רבות דובר על עליית מחירי הנדל"ן בישראל אך מלחמת "חרבות ברזל" טרפה את הקלפים והשוק שרק הלך וזינק נכנס לקיפאון. אין ספק שגם השוק המקומי מושפע מהמצב, ובראשון לציון מתווכים מספרים על מעט מאוד פעילות במכירה ורכישה של דירות, אך נראה שדווקא בשוק השכירויות החלו שינויים משמעותיים.
3 צפייה בגלריה
דירה לשכירות בראשל"צ
דירה לשכירות בראשל"צ
דירה לשכירות בראשל"צ. המחיר צנח
(צילום: אליהו ברנס פז)

ראשון לציון ספגה מאות טילים מאז תחילת המלחמה וגם מי שעד כה הסתפק בחדר מדרגות סגור מתחיל להבין שממ"ד זו כבר לא מותרות אלא הכרח של ממש. בעקבות המצב בעיר החלו לעלות מחירי השכירות לדירות עם ממ"דים כשבמקביל מחירי הדירות ללא ממ"ד צונחים.
"אני כבר הרבה זמן מחפשת דירה לשכירות בראשון", מספרת צעירה שמעוניינת לעבור לעיר. "לפני המלחמה ראיתי דירת סטודיו בכצנלסון בלי ממ"ד ב-3 אלף שקל, עכשיו בעלת הנכס אמרה לי שהיא מוכנה להשכיר לי אותו ב-2,400 שקל. גם בגלוסקין ביררתי על דירת סטודיו, דירה שהייתה מאוד יקרה ועכשיו רוצים עליה רק 2,500 שקל. נכס דומה ברחוב עם ממ"ד עולה 3,800 שקל ומעלה. אלו הבדלים משמעותיים, נכון שאני מעדיפה דירה עם ממ"ד, אבל אני גם לוקחת את הפער במחירים בחשבון".

3 צפייה בגלריה
דירה לשכירות בראשל"צ
דירה לשכירות בראשל"צ
אם אתם מוכנים להתפשר על ממ"ד, תיהנו מהמחיר
(צילום: אליהו ברנס פז)

קראו גם:

את הפערים ניתן לראות בעיקר בשכונות הוותיקות. "בשכונות טובות וישנות זה הכי משמעותי", מספר מתווך הנדל"ן, אליהו ברנס פז ממשרד איכות נכסים AAA. "בשכונות ממזרח העיר עד כביש 4, כמו ראשונים, רמב"ם, רמז וכצנלסון, יש בעיקר בניינים שנבנו לפני חוק הממ"דים בשנת 1993 ולרובן אין ממ"ד לכן מחירי השכירות שם בצניחה. בבניינים מעטים שיש ממ"ד קומתי, אבל ברוב אין וזה בא לידי ביטוח במחיר. לדוגמא, דירת 4 וחצי חדרים ענקית באברמוביץ, עם חניה ומעלית אבל בלי ממ"ד, מושכרת ב-5,300 שקל בזמן שעד לאחרונה הנכס הוצע ב-6 אלף שקל. נכס דומה ברחוב עם 5 חדרים מוצע ב-5,700 שקל למרות שעד לאחרונה בעל הנכס דרש 6,300 שקלים דמי שכירות".

3 צפייה בגלריה
שכונת רמב"ם ראשון לציון
שכונת רמב"ם ראשון לציון
שכונת רמב"ם. מרבית הדירות ללא ממ"ד
(צילום: אבי מועלם)

ברנס פז מספר שבעוד שחלק מהתושבים נהנים מירידת המחירים, דווקא המפונים שהגיעו לראשון לציון נקלעו למצוקה. "כל מי שפונה מהדרום לכאן חייב ממ"ד, הם מגיעים עם טראומה ובנוסף הטילים לא מדלגים על ראשון לציון. הבעיה שהם צריכים נכס לכמה חודשים כשבמקביל יש להם בית שלא ניתן לחזור אליו, אבל המחירים מאוד יקרים להם. זה לא פשוט ואנחנו מנסים למצוא פתרון לכולם. אגב, גם מחירי הדירות צפויים לעלות כשיתחילו להחליף את הפועלים הקבועים בעובדים סינים שעולים 20 אחוז יותר".