מאבק התושבים נגד מתקן למיחזור פסולת שאמור לקום סמוך לשפד"ן בראשון לציון, יכול להדגים איך מתנהל מאבק אזרחי יעיל: מחאת תושבים שהחלה בשקט ובקטן, הלכה וצברה תאוצה, גייסה את תמיכת ההמונים, כולל ראש העירייה, ואף הובילה להקמת עמותה רשומה. כעת נותר להם רק לקוות שבית המשפט יקבל את הטענות שלהם.
1 צפייה בגלריה
מובילי המאבק, השבוע
מובילי המאבק, השבוע
מובילי המאבק, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
בתחילת השנה האזרחית גילו תושבי מערב העיר די במקרה, כי בסמוך לבתיהם מתוכנן לקום מתקן למיחזור פסולות, או כמו שהם טוענים: "מתקן לשריפת פסולת".
החשש שלהם מהמטרדים השונים הצפויים, ביניהם זיהום האוויר שיגרום להם לסיבוכים בריאותיים, הוביל אותם לצאת למאבק.
קראו גם:
"הגיע מידע שמתכננים להקים בנחל שורק מחוז מרכז מתקן של עיבוד והטמנת פסולות, וממנו יפיקו חשמל וגז", סיפרה אז קלודין עוזרי, ממובילות המחאה. "מדובר במתקן שנמצא במרחק כארבעה קילומטרים מהבתים שלנו. אנחנו כמובן לא נהיה היחידים שנסבול, אלא כמונו יסבלו גם תושבי שכונת פרס נובל ששוכנת במרחק של כשני קילומטרים, או רמז, נווה דקלים, מתחם האלף ועוד, שנמצאים במרחק של שניים עד שלושה קילומטרים מהמתחם המיועד".
לדבריה, ההשלכות של הקמת מתקן כזה ליד בתי מגורים הן הרסניות. "עם כל משב רוח יגיעו ריחות אל השכונות, כך שהפסולת הרעילה תהיה סביבנו כל הזמן. זה עלול לפגוע בבריאותנו ובאיכות חיינו. בנוסף, 460 אלף טון של זבל אמורים להגיע לשם. אפשר רק לתאר איך תיראה התנועה כשמאות משאיות ינועו על ציר פלמחים".
מאז המשיכה עוזרי בפעילותה הנמרצת נגד המתקן וגייסה תמיכת רבים. "גייסתי את כל שאר השכונות במערב ראשון ויצרתי קשר עם פעילים חברתיים המעורבים בקהילה", היא מספרת. "לאט־לאט גם נוצר איחוד עם ערים ויישובים מחוץ לעיר, שנמצאים בקרבת המתחם, והפכנו לגוש גדול של שלוש קבוצות וואטסאפ, טלגרם ודף גדול ופעיל בפייסבוק. הבנו שככל שאנחנו פעילים יותר בתחום, צריך וראוי להקים עמותה, ולפני חודשיים הוקמה עמותה רשומה בשם 'ראשונים באיכות הסביבה'. למאבק שלנו נרתמו ראש העירייה וחברי הנהלת העירייה כדי לסייע לנו לעצור את המתקן הזה. בוועדה המחוזית של איכות הסביבה שללו על הסף את כל 257 ההתנגדויות שהוגשו, דבר שאינו הגיוני, כי הרבה מהן היו מגובות בחוות דעת של יועצי איכות סביבה, אבל זה לא עצר אותנו. אנחנו, התושבים, בעזרת עורכי הדין שגייסנו למאבק, הגשנו ערעור, וגם העירייה הגישה".
בימים אלה: בקרוב צפוי להתקיים הדיון המשפטי בקשר לערעורים שהוגשו.
"התחושה שלי אומרת שיש איזה רגולטור שעומד מאחורי המתקן הזה ויש פה הרבה מאוד כסף. היזמים גם רוצים לדבר איתנו, אבל בינתיים אנחנו לא נפגשים איתם. התנאי שלנו לפגישה איתם הוא הצהרה שהם יעתיקו את המתקן אל מחוץ לעיר, אחרת אין לנו סיבה להיפגש איתם. יש לדון בתיק הזה בכובד ראש ולהבין שכיום גם ככה אנחנו התושבים סובלים מהשפד"ן ואין פיקוח".
כל העדכונים - חדשות ראשון לציון