תושבי מערב ראשון לציון, בהובלת תושבים משכונת נווה ים, פותחים מחדש את המאבק בן עשרות השנים לצמצום רעש המטוסים משדה התעופה בן גוריון, שממריאים מעל השכונה ומעל שכונות נוספות בעיר.
2 צפייה בגלריה
מטוס מעל העיר
מטוס מעל העיר
מטוס מעל העיר
(צילום: קובי קואנקס)
"אף אחד לא טיפל בנושא והבעיה התגלגלה במשך שנים, היא גם הלכה וגדלה והתקבעה", אומרת השבוע ארנינה שרגל, ממובילי המאבק. "אמרו לנו שהכול ייפתר עד שייפתח נתב"ג 2000, שלא יהיו יותר טיסות בלילה אבל זה לא קרה והעניין נמשך עשרות שנים".
הם מספרים שישנה קביעה ברורה שאין לקיים טיסות בין השעות 1:40 ועד 5:00, אך בפועל כל הזמן יש החרגות, גם בימים כתיקונם ובמיוחד לפני ראש השנה, כאשר יש טיסות לאומן. "גם חלון הזמן הקטן הזה של כמה שעות בלילה של שקט מופר כל הזמן, אף אחד לא מטפל בנושא", היא אומרת.
לדבריה, עוד משנות ה־90 היא מנסה עם ועד הפעולה בנושא בשכונה לשנות את המצב, הם פנו לשרת התחבורה, למבקר המדינה וכמובן לראש העיר בזמנו, "קבלנו על תדירות ההמראות ששברו שיאים, כל דקה או שתיים הייתה המראה, 24 שעות ביממה. באוקטובר 97' מנכ"ל רשות שדות התעופה הבטיח שלל הבטחות, שאם עשירית מהן היו מתקיימות היינו מאושרים", היא מספרת. מאז התקיימה תקנה על פיה לא יהיו טיסות בין השעות 1:40 ל־5:00 לפנות בוקר, אך לטענתם היא מופרת כל הזמן.

2 צפייה בגלריה
(מטוס בשמי מערב העיר | צילום: אבי מועלם)

לאחרונה שוב חידשו את המאבק וכשביקשו לברר מה נעשה בשנים האחרונות מצד העירייה כדי להחזיר את השקט לתושבי שכונות מערב העיר, גילו שהרבה לא נעשה. התושבים נפגשו עם נציגי העירייה, "הסברנו את הבעיות והם הבטיחו לסייע ולבדוק ולפני מספר חודשים הגישו שאילתא לשרת התחבורה בנושא חריגות ההמראה, עד עכשיו לא התקבלה תשובה".
"אם נוסע נתקע בדיוטי והוא מאחר, במקום לנתק גלגלים בשעה 1:40 מחכים לו", אומר רוברטו שליסר, חלק ממובילי המאבק. "למה כולם ממריאים מעל ראשון ולא תל אביב? כי פעם המריאו מעל תל אביב וחולון, הם הלכו לבג"ץ ודחפו את כל הרעש לראשון", הוא אומר.
"בכל מדינה מתוקנת בין השעות 22:00 ועד 6:00 בבוקר אין המראות באזורים מיושבים, הפכנו למגרש חניה של מטוסים, מה שלא מאפשרים באירופה מאפשרים פה", אומר שליסר ומוסיף: "הם ממריאים מתי שהם רוצים, וזה יכול להיות גם בשלוש בלילה. לא קיבלנו תשובה לשאילתא למשרד התחבורה והדריסה של זכויות הפרט נמשכת".

קראו גם:

לדבריהם הרעש בלתי נסבל, החריגות בשעות שאמורות להיות שקטות מפרות את שלוש שעות השקט שלהם ביממה ובכל השכונה יש פיח שכל מי שמנגב אבק רואה. "זה לא רק העניין של הרעש, זה גם זיהום האוויר, זה האוויר שאנשים מבוגרים ותינוקות נושמים, זו פגיעה מתמשכת בבריאות ואף אחד לא מתייחס לנושא. מסתכלים על יעד של 40 מיליון נוסעים, זה יותר חשוב מבריאותם של אנשים שחיים בשכונות שלמות? זה אבסורד ולא נסכים לזה", אומרת ארנינה ומזמינה את תושבי כל השכונות בעיר שמרגישים שהם נפגעים מהנושא להצטרף למאבקם.
מרשות שדות התעופה נמסר: "רשות שדות התעופה קשובה לתושבים ומתפעלת את השדה ונתיבי הטיסה במטרה למזער את הרעש ככל שניתן. ההמראות המתבצעות תואמות את הוראות החוק".