כמעט שנה אחרי מחדל העוברים באסותא ראשון לציון, המטופלות שהיו מעורבות בפרשה חוזרות לטיפולי הפוריות במקום שבו איבדו אמון, שם נמצאים העוברים שלהן. אך הפעם מטרת הביקור היא למען הקמת עמותה שתפקח באופן קפדני על ההליך. "יש לי עובר אחד קפוא וכדי להשיג אותו עברתי שבעה מדורי גיהינום", אומרת אחת מהן השבוע. "אני לא מסוגלת לוותר עליו אז שאנשים יפסיקו לומר 'תניחו להורים'"
6 צפייה בגלריה
אוריאן כהן רייזנר. ממטופלות המחדל באסותא
אוריאן כהן רייזנר. ממטופלות המחדל באסותא
אוריאן כהן רייזנר. "מורידה את הכובע בפני מי שהצליחה לחזור למקום הזה"
(קובי קואנקס)

"אי אפשר לוותר על עובר"


מחדל העוברים נחשף לפני עשרה חודשים, כשהתגלה כי אישה שעברה טיפולי פוריות באסותא נושאת ברחמה תינוקת שאינה שלה מבחינה ביולוגית. מאז נולדה התינוקת וקיבלה את הכינוי "סופיה" ומספר זוגות עברו בדיקות גנטיות במטרה לברר מיהם הוריה הביולוגיים, אך נמצאו לא מתאימים. בעוד שבני הזוג שמגדלים את סופיה מפצירים ברשויות לחדול מלחפש את ההורים הביולוגיים, לאחרונה פסק בית המשפט לענייני משפחה כי לאור מידע חדש שהגיע למשרד הבריאות, יש לבצע בדיקות גנטיות לזוג נוסף והוריה של סופיה הגישו התנגדות להחלטה.

קראו גם:

בזמן שהצדדים נאבקים בבית המשפט במה שנראה כמשפט שלמה גרסת 2023, השבוע הוקמה עמותה שמטרתה לאגד את הנשים שעברו טיפולי פוריות באסותא ראשון לציון בימים בהם התרחש המחדל, במטרה לדרוש יחד את מימוש זכויותיהן ובתקווה להקים בנק גנטי עבור הילדים שנולדו וקיים סיכון כי הם גדלים במשפחה הלא נכונה.

6 צפייה בגלריה
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)

רבות מהנשים כבר נאלצו לשוב לטיפולי פוריות, חלקן חזרו לאותו מקום בו איבדו אמון מתוך חוסר ברירה וחלום גדול להפוך להיות אמא. "גם בחלומות הכי שחורים שלי לא חשבתי שאחזור לשם", מספרת השבוע תושבת חולון, אם לילד בן חמש שבימים אלו מתחילה טיפולי פוריות באסותא ראשון לציון. "כשזה קרה אמרתי לבעלי שכף רגלי לא תדרוך שם, אבל יש לי שם עובר אחד קפוא וכדי להשיג אותו עברתי המון סבל, אז איך אוותר עליו?
"אנשים ממהרים לשפוט. הם אומרים בקלות רבה 'תניחו להורים לגדל את סופיה', הם כנראה לא מבינים מה זה הגיהינום של טיפולי הפוריות ושהמבחנה הזאת מבחינתי היא ילד שלי לכל דבר ועניין".
חשבת להעביר אותו לבית חולים אחר?
"בוודאי. אבל אני מפחדת, איבדתי את האמון במערכת. היה לי צוות מדהים באסותא, אנשים שאחרי ההיריון הראשון קיבלו ממני מתנות ומכתבי תודה קורעי לב. קראתי להם המלאכים שלי. אני רוצה לחשוב שבעקבות מה שקרה שם, הם נוקטים משנה זהירות, אבל בפועל אין לי מושג, אני רק רוצה את הילד שלי, חיכיתי הרבה מעבר למה שתכננתי. כשהפרשה התפוצצה כבר חשבתי לבצע הפריה אז דמייני כמה זמן איבדתי, מאז צצו לי ענייני בריאות שגרמו לי לחכות עוד כמה חודשים. בלי לפרט את מצבי הבריאותי, במצב שאני נמצאת כל חודש שעובר הוא דרמטי ומה אם זה לא יצליח? אני אצטרך לעשות שוב שאיבה, זה לוקח זמן כל התהליך".


