עיריית ראשון לציון ו-19 יישובים נוספים הגישו עתירה לבג"צ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, על מנת שיקבעו מגבלות רעש לנחיתת מטוסים בנתב"ג בכלל, ובלילה בפרט, כפי שהם מחויבים בחוק. כיום אין כל מגבלה לרעש מטוסים בנחיתה בנתב"ג.
2 צפייה בגלריה
מטוס בשמי השכונה. צילום: אבי מועלם
מטוס בשמי השכונה. צילום: אבי מועלם
מטוס בשמי השכונה. צילום: אבי מועלם
בעתירה רחבת היקף וחסרת תקדים, שלה חברו לראשונה כל הישובים סביב נתב"ג, החל מתל אביב, חולון, כפר סבא, מודיעין-מכבים רעות, וכלה בקיבוץ עינת, מתבקש שר התחבורה לקבוע מגבלות רעש למטוסים הנוחתים בנתב"ג.
העותרים טוענים כי "באופן מפתיע, שר התחבורה, למרות שביקש לעצמו והפקיע את חובת קביעת מגבלות הרעש לנחיתה מהשר לאיכות הסביבה כבר בשנת 2011, כלל לא ממלא מאז אחר הוראת החוק, אותה ביקש הוא אישית כאמור לעצמו. הוא הבהיר כי אינו עושה זאת, כך לדבריו, "באופן עקרוני"'.
עוד נטען בעתירה, כי "במפתיע ובניגוד לדעה הרווחת, כי רעש המטוסים הנגרם בנחיתה עולה לעיתים על זה הנגרם בהמראה, וזאת היות ובשעת הנחיתה המטוס טס נמוך מאד כשכל אמצעי העצירה פתוחים, מה שמייצר רעש רב".
"עוד יודגש, כי להבדיל מההמראות אשר נפסקות בין 01:40 ל-05:00 בבוקר (מה שקרוי 'עוצר לילה'), הנחיתות בנתב"ג מותרות 24/7 364 ימים בשנה, וזאת בניגוד למקובל בעולם המערבי, שם בדר"כ מתקיים עוצר גם בהמראות וגם בנחיתות".
האפשרות לנחות בנתב"ג בכל שעות הלילה הביאה בשנים האחרונות את החברות האירופאיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן, כך שב'זמן המת' (בלילה) יטוסו לנתב"ג במקום לשלם דמי 'חניית לילה' באירופה, מה שהביא לתדירות נחיתות בנתב"ג בלילה העולה לעיתים על זו שביום.
2 צפייה בגלריה
רעש מחריש אוזניים. צילום: אבי מועלם
רעש מחריש אוזניים. צילום: אבי מועלם
רעש מחריש אוזניים. צילום: אבי מועלם
עוד מובהר בעתירה, כי "גם אם ריבוי הנחיתות בלא כל מגבלה של שעות ורעש אכן מביא להוזלת מחירים, צריך בכל זאת להביא לידי איזון מבחינת האינטרס הציבורי, את הרווח הכלכלי למדינה ולרשות שדות התעופה בפרט, למול מתן האפשרות לשינה סבירה לכמיליון וחצי התושבים החיים בסמיכות לנתב"ג".
העתירה, הוגשה על ידי עורכי הדין אבנר (נרי) ירקוני, חן עמידור, גל כהן ופרופ' רן גלעדי. היא נתמכת אף בחוות דעת מקצועית של ד"ר אסנת ארנון, אקוסטיקאית בכירה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי העתירה התקבלה אתמול ותענה לבית המשפט באמצעות פרקליטות המדינה.