יותר ויותר רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בבת ים, חולון וראשון לציון מדווחים כי כלי הרכב שלהם נשדדו מהם באלימות. חלקם מאתרים את הגנבים בעצמם, ולפעמים זה נגמר במעצר, אך לפעמים גם בתקיפה חסרת רחמים של הקורבן.
6 צפייה בגלריה
גנבי קורקינט בפעולה ובשעת מעצר
גנבי קורקינט בפעולה ובשעת מעצר
גנבי קורקינט בפעולה ובשעת מעצר
(צילום: מצלמות אבטחה)


השיטה: גז מדמיע


לפני כחודשיים ניצל שי אדלר מראשון לציון את הכבישים הריקים של ערב יום כיפור ויצא לנסיעה על קורקינט ששאל מחבר. כשהגיע לאיזור יוספטל בין בת ים לחולון, הוא הותקף לפתע על ידי אלמוני שריסס את פניו בגז מדמיע, חטף את הקורקינט שלו ונמלט. מאחר והמקום היה ריק מאדם וחשוך, ועיניו צרבו מהגז, הוא התקשה לקרוא לעזרה. למזלו, ילדה בת 11 שעברה במקום הזעיקה עזרה והוא פונה לבית החולים.
אדלר הגיש תלונה במשטרה על הגניבה, וכבר שם שמע כי מדובר בתופעה נפוצה. כמה נפוצה? ימים בודדים לאחר מכן, ג', חייל משוחרר שמתגורר בבת ים, רכב בטיילת העירונית לצד חברתו, כשאלמוני ריסס גם את פניו בגז מדמיע.

6 צפייה בגלריה
שי אדלר והפציעה
שי אדלר והפציעה
שי אדלר והפציעה
(צילום: פרטי)

ג', שכבר שמע סיפורים רבים על שיטת הגניבה, אחז בקורקינט שלו בחוזקה. "היה לי ברור שהוא ינסה למשוך ממני את הכלי, וזה בדיוק מה שקרה. תפסתי אותו חזק וצעקתי לחברתי שתברח. היא אמנם הלכה ברגל, אבל לא רציתי שחלילה יקרה לה משהו".
איך ידעת מה הכוונות שלו?
"זה קרה לבת דודה שלי על הטיילת באירועים שהיו בסוף הקיץ. במקרה שלי הלכנו באיזור מואר והיו מעט אנשים. היא הלכה כשכל הטיילת הייתה מפוצצת, וגם היו שוטרים ופקחים.
"חברות שלה היו מול הפנים שלה ועד שהן שמו לב הוא ברח. גם לה אמרו שזו שיטה מוכרת. הם לא צריכים להתאמץ. מוכרים גז מדמיע בכל מקום. ריסוס קטן והם בורחים. אבל אני לא שחררתי, ננעלתי על הקורקינט והשתוללתי. הוא נבהל ממני וברח. לצערי אין לי מושג איך הוא נראה, אבל כמוהו יש עוד רבים".

הגנב המתנצל

מקרה דומה התרחש בחולון בתחילת חודש נובמבר, כאשר תושב העיר שרכב על קורקינט חשמלי חש צריבה עזה בעיניו, איבד שליטה על הכלי ומעד. גם במקרה הזה הקורבן לא שיחרר את הקורקינט ואף הצליח להפיל את מיכל הגז מידי התוקף, שהבין שהתוכנית שלו נכשלה.
התוקף מיהר להימלט, אך הצעיר רדף אחריו ותפס אותו, ואז החל התוקף להתחנן בפניו, טען שעשה זאת על מנת לרכוש סמים וכי הוא מתנצל מעומק ליבו.
כיוון שהצעיר עדיין ניסה להתאושש מהגז שהותז לעיניו, הוא החליט לשחרר את השודד, אך דיווח על המקרה למשטרה.

