תושבי שכונות מערב העיר נאלצו בחודשי הקיץ האחרונים לישון עם חלונות סגורים, ולאו דווקא מתוך רצון לשמור את משב הקור של המזגן, אלא בגלל הצחנה שעלתה ובאה מאיזור השפדן. למרות זאת, מה שמעסיק אותם כעת הם צעדי המחאה הבאים שיינקטו נגד המיזם השאפתני שעתיד לקום בסמוך - "מתקן מיון ומיחזור פסולת", לאחר שערר שהוגש נדחה. גם בעיריית ראשון לציון נערכים כבר ליום שבו הם יצטרכו לפעול עם הגב לקיר, ומצהירים: "אנחנו נדע גם לשבור את הכלים. המתקן הזה לא יקום פה".
4 צפייה בגלריה
חברי המאבק השבוע. הראשונים שזיהו את הבעיה
חברי המאבק השבוע. הראשונים שזיהו את הבעיה
חברי המאבק השבוע. הראשונים שזיהו את הבעיה
(צילום: קובי קואנקס)
ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה לפני כשבועיים את העררים שהגישו עיריית ראשון לציון ותושבי העיר נגד בניית המתקן למיון פסולת בקרבת העיר. המתקן צפוי לקום במתחם שבו שוכן כיום השפד"ן - מתקן טיהור השפכים של גוש דן ומי שעתידה להפעיל אותו היא חברת Zero Waste שזכתה במכרז. הדיון הזה נתן את האות לשלוף את כל תוכניות המגירה שהכינו התושבים וגם העירייה, ובמקרה שגם הערכאות המשפטיות הקרובות לא יצלחו, כך מבטיחים התושבים וגם בעירייה, יוקמו הפגנות ענק, הכבישים יחדלו מלפעול והחיים ישובשו.
כזכור, לפני כשנתיים גילו מספר תושבי מערב העיר מודעה אפורה המבשרת על כוונה להקים מתקן הנדסי לטיפול בפסולת עירונית מעורבת בשפד"ן. ההודעה הטכנית, שפורסמה לצורך הזמנה להגשת התנגדויות, הצליחה להסעיר את התושבים והם הקימו מטה מאבק כדי להילחם במיזם הזה. מיד אחריהם הצטרפה גם העירייה וניסתה לשבש זאת בכל מיני דרכים, ביקשה מהבנקים שלא להעניק לכך מימון וגם הביעה התנגדויות בוועדות השונות. אלא שלטענת חברי מטות המאבק, הצעדים של העירייה היו מעטים מדי ומאוחרים מדי וכתוצאה מכך דחו אותם וכעת הדרך אל הקמת המתקן סלולה ובטוחה.

נרדמו בשמירה

"את הפרויקט הזה החליטו להקים עוד הרבה לפני הקדנציה הנוכחית שלי", אומר ראש העירייה רז קינסטליך, "זה לא סוד שהנושא התחיל בקדנציה הקודמת, אבל לאחר שהוא עלה היה שקט. הנושא נרדם ולא היה שום עיסוק סביבו, כך שנראה היה שהמדינה החליטה לגנוז את זה. ביום בהיר אחד, מבלי שקיבלתי על כך אפילו חפיפה, גילינו שזה צץ וזה כן קיים. אני אישית חושב שהיה צריך להרוג את זה עוד כשזה עלה על השולחן וכך היה קל למנוע את הפרויקט. אבל המצב הוא שקיבלתי ירושה עם זוכים כבר להפעלת המתקן".
לטענת קינסטליך, המאבק שאותו מנהלת העירייה היא מול יריב במשקל כבד מאוד שמצליח להשיג כל מה שהוא רוצה בדרך אל היעד. "אני 19 שנים בפוליטיקה ומעולם לא נתקלתי בגוף כל כך חזק כמו אלו שאמורים להפעיל את מתקן הפסולת. גם אם אני ארצה לבנות עכשיו שכונה חדשה של 10,000 יחידות דיור, אני לא אצליח להיכנס באותה מהירות לוועדות כמו שהם נכנסים. אני לא מתנגד למתקן, בארץ צריכים להיות 150 מתקנים כאלה וצריך לטפל באשפה, אבל אני רוצה מתקן שיהיה שלי ולא של יזם פרטי. יש לעירייה תחנת מעבר שעובדת טוב כבר עשרות שנים ואנחנו יודעים לטפל באשפה שלנו, אז למה אני צריך שקבוצת עזריאלי או שיכון ובינוי (השותפים במיזם יחד עם חברת זירו וויסט) יטפלו באשפה של העיר?
"אם מחר אני רב עם אחד מהם, הם יכולים לסגור לי את המתקן, זה קרה בעבר בירושלים והיו ערימות של אשפה בחניונים של העיר. המדינה עושה פה פשע מאוד גדול, ותזכרו מה שאני אומר - על המכרז הזה תוקם ועדת חקירה. המכרז הזה הוא לא הגיוני. המדינה הכניסה את היד לכיס והוציאה מיליונים על גבי מיליונים עבור המכרז הזה".

