איך הפכה השכונה הוותיקה ששמה נקשר בעיקר לעוני ואפילו פשע, לפנינת הנדל"ן הכי מבוקשת בראשון לציון? "דירה בבניין רכבת, בלי מעלית, חניה, ממ"ד או מרפסת הכפילה את שוויה משנה שעברה. אלו מספרים מדהימים".
4 צפייה בגלריה
רחוב אנילביץ' ברמת אליהו
רחוב אנילביץ' ברמת אליהו
רחוב אנילביץ' ברמת אליהו
(צילום: אסף קופל)
שכונת רמת אליהו בראשון לציון אמנם ממוקמת באופן אטרקטיבי סמוך למחלף ראשון לציון והרכבת, באזור שוקק חיים ולא רחוק מהים, אך במשך שנים רבות היא נחשבה למרכז הפשע והעוני של ראשון לציון. ואז מה קרה? בשנים האחרונות החלה המדינה והעירייה לקדם תוכניות פינוי בינוי דרמטיות בשכונה. לאחרונה אף פונו אחרוני הקראוונים בשטח, כאשר כל תושב שפינה את ביתו קיבל דירה חדשה באזורים החדשים של העיר, ביניהם שכונת הנרקיסים, נחלת יהודה או אפילו מתחם האלף.
המהלך הזה היווה יריית פתיחה מיידית לעליית מחירים וביקוש. יזמים ומשקיעים עטו על הדירות בשכונה בניסיון לרכוש שם נכס רגע לפני הפינוי, מה שגרם למחירים לזנק גבוה למעלה.

קראו גם:

"זה מפתיע, אבל נכון לעכשיו זו השכונה עם עליית המחירים הכי משמעותית בעיר", מסביר בעלי קבוצת קופל נדל"ן, אסף קופל, המשמש כמנהל לשכת מתווכי הנדל"ן בראשון לציון וחבר הנהלה בלשכת מתווכי הנדל"ן הארצית.
למה זה מפתיע כל כך?
"זה אפילו מצחיק שהשכונה הפכה להיות כל כך אטרקטיבית, כי זו שכונה שתמיד נחשבה לשכונה של פשע ומעוטי יכולת, אבל ברגע שהבינו שכל השטח עובר לפינוי בינוי המצב השתנה".

4 צפייה בגלריה
רחוב אנילביץ' ברמת אליהו
רחוב אנילביץ' ברמת אליהו
רמת אליהו. המחיר קפץ במיליון
(צילום: אסף קופל)

כמה עליית המחירים משמעותית? אפילו אנשי הנדל"ן הוותיקים נדהמו. חלק מהנכסים בשכונה הכפילו את שוויים למרות שאף טרקטור עוד לא הגיע לשטח. "זה לא משנה שעדיין לא נגעו בדירות, הן אותן דירות ישנות וקטנות, בבנייני רכבת, בלי מעלית, חניה, ממ"ד או מרפסת אבל הן כבר שוות הרבה יותר", מחדד קופל.
על איזה מחירים אנחנו מדברים?
"לשם השוואה, דירת 3 חדרים בגודל 69 מ"ר ברחוב אנילביץ נמכרה לאחרונה ב2,000,060 שקל, אותה דירה, באותו רחוב, נמכרה רק בשנת במיליון מאתיים!".

4 צפייה בגלריה
אסף קופל. גם אנשי הנדל"ן הופתעו
אסף קופל. גם אנשי הנדל"ן הופתעו
אסף קופל. גם אנשי הנדל"ן הופתעו
(צילום: פרטי)

זה לא הימור לרכוש דירה במחיר שגבוה הרבה יותר מהשווי הנוכחי שלה?
"לא ממש, כי יש סיבה לעליית המחירים. העירייה והמדינה מעורבות בתהליך הזה. הרוכשים ברובם הם משקיעים, הם מבינים שלרוב הבניינים יש אישור פינוי בינוי או שהם בהליכים מתקדמים, אבל לא מדובר ביזם פרטי, אלא במדינה שמתערבת בעצמה בתהליך ומסייעת לקדם את המהלך ולכן יש להם יותר ביטחון. אגב, המוכרים הם לרוב משפחות שלוקחות את הכסף ובלי להוסיף שקל רוכשים דירה טובה יותר במרכז העיר, והקונים צפויים לקבל דירות יוקרתיות בשכונות הכי חדשות בראשון לציון".

4 צפייה בגלריה
רמת אליהו המתחדשת
רמת אליהו המתחדשת
כך צפויה השכונה להיראות בעתיד
(הדמיה: משרד האדריכלים נעמה מליס )

אם קיבלתם חשק לרוץ ולקנות כבר עכשיו דירה ברמת אליהו, אולי כדאי שתזדרזו, מסתבר שהיצע הדירות לרכישה בשכונה כבר קטן מאוד.
"הרבה שכנים שלי כבר מכרו או נמצאים בתהליך מכירה", מספרת אורנית לוי, שאימה מתגוררת ברחוב חנה סנש בשכונה. "הם לא מעוניינים בדירה בשכונת הנרקיסים עם דמי ניהול שיכולים להגיע לאלף שקל, הם לא מעוניינים לגור באזור שבכלל לא מתאים להם, הם אוהבים את האזור הזה ורוצים להישאר בעיר, ורק לשפר את החיים שלהם".
מה התוכניות שלכם?
"מבחינתי לחכות לרגע האחרון, כי התוכנית שלנו רק הופקדה. או שהמחירים יגיעו לשיא או ש'אפספס' את הרכבת ואקבל דירה בשכונה יקרה, מקסימום נמכור אותה. צריך סבלנות, אבל יזמים שבאים לכאן חושבים אנחנו טיפשים, חושבים שלאישה בדירה ישנה ובלי מעלית אין שכל, הם לא מבינים שאנחנו יותר חכמים מהם נגמרו הימים שלא יכולנו להתמקח, נכון שבפועל את רוב הדירות המדינה מפקיעה עם או בלי אישור, אבל זה לא אומר שאין לנו יכולת להילחם על זה שנקבל חזרה הכי הרבה שאפשר".