בחודש האחרון התרחשו בראשון לציון והערים הסמוכות חמש תאונות עבודה חמורות, חלקן גבו חיים של פועלים שבסך הכל ביקשו להתפרנס בכבוד ומצאו את מותם.
3 צפייה בגלריה
התאונה ברחוב ש"י עגנון בראשון לציון
התאונה ברחוב ש"י עגנון בראשון לציון
התאונה ברחוב ש"י עגנון בראשון לציון
(צילום: איחוד הצלה)
בתחילת החודש פועל כבן 60 נפל מבניין באתר בנייה ברחוב ש"י עגנון בראשון לציון. על פי החשד הוא עבד בגובה על גג המבנה כאשר מעד ונפל מטה, הוא פונה לבית החולים במצב בינוני עם חבלת ראש. יומיים לאחר מכן פועל בן 28 נחבל בפלג גופו העליון תוך כדי עבודתו באתר בנייה ברחוב סוקולוב בבת ים, לדברי העובדים במקום נפלה עליו לבנה מגובה, אך למזלו הוא נפצע באורח קל.
לפני שבועיים התרחשו עוד שתי תאונות חמורות באותו היום: במקרה אחד פועל בן 35 נפל מגג זכוכית שנשבר ברחוב צבי ש"ץ בחולון, הפועל נפל לתוך חדר המדרגות בזמן שככל הנראה ביצע עבודות תקשורת ופונה לבית החולים במצב בינוני. במקרה השני שהתרחש מאוחר יותר, נהג משאית בן 23 נפצע באורח בינוני ממשטח ציוד שנפל עליו ממלגזה שפעלה באתר עבודה ברחוב קמדן בחולון.

3 צפייה בגלריה
אתר התאונה ברחוב סוקולוב בבת ים
אתר התאונה ברחוב סוקולוב בבת ים
אתר התאונה ברחוב סוקולוב בבת ים
(צילום: איחוד הצלה)

בשבוע שעבר בשעת בוקר מוקדמת נפל פועל בן 64 מגובה של שלוש קומות באתר בנייה ברחוב פרלשטיין בבת ים, הוא פונה במצב קשה עם פגיעה רב־מערכתית, אך כשהגיע לבית חולים וולפסון נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. נסיבות האירוע נבדקות, נמסר דיווח על האירוע למשרד העבודה, וגם המשטרה פתחה בחקירה. יומיים בלבד לאחר מכן, ביום שישי שעבר, נהרג פועל נוסף בן 60, תושב כפר ביל"ו, לאחר שנלכד תחת משטחי קרמיקה במפעל ברחוב יצחק בן צבי בראשון לציון. גם במקרה הזה נפתחה חקירה ונסיבות האירוע נמצאות בבדיקה.
נוכח ריבוי אתרי הבנייה בערים במסגרת התחדשות עירונית, חוששים תושבים כי באתר לא ממוגן גם הציבור עלול לשלם מחיר: "שמענו רעש חזק ופתאום מלא אנשים רצו", סיפר אדם שנכח בעת התאונה ברחוב צבי ש"ץ בחולון, "באותו רגע הלב שלך נופל, אני לא יודע איך הוא יצא מזה חי. אסור שדמם של הפועלים יהיה הפקר ואסור שהציבור יהיה בסכנה. היום אנשים רואים אתר בנייה ועוברים לצד השני, יש כבר פחד כי יודעים שכל הזמן יש שם תאונות".
בקבוצה למאבק בתאונות בניין בתעשייה, כתבו השבוע כי העובד שנהרג ברחוב יצחק בן צבי בראשון לציון הוא העובד השלישי שנהרג בשבוע והשישי בחודש האחרון. עוד ציינו כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים עשרה פצועים קשה שנפגעו בתאונות עבודה מתחילת החודש.
רק ביום שישי האחרון התרחשה תאונת עבודה נוספת בבית בראשון לציון, גבר בן 62 מצא את מותו כתוצאה מהתחשמלות.

3 צפייה בגלריה
התושבים חוששים משינוי בתוכנית
התושבים חוששים משינוי בתוכנית
"אנשים רואים אתר בנייה ועוברים לצד השני"
(צילום המחשה: יואב דודקביץ')

התאונות האלו מצטרפות לשני פועלים שנהרגו ברחובות בחודשים האחרונים", אומרת מנכ"ל הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, הדס תגרי, ומזהירה: "אין מספיק פיקוח על הפועלים בבניין ותעשייה, חייבים להעלות את המודעות לתאונות באתרי בנייה ועבודה וענפים נוספים כמו מפעלים. יש רק 70 מפקחי בטיחות לכלל התעסוקה כשהרוב נמצאים בענף הבנייה. מתחילת חודש נובמבר שטרם הסתיים יש כבר 6 הרוגים ו-13 פצועים קשה, אלו אנשים שעד עכשיו מורדמים ומונשמים".

קראו גם:

מה אתם עושים על מנת להעלות מודעות לבעיה?
"אנחנו פועלים כבר שבע שנים, מנסים להניע כמה שיותר התייחסות במשרדי הממשלה ואנחנו תקווה שעם הקמת הכנסת החדשה הוועדות יתכנסו ויקדמו תקנות חדשות שעומדות על הפרק, להרחיב את האחריות לגורמים נוספים, כמו החברות היזמיות עצמן, יותר תקנים למפקחים ולא רק באתרי בנייה אלא גם במפעלים, מחסנים, מוסכים, תחומי תברואה וכדומה. צריך לחייב גם מעסיקים לקחת יותר חלק בנושא של בטיחות, הרי גם במסעדה יד יכולה להיקטע ממכונת בצק, כולם חייבים לתת לזה מקום".