4 צפייה בגלריה
קינסטליך
קינסטליך
קינסטליך
( צילום: אבי מועלם)

קינסטליך: "אנחנו במלחמה"

בעירייה נערכים כבר למאבק הבא. לשם כך נשכרו שירותיו של האסטרטג שמתמחה בניהול משברים - רונן צור, ויחד איתו גובשה תוכנית פעולה. למרות זאת, התושבים מפנים אצבע מאשימה כלפי העירייה. "אנחנו במלחמה פה מול גוף מאוד חזק. באופי שלי אני לא מאמין שצריך לייצר פרובוקציה כדי שימחאו לי כפיים, אני לא אשרוף צמיגים ואחסום כבישים בשביל להיות פופוליסט, אלו צעדים שנעשה כשנדע שבאמת אין יותר ברירות", אומר קינסטליך.
"אני אומר ואתם מוזמנים לרשום את זה, ראשון לציון לא תהיה חלק ממתקן אזורי כזה. ככל שהעיר לא תהיה חלק מזה אז לא תהיה לו זכות קיום. יגיעו מאשדוד כדי לזרוק פסולת בראשון לציון? מי יצטרף למתקן הזה אם לא אנחנו? אנחנו לא נצטרך לעשות פה הפגנות, ננצח אותם והמתקן הזה לא יקום בלי הסכמות שלנו, אין לו שום בסיס קיומי. אנחנו כבר בונים תיק לדיון משפטי בבג"ץ, אבל אני חושב שבית המשפט בדיון במחוזי יבין אותנו.
קלודין עוזרי: "אם לא הייתי רותמת את ראש העירייה ואומרת לו שצריך להגיש את הערר הוא גם לא היה עושה את זה. אם המאבק עכשיו נגד הקמת המתקן ייכשל אז זה יהיה רשום על שמו"
"אני לא צריך לעשות הפגנה כדי להראות לציבור - הנה עשיתי משהו כדי שתהיו מרוצים. אני לא עושה פוליטיקה על הסיפור הזה למרות שיש לי אינטרס. מה יותר טוב לי מאשר לעמוד עם מגפון ולצעוק. אנשים רוצים לראות הפגנה וחושבים שדרך זה דברים ייפתרו ואולי גם נגיע לשם".
אתם נמצאים במגעים מול היזמים מאחורי הקלעים?
"נפגשנו ונוצר משבר אמון, עכשיו אנחנו כמעט לא בקשר. ביקשנו שהם ידאגו לדברים הכי אלמנטריים, למשל שיתקינו דלת כפולה בכניסה למתקן כדי שלא תהיה בריחה של ריחות לא טובים, הם אמרו שידאגו לכל מה שנבקש אבל חזרו בהם".


נוצר מצבור של מתקנים כמו מתקן הפסולת ותחנת כוח, והדיבור הוא שרוצים להגדיל אותה. התושבים כבר מדברים על הפיכת העיר ל"מפרץ חיפה 2".
"היד והמקלדת רושמות הכל ומסלימים איפה שאפשר. אנחנו לא עושים תחרות עם חיפה, אבל אני יכול להבטיח שתושב אחד בראשון לציון לא ייפגע. אם נצטרך להחריף מאבק אחרי שנסיים כל דרך משפטית אז נעשה את זה. אם חושבים שיגדילו אצלנו את השפד"ן אז אנחנו נילחם. לא יהיו כבישים, נחסום את הכל. כשנדע שתמה הדרך שאנחנו חושבים שצריך ללכת בה אז אנחנו יודעים גם לעבוד אחרת. נכון לעכשיו אני מקווה שהדרך שאנחנו הולכים בה היא הנכונה".
אנחנו נמצאים בשנת בחירות לראשות המוניציפלית וזה יכול לפגוע בך.
"נכון. אנחנו גם עושים מהפכה תחבורתית ופותחים כבישים ויש עבודות שלא נוחות לאנשים ובכל זאת אני עושה את זה. אף אחד לא רואה את היום שאחרי, אבל נבחרתי לנהל עיר ולדאוג לעתיד התושבים וזה מה שאני עושה".

המחיר הכבד

במינהל לאיכות הסביבה לא מנסים לייפות את המציאות ושמים את הדברים על השולחן כדי שתושבי מערב העיר הסמוכים למתקן יבינו מה צפוי להם. "שכרנו את מיטב היועצים בתחום איכות הסביבה וגילינו המון בעיות שעלולות להיגרם פה ולא קיבלנו עליהן מענה", אומר אילו רפאלי, יו"ר מינהל איכות הסביבה בעיר, "מעבר לריחות הלא טובים שיש פה בגלל השפד"ן, יתווספו פה עוד ריחות חזקים. המתקן הזה נבנה בטכנולוגיה ישנה ולמעלה מ־50 אחוז ילכו להטמנה, ככה שאין פה באמת בשורה של איכות הסביבה".
ומה ההשלכות הבריאותיות על התושבים?
"הפסולת הזאת תפלוט גזים וחומרים רעילים שהמשמעות שלהם היא סכנה בריאותית וחשש מפני סרטן".

