המלחמה שהחלה לפני חמישה חודשים ועדיין נמשכת, טלטלה את מחירי הדירות בארץ. במיוחד כשמדובר בדירות ללא ממ"ד, ובמיוחד בראשון לציון שהפכה לאחת הערים הכי מטווחות בישראל ואף ספגה מספר פגיעות ישירות. מה קרה למחירי הדירות בעיר?
2 צפייה בגלריה
שכונת נרקיסים בעיר. "הם לא מעדיפים שנסיים?"
שכונת נרקיסים בעיר. "הם לא מעדיפים שנסיים?"
אתר בנייה בשכונת הנרקיסים. המחירים ירדו?
(צילום: קובי קואנקס)

על פי נתוני הלמ"ס, מדד מחירי הדירות עלה בחודש דצמבר 2023 ב-0.7%. על פי נתונים אלה, המחיר הממוצע של דירה בישראל עמד ברבעון הרביעי של 2023 על 2.15 מיליון שקל לעומת 2.07 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2022. כלומר, מחירי הדירות בהיבט הארצי, עלו בכ-3.7 אחוז.

קראו גם:

בניגוד לממצאים הארציים, בראשון לציון המצב שונה. לפי הלמ"ס, חלה בעיר ירידה משמעותית של 11.7 אחוז במחירי הדירות. בסוף שנת 2022 עמד המחיר ממוצע לדירה בראשון לציון על 2,668,400 שקל, אך בעקבות המלחמה המחיר החל לרדת, וראשון לציון היא העיר שחוותה את הירידה החדה ביותר במחירים בישראל.

2 צפייה בגלריה
אתר בנייה בראשון לציון. המחירים צנחו, אבל לא לאורך זמן
אתר בנייה בראשון לציון. המחירים צנחו, אבל לא לאורך זמן
אתר בנייה בראשון לציון. המחירים צנחו, אבל לא לאורך זמן
(צילום איילת רוטה)

היא אינה העיר היחידה באזורנו שחוותה ירידות במחירים - אחריה ניצבות בת ים וחולון, שתיהן עם ירידה של כחמישה אחוזים במחירי הדירות. מה שככל הנראה נובע מכך שבדירות רבות בערים אלה אין ממ"ד.
בעיבוד נתונים שערכה לאחרונה קבוצת "ארי מגורים לשיווק נדל"ן" (המתבסס על נתוני הלמ"ס) המחיר הממוצע לדירה בראשון לציון ברבעון הרביעי של 2022 עמד על 2,668.4 מיליון שקלים, ואילו ברבעון הרביעי של 2023 (לאחר פרוץ המלחמה) המחיר צנח ב-11.7 אחוז ועומד על 2,357.1 מיליון.
לצורך ההשוואה, מחיר ממוצע של דירה בבת ים עמד על 2,398.4, וברבעון האחרון של 2023 ירד ב-5.3 אחוז ל-2,271.2 מיליון. בחולון המחיר הממוצע עמד על 2,138.3 וירד ב-5 אחוזים ל- 2,030.4 מיליון.
אם זאת נראה שמדובר בירידה זמנית בלבד. "בשבועות האחרונים ניכר היפוך מגמה בשוק הנדל"ן", אומר מנכ"ל ובעלים של קבוצת 'ארי מגורים' שפועל בראשון לציון, אוהד אסרף.
אתה צופה שהמחירים יחזרו לעלות בקרוב?
"אם עד למלחמה וגם בשבועות הראשונים לאחר ה-7 באוקטובר הייתה ציפייה לירידה מחירים בשוק הדיור כתוצאה מעליית הריבית והירידה בעסקאות הרי שמאז נובמבר יש ציפייה בשוק לעליית מחירים כתוצאה ממספר גורמים: הצפי לירידה במלאי בגלל המחסור בעובדים והירידה הצפויה בהתחלות הבנייה, הצפי לגידול בעלייה בארץ כתוצאה מהעלייה במקרי אנטישמיות בעולם, ולאור ניסיון העבר יש צפי לעליית מחירים אחרי המלחמה".