יתושים, משאיות ואבק: אכלוס שכונת נרקיסים נמצא בשיאו, אבל לתושבים החדשים קשה להאמין שזו שכונת היוקרה שהובטחה להם: "אנשים רכשו דירות במיטב כספם והגיעו לאתר בנייה", הם מספרים השבוע ל"מיינט ראשון", ובעיקר מדגישים כי בעיית היתושים החמורה היא רק מהמורה אחת מתוך שורה של בעיות שהם נאלצים להתמודד איתן יום־יום.
4 צפייה בגלריה
שכונת הנרקיסים
שכונת הנרקיסים
שכונת הנרקיסים. משאיות ומרפסות סגורות
(צילום: קובי קואנקס)

בעיית העקיצות: "ילדים הגיעו למיון"


שכונת הנרקיסים, הסמוכה לצריפין, היא ההבטחה הגדולה של ראשון לציון, שכונה חדשה ויוקרתית, בלוקיישן נוח ומלאה במגדלי יוקרה שלצידם עתיד להיבנות פארק ירוק ענק בגודל 800 דונם. כמו בכל מקום חדש, רוכשי הדירות ידעו כי הם נכנסים לשכונה בהקמה, על כל המשתמע מכך, אבל לסיוט אליו הם מתעוררים מדי בוקר אף אחד לא ציפה.
בחודשים האחרונים השכונה עמוסה במשאיות הובלה, כיוון שהאכלוס נמצא בשיאו, והתושבים מספרים על שכונה צעירה עם אווירה של אתר בנייה. "יש כאן מאגרי מים שמושכים יתושים וזה נורא", מספרת אם לשני ילדים שעברה לרחוב הבה"דים בשכונה לפני כחודש. "הילדות שלי מלאות בעקיצות, אני מורחת עליהן פניסטיל יום ולילה, כבר עברנו לטיפות, זה פשוט סיוט, יש להן נפיחות בלתי נסבלת.

4 צפייה בגלריה
מאגר מים בשכונת הנרקיסים
מאגר מים בשכונת הנרקיסים
מאגר מים בשכונת הנרקיסים
(צילום: קובי קואנקס)

"הבית שלי מלא ברשתות, אין מצב שאני פותחת חלון וגם המרפסת נשארת תמיד סגורה, כל השכנים לא פותחים מרפסות, גם בגלל היתושים וגם בגלל האבק והרעש הנורא. אבל אנשים לא יכולים להסתגר בבית, מספיק יציאה לגן או לרכב וכולם נעקצים, אין חומר למיגון אישי שיכול לעזור נגד זה. הבנות שלי ממש סובלות, יש ילדה בשכונה שהגיעה למיון, יש כמה ילדים שפנו לטיפול רפואי, זה לא דבר נורמטיבי, שיפסיקו לדבר על בעיה ארצית, זו תופעה חמורה שקורית כאן ואף אחד לא מתמודד עם זה במקום אחר בעיר".
גם ורד פרבר מרחוב שלמה לוי בשכונה נלחמת ביתושים על בסיס יומי. "כבר בלילה השני בבית החדש הבנו שיש בעיה, שלושת ילדיי התעוררו עם עקיצות אבל הקטן בן הארבע אלרגי לעקיצות והוא קם במצב נורא, אוזניים נפוחות ועין סגורה. מאז רכשתי המון תכשירים, מכשירים חשמליים להרחקה של יתושים, חומרים למריחה וכמובן תרופות לילד. כל לילה לפני השינה אני 'צדה' אותם עם השואב של דייסון ומרססת המון ספריי דוחה יתושים, בחיים לא התעסקתי בדבר כזה כל כך הרבה".

4 צפייה בגלריה
עקיצות על גופם של ילדים
עקיצות על גופם של ילדים
עקיצות על גופם של ילדים
(צילום: פרטי)

פרבר ותושבים נוספים פנו לעירייה, לטענתם קבלו מענה ועזרה אך הבעיה טרם נפתרה. "הם עשו סיור, אמרו שיש מקור מים אבל הוא פרטי ומנסים לטפל בזה ויש עוד מקור מים מצריפין של מאגר מי גשם ובו נערכה בדיקה ואין דגירה. אני לא יודעת מה הסיבה אבל חייבים לפתור את זה, אמרו שייבשו אותו לקיץ, אבל זה לא קבוע. אני לא חושבת שמאגר אחד קטן יכול לגרום לתופעה הזאת, חייבים למצוא את הסיבה".
התושבים לא מקבלים את טענת העירייה כי מדובר ב"מכת מדינה" ודורשים הדברה וטיפול נקודתי.

הסכנה בדרכים: "המשאיות השתלטו"


אך לא רק היתושים ממררים את חיי השכנים החדשים, גם המשאיות והמדרכות הפכו את השגרה לבעייתית ומסוכנת. "אין מצב שילד יכול ללכת ברגל מהרחוב שלנו לבית ספר 'נרקיסים' ברחוב שלמה הלוי", אומרת אם לתלמיד, "זו הליכה של שש דקות, אבל גם ילד בכיתה ו' לא יכול ללכת אותה כי כל הדרך משאיות שנוסעות כאילו הרחוב בבעלותן, רכבי עבודה שמחנים על המדרכה וגם מחסור חמור במעברי חציה, הדרך מסוכנת".
גם בעיית האשפה מטרידה את התושבים. לא אחת הם נתקלו בזבל שלא מפונה בזמן כי עדיין לא פתחו את הפירים של האשפה.

4 צפייה בגלריה
שכונת הנרקיסים
שכונת הנרקיסים
שכונת הנרקיסים. "אבק, קדיחות ויתושים"
(צילום: קובי קואנקס)

עד כמה המצב חמור? תושבים שכבר קיבלו מפתח חוששים להיכנס לביתם. "אנחנו סגרנו חוזה לשכירות על דירת גן שאמור להתחיל עוד כמה שבועות", מספרת אדר לוי, שמתכננת לעבור מהצפון לראשון לציון. "אני בשיא החיפוש אחרי מובילים ואנשי מקצוע, סוגרת עניינים וכל מה שצריך, אבל בפועל לא באמת בטוחה שאני מסוגלת לעמוד בזה.
"כל ביקור שלי בשטח אני בהלם שכל המרפסות סגורות, למה אני צריכה דירת גן אם אני לא יכולה לצאת? הבדיחה הקבועה בקבוצות של השכנים היא שבאנו לייבש ביצות, את שואלת בפייסבוק 'איך השכונה?' כולם עונים 'עקצו אותנו', זה נורא".

קראו גם:

"אנשים שילמו את מיטב כספם והם מרגישים כמו חלוצים שבאו לבנות את הארץ במו ידיהם, זה אבסורד. בתכנון לבצע פינוי אשפה בשכונה באמצעות מערכת של לחץ אוויר כדי למנוע מפגעים כמו חדרי אשפה ומשאיות זבל, אבל כרגע זו הבעיה האחרונה שלנו. יש שכונה בהקמה ויש הזנחה, כאן זה ממש גובל בהתעלמות מצרכים בסיסיים של בני אנוש".

תגובת העירייה


מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מכת היתושים היא מכת מדינה, במיוחד בשכונות חדשות שעוד נמצאות בבנייה, בהן ישנם מקורות מים שלא תמיד מיובשים ומטופלים ע"י קבלנים פרטיים. העירייה פועלת ביתר שאת למגר את התופעה וביצעה השבוע ניטור וייבוש של מאגרי מים, הדברה נקודתית במקורות מים בשטח מחנה צריפין וביקורות ואכיפה מול קבלנים. עם זאת, בשל הדאגה לבריאות תושבי השכונה - איננו יכולים לבצע הדברה כוללת ונרחבת שעלולה לגרום לפגיעה בבריאות הציבור.
"שכונת נרקיסים הינה שכונה חדשה הנמצאת בשלב הפיתוח האחרון שלה הכולל, בין היתר, גם סימון מעברי חצייה והקמת מדרכות. בשכונה מתבצעים באופן תדיר מבצעי אכיפה על ידי החברה לביטחון וסדר ציבורי, שנועדו למגר הפרעות למשתמשי הדרך".