לא רק המלחמה הייתה זו שפגעה בעבודתם של מעצבי הפנים. עוד הרבה לפני הם הרגישו את ההאטה בענף השיפוצים. "נכנסנו למלחמה כשהמשק היה חצי שנה בקיפאון בכל המגזרים, פרטי ומסחרי כאחד", מספר מעצב הפנים דניאל מיכאלי, תושב ראשון לציון. "בדרך כלל ההתנהלות של המשק היא שמיד אחרי פסח יש התרוממות, ב-2023 זה פשוט לא קרה".
3 צפייה בגלריה
הצורך לרענן לצד החשש הכלכלי
הצורך לרענן לצד החשש הכלכלי
הצורך לרענן לצד החשש הכלכלי
(אילוסטרציה: שאטרסטוק)

אלא שפתאום, דווקא עכשיו אחרי חודשיים של לחימה, החלה לדברי מעצבים התעוררות מסוימת. "לקוחות שישבו על הגדר, המתינו, הקפיאו, עצרו תוכניות, פתאום חוזרים אליי ורוצים להתקדם".

קראו גם:

עוד מסביר מיכאלי: "בפועל בשטח יש עיכובים. זה טבעי, אין פועלים. את מקומם מתחילים לתפוס אט אט פועלים יהודים. אפילו הקבלנים עצמם, השיפוצניקים, מפשילים שרוולים ועובדים בשטח".
איך אתה מסביר את השינוי פתאום?
"אנשים כמהים לשינוי, ולרענון הבית. הפניות הן מאנשים שבלית ברירה נאלצים לשפץ, בשל רסיס שנפל על הבית, או בשל ממ"ד לא תקני. זה מתחיל משיפוץ קטן ונקודתי שנולד מצורך בטיחותי, וגולש לעוד חללים בבית, כמו מטבח, סלון, חדרי רחצה וכו".

3 צפייה בגלריה
דניאל מיכאלי
דניאל מיכאלי
דניאל מיכאלי. "פתאום חוזרים"
(צילום: שרון צרפתי)

בנוסף לדבריו "יש גם אנשים שרוצים לחדש. הפניות מגיעות ממשפרי דיור, תושבי מערב ראשון לציון בעלי בתים ישנים, וזוגות צעירים מהשכונות החדשות, בין היתר ממערב ראשון, שיכון המזרח, ונרקיסים. נראה שראשון לציון חוזרת לשיגרה בתחום הזה".
מעצבת הפנים טל גל, מסטודיו טולה, תושבת העיר גם כן, מדברת על החשש הכלכלי של הלקוחות בימים אלה: "המלחמה מעכבת החלטות ובחירות. אנשים מתמהמהים וחוששים. לא רוצים לבצע החלטות פזיזות. כן, קיים צורך למנף ולרענן את הבית, אבל מצד שני קיים חשש כלכלי".

3 צפייה בגלריה
טל גל
טל גל
טל גל. "המלחמה מעכבת בחירות"
(צילום: איה אפרים)

"אם בעבר קיבלנו הרבה פניות מרוכשי דירות בשכונות כמו אברמוביץ, רמז, מערב ישן, לאור העובדה שהממ"דים שם לא תקניים, השכונות סובלות מירידה ניכרת ברכישות דירות וכתוצאה מכך גם השיפוצים התמעטו. אולם אין לי ספק שהפופולריות שלהן תעלה פלאים, כי הזיכרון שלנו קצר".
איך את מאפיינת את העבודה בימים אלה?
"רוב העבודה שלנו כעת מתרכזת בהכנת דירות קבלן ומחיר למשתכן לזוגות צעירים בשכונות החדשות. אני מאמינה שהזמן יעשה את שלו, וגם בזמן משבר ומלחמה אנשים שמרגישים בצורך לרענן את הבית, יעשו זאת".