מי אמר שמחאות לא עוזרות? תלמידי ובוגרי בית הספר למחוננים "רון ורדי" הצליחו במחאה של כמה ימים לגרום לעיריית ראשון לציון לחזור בה מכוונותיה לפטר את המורה האהוב עליהם, עמיר קליגר, שזומן לשימוע השבוע בטענה כי הפר את הנחיות המוסד כששוחח עם התלמידים על הרפורמה במערכת המשפט והמצב במדינה.
5 צפייה בגלריה
עמיר קליגר. חזר ללמד
עמיר קליגר. חזר ללמד
עמיר קליגר. חזר ללמד
(צילום פרטי)
התלמידים והוריהם מרוצים, אבל קליגר ששב לבית הספר, עדיין טעון, כועס על העוול שנגרם לו ומאוכזב מהתנהלות המערכת והחברה העירונית. "חלק גדול מהפגיעה מבחינתי קשור בניסיון להוביל לפיטוריי", הוא אומר. "חלק גדול מהאכזבה שלי הוא מהאופן שבו הדברים נעשו".
האירוע שחולל את הסערה הגדולה התרחש ביום שני שעבר. אז שוחח קליגר, מורה למחשבה ביקורתית, עם תלמידיו במרכז למחוננים על תהליך החקיקה המתרחש בימים אלה וצפוי להשפיע על מערכת המשפט, ומעורר מחאה גדולה בקרב חלק גדול מהציבור והפגנות ענק.
למחרת הודיע לו מנהל המרכז, עופר קרן, כי הוא מפסיק את עבודתו מיידית. קליגר זומן לשימוע ונטען בין היתר כי הקדיש לנושא שלוש שעות בניגוד להנחיות שדיברו על שיחת בוקר בלבד.
מעיריית ראשון לציון נמסר בין השאר כי השימוע ייערך למורה בשל "התנהלות שגורמת לאי־נוחות לבאי בית הספר". אלא שבמכתב שקיבל המורה מהחברה העירונית צוינה השיחה עם התלמידים על הרפורמה המשפטית כסיבה לשימוע.
"עבודתי כמורה הופסקה בשיחת טלפון", אומר השבוע קליגר, "איפה נשמע דבר כזה?". לדבריו, לאורך עשר שנותיו בבית הספר מעולם לא הוטל רבב בעבודתו ומעולם לא הייתה מחלוקת בינו לבין מנהל המוסד, לא הקודם ולא הקיים. לפני חודשיים בערך התקבלה תלונה אחת על אופן הצגת התכנים בכיתה, ובשבוע שעבר נטען כי חרג משיחת הבוקר ואפשר לתכנים להשתלט על השיעור כולו בניגוד להנחייתו של המנהל.

5 צפייה בגלריה
מחאת התלמידים וההורים
מחאת התלמידים וההורים
מחאת התלמידים וההורים
(צילום: יריב כץ)

קליגר עד לרגע זה לא מבין איך העניינים התגלגלו לכדי זימון לשימוע בעירייה ולמה לא התקיים בירור בתוך בית הספר.
"זה נשמע מוזר וזו השאלה הראשונה שהייתה לי כשהתחיל ההדף הלא צפוי של התמיכה וההזדהות של כולם, שיחת בירור עושים עם המנהל בבית הספר, לא במשרדי החברה העירונית ובטח לא במעמד עורכי דין משני הצדדים, על אחת כמה וכמה למורה ותיק שבעשר שנותיו במוסד מעולם לא הייתה בינו לבין מנהל המוסד הקודם או הנוכחי שום מחלוקת. זה לא שמדברים על מורה שבאופן סיסטמטי פועל או חותר תחת החלטות המינהלה.
"אם אני חוזר ליום שני, לבחירה שנתתי לעצמי באותו יום לחרוג מהנחיותיו של המנהל, ואני שם את זה בתוך הקשר, ההקשר מספר פה הרבה מהסיפור.
"השאלה שלי שוב ושוב היא למה בעת כל כך שונה, חריגה ומשברית, מצפים ממורים לנהוג באופן מיתמם כאילו עולם כמנהגו נוהג. אני לא מבין את זה.
"וגם אם היו אומרים לי אתה צריך להיות יותר עדין, הייתי אומר אוקיי זו ביקורת עניינית, אבל להגיד לי דיברת יותר מדי זמן ולא מצאת דרך לנמק ולהסביר למה הפיכה משפטית היא דבר לגיטימי - אלה טענות שקשה לי לקבל".
גורמים בעירייה טענו השבוע כי המהות לבירור אינה פוליטית בכלל, אלא משמעתית. "מצופה שמורה בבית ספר יכבד את המנהל ויקבל את סמכותו. בעוד המנהל סיכם עם המורה שידבר עם התלמידים על הסוגיות הפוליטיות כשעה בשעת הבוקר, בחר המורה לזלזל בבקשתו של המנהל ולשוחח על כך עם התלמידים כ-4 שעות", מסר גורם בכיר בעירייה.

5 צפייה בגלריה
המחאה השבוע בראשון לציון
המחאה השבוע בראשון לציון
המחאה השבוע בראשון לציון
(צילום: יריב כץ)

המחאה והתמיכה


לבוגרי בית הספר נודע הדבר בעקבות פוסט שכתבה אליאנה אלמוג, מורה במרכז "רון ורדי", שבו ציינה כי הושעתה ולמחרת הוחזרה לעבודתה. "אותי החזירו, אבל את החבר הכי טוב שלי עמיר קליגר, לא החזירו", כתבה.
תוך דקות, קבוצת הבוגרים של בית הספר געשה. כבר באותו יום פתח עו"ד דביר אביעם, בוגר בית הספר, עצומה ועליה חתמו תוך 48 שעות 160 בוגרים, שמיהרו לשלוח מכתב למנהל המרכז עופר קרן ולראש העירייה רז קינסטליך.
"דווקא בימים אלו, בהם מרחב חופש הביטוי הולך ומצטמצם ומפגינים למען הדמוקרטיה הישראלית, סופגים הסתה ואלימות, קיימת חשיבות יתרה לשמירה על חופש הביטוי. מחלוקות על גדרי חופשי הביטוי בכותלי המרכז צריכות להיפתר באמצעות הידברות ודיון המשלבים את התלמידים והצוות ולא באמצעות פעולה כוחנית כגון פיטורין חד־צדדיים", כתבו ודרשו: "עצרו את הליך הפיטורין שלידתו בחטא, ופנו להידברות עם באי המרכז – ללא חרב פיטורין וללא כוחנות".
"התגובה שקיבלנו מהעירייה הרגישה לנו לא רצינית", אמרו אביעם ורוני גטנוי שיזמה איתו את המהלך. "כתבו לנו בתגובה 'חבל שאנשים מנסים לעשות כאן רווח פוליטי'. גם אני וגם גטנוי כבר לא גרים בראשון לציון, אין לנו שם כוונה להתמודד בבחירות מול רז קינסטליך, אז הטענה מגוחכת".

5 צפייה בגלריה
רוני גטנוי, יוזמת העצומה, ודביר אביעם. "התביישתי"
רוני גטנוי, יוזמת העצומה, ודביר אביעם. "התביישתי"
רוני גטנוי, יוזמת העצומה, ודביר אביעם. "התביישתי"
(צילום פרטי)

המחאה נגד פיטוריו של קליגר יצאה מיד לדרך. מאות הורים וילדים מחוננים מכל הארץ נעמדו לצידו, וזה עשה את שלו. ביום ראשון השבוע התייצבו 150 תלמידים ובוגרים עם שלטים והפגינו מול בניין העירייה בשעה שבה התקיימה שיחת השימוע לקליגר. זמן קצר לאחר מכן נודע כי העירייה החליטה על החזרת המורה לתפקידו.

חוזר ללמד


ביום שני חזר קליגר לבית הספר. "עשיתי את זה קודם כל בשביל התלמידים", הוא אומר, "כשיצאתי מהעירייה ביום ראשון ראיתי אותם כל כך שמחים וחוגגים את חזרתי, לא יכולתי לאכזב אותם".
יצא לך לדבר עם עופר המנהל?
"המפגש עם המנהל לא היה נעים. אני מתקשה מאוד. היה שיח טעון מאוד בינינו. מבחינתו, אני מורה עם בעיות משמעת. ואני אומר אם אני כזה, איפה זה היה עשר שנים? איפה? אני מניח שאם הייתי מורה שיש לו בעיה לכבד את סמכותו של המנהל שלו, הדבר הזה היה בא לידי ביטוי מתישהו, וזה מאוד מוזר".
יש לך מושג מה הסיבה שיכולה להיות ליחס הזה?
"לא, לאלוהים הפתרונים".
כרגע המצב הוא שיש אי־הסכמות מהותיות בין הצדדים בעקבות השימוע שהפך לבירור. קליגר ועורכת דינו גבי לסקי דורשים מהעירייה וההנהלה להכריז רשמית על ביטול השימוע.
כמו כן הם דורשים "הכרה חד־משמעית בהליך לא תקין ומבזה מבחינת האופן שבו התייחסו למורה, ברמת זכויותיו הבסיסיות כמורה".
"אני ממתין ומקווה לזכות במעט ובאלמנטרי שביקשתי", הוסיף קליגר. "חוסר היכולת מצידה של הנהלת בית הספר והחברה העירונית לבוא ולהגיד, 'תשמע אופן טיפולנו באירוע לא תקין'. לא שמענו אפילו משהו בכיוון, שום התנצלות מינימלית. אז הניסיון שלהם עכשיו להשחיר את שמי כדי לתקף את אופי התנהלותם רק מעמיק את הפגיעה".
ואם זה לא יגיע?
"אני לא רוצה לצאת בהצהרות. היה שימוע שהפך באמצע לשיחת בירור ובו אנחנו היינו ברורים בעמדתנו והדברים עדיין עומדים בלתי פתורים. אני חושב שהאינטרס שלי ונדמה לי גם ההדדי הוא לחזור לשגרת עבודה טובה, אבל לא במחיר שמי הטוב ולא במחיר טאטוא הפרשה מתחת לשטיח".