6 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
(צילום המחשה: shutterstock)

כמה ימים לאחר מכן הבחינה ניידת משטרה באדם רוכב על קורקינט חשמלי בנתיבי איילון. הוא נעצר מחשש כי כלי רכב יפגעו בו, אך אז התברר שמדובר ב"גנב המתנצל" שרכב על קורקינט חשמלי שגנב זמן קצר לאחר שהגניבה הקודמת נכשלה.


המכשיר: מסור דיסק


נראה כי גניבות של קורקינטים ואופניים חשמליים הן מנהג ממכר, כך על פי כתב אישום שהוגש לבית המשפט השלום בראשון לציון, בו נטען כי תושב העיר כבן 41 שדד שני קורקינטים בתל אביב. הוא שוחרר בתנאי של הרחקה ל־30 יום מהעיר, אך מיד לאחר שחרורו שב וגנב קורקינט נוסף, שלישי בחודש אחד בלבד.
גם דניאל אבן מחולון, שעוסק בתחום האופניים החשמליים וקורקינטים מגיל צעיר, מכיר את התופעה מקרוב. אבן הוא הבעלים של החנות "בייק סטורי" בתל אביב, ואת תופעת הגניבות הוא כל הזמן חווה על בשרו.

6 צפייה בגלריה
"המיגון יקר". דניאל אבן
"המיגון יקר". דניאל אבן
"המיגון יקר". דניאל אבן
(צילום: פרטי)

"תמיד לקוחות מספרים על גניבות, זה חלק מהתחום. אני מאוד זהיר בגלל שאני תמיד שומע מהם סיפורים, אבל גם לי זה קרה. ניפצו לי את שמשת החנות וגנבו לי סוללות מאוד יקרות. הם מעדיפים אותן כי קל לגנוב את הסוללות. הן שוות הרבה ואפשר למכור אותן בקלות כי אין להן שום סממן לאיתור".
על מקרה הגניבה שלו עצמו הוא מספר: "קיבלתי אופניים חשמליים בשווי 25 אלף שקל ועבדתי עליהם המון. אני גר בבניין חדש עם מנעול בקומה 11, והשארתי את הכלי מחוץ לדלת לכמה דקות בלבד, וכשיצאתי הוא לא היה שם. נעלם תוך ארבע דקות".
אבן נעזר במצלמות האבטחה של הבניין, הגיש תלונה במשטרה ואף איתר בעצמו את הגנב והזעיק ניידת.
"הפצתי את התמונה בכל מקום והשגתי את הפרטים שלו. תפסתי אותו והזעקתי משטרה שהגיעה מהר ועצרה אותו. הוא אמנם הגיע לתחנה, אבל זה כמובן לא עזר, כי למחרת הוא שוחרר. בתי המשפט מלאים בגנבים כאלה ולמרות זאת מקלים בזה ראש, אבל אם גנב רכב שנמלט מהמשטרה בקושי יושב יום במעצר, מה אני כבר מצפה שיקבל גנב אופניים? גם קשה לאתר אותם. קלקיליה מלאה באופניים חשמליים וקורקינטים שגנבו מהאיזור. זה ידוע ואף אחד לא עושה עם זה כלום".
אבן מתריע כי הגנבים האלה הם למעשה סכנה לכלל הציבור. "כדי לפרוץ הם לרוב מסתובבים עם דיסק חשמלי. זה כלי מסוכן ואיתו גם פורצים לרכבים, חניות ובתים. כששוטר רואה מישהו עם הכלי הזה הוא מתייחס אליו כאל כלי עבודה, אבל זה לא הייעוד שלו, מה גם שלרוב צריך אישור לנשיאה של כלי עבודה כזה. זה הכל עניין של אכיפה, והיום גם אין כוח אדם כדי להתעסק בנושא הזה מרוב שהוא נפוץ".

