האלימות בכבישים גואה, כולם מרגישים זאת, אך מי שמרגישים זאת על בשרם יום־יום בעבודה הם האנשים שזוהי גם פרנסתם – נהגי האוטובוס והמוניות שמוצאים עצמם כל יום בשדה קרב של ממש. מקרה התקיפה של הנהג מרחובות בקו 26 בשבוע שעבר רק הציף למודעות תופעה של אלימות כלפי נהגים בתחבורה ציבורית שהחריפה מאוד בחודשים האחרונים. "כל אחד לוקח את החוק לידיים ואין מספיק הרתעה, אם יהיו יותר שוטרים בחוץ אנשים יתקפו פחות", אומרים השבוע הנהגים.
3 צפייה בגלריה
קו 26
קו 26
קו 26 ברחובות. הושבת במחאה
(שאול גולן)

"יריקות וקללות"

יום שלישי בבוקר השבוע, קו 26 הושבת לשעתיים במחאה על תקיפתו הקשה של רון, נהג ותיק בן 60 מרחובות שנסע בקו. כזכור, שני נערים בני 15 תקפו אותו לאחר שהעיר להם על כך שלא העבירו את כרטיס הרב קו בנסיעה. בפעם הראשונה הם תקפו אותו מיד כשהעיר להם בתוך האוטובוס. למקום הוזמנה משטרה, אך הנהג ריחם עליהם ולא הגיש תלונה. בתמורה הם איתרו אותו מאוחר יותר בתחנה המרכזית של רחובות כשהוא מחוץ לאוטובוס ותקפו אותו במכות קשות שתועדו במצלמות האבטחה במקום.
בשבוע האחרון אירעו מקרי תקיפה דומים של נהגי אוטובוס גם בטבריה וביקנעם וכבר שנים שבכירי עולם התחבורה הציבורית בישראל מנסים לקדם תיקון לחוק העונשין, כך שנהגי התחבורה הציבורית ייחשבו עובדי ציבור במטרה להגדיל משמעותית את הענישה על תקיפתם והעלבתם. נהגי התחבורה הציבורית נמצאים למעשה בחיכוך תמידי עם הציבור, כאשר בלא מעט מקרים התסכול, הכעס והאלימות מופנים כלפיהם.
האלימות בכבישים מורגשת בכל מקום, וגם אחרי 20 שנה על הכבישים, מתוכן שש שנים בראשון לציון, נהג אגד שי מזור מעיד כי היא מגיעה מכל מקום – מהנוסעים ומנהגים אחרים על הכביש.
"כשהתחלתי לעבוד באגד עוד לא היה אינטרנט וחיינו אחרת, הקדמה הביאה איתה דברים טובים ופחות טובים ויש לה גורם מכריע ברמת האלימות שאנחנו רואים היום באוטובוסים ובכלל", הוא מספר. הוא נמצא כל היום על הכבישים בראשל"צ, בקווים הפנימיים 11 ו־12 שנחשבים קווים לא קלים, אך הוא מעדיף את הנסיעות בתוך העיר על פני נסיעות מחוצה לה.
"התחילו צעקות מאחורה, ביקשתי שיפסיקו ואחד הצעירים הגיע, ירק עליי וברח. רדפתי אחריו עד לבית הספר ודרשתי מהמנהל מכתב התנצלות או שאני פונה למשטרה"
"יש יותר אלימות מילולית מפיזית", הוא מעיד. "מצד בני נוער גם כלפי נהגים אבל גם אחד כלפי השני". הוא מספר על מקרה שאירע לו לאחרונה, כשנסע על כביש בדרך לתחנה המרכזית בעיר כשבנתיב לידו הייתה משאית. עוד לפני שהבין מה קורה נהג המשאית חסם את הנסיעה לאוטובוס, משם ירד נהג שדחף אותו קלות והאשים אותו ששבר לו את המראה. "ורואים שזה נזק ישן. ניסיתי להסביר, אבל נכנסנו לוויכוח", הוא מספר.
"היה מקרה אחד שהייתי באוטובוס ומאחור הייתה קבוצת תלמידים, התחילו צעקות מאחורה, ביקשתי שיפסיקו ואז אחד ניגש אליי, ירק עליי וברח. רדפתי אחריו עד לבית הספר, הלכתי למנהל ואמרתי שאני דורש התנצלות בכתב או שאני פונה למשטרה. מצד אחד אתה לא רוצה להרוס לו את העתיד, מצד שני קשה לעבור על דבר כזה בשתיקה. הוא כתב את המכתב".
אתה מרגיש את ההחמרה במצב בתקופה האחרונה?
"לחלוטין. אנשים מחפשים שיגידו להם משהו. הם עצבניים ומוטרפים ורוצים להוציא את זה על מישהו, החוכמה היא לדעת לא להיגרר לאותם ויכוחים".
מה צריך לעשות לדעתך?
"יש מספר פתרונות יעילים שצריך ליישם בהקדם. אחד מהם הוא כמובן להסדיר את מעמדו של נהג האוטובוס כנציג ציבור, כדי שניתן יהיה להחמיר את הענישה נגד התוקפים. דרך נוספת היא באמצעות לחצן מצוקה שיהיה מחובר למוקד ביטחון או משטרה שיוכלו לסייע בזמן אמת.
"אני הייתי מצייד את הנהגים גם בגז מדמיע עם הדרכה להגנה עצמית, וכמובן ענישה חמורה יותר בבתי המשפט ונראות מסיבית יותר של שוטרים. יש אלימות בכל מקום כי לא רואים שוטרים, אני רואה ניידת פעם או פעמיים ביום, כשאין נוכחות ואכיפה אנשים מרשים לעצמם".

