2,700 דירות, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ושטחים פתוחים, וכל זה איפה? מעל מתחם התחזוקה של המטרו (הדיפו) שמתוכנן לקום בראשון לציון. יש כבר כתובת מדויקת ואפילו מגדלים שמתוכננים להתרומם לאוויר. אולי שם תגורו בעתיד?
3 צפייה בגלריה
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
(הדמייה באדיבות: גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א'). מדובר בתוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר.
בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה (המפורסם שבהם הוא "האדסון יארדס" בניו יורק) ואף בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים, אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד ובהיקף מצומצם בהרבה.
מטרת התוכנית הראשל"צית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין ת"א לצורך תוספת יח"ד משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.

3 צפייה בגלריה
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
גשר הולכי רגל יחבר בין השכונות
(הדמייה באדיבות: גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)

מה בתוכנית?


התוכנית, המקודמת על ידי חברת נת"ע, הינה בשטח של כ-400 דונם, והיא ממוקמת במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח ראשון לציון, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן בתצורת BRT.
התוכנית מורכבת משני חלקים: חלק אחד יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון (שטחי "עוטף הדיפו") על קרקע טבעית. יחד הם מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.
התוכנית מושתתת על עקרונות תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו (תמ"א 70), אשר מתווה עקרונות לתכנון בסביבת תחנות מטרו ומצויה בהליכי אישור מתקדמים. בין היתר מושתת התוכנית על העקרונות הבאים: נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ("כיכר המטרו") ותקני חניה מופחתים.

קראו גם:

מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית זאת ע"י מתן מדרכות רחבות המאפשרות נטיעות במספר שורות עצים ואיסור על חניה קבועה במפלס הרחוב פרט לחניות תפעוליות. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרח' הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.
התוכנית כוללת כ-2700 יחידות דיור חדשות שיוקמו ב-26 מבנים בגבהים מגוונים (8,20,24,25,26,28). דגש רב הושם על יצירת מגוון טיפוסי בינוי ועל יצירת בינוי מרקמי עד 8 קומות המאפשר עלויות תחזוקה נמוכות יחסית.
מתוך כלל יחידות הדיור 30% יהיו דירות קטנות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות וכ-260 ליחידות דיור קטנות מאוד ("מיקרו יוניטס"). בנוסף יוצעו 300 יחידות דיור עבור דיור מוגן אשר ימוקם בקרבת תחנת המטרו.

3 צפייה בגלריה
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
רובע מגורים חדש מעל דיפו המטרו בראשל"צ
שבילי אופניים ואפילו דיור מוגן בניצול מקסימאלי של הקרקע
(הדמייה באדיבות: גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-14,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה ו-250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר.. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים.
התוכנית כוללת גם גשר הולכי רגל אשר יחבר בין השכונה והשכונות מצפון לו אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אנו עמלים בתכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו, אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תוכניות רבות למגורים. המטרו הינו מגה פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".
מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון ממשיך לקדם בכל הכוח תוכניות מגורים בסביבת תחנות המטרו. המטרו הוא מנוע לקידום תוכניות ענק למגורים. אסור להפסיק את קידום פרויקט המטרו במדינת ישראל הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע, לרבות תקצוב הפרויקט, שהינו פרויקט התשתיות הלאומי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. המטרו הוא פרויקט חיוני וקריטי לגוש דן ובלעדיו אזרחי ישראל יעמדו בפקק מהרגע שיצאו מהבית".
התוכנית נערכה על ידי גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.