הכבישים עמוסים, פקוקים ומלאים בנהגים עצבניים? בקרוב יחל לנוע בראשון לציון אוטובוס רגוע במיוחד. כזה שאין לו נהג, והוא פועל לגמרי באופן אוטונומי. לאן תוכלו להגיע אתו ואיך כל זה יעבוד?
4 צפייה בגלריה
האוטובוס האוטונומי בדרך לכבישי ראשל"צ
האוטובוס האוטונומי בדרך לכבישי ראשל"צ
האוטובוס האוטונומי בדרך לכבישי ראשל"צ
(צילום: מתוך האתר של Bluebus)
משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון, הודיעו השבוע על ארבע קבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים בישראל.
הקבוצות הזוכות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים תכניות ניסוי להפעלת אוטובוסים אוטונומיים שתימשך כשנתיים, כאשר עם השלמת התכניות צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי. בהדגמות שיבוצעו במסגרת הקול הקורא יושקעו כ-61 מיליון שקלים, כמחציתם מתקציב המדינה.
הקבוצות הזוכות הן: חברת מטרופולין, אגד (שתפעיל את הקו שיפעל בראשון לציון), חברת דן וחברת נתיב אקספרס וחברת Imagry (ישראל).
כחלק מהפיילוט, הקבוצות הזוכות עתידות להפעיל שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים, זאת, לאחר שיבצעו שורה של ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים ויגיעו להיתכנות טכנולוגית ביצועית ובטיחותית.
מדובר במיזם דו-שלבי שמטרתו לבחון את ההיתכנות לשילוב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל. המיזם כולל בחינת מודלים שונים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ומחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית נסיעה ויתרונות סביבתיים.

4 צפייה בגלריה
מתחם האלף
מתחם האלף
מתחם האלף. האוטובוס יגיע ללא נהג
(צילום: אבי מועלם)

המיזם החדש מתוכנן על מנת להתמודד עם שני אתגרים מהותיים: העומס בכבישים והמחסור החמור בנהגים בתחבורה הציבורית. המטרה היא לעבור תוך שנים ספורות לציי אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג.
בשלב ראשון, תבצענה החברות הזוכות ניסויים באוטובוסים אוטונומיים בשטח סגור ובאזורים תפעוליים, במטרה להוכיח היתכנות טכנולוגית, בטיחותית, רגולטורית ועסקית. בשלב שני, החברות יפעילו קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים בהיקף שילך ויגדל במהלך תכנית הפיילוט שאורכה כשנתיים.

4 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
קניון הזהב. בקרוב האוטובוס האוטונומי מגיע
(צילום: אבי מועלם)

מה מתוכנן בראשל"צ?


האוטובוס יחל לנוע ברחובות ראשון לציון בתחילת שנת 2024. בהתחלה ללא נוסעים על מנת לבצע ניסוי התחלתי ובדיקות. לאחר מכן הוא ישמש גם את נוסעי התחבורה הציבורית.
בשלב זה מדובר בקו אוטובוס אחד, ייעודי, שיפעל במסגרת פרויקט בן שנתיים. הטכנולוגיה האוטונומית תירכש מחברת Navya הצרפתית.
מסלול הקו החדש ינוע (לפי המתוכנן כעת) במערב ראשון לציון ויכלול תחנות בסינמה סיטי, מתחם ה-1000, יס פלאנט, וקניון הזהב.
רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "בחרנו את 4 ההצעות הבשלות ביותר ואנחנו שמחים להיות מהראשונים בעולם שמחברים בין הטכנולוגיה של הרכב האוטונומי לבין התחבורה הציבורית".

4 צפייה בגלריה
ד"ר עמי אפלבום
ד"ר עמי אפלבום
ד"ר עמי אפלבום
(צילום: חנה טייב)

קראו גם:

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: "מדינת ישראל רותמת את הרכב האוטונומי לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל מה שבתורו יהפוך את ישראל למובילה בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית ויאפשר לחברות הישראליות להפוך לשחקניות בינלאומיות מובילות בתחום"