עונת הרחצה נפתחה ומזג האוויר המתחמם הוביל תושבים רבים אל החוף העירוני, כדי ליהנות מבילוי מרענן בים וארוחה טעימה על הטיילת. אך חוף הים של קיץ 2023 לא דומה לחוף בשנה שקדמה לה. מסעדות ותיקות ואהובות כמו 4X4, בריזה על הים, החוף הדרומי (מאווי) והחוף השקט נסגרו, ומרביתן גם נהרסו. את המסעדות האהובות מחליפות פוד־טראקס, ובשלב זה כבר הוצבו ארבע משאיות, ושתיים נוספות מתוכננות להיות מוצבות בחוף.
5 צפייה בגלריה
חוף ראשון לציון
חוף ראשון לציון
חוף ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)

לנצח חוף 4x4


עבור חובבי המסעדות, נותרו עדיין אלטרנטיבות רבות, כמו בני הדייג, PEPE ו"לה מייר", שעדיין פועלות, אך הנוסטלגיה מחייבת להמשיך לקרוא לחוף שבו שכנה מסעדת 4X4, חוף 4X4.
"זה מוזר לבוא לכאן ולא לראות את המקומות הקבועים", אומרת תושבת העיר לירן פרץ. "אנחנו ממשיכים לקרוא לחוץ הזה 4X4 כי זה מה שאני מכירה מילדות, אבל החוף השתנה לטובה, רואים שינוי באווירה, הכל מסודר ונקי. ממש נבהלתי מאתרי הבנייה והבלגן, אבל בפועל לא מרגישים את זה על החוף".
מה לגבי משאיות המזון?
"עדיין לא ניסיתי, זה בטוח לא כמו לשבת במסעדה טובה, אבל זה נחמד שיש אלטרנטיבה. לצערי, בבוקר כמעט כולן היו סגורות, אבל הבנתי שהן נפתחות מאוחר יותר".

קראו גם:

המבורגר ב־20 שקלים


עד שפרץ תנסה את הפוד טראקס, התגייסנו עבורה למשימה, ואין ספק שלבעלי המשאיות הנמרצים יש תוכניות גדולות למיזם החדש.
"פתחנו לפני שבועיים וכבר מרגישים שהולך כאן טוב", מספר מושיק עמר, הבעלים של חברת "א.נ ברנאץ'" שהציבה משאית אחת בסוף הטיילת, לצד מועדון הגלישה, ובקרוב תציב משאית נוספת בסמוך. "אנחנו מוכרים שניצלונים, נקניקיות, המבורגרים, וכמובן גלידות, שתייה קלה, בירות ומגשי פירות", הוא מספר. "המשאית החדשה תתרכז יותר בפרי־שייק, סחוטים וכדומה.

5 צפייה בגלריה
"הנחות לתושבי ראשון". מושיק עמר בפוד־טראק שלו
"הנחות לתושבי ראשון". מושיק עמר בפוד־טראק שלו
"הנחות לתושבי ראשון". מושיק עמר בפוד־טראק שלו
(צילום: קובי קואנקס)

"ביום שישי ושבת היה ממש עמוס. כבר ניסו לקחת לנו את הכורסאות לכיוון הים. באמצע השבוע פחות, אבל זה מתחיל לתפוס תאוצה. אני יודע שלא כולם פותחים כמונו מהבוקר, אבל כדי לבנות לך שם אתה צריך להיות פתוח כל היום, לא רק בשעות השיא. אנשים שמחים לראות משהו חדש. זה גם לא תופס הרבה מקום. יש מקומות ישיבה נוחים, ואני גם מציע מחירים זולים שאי־אפשר להשוות אותם למחירים של המסעדות בטיילת.
"לפעמים יורדות שכנות מבניינים ליד כדי לקנות ארוחת ערב הביתה, כי הן יכולות לקנות כאן המבורגר לילדים ב־20 שקלים ושקית צ'יפס גדולה ולסגור ארוחה מצוינת במחיר שפוי. זה דבר שאת אף פעם לא תמצאי בחופי ים אחרים. יש לנו גם הנחות מיוחדות לתושבי ראשון לציון. התחייבנו לזה במסגרת המכרז ואנחנו עומדים במילה שלנו, למרות שגם המחירים הרגילים הוגנים ביותר".


יש גם אלכוהול


אז בדקנו, ונראה כי עמר אכן הקפיד על תפריט עם מחירים סבירים, באופן יחסי למקובל בחופי ים.
במשאית של בראנץ' תוכלו לרכוש קרטיב ב־5 שקלים, 3 שקלים לתושבי ראשון; אבטיח ב־13 שקלים, 10 שקלים לתושבי העיר; מים ב־10 שקלים, 5 שקלים לתושבי העיר, ונקניקייה בלחמנייה ב־20-30 שקלים, 15-25 שקלים לתושבי העיר.
בשעות הצהריים נפתחת משאית נוספת של "אסקימו ביץ'", שמוצבת בסמוך ל"ארומה", בה אפשר לרכוש מטוגנים, שתייה, גלידות וארטיקים. בשעות הצהריים מצטרפת משאית נוספת של אסקימו ביץ', שמוכרת גם טוסטים ובהמשך אלכוהול.

5 צפייה בגלריה
פוד־טראק בחוף
פוד־טראק בחוף
פוד־טראק בחוף
(צילום: קובי קואנקס)

"כרגע מתפעלים את המשאיות תלמידי תיכון כמוני", מספרת מי שעובדת במשאית, איה לירסקי. "בהמשך באים עובדים יותר מבוגרים כדי שיוכלו למכור אלכוהול. בחופש המקום יעבוד מ־8:00 בבוקר עד מאוחר בלילה. כיף לנו כאן, המקום שמח, יש לקוחות צעירים והחוף הולך ומתמלא. יש בריזה טובה. אמנם פתחנו רק לפני שבועיים, אבל כבר הולך טוב".


אין מקומות כשרים


לאחרונה נסגר סניף "קפה־קפה" בטיילת, וכך למעשה לא נותר אפילו מקום אחד כשר על חוף הים, למרות שבשני צדי הטיילת יש חופים נפרדים וציבור דתי רב מגיע למקום.
"אין לנו סיכוי למצוא כאן מקום לשבת לאכול", אומר תושב העיר, צעיר מסורתי בן 17. "האופציה היחידה שלנו זה לקנות מוצרים סגורים בקיוסקים קטנים, אבל זה מבאס, כי גם לנו בא לשבת לאכול המבורגר או ליהנות במסעדה כמו כולם".
בעירייה ציינו בנושא: "במסגרת המכרז שהוציאה העירייה לפוד טראק נמצא גם ספק כשר שעתיד לפתוח משאית בעוד כחודש, למכור מוצרים כשרים ולעבוד רק בימי חול".

סכנת הטרקטרונים


על החוף ישנה אפשרות לשכור כיסאות גלגלים נגישים ונוחים עבור נכים, ויש מספר מעברי בטון שמאפשרים גישה נוחה למים עבור מי שמתנייד בכיסא גלגלים או עם עגלת תינוק.
הבעיה הבולטת בטיילת היא שלא פעם הולכי הרגל נאלצים להתמודד עם רוכבי קורקינטים שנוסעים במהירות מופרזת ומסכנים את העוברים והשבים, מרביתם קטינים.

5 צפייה בגלריה
 " חוף ראשון לציון. וייב חדש
 " חוף ראשון לציון. וייב חדש
חוף ראשון לציון. וייב חדש
(צילום: קובי קואנקס)

לאורך כל רצועת החוף יש נוכחות רבה של הפיקוח העירוני. הפקחים מקפידים לאכוף את החוק מול בעלי עסקים שהציוד שלהם חורג מהשטח המותר וגם לסייע בעת הצורך לילד שאבד או אדם במצוקה, אך נראה שדווקא הרוכבים הצעירים נעלמים מעיניהם.
"חבל שדווקא בזה לא מטפלים בחומרה", אומרת פרץ. "לצערי, הכלי הזה עדיין חוקי, למרות שאלה ילדים על אופנועים לכל דבר".
עובדת באחת מהמסעדות בטיילת מספרת שפנתה לפיקוח בנושא, אך נמסר לה שקיים קושי להתמודד עם התופעה.
"אני לא יודעת אם זה בגלל שהם יכולים לטוס להם מול הפרצוף ולהיעלם, או כי הם קטינים, או כי באמת אין אכיפה של הנושא, אבל זו סוגיה בעייתית ובעיקר בערב הם נוסעים כאן כמו מטורפים".

הרבה עסקים עדיין ריקים


במהלך העבודות על חוף הוצבו מתקני ספורט ואדניות פרחים, ובוצעה השקעה רבה בנראות הטיילת, אך מקומות רבים ומרכזיים בה עדיין סגורים ומוצעים להשכרה.
"לא קל לקחת על עצמך עסק כזה", אומר גורם המעורה בפרטי המכרזים. "אמנם טיילת ראשון לציון היא הלב של העיר, אבל אלה עלויות גדולות ויש לעסקים על הטיילת מוניטין מפוקפק בגלל הפינויים ובגלל כל השינויים בשטח. אני בספק אם בתל אביב מקומות כאלה היו עומדים ריקים יום אחד, אבל אני מקווה שהקיץ יביא הרבה מבלים וזה יגרום לבעלי עסקים להבין שטיילת ראשון לציון היא הדבר הגדול הבא וכדאי להשקיע בעסק כאן".

5 צפייה בגלריה
"אתרי בנייה ובלגן". חלק מהחוף שטרם הוסדר
"אתרי בנייה ובלגן". חלק מהחוף שטרם הוסדר
"אתרי בנייה ובלגן". חלק מהחוף שטרם הוסדר
(צילום: קובי קואנקס)

מהחברה לביטחון וסדר ציבורי נמסר: "החברה לביטחון וסדר ציבורי משקיעה מאמצים גדולים בסוגיה ומבצעת באופן סדיר פעולות אכיפה נגד כלי רכב חשמליים, לצד הצבת שילוט שאוסר על רכיבה של קורקינטים בטיילת. מאז תחילת השנה ניתנו בטיילת עשרות דוחות. רק לפני כשבוע הוגש על ידי התביעה המשטרתית כתב אישום כנגד צעיר מבת ים בגין תקיפת פקחים לאחר שנתפס על ידם כשהוא נוסע על קורקינט בטיילת. בתגובה ניסה הצעיר לברוח תוך שהוא פוגע בשני פקחי החברה לביטחון וסדר ציבורי".

טעון שיפור:


● היעדר אכיפה נגד רוכבי קורקינטים שמשתוללים בטיילת
● שעות הפתיחה של המשאיות
● היעדר מקומות כשרים
● הרעש מאתרי הבנייה הרבים

ראוי לשבח:


● המחירים המפוקחים בפוד־טראקס
● כיסאות הגלגלים להשכרה והנגישות לנכים
● מתקני הספורט הרבים
● ההשקעה בנראות הטיילת והניקיון


מחירון אוכל


קרטיב - 5 שקלים לתושב חוץ, 3 שקלים לתושבי ראשון
אבטיח - 13 שקלים, 10 שקלים לתושבי העיר
מים - 10 שקלים, 5 שקלים לתושבי העיר
נקניקייה בלחמניה ב–20-30 שקלים, 15-25 שקלים לתושבי העיר