אין הרבה בתי ספר בעולם שניתן להגיד שחוללו מהפכה, על בית הספר "חביב" בשכונת רמב"ם בראשון לציון, שנוסד בשנת 1886 אפשר בהחלט לומר זאת. בימים אלה, ואחרי השקעה של 35 מיליון, המקום נמצא בתהליך מהפכני שיהפוך אותו לאתר מורשת לאומית עם מתחם תרבות, פנאי ובילוי רב גילי.
3 צפייה בגלריה
בית ספר חביב - בקרוב אתר מורשת שימשוך מבקרים
בית ספר חביב - בקרוב אתר מורשת שימשוך מבקרים
בית ספר חביב - בקרוב אתר מורשת שימשוך מבקרים
(הדמייה: עיריית ראשון לציון)

בית ספר "חביב" הוא בית הספר הראשון בארץ ובעולם שלימד בשפה העברית, למעשה מחייה השפה העברת, אליעזר בן יהודה בעצמו לימד במקום וחיבר עבור התלמידים את "דברי ימי ישראל" שהחל את החינוך העברי בארץ. אך השנים השפיעו על המבנה העתיק שעם הזמן הלך והתבלה. על מנת לשקם אותו עיריית ראשון לציון, באמצעות חברת ייזום ראשון, נמצאת בימים אלה בעיצומן של עבודות מתקדמות לחיזוק, לשיפוץ ולשימור המתחם שיהפוך למתחם תרבות ובילוי רב-גילי, עם מרכז לאומי לעברית ונקודת תיירות אטרקטיבית כמרחב פנאי ובילוי לילדים ולמשפחות.
במקום צפויים להיות שטחי קהילה ומרחב ציבורי פתוח, מתקני משחק לשפה ולמדע, מרחב התכנסות לאירועי תרבות ובילוי, בית קפה, חדרי הרצאות ועוד.

קראו גם:

החדר של בן יהודה


העירייה השקיעה בשיפוץ ובשימור כ-35 מיליון שקל בעבודות ומדובר בפרויקט דגל שעתיד להפוך את שכונת רמב"ם לנקודת תיירות אטרקטיבית. בשנה שעברה, אף קיבלה העירייה אישור עקרוני לסכום משמעותי ממשרד ירושלים ומורשת לטובת שיפוץ המבנה ההיסטורי.
חלק המבנה מ-1885 יהפוך לשלוחה של מוזיאון ראשון לציון וישמש כמרכז היסטורי לציון השפה העברית, הציונות ואליעזר בן יהודה, כולל חדרו ההיסטורי, תערוכות מתחלפות בנושא עברית, תערוכות קבע ומרחב מזמן לכנסים לאומיים ובינלאומיים בנושא העברית, בית של ממש לעברית ולתחייתה. המבנה השני, שנבנה בימי קום המדינה ב-1949-1948, עבר כבר תהליך חיזוק, ותוך חודשים אחדים יסיים שיפוץ ויהפוך להיות ספריית כותר "חביב בעברית" עם פעילויות למידה ופנאי המותאמים לכל הגילים, החל מסטודנטים, בני נוער ואף בני הגיל השלישי, שטחי קהילה ומרחב ציבורי פתוח, מרחב התכנסות לאירועי תרבות ובילוי, מתקני משחק לשפה ולמדע, חדרי הרצאות, גג פעיל ומזמין, חוגים והרצאות.

3 צפייה בגלריה
בית ספר "חביב" ההיסטורי
בית ספר "חביב" ההיסטורי
בית ספר "חביב" ההיסטורי
(צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון)

בנוסף, הושלם אולם הספורט אשר ישרת הן את בית הספר "חביב" והן את הקהילה בשעות אחר הצהריים בחוגים, ואף עתיד להיבנות סטודיו נוסף לריקוד בהמשך השנה. בית משפחת מדליה, מבנה היסטורי קטן הצמוד למתחם "חביב", יהפוך לבית קפה שישרת את הבאים בסמוך לעץ האקליפטוס ההיסטורי ולמתחם המזמין והפתוח עם בריכה אקולוגית ומתחם אמפי לאירועים קהילתיים וציבוריים.

שיפוץ הספרייה


במסגרת השיפוץ, כאמור, תעבור ספריית כותר ללב העיר ההיסטורית המתחדשת במתחם בית הספר העברי הראשון, בסמיכות לבית הכנסת הגדול, המוזיאון ההיסטורי, הגלריה לאומנות, בית יד לבנים ומדרשת זרובבל חביב. השילוב בין חדש וישן יחזיר למעשה את הספרייה למקום שבו החלה את פעילותה על ידי ראשוני המתיישבים של העיר והיא תהיה מהספריות החדשניות בישראל.
הספרייה במקומה החדש תהיה חלק ממרכז תרבות אייקוני ומורשת עירונית, ותפעל באופן הוליסטי עם שאר מוסדות הציבור המקיפים אותה. בנוסף לשירותיה המסורתיים של הספרייה, היא תתאים עצמה להרגלים המשתנים של האוכלוסייה - בייחוד בכל מה שקשור לאוריינות דיגיטלית של הגיל השלישי ושוק התעסוקה המשתנה, ותציע חלל מזמין נעים ללימוד ולעבודה אישיים וקבוצתיים לכל הגילים. במסגרת הספרייה יחודש כותר טף - המתחם החדשני והמזמין לפעוטות ולילדים.

3 צפייה בגלריה
אליעזר בן יהודה
אליעזר בן יהודה
אליעזר בן יהודה
(צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון)

"מחויבים להיסטוריה"


"מדובר בבשורה מרגשת עבורי ועבור תושבי ראשון לציון", אומר ראש העירייה, רז קינסטליך, "העבודות לשימור ולשיפוץ בית הספר 'חביב' מהווים את תחייתה של העיר ההיסטורית. בית הספר, אחד מסמליה המיתולוגיים של ראשון לציון, ממוקם לצד סמלים מיתולוגיים אחרים של העיר כמו בית הכנסת הגדול, מוזיאון ראשון, הגלריה לאומנות, בית יד לבנים ומדרשת זרובבל חביב.
העירייה מחויבת להיסטוריה העירונית, ובפרט לבית הספר 'חביב' שנבנה על ידי המייסדים שהקימו את המושבה הקטנה שהפכה לעיר נפלאה החוגגת 142 שנים להיווסדה".
גם מ"מ וסגנית ראש העירייה, מחזיקת תיק החינוך, ליאל אבן זהר, המקדמת את הנושא שנים רבות, סיפרה על ההתקדמות: "אני נרגשת מכך שהעבודות מתקדמות ומצפה בקוצר רוח להשלמת הפרויקט. בית הספר 'חביב' - אחד מסמליה האייקונים של העיר - מהווה מקום של כבוד לציונות, לחינוך ולשפה העברית".