אלימות גם במוניות

גם נהגי המוניות סובלים, כך מספר ניסים כהן, נהג מונית פרטית מזה שנים בעיר רחובות, שסיפוריו הרבים על תקיפות וניסיונות תקיפה ואיומים כלפיו יכולים למלא ספר שלם. אנשים בורחים לו מבלי לשלם, מאיימים עליו ברצח ובמכות, וכבר כמה פעמים אנשים אמרו לו שאם היו יכולים הם היו מחסלים את כל נהגי המוניות בישראל.

3 צפייה בגלריה
מונית
מונית
מאיימים ברצח ומכות. גם נהגי המוניות חוששים.
(צילום: שאטרסטוק)

"לפני שלושה חודשים רוכב קורקינט נסע באמצע הנתיב, צפרתי לו והוא בא לתת לי אגרוף. סגרתי את האוטו והוא המשיך, חשבתי שהוא ישבור לי את השמשה. משהו רע קורה במדינה, אנשים נהיו אלימים, גם כלפי נהגי מוניות. עמדתי ותדלקתי בתחנת דלק 'מנטה' בשעריים, עמד לידי בן אדם והסתכל עליי, שאלתי אותו, 'אתה כועס עליי?' והוא ענה לי שאם היה יכול היה שוחט את כל נהגי המוניות".
אתה עובד גם בלילות?
"אני עובד בלילות רק עם הלקוחות שלי, אם אני לא מכיר אני לא יוצא. אני פוחד, בנסיעה האחרונה שלקחתי אנשים שאני לא מכיר, לקחתי צעירים מחורשת האקליפטוס לקריית משה. הם עלו למונית וביקשו לרחוב ששת הימים, המשכתי ישר לרחוב גבריאלוב והבחורה התחילה לקלל ולשאול למה אני לא לוקח שמאלה". בשלב זה הרוחות התלהטו ברכב וניסים החל לספוג איומים מצד היושבים בו. "חייגתי 100 בלי ששמו לב, אמרתי לעצמי שהבחור מתחמם, מה לי ולקטטה הזו? ניסיתי להרגיע וגם שידרתי למוקדנית לאן אני נוסע. אמרתי: 'רוצים לרחוב יום הכיפורים?