אמצעי המיגון יקרים


יניב לוי, הבעלים של "יניב'ס בייק" בבת ים, שומע אינסופר סיפורים על גניבות מלקוחותיו ורבים מהם מדווחים על אלימות. "הם חוטפים בוקס ופתאום שניים‑שלושה מגודלים באים ולוקחים את הכלי מהילדים שלהם. עושים את זה בשיא הקלות, בלי חשש ופחד. זו שיטה קבועה וידועה, לפעמים נכנסים לעימות וזה לא תמיד נגמר טוב, לפעמים הגנבים פשוט מרימים את הכלי והולכים, זה הפקר. רבים לא טורחים להתלונן במשטרה, כי הם מבינים שזה אבוד. גם לי גנבו קורקינטים מהחנות.
"בדרך כלל אני מבקש ממי שרוצה לעשות סיבוב להשאיר תעודת זהות או תיק, אבל הם השאירו חפצים, ביקשו לעשות סיבוב דקה, הלכו ולא חזרו. היו לי שלושה מקרים כאלה. זה כלי ששווה 7,000 שקלים. אחרי שהם מכרו אותו הם יכולים לרכוש 100 פעמים את כל מה שהשאירו אצלי. לכן לצערי היום אני כבר לא מאפשר לאנשים לעשות סיבוב".

6 צפייה בגלריה
"ממליץ לרכוש תרסיס פלפל". יניב לוי בחנות, השבוע
"ממליץ לרכוש תרסיס פלפל". יניב לוי בחנות, השבוע
"ממליץ לרכוש תרסיס פלפל". יניב לוי בחנות, השבוע
(צילום: אביגיל עוזי)

מה בכל זאת אפשר לעשות נגד הגנבים?
לוי: "אני ממליץ לכל הלקוחות שלי שירכשו גז מדמיע או תרסיסי פלפל להגנה עצמית, כדי שיוכלו לשמור על עצמם".
אבן: "אני תמיד אומר ללקוחות שמספרים שנגנב להם כלי, שיש דרכים למגן אותם, אבל בכנות, המיגון עולה הרבה כסף והם מרגישים שזה לא משתלם. מה גם שמי שגנבו לו חושב שאין סיכוי שזה יקרה פעם נוספת, למרות שהמציאות מראה אחרת. היום זו כבר תופעה נפוצה שכל מי שמתעסק בתחום מכיר".

כמה עולה להתמגן?


מחירי קורקינט: עד 10,000 שקלים
מחיר אזעקה: החל ב־150 שקלים
מחיר איתורן: החל ב־300 שקלים

המסר: רצוי לא להתעמת


אבל לא כל המקרים שבהם הגנב מאותר מסתיימים במעצר. בחודש שעבר בילה נער בן 14 מראשון לציון עם חבריו ברחוב השריג בשכונת הכרמים בעיר, כאשר צעיר בן 17 ניגש אליו, חטף ממנו את הקורקינט ונמלט מהמקום. הנער רדף אחריו וכשאיתר אותו דרש את הכלי בחזרה.
על פי כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בראשון לציון נגד הגנב, הוא השיב לנער כי יחזיר לו את הכלי, אך ברגע שירד ממנו תפס אותו בצווארו והחל לחנוק אותו, היכה בו באגרוף בעינו, בשיניו ובגבו, ואף גרם לו לדימום מהאף.

6 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי. אל תתעמתו עם הגנבים
(צילום המחשה: shutterstock)

הנער הצליח להימלט מהמקום עם הקורקינט שלו בזמן שהנאשם רץ אחריו ואיים שיהרוג אותו, כשהוא אוחז במוט מתכת. בעקבות העימות האלים נזקק הנער לטיפול רפואי ועדיין מתאושש מהמקרה, ובן ה־17 מואשם באיומים ותקיפה הגורמת חבלה של ממש.

קראו גם:

על כן, אין זה פלא שההמלצה היא לא להתעמת עם גנבים אלא להזעיק את המשטרה, אך נראה שגם גוף זה אינו מסוגל להתמודד עם עומס הגניבות ששטף את האיזור.