי נמצא בנאות שקמה. המסע שלי מדי בוקר עובר דרך נאות שקמה ומשם אני מתחילה את הדרך אל מקום העבודה שלי שנמצא בפתח תקווה.
7:40: יציאה מהגן של הבן ישירות לציר משה דיין. לפניי פקק ועומס תנועה קבוע. אורך הכביש כשני קילומטרים, אבל העמידה בו תיארך בממוצע כ־50 דקות. התנועה זוחלת. לאורך כל הציר ישנם המון נהגים שמנסים להשתלב בכביש דרך השכונות, רבים מהם מנסים להיכנס לנתיב וכל אחד נכנס למרחב של השני.
"בדרך תמיד ניתן לראות תאונות קלות ואוטובוסים ש'מגלחים' אופנועים. ברור לגמרי שזה לא עומס רגיל אלא בעיקר המון אי סדר של כלי רכב שכל אחד מחפש את המיקום שלו ואוטובוסים כבדים שמעמיסים על החוויה הקשה. לאחרונה הוצבה מצלמה כדי לתפוס נהגים שמנסים לעקוף את הפקק, לא נראה שזה עוזר.
8:30: כעבור 50 דקות של זחילה בפקק הצלחתי לעלות על כביש ארבע. גם הוא עמוס ברכבים אבל לפחות שם העומס מסודר.
8:50: כעבור עוד 20 דקות על כביש 4 הגעתי לפתח תקוה. כך, נסיעה קצרה של 20 דקות הופכת כל בוקר למסע של למעלה משעה.
הצירים הבעייתיים:
משה דיין - אברהם בר וכל איזור התעשייה
הדרך לחופי הים: משה דיין - רחבעם זאבי
רחוב רוטשילד
בן גוריון - ז'בוטינסקי

נת"ע: העומסים יימשכו גם אחרי העבודות

בכירים בנת"ע מספרים על הדרכים להקל על הנהגים ומודים: אין פתרונות בזק
מי שחיפש נקודות אור לא בטוח שימצא אותן בדבריו של אורין שפירא, מנהל אגף הביצוע של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). "בשנה האחרונה עבדנו על ציר משה דיין בחלקו הדרומי והסטנו את כל התנועה שמאלה. בשבוע שעבר סיימנו את העבודות בצד ההוא ועברנו לצד הצפוני. הלחץ בתנועה נגרם בגלל שפיצלנו את אחת הפניות ימינה וזה יצר את הפקק שזלג לרחובות הסמוכים. עשינו שש תוכניות רמזורים שונות כדי לא להגיע למצב הקיצוני שהיה ותוך כדי שהבנו שיש עומסי תנועה שלא צפינו, הקפצנו את המשטרה לעזור בכיוון התנועה. למחרת עשינו תוכנית רמזורים אחרת שכבר הביאה לירידת עומס. אנחנו שוקלים להוסיף עוד נתיב ימינה בכדי להקל, כל הזמן אנחנו פועלים להביא להקלות, אבל אין פתרונות בזק. "העבודות יימשכו עוד שמונה חודשים ועומסים יימשכו. גם אחרי העבודות אני לא יכול לומר שלא יהיו פקקים כי הם גם היו לפני שהגענו, זה אזור עם תנועה רבה ויציאות רבות וצרות. אנו עושים מה שאפשר להקל על הנהגים. יש לנו גם ניידות משטרה בהיכון. בתום העבודות, תעבור רכבת קלה בציר הזה והמטרה שלה היא להוריד את מספר הרכבים על הכביש ולהוריד עומסי תנועה".
גיא מירון, מנהל הפרויקט של הקו הירוק מצטרף לדברים ואומר: "זה תהליך שלא סיימנו איתו וצופים עוד שינויים כדי להקל על אלו שמגיעים מאזור רחובות לישנסקי ובסקינד. העומסים מתחילים בשעה שלוש ואנחנו מנסים לראות איך לתכנן את זמני הרמזורים כדי להקל. יש לנו שיח עם הנהגים כדי לשמוע את הצרכים ואנחנו לומדים מכך".