התושבים לא סולחים

בקרב תושבי מערב העיר האווירה לא רגועה. הם היו הראשונים לזהות את הבעיה וכבר לפני כשנתיים התריעו על כך בכתבה שפורסמה ב"מיינט ראשון". את המחאה מובילה, יחד עם מספר חברים נוספים, יו"ר מטה המאבק קלודין עוזרי. "בעתירה הקרובה למחוזי אנחנו נצטרף בתור עותרים שניים ובמקביל אנחנו פועלים לגייס כספים לעתירה פרטנית. יש לנו תוואי מסודר של צעדי מחאה שיינקטו בזה אחר זה.
קינסטליך: "אני רוצה מתקן שיהיה שלי ולא של יזם פרטי. יש לעירייה תחנת מעבר שעובדת טוב עשרות שנים ואנחנו יודעים לטפל באשפה שלנו, אז למה אני צריך שקבוצת עזריאלי או שיכון ובינוי יטפלו באשפה של העיר?
"יהיו הפגנות מתוזמנות, אך מעבר לכך אני מנועה מלפרט, כדי שלא לאפשר למי שעומד מולנו להיערך ולהתגונן. אנחנו ננצל את העובדה שאנחנו בתקופת בחירות כדי שהפוליטיקאים ירגישו אותנו", היא אומרת ומיד מפנה אצבע מאשימה אל העירייה. "יש לנו ביקורת על העירייה, אם אני לא הייתי רותמת את ראש העירייה ואומרת לו שצריך להגיש את הערר הוא גם לא היה עושה את זה. ראש העיר יודע את זה והוא גם לא מכחיש, הוא אומר שעשו פה מחטף והציגו להם נתונים אחרים לגמרי. אם המאבק עכשיו נגד הקמת המתקן ייכשל אז זה יהיה רשום על שמו".

4 צפייה בגלריה
קלודין עוזרי
קלודין עוזרי
קלודין עוזרי. יש תוואי מסודר
(צילום: קובי קואנקס)

גורם נוסף שנמצא במרכזה של הביקורת הציבורית הוא יו"ר סיעת "יש עתיד" בעירייה, איתי מתיתיהו. בעבר אמר מתיתיהו לתושבים שברצונו להצטרף למאבק שלהם ואף התבטא בנושא, דבר שגרר ביקורת על כך שהוא מנסה לעשות "סיבוב" פוליטי על גבי המאבק. כעת טוענים התושבים שדווקא הוא שמייצג את מפלגת השלטון היה אמור להיות פעיל ביותר ולרתום את ראש הממשלה ואת השרה להגנת הסביבה שהם חברי מפלגתו, אבל בפועל לא נעשה דבר.

4 צפייה בגלריה
איתי מתיתיהו
איתי מתיתיהו
איתי מתיתיהו. "ממשיכים במאבק"
(צילום פרטי)

מתיתיהו בתגובה: "אם ישנה ביקורת שיפנו אליי בנושא. זאת פעם ראשונה שאני שומע את הטענה הזאת. אנחנו ממשיכים במאבק כנגד הקמת מתקן הפסולת האזורי ליד השפד"ן. זה מאבק עירוני וכפי שרשם ראש העירייה, המתקן לא יוקם במתכונת הנוכחית. המאבק שלנו כרגע הוא מול המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. אנחנו בקשר גם עם מטה מאבק התושבים, שפועל יחד איתנו במאבק החשוב הזה ומשקיעים משאבים רבים להעלאת המודעות".
מחברת זירו וויסט שאמורה להפעיל את המתקן לא נמסרה תגובה.

תוכנית המגירה של העירייה במסגרת המאבק

שילוט חוצות בכל רחבי גוש דן כנגד המשרד להגנת הסביבה. שלט כזה כבר הוכן לדוגמא עם הכיתוב: "המשרד להגנת בעלי ההון" כשהמילה "הסביבה" מחוקה.
חסימת כבישים וצירים ראשיים בראשון לציון כשהמטרה היא לשתק את התנועה ולהפר את שגרת התושבים.
הצבת משאיות זבל מצחינות מחוץ לכל ועדה או התכנסות הקשורה להפעלת המתקן בכדי לייצר אווירה לא נוחה עם ריחות לא נעימים.
סרטוני מחאה ויראליים שיציפו את הרשתות החברתיות

קראו גם:

איך זה ישפיע עליכם?

צחנה קשה
פליטת גזים רעילים
זיהום מי תהום
סכנות בריאותיות