גפן תישאר בבית. כך הוחלט לאחר שרשות האוכלוסין הודיעה לבת המשפט המשפט העליון ששר הפנים ביטל את הגירוש של גפן ואמה, והחליט לאפשר להם להגיש בקשה לתושבות ארעית. בכך הוסרה חרב הגירוש שאיימה עליה ועל אמה, מאז שאביה, נתן גטהון נפטר.
3 צפייה בגלריה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
(צילומים: פרטיים)
תחילתו של המקרה לפני כעשור, כאשר תושב ישראל, נתן גטהון הכיר והתאהב באזרחית אתיופיה מאזה דוקמו (38). בשנת 2016 השניים מתחתנים ומביאים את גפן לעולם, הם עוברים לגור בישראל ומתגוררים בראשון לציון. לאחר כשנה נתן נפטר ודוקמו מגלה שהמדינה החליטה לגרש אותה כיוון שאינה תושבת קבע בישראל. בתה, גפן בת ה-8, אינה יכולה להישאר בארץ לבדה ולכן על השתיים נגזר לעזוב את ביתן ואת משפחת גטהון שהפכה למשפחתן.
"כל יום שישי אנחנו עושות קידוש עם הדודים, סבא שלה לא ישן מרוב דאגה, דודה שלה שומרת עליה כל הזמן ויש לה המון חברים בבית הספר, איך השופט אומר לי 'אין לכן כאן משפחה?' כל החיים שלנו כאן" סיפרה האם בכאב.
כבר שנה שמשפחת גטהון נאבקת להשאיר אותן בארץ ולאחרונה, בעקבות מאבק ציבורי רחב שליו גם הצטרף ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, החליט משרד הפנים להעביר את הנושא להחלטת הוועדה ההומניטרית ברשות האוכלוסין.

3 צפייה בגלריה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
גפן ואמה מאזה
(צילומים: פרטיים)

בסוף השבוע התקבלה בשורה משמחת, מטעמים הומניטריים הכריז שר הפנים כי האם תקבל מעמד תושבת ארעית, שמשמעותה שגפן ואימה יוכלו לקבל תעודות זהות זמניות וכמובן את כל הזכויות שמתלוות לכך. במקביל השניים ינסו פעם נוספת לקבל אזרחות קבע בישראל.

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
עו''ד תומר ורשה
עו''ד תומר ורשה
עו''ד תומר ורשה
(צילום: אנטון מיסלאבסקי)

עו''ד תומר ורשה שמשרדו מייצג את המשפחה בהליך בבית המשפט העליון הגיב לבשורה המשמחת: "אנו מודים לשר הפנים על שהיטה אוזן למקרה הקשה של גפן בת ה-8 על נסיבותיו העדכניות. החלטת בית המשפט מהיום מבהירה שהתושבות הישראלית וכל הזכויות יוחזרו לאמא של גפן באופן מיידי ואנו מברכים על כך. כמובן שהעניין טרם נפתר סופית ואנו נמשיך לעבוד מול לשכת השר וכל הגורמים הרלוונטיים עד שנצליח להשיג מעמד קבע שיאפשר לגפן ואמה להישאר ולחיות בבטחה בישראל
יש לציין כי ההחלטה התקבלה לאחר שרשות האוכלוסין הגיבה לבית המשפט ששר הפנים כבר אישר להן להגיש בקשה חדשה עם כל הנימוקים החדשים למרות הגירוש שהיה צפוי ל-10/7 וזאת למרות החלטה קודמת של בית משפט מחוזי. כך שלמעשה בית המשפט העליון לא דן בעניין.