5 צפייה בגלריה
קליגר ועו"ד לסקי ביציאה מהעירייה השבוע
קליגר ועו"ד לסקי ביציאה מהעירייה השבוע
קליגר ועו"ד לסקי ביציאה מהעירייה השבוע
(צילום: יריב כץ)

הדאגה והחרדה


תלמידי ובוגרי בית הספר הרעיפו שבחים על המורה, ואמרו כי לא יתנו לו לעזוב. "זה מאוד מרגש, מחמם לב ומחזק, התמיכה שהגיעה מתלמידים והורים", אומר קליגר, "אבל נדמה לי שעוצמת התמיכה הקולקטיבית קשורה במידת הדאגה והחרדה והאכפתיות של רבבות אנשים שהתאפשר להם דרך הסיפור המסוים הזה להצביע על מהלכים שמתחילים להתרחש שאם לא תאיר אותם אתה תתעורר מאוחר מדי ותבין שהם הפכו לדבר שבשגרה.
"חלק גדול ממה שצורם בסיפור האישי שלי ובכלל העמדה אל מול אנשי חינוך בארץ, זה הניסיון לנרמל רגע שלכל הדעות, לא משנה מה הדעה הפוליטית שלך, הוא רגע הרה גורל וקריטי ביותר, והדרישה או הציפייה מאנשי חינוך ברגע הזה לנהוג באופן שגרתי נראית לי אבסורדית".
יש תלמידים שנלחצו מהשיח וראו בו סוג של הסתה.
"מבלי להקטין ולבטל את האפשרות שעבור תלמיד או תלמידה שיחות כאלה עשויות לעורר מצוקה ואי־שקט, ואני מצטער על דבר כזה והוא מכאיב לי באופן אישי, אבל הוא לא יכול לבוא על חשבון הצפת התוכן הזה".


"עמיר הוא כמו אבא שני"


עו"ד דביר אביעם, בן 26, למד בתיכון דורות בעיר ובמרכז למחוננים החל ללמוד מכיתה ג', וכיום הוא עורך דין לענייני שוק ההון בתל אביב. "אני מתבייש שמקום שהיה באמת מקלט מוגן עבור בני נוער להביע את עצמם, לחקור, לחשוב ולדון - גם בנושאים פוליטיים ושנויים במחלוקת, החליט להתקרנף לטובת קונצנזוס פוליטי של ימין עד ימין קיצוני ולפטר מורה שבסך הכל העלה נושא לדיון - ההפיכה המשטרית אשר תשפיע על כולנו כאן", כתב דביר בפוסט שהפך לוויראלי בסוף השבוע.
"פיטוריו של עמיר קליגר הם מסמר אחרון בארון קבורה שמצטרף לעוד דברים ששמעתי על הידרדרות ברמת החופש האקדמי במרכז ופגיעה באתוס שלו. הם פוליטיים ודורסניים באופן כל כך שקוף שלא באמת נותר הרבה מה לומר, חוץ מזה שזה חבל וכואב לי רגשית באופן אישי כבוגר המרכז".
ביום ראשון, לאחר שנודע כי העירייה ביטלה את השימוע למורה והוא יוחזר לעבודתו, סיפר דביר: "המקום הזה היה הבית שלי. לא קל חברתית להיות מחונן, והיום הזה שהיינו הולכים למרכז ורדי היה היום שהייתי מחכה לו כל השבוע. ולכן כל כך כאב לי לשמוע על מה שקרה. אם המורה היה מפוטר לבסוף, אפשר היה לומר 'מרכז רון ורדי ז"ל'".
בוגרת בית הספר מור שטיינברג־גולן, שיתפה גם היא על תחושותיה וסיפרה בשבחו של המורה קליגר. "הוא המורה המופלא ביותר שהיה לי... הוא היה לי כמו אבא שני, יועץ, חבר, איש סוד ובעיקר ראה אותי כמו שאני. עמיר הוא חלומו של כל תלמיד, הורה או שותף לשיחה, עם מסירות ואהבת אמת אין סופית לתלמידים שלו... הוא גרם לנו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמנו ולהיות מודעים לסביבה המקיפה אותנו. אין סיבה שהדורות הבאים לא יזכו לכל זה".

"מורים לא אמורים לפחד"


גם אחרי ההחלטה להשאירו במערכת, פרקליטתו של עמיר קליגר, עו"ד גבי לסקי, מודה כי נעשה לו עוול גדול בכך שניסו לצייר לו תדמית של מורה בעייתי. לדבריה, העירייה טעתה בכך שזימנה אותו לשימוע לפני פיטורין ואחר כך הציגה זאת כאילו מדובר בבירור בלבד. "יצא מכתב שימוע, והם ניסו להתכחש לכך", אמרה עו"ד לסקי, "במכתב כתוב בבירור שהוא זומן לשימוע בגלל העיסוק שלו בהפיכה המשפטית בשיעור. לנוכח ההכחשות של העירייה, דרשנו מכתב פורמלי שמבטל את מכתב השימוע, אבל המכתב הזה עדיין לא הגיע.
"העירייה ניסתה להציג את הדברים כאילו מדובר במורה בעייתי, מורה שמלמד עשר שנים במרכז, שאין לו שום הערה בתיק האישי. זה ניסיון לייצר נרטיב שלא מתיישב עם העובדות".
את נשמעת כועסת עדיין.
"זה מקומם. מדובר לדעתי בהשתקת מורה ולא בגלל שהוא הביא עמדה פוליטית, אלא כי הוא תיווך את המציאות. אנחנו חיים בימים קשים וחריגים שיש להם השלכות גם על התלמידים. הוא דיבר איתם בשיחת הבוקר ואחר כך כשהם ביקשו להמשיך עם השיחה הזו כי היו להם שאלות. אלה בדיוק המורים שאנחנו רוצים והדביקו לו בעיית משמעת".
ובכל זאת, התוצאה טובה.
"אני שמחה שהוא חזר לתלמידים שלו, כי ראיתי אותם ואת ההורים שלהם נלחמים עליו, ראיתי כמה הוא חשוב להם".
מה המסר מכל זה?
"שדווקא בימים כאלה אנחנו צריכים לחזק את החינוך לדמוקרטיה, את החינוך למחשבה ביקורתית ולא להעמיד מורים בעמדה שהם מפוטרים או מאוימים בפיטורים או שהם צריכים להיות מפוחדים לדבר על הדבר הזה.
"נעשה לעמיר עוול גדול, כי מנסים לצייר אותו כמורה בעייתי, ואנחנו עדיין מצפים להתנצלות מפורשת מטעם העירייה בעניין הזה".


תגובת העירייה


"המורה והמנהל לקחו חלק בבירור שהתקיים בחברה העירונית ובסופו התבקש המורה לשוב וללמד כרגיל. אני חוזרים ומדגישים כי הבירור התקיים סביב סירובו של המורה לקבל את סמכותו הניהולית של המנהל שבבסיסו בקשתו של המנהל לשוחח עם התלמידים על האירועים הפוליטיים במדינה בשעת הבוקר ולאחר מכן לחזור להמשך יום הלימודים, בעוד המורה שוחח באותו היום עם התלמידים כ-4 שעות על אקטואליה עד שחלק מהתלמידים התלוננו על כך.

קראו גם:

"לאחר שהמורה לא הסכים לנהל דיון עם המנהל, האחרון ביקש שהחברה העירונית, המעסיקה את המורה, תנהל את הבירור וכך היה.
"במוסדות החינוך בראשון לציון מחנכים לא רק להצטיינות – אלא גם לערכים ולמעורבות. ומשכך אנו מעודדים את אנשי החינוך שלנו לדבר על אזרחות, פלורליזם ודמוקרטיה ומגוון קשת הדעות הרחב עם התלמידות והתלמידים שלנו, אך בשום צורה לא לכפות זאת עליהם. צר לנו שיש מי שמנצלים את אקלים הקיטוב הפוליטי ומשתמשים באירוע הזה, שלו אין דבר וחצי דבר לפוליטיקה אלא לאירוע משמעתי בלבד".