בנובמבר האחרון מונתה ד"ר אנג'לה עירוני (51), למנהלת בית החולים אסותא בראשון לציון. היא נכנסה בתקופה סוערת. רגע אחרי מחדל החלפת העוברים שעורר סערה במדינה כולה והוביל ללידת התינוקת סופיה, ובשיאה של מלחמת "חרבות ברזל" כשראשון לציון סופגת טילים. איך יראה בית החולים תחת ניהולה? מה היא מתכוונת לשנות? ד"ר עירוני בראיון ראשון.
3 צפייה בגלריה
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון. מוקד סערת חילופי העוברים
(צילום: קובי קואנקס)

עירוני, אם לשניים, עלתה לישראל מאוזבקיסטן בגיל 18 עם אימה ואחיה לאחר שסיימה שנה ראשונה של לימודי מיילדות. "אני מגיעה ממשפחה ציונית, גידלו אותנו על מדינת ישראל ועל ערכי המסורת. בשנות ה 90' עשינו עלייה וסוף סוף הרגשנו בבית", היא מספרת ומוסיפה: "אין ספק שחלק בלתי נפרד מהעלייה הוא גם הקרבה עצמית גדולה מאוד, רגשית, כלכלית ותרבותית. בחו"ל סבי היה רופא משפחה וניהל קופת חולים גדולה בעיר ואבי היה פרופסור בכיר למתמטיקה ומחשבים, בסופו של דבר שילבתי בין הרפואה למדע".
היא בעלת תואר ראשון בסיעוד, תואר שני בבריאות הציבור ודוקטורט במנהל מערכות בריאות עם התמחות ב-טלה רפואה, בוגרת תכנית מנהיגות של קרן וקסנר, מאוניברסיטת הרווארד, ובנוסף מכהנת כנציגה הישראלית של IMIA האיגוד הבינלאומי לאינפורמטיקה רפואית.

קראו גם:

עירוני מילאה במשך למעלה מעשור תפקידי ניהול בכירים במטה מכבי שרותי בריאות. בתקופת הקורונה הייתה אחות ראשית ואפידמיולוגית, במקביל הרצתה בקריה האקדמית אונו, שם פיתחה קורס לסטודנטים לתואר ראשון ושני בסיעוד, המעניק ידע נרחב במושגים הקשורים לטכנולוגיה המודרנית של ימינו.
"עד היום מלמדים סיעוד בשיטות שלמדו לפני 60 שנה, אבל העולם התקדם. את הקורס פיתחתי עוד ב 2018 מתוך הבנה שבניגוד למה שלימדו אותי בלימודי אחיות, אפשר לתת טיפול מרחוק. בשלב הזה עוד הייתי צריכה לשכנע את הסטודנטים, לימים פרצה הקורונה וגם אז היינו צריכים להראות למטפלים שזה אפשרי. דברים כמו גמילה מעישון ופסיכיאטריה מרחוק, שהיום נראו טריוויאליים, היו אז בגדר בלתי אפשרי, אבל יש כל כך הרבה כלים וטכנולוגיות שיכולות לסייע במתן טיפול מיטבי", היא מסבירה.

3 צפייה בגלריה
ד"ר אנג'לה עירוני
ד"ר אנג'לה עירוני
ד"ר אנג'לה עירוני
(צילום: עופר חגיוב)

ד"ר עירוני נכנסה לתפקיד בתקופה רגישה, רגע אחרי סערת העוברים שטלטלה את רשת אסותא במסגרתה הוכנסה עוברית זרה ("התינוקת סופיה") לאישה שעברה טיפולי פוריות, סוגיה שעדיין נמצאת בבירור משפטי.
לאווירה המתוחה הצטרפה גם המלחמה וכך מצאה את עצמה ד"ר עירוני מתמודדת עם אתגרים בכל החזיתות.
מה הדבר הראשון שעשית?
"כמנהל אתה נכנס וקודם כל בוחן את הסביבה, מה צריך לעשות כדי לתת תחושת ביטחון לאנשים, לתת אופק ולראות איך מובילים אותם. הייתי צריכה לקבל הרבה החלטות משמעותיות, ולהתאים את העבודה פעמיים ביום גם מבחינת הצוות, שרבים מהם התמודדו עם אובדן או אדם יקר שנמצא בחזית וגם מטופלים, כשכל אחד מגיע לכאן עם מטען משלו וסטרס לקראת הטיפול, וצריך להסביר דברים בסיסיים כמו מה עושים בשעת אזעקה.
"עשיתי סבבי שיחות לכל מי שיש לו אהוב מדרגה ראשונה, ניסיתי להבין מי צריך מה. זו תקופה מורכבת, בערב בו שמענו על אסון קריסת המבנה בעזה בו נהרגו 21 חיילים בדיוק שוחחתי עם עובדת שבעלה בחזית, היא סיפרה שהיא מסתדרת טוב, למחרת גילינו שבעלה בין ההרוגים, ובצהרים כבר השתתפנו בלוויה וראינו כיצד היא מתפרקת.
עובדת אחרת שבנה היה באזור עבדה באותו לילה, כולה מיוסרת, כל רגע יוצאת למסדרון לראות אם קצינים מחפשים אותה, כשהתקשרתי אליה למחרת והיא סיפרה שבנה יצר קשר שתינו בכינו יחד, אין אדם במדינה שלא חווה את זה. מצד שני, רבים סיפרו שהעבודה סייעה להם להסחת דעת, כי בבית רק חושבים ודואגים. דווקא בימים הקשים והמאתגרים האלו זכיתי לראות איזה צוות מדהים יש לנו, זה בא לידי ביטוי בדרוג שהמטופלים נותנים, הם רואים את המסירות שלהם".

3 צפייה בגלריה
שימור פוריות
שימור פוריות
הקפאת עוברים. הסערה שטלטלה את אסותא
(צילום המחשה: shutterstock)

כיצד הושפעו טיפולי הפוריות בבית החולים בעקבות פרשת העוברים?
"אסותא היא רשת איכותית והאירוע נגע בכולנו, מבחינת בית החולים וגם הרשת יש המון תהליכים שעושים, בדיקות, בטיחות ואיכות תהליכים, אנחנו מדייקים עוד יותר את העבודות ומכניסים טכנולוגיות שיסייעו למטפלים לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר. הרשת כולה מושקעת בשרות איכותי ובטיחותי. לצערי זה קרה, אבל אנחנו עם הפנים קדימה ומתרכזים ביכולת של הרשת לתת מענה לאלפי מטופלות ושמחים שאנשים סומכים עלינו, באים ומרוצים מהשרות".
בעוד כשנתיים יעבור בית החולים למבנה חדש, מה ישתנה?
"המבנה חדש גדול פי 3 מהקיים, זה יהיה בית חולים חכם, עם המון אמצעים טכנולוגים שיסייעו לתת מענה מדויק. כמובן שהמלחמה השפיעה על התוכניות שלנו, מצד אחד אני רוצה להשקיע במה שלמדתי ואני מלמדת ומצד שני צריך גם להתמודד עם תוכנית לגידול כוח האדם. לא כל אדם זוכה בהזדמנות להקים בית חולים חדש, להוביל את הקיים ולבנות תהליכים עם תפיסת ניהול והפעלת שירות, אני מודה על האפשרות הזאת".