לכל רוכשי הדירות החדשות בראשון לציון יש משפחה גדולה? לא בטוח. מה שכן בטוח, זה שלאור פילוח נתוני הלמ"ס על התחלות בנייה חדשות בישראל עולה כי העיר מובילה בבניית דירות מאוד גדולות.
4 צפייה בגלריה
פרויקט סלקטד ראשל"צ צרפתי ובניו
פרויקט סלקטד ראשל"צ צרפתי ובניו
פרויקט סלקטד ראשל"צ. כמה חדרים אתם מעדיפים?
(הדמייה: צרפתי ובניו)

לשכת שמאי המקרקעין בראשות נחמה בוגין, ניתחה את נתוני הלמ"ס שפורסמו על התחלות הבנייה בישראל לשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023, ומצאה נתונים מעניינים כאשר בוצעה חלוקה למספר חדרים בדירה לפי פילוח של ערים בארץ.
ראשית נמצא בבדיקה כי בשנים האחרונות התחלות הבנייה של דירות קטנות של עד 3 חדרים עמד על כ-22%-23% מסך התחלות הבנייה, ואלו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 הכמות היחסית עלתה לכ-26% מסך התחלות הבנייה.

קראו גם:

בחלוקה לחדרים, הקטגוריה המובילה בהתחלות הבנייה ממשיכה להיות של דירות 4 חדרים עם כ-31% מסך התחלות הבנייה. לאחריה דירות 5 חדרים עם כ-27% מהתחלות הבנייה, דירות של עד 3 חדרים כאמור עם כ-26% ואילו דירות הענק של ה-6 חדרים ויותר, עם כ-16% מסך כלל התחלות הבנייה.

כמה חדרים אוהבים בראשון לציון?


שישה חדרים ויותר. כן, תושבי ראשון לציון מעדיפים דירות שהן לפחות בנות 5 חדרים ועדיף אפילו יותר. העיר המובילה בקטגורית בניית הדירות הגדולות היא ראשון לציון עם 345 דירות, בית שמש במקום שני עם 159 דירות, אבן יהודה עם 154 דירות, נהריה ולוד סוגרת את הרשימה בהתאמה עם 131 ו-129 התחלות בנייה של דירות בנות 6 חדרים ויותר.
נדב בריח, משווק בצרפתי צבי ובניו: "בשנים האחרונות אנו עדים למגמת גידול של מספר הנפשות בתא המשפחתי בקרב משפחות חילוניות וכחלק מכך, נרשם גידול רוחבי בביקוש לדירות גדולות בנות 5 חדרים ומעלה. מאז ומתמיד דירות 6 חדרים נחשבו למוצר נדיר ובפרט לאור מס' הילדים הגבוה בישראל לתא משפחתי - מגמת הביקוש שלהן גבוה במיוחד. בראשל"צ אנו עדים בפרויקט שלנו סלקטד, הממוקם במערב הישן של ראשל"צ, בהתעניינות גוברת של משפרי דיור מצד משפחות בנות 5 ו-6 נפשות וגם של מצמצמי דיור, שמחפשים מוצר ביניים בדמות דירה בת 5 חדרים ומעלה שתתאים לתקציב שלהם. להבדיל מפנטהאוז ובתים פרטיים שמחירם גבוה בהרבה לאין שיעור".

4 צפייה בגלריה
התחלות בנייה לדירות של שישה חדרים, ומה מעדיפים בראשל"צ
התחלות בנייה לדירות של שישה חדרים, ומה מעדיפים בראשל"צ
התחלות בנייה לדירות של שישה חדרים, ומה מעדיפים בראשל"צ
(צילום מסך: מתוך הדו"ח)

מי מעדיף דירות קטנות?


בניתוח התחלות הבנייה לדירות קטנות של 3 חדרים, תל אביב ממשיכה להוביל עם 1,357 דירות, נתון משמעותי במיוחד שכן בכל שנת 2022 החלו להיבנות בת"א רק 1,211 דירות. ירושלים אף היא שומרת על מקומה משנת 2022 עם 647 דירות, העיר השכנה בת ים נמצאת במקום השלישי עם 589 דירות, אשדוד ואשקלון הנציגות מהדרום סוגרות את החמישייה הראשונה עם 420 ו-417 דירות בהתאמה ב 3 הרבעונים של 2023.
בפילוח הנתונים למיקרו דירות של עד 2 חדרים התגלתה הפתעה, מסתבר שתושבי ראשון לציון מעדיפים דירות ענק או דווקא בקיצוניות השניה - דירות קטנות במיוחד. בקטגוריה הזו הגיעה ראשל"צ למקום השלישי (אחרי ירושלים ותל אביב) עם 370 דירות "מיקרו". רחובות במקום רביעי עם 238 דירות ומודיעין מכבים רעות סוגרת את הרשימה עם 150 התחלות בנייה של דירות מיקרו עד 2 חדרים.

4 צפייה בגלריה
התחלות בנייה לדירות של עד 2 חדרים
התחלות בנייה לדירות של עד 2 חדרים
התחלות בנייה לדירות של עד 2 חדרים
(צילום מסך: מתוך הדו"ח)

ויש גם אמצע


בניתוח התחלות הבנייה לדירות 5 חדרים, נמצא שיש ירידה בכמות התחלות הבנייה של הקטגוריה ביחס לשנה החולפת 27% לעומת 30% בשנת 2022. העיר המובילה בקטגוריה הינה תל אביב שלוקחת את הבכורה וחולפת על פני בת ים שהובילה בשנת 2022. תל אביב עם 807 התחלות בנייה, בת ים עם 551, לוד במקום השלישי עם 437 דירות, נתניה יורדת למקום הרביעי עם 413 דירות וראשון לציון סוגרת את החמישייה הראשונה עם 386 התחלות בנייה של דירות 5 חדרים.

4 צפייה בגלריה
התחלות בנייה לדירות 5 חדרים
התחלות בנייה לדירות 5 חדרים
התחלות בנייה לדירות 5 חדרים
(צילום מסך: מתוך הדו"ח)

נחמה בוגין יו"ר לשכת שמאי המקרקעין מציינת בהתאם לממצאים כי: "לאור עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, חל גידול משמעותי בכמות התחלות הבנייה של הדירות הקטנות ובמיוחד באזורי הביקוש ומרכזי הערים. קהלי היעד השונים הבינו שדירות 4 חדרים ויותר אינן בהישג ידן והחליטו להתחיל בדירות צנועות וקטנות יותר ועם הזמן להשתדרג. אני צופה כי המגמה הנוכחית תתחזק ותגיע גם לערים פריפריאליות יותר שכן לאור המצב הנוכחי עם הלחימה, המחסור בידיים עובדות ועליית התקורות, צפוי שנראה עליית מחירים נוספת והדירות הקטנות מהוות כאלטרנטיבה נוחה ונבונה כלכלית".