"נכנסת לשם בלב דופק"


מטופלת נוספת המתגוררת ברחובות סיפרה כיצד נראה ההליך עבור מי שמטופלת שם בימים אלו. "יש מבוכה באוויר, אי אפשר לשקר. לי יש שם שני עוברים, אז לא היתה בכלל שאלה, ידעתי שאחזור לשם כי לצערי אחרי כמעט שש שנות טיפולים אני עדיין לא אמא. למזלי התאריכים שלי מאוד שונים מהתאריכים של ההפריה של סופיה, אבל כמו כולם גם אני יודעת שאם התרחשה טעות אחת אז כנראה התרחשו עוד כמה.
"אני נכנסת לשם עם לב דופק ותפילה בלב. רק אמונה מחזיקה אותך במצב כזה. אני הרי לא אוותר על החלום להיות אמא בשום מחיר, ורק מי שעברה טיפולים יודעת שעוברים זה לא משהו שמשיגים בקלות, את משיגה את זה בדם יזע ודמעות".
מה השתנה בך הפעם?
"אני יכולה לומר שהיום אני מאוד ערנית, אם פעם הייתי משחקת בנייד כשהם היו סביבי, אז היום על כל דבר אני מסתכלת. מרגישים גם את הצוות. הם מדברים איתנו המון, יש מעין תחושת שותפות, גם הם עברו טראומה".


הנשים מתאגדות


בית החולים אסותא בראשון לציון וברמת החייל, הם מרכזי הפוריות העמוסים ביותר בישראל, אך בעקבות המקרה צמצם משרד הבריאות את הפעילות של שני המרכזים באופן משמעותי, כתוצאה מכך גם התורים עמוסים. אוריאן כהן רייזנר (44), אם לילדה בת 5 ששבה לטיפולי פוריות ברמת החייל סיפרה על הסערה שחוותה לפני כשנה.

6 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
"רק רוצה את התינוק שלי"
(צילום המחשה: shutterstock)

"לי היה חוסר מזל, העברתי את העוברים שלי מרמת החייל לסניף בראשון לציון חמישה ימים לפני ההפריה של התינוקת סופיה, כמו כל אישה שעברה טיפולים בתקופה הזאת, כל חיי אחיה עם הפחד שאולי יש לי בעולם ילד או ילדה שאני לא מכירה. כיוון שהטיפולים שלי היו באותם תאריכים ועברתי כמה רופאים, הייתי בסיכון גבוה להיות מעורבת בזה, אחרי מה שעברתי הגוף שלי פיזית לא אפשר לי לחזור לעבור טיפולים באסותא בראשון לציון, אני מורידה את הכובע בפני מי שהצליחה, אני לא יכולתי אז עכשיו אני מטופלת ברמת החייל ושם צמצמו פעילות ב-60 אחוז".
כיצד התחושה לחזור לטיפולים?
"תמיד יש חשש, אני מאוד סומכת על הרופא שלי, אבל הפחד תמיד קיים. כבר אין בי מאה אחוז ביטחון, לכן לקחתי השגחה, זו עמותה ששומרת על עוברים וניתן להוציא אותם רק בנוכחות של נציגת העמותה, אבל זו השגחה דתית. זה אומר שהיא לא מתאימה לזוגות חד מיניים, חד הוריות או אפילו לא יהודיות, זה לא פתרון לכולם וחייבים למצוא דרך שכולנו נחוש בטוחות".
במטרה להשיג קצת יותר שליטה על מה שעובר על גופן, כהן רייזנר ומספר נשים נוספות הקימו השבוע עמותה שמטרתה לאגד את הנשים שעברו טיפולי פוריות באסותא בשנים האחרונות, בתקווה למצוא מענה לצורכיהן הייחודיים.

6 צפייה בגלריה
מעבדת הפרייה
מעבדת הפרייה
דרישה למעקב צמוד על התהליך. אילוסטרציה
(שאטרסטוק)

"אסור להתעלם מהמחדלים שהתרחשו, אחרת אין ערבות שזה לא יקרה עוד הפעם. מי יערוב לנו? בבית החולים תל השומר מקדמים קידוד ממוחשב לעוברים, אומנם יש נהלים שמטרתם למנוע את זה אבל אנחנו לא שקופות, אסור לדבר מעל הראש שלנו, אנחנו צריכות להיות מעורבות בנעשה. אנחנו רוצות לקדם השגחה חילונית, שתקבל אותה כל מטופלת וגם חולמות להקים בנק גנטי של כל הילדים שיצאו מאסותא, אם לא עבור ההורים אז לפחות עבורם, שיקבלו את המידע בגיל 18. זה נשמע מופרך, אבל גם המחשבה שהכניסו תינוקת של אישה למישהי זרה היתה מופרכת וזה קרה".

"בגיל 45 אין זמן לחכות"


בנוסף, הנשים קוראות למשרד הבריאות למצוא פתרון למצוקת התורים שנוצרה מצמצום הפעילות בבתי החולים של אסותא. "מצד אחד טוב שהם צמצמו פעילות, אם הם באמת פועלים על מנת לשפר את תפקוד המחלקות, מצד שני בתי החולים הציבוריים לא ערוכים לכמות המטופלות שנותרו ללא מענה. מי שפנתה לבית חולים ציבורי יודעת שהיא תקבל תור רק עוד מספר חודשים, אני עוד מעט בת 45, אין לי כל כך הרבה זמן לחכות. עבורנו כל חודש הוא דרמטי, כל חודש הוא הבדל בין להיות או לא להיות אמא".

6 צפייה בגלריה
עובר תינוק - תמונת פייסבוק
עובר תינוק - תמונת פייסבוק
בגיל 45 אין זמן לחכות
(צילום המחשה: shutterstock)

במקביל למאבק האישי, כמעט כל אישה שעברה טיפולי פוריות עוקבת בשקיקה אחרי המאבק סביב התינוקת סופיה והדעות הסותרות הרבות סביב הנושא. "מי שטוען שצריך לאפשר להם לשמור את התינוקת ולא לגלות מי הוריה לא מבין מה עובר על אישה במצב הזה, זר לא יבין זאת, לומר שצריך לוותר זה בעצם להפקיר חומר גנטי שמוציאים מנשים, זה כמו לומר שאם פונדקאית צריכה לשמור את התינוקת שברחמה רק כי היא נקשרה אליה. אני לא יודעת איך כל המעורבים בפרשה בכלל מסוגלים לישון בלילה", אומרת כהן רייזנר.
גם תושב רחובות, רונן כהן, שרעייתו עברה טיפולים באסותא מתקשה לקבל את הביקורת. "כל מי שטוען שצריך להשאיר את סופיה אצל בני הזוג מוזמן למסור את הילד שלו, התגובות והטוקבקים הם בלתי נסבלים, כל אחד עם חשבון פייסבוק מבלבל את המח וכותב 'תניחו להורים'. לתינוקת הזאת יש הורים אמתיים, אבא ואמא שרוצים אותה והעובדה שהם מעולם לא נפגשו לא ממעיטה מערך הקשר שלהם, איפשהו יש לה משפחה ויש לה את הזכות לפגוש אותם ולדעת מהיכן היא הגיעה".


6 צפייה בגלריה
אוריאן כהן רייזנר
אוריאן כהן רייזנר
אוריאן כהן רייזנר. "איך הם ישנים בלילה?"
(צילום: קובי קואנקס)

תגובת משרד הבריאות


"לאור ההחלטה שהתקבלה בעקבות השימוע באסותא רמת החייל, משרד הבריאות פנה לבתי החולים הציבוריים שיאפשרו בטווח המיידי הגדלה של היקף הפעילות וקליטת זוגות או יחידים נוספים הזקוקים לטיפולי הפריה חוץ גופית או שימור פוריות.
בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל. בהמשך למספר תהליכים ודיונים במשרד הבריאות, שהחלו עוד לפני המקרים החריגים האחרונים שהתרחשו בשתי יחידות ה-IVF שבמרכזים הרפואיים של אסותא, מינה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, צוות לבחינת המערך להפריה חוץ גופית, ולגיבוש צעדי המדיניות הנדרשים.
אחת מהמלצות הוועדה היתה הפעלת תכנית להשוואת תנאי שוק בין ספקים פרטיים לציבוריים. תוכנית זאת כוללת חיזוק של היחידות הציבוריות והפיכתן לאטרקטיביות למטופלות, באמצעות מתן האפשרות לבחור את הרופא המטפל ללא תוספת עלות מהמטופלת ובאמצעות חיזוק היבטי השירות השונים בהם זמינות המענה ביחידה וסקר שביעות רצון.
משרד הבריאות עדכן היום את בתי החולים כי קיים תקציב יעודי משמעותי לצורך תמיכה בבתי החולים אשר יגדילו פעילות וירחיבו את שעות פעילות היחידה לשעות אחה"צ, ואף יאפשרו שירותים נוספים כמו בחירת רופא מטפל וכי מצופה מהם לפעול בהתאם.

תגובת אסותא


"באסותא ראשון מבהירים כי מרגע היוודע האירוע, אסותא נטלה אחריות הפיקה לקחים, ופעלה לתיקון ההערות שצוינו בדו"ח משרד הבריאות -בשיתוף פעולה מלא של חטיבת הבריאות לרבות בקרות חוזרות מאז האירוע.
בנוסף לצעדים שכבר בוצעו במחלקה, מול צוות הרופאים והאמבריולוגים במעבדה, טכנולוגיות חדשות נמצאות בתהליכי הטמעה וננקטים כל הצעדים הנדרשים כיאה ליחידה העומדת בשורה הראשונה עם מרכזי ה- IVF המובילים בעולם.
באסותא מבינים את חשש המטופלות אך מבהירים כל הפעולות נעשו בשקיפות מולן ובשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות. אסותא ממשיכה לזכות באמון גבוה מציבור המטופלות ותמשיך להעניק שירות באיכות גבוהה וללוות את המטופלות במקצועיות וברגישות".

פרשה מתגלגלת


ספטמבר 2022 : מחדל העוברים נחשף

אוקטובר 2022 : תביעה ייצוגית ראשונה נגד בית החולים אסותא

מרץ 2023 : בני הזוג (הורי התינוקת) תובעים 100 מיליון שקל מבית החולים

מאי 2023 : משרד הבריאות זימן את הנהלת אסותא לשימוע

יולי 2023 : משרד הבריאות מצמצם משמעותית את פעילות מחלקת ההפריה באסותא