מחדל החלפת העוברים שנחשף לפני כחודש וחצי באסותא ראשל"צ מתפתח למשפט שלמה מודרני ועצוב. אתמול (רביעי) נולדה בבית החולים שיבא תל השומר תינוקת קטנה ומתוקה שעדיין אינה יודעת שלידתה מסעירה מדינה שלמה. האם שילדה אותה העניקה לה את השם סופיה, אך בדיקות גנטיות מלמדות שהיא אינה אמה הביולוגית של התינוקת.
בראיון מיוחד ל-mynet מספרת אחת הנשים שעברו טיפולי הפרייה והקפאת ביציות באסותא ראשל"צ, על הכאב, החשש והרצון לדעת מי האם הביולוגית. "זו יכולה להיות כל אחת מאיתנו", היא אומרת בכאב.
3 צפייה בגלריה
"האמא יכולה להיות כל אחת מאיתנו"
"האמא יכולה להיות כל אחת מאיתנו"
"האמא יכולה להיות כל אחת מאיתנו"
(צילום: פרטי)
המחדל החמור נחשף לאחר שהתגלה שאישה הרה, שעברה החזרת עוברים בבית החולים אסותא ראשל"צ, נושאת עובר שאינו תואם גנטית לה ולבן זוגה. משרד הבריאות הקים ועדת חקירה שפתחה בבדיקת הנושא, אז אותר זוג שנמצא בסבירות גבוהה להיות הוריה הביולוגיים של העוברית, אך בדיקה גנטית העלתה שגם הם אינם ההורים הביולוגיים. כך שנכון לרגע זה, ולמרות שהתינוקת כבר הגיעה לעולם, והוריה המולידים אף העניקו לה את השם סופיה, סוגיית הוריה הביולוגיים עדיין מהווה תעלומה.
משרד הבריאות אמנם שוקל את סגירת המכון באופן מלא או חלקי, אך עבור מאות נשים מדובר בהחלטה המשולה ל"נעילת האורווה לאחר שהסוסים כבר ברחו".
"אם הם עשו טעות אחת הם יכלו לעשות עוד אלף, הרי זה התגלה ממש במקרה בגלל המצב הרפואי שלה", מספרת ל-mynet בריאיון מיוחד צעירה שעברה הפריות במקום, ועדיין יש לה עוברים מוקפאים באסותא ראשון לציון.

3 צפייה בגלריה
תינוק עובר
תינוק עובר
מי האם הביולוגית?
(צילום המחשה: shutterstock)

כאב הלב העיקרי עוסק בשאלת התינוקת שכבר באה לעולם. "בשלב הזה מבחינתנו, כל אחת מאיתנו יכולה להיות אמא שלה, ולכן הטענה כי צריך להפסיק לחפש את ההורים הביולוגים היא חוצפה, אנחנו דורשות לדעת את האמת", אומרת הצעירה.
יש דבר נוסף שמדאיג אותך.
"בוודאי. יותר מזה, אנחנו דורשות לדעת מה מצב העוברים המוקפאים שלנו, ואיך בדיוק בית החולים מתכנן להתחייב שאין עוד בלבולים שיגרמו לטעויות נוספות, אלה התינוקות שלנו והגיע הזמן שיפסיקו להתייחס אליהם כמו אל צלחת של תאים. אני מתכננת הפריה נוספת, ורועדת מהמחשבה איך הדברים יתנהלו".
מאות אמהות כבר התאגדו יחד לקבוצה בכוונה להגיש תביעה ייצוגית נגד בית החולים, ביניהן גם אוריאן כהן רייזר שמובילה את המאבק.

3 צפייה בגלריה
אוריאן כהן רייזר
אוריאן כהן רייזר
"רק יחד נגיע לאמת". אוריאן כהן רייזר
(צילום: מור ארדיטי)

"אומנם אין לי עוברים מוקפאים, אבל עברתי הפריה בסמוך ליולדת וכמו כולם אני מאוד נסערת", סיפרה כהן רייזר.
ממה את חוששת?
"הכל יכול לקרות, יש המון לחץ, חשש ומחשבות. האימהות דואגות, אני לא ישנה בלילה, כל הזמן עוברים לנו סרטים בראש. התאגדנו קודם כל כי אנחנו רוצות תשובות, ואולי להצליח למצוא את ההורים בעצמנו אבל גם כי אנחנו מתכוונות לפנות לבית המשפט. מישהו צריך לתת לנו תשובות.
"לצערי אף אחד לא מדבר איתנו, אין לנו מושג מה קורה ואיך דברים מתנהלים. אני קוראת לכל אישה שיש לה חלק בזה להצטרף אליהו כי רק יחד נגיע לאמת".

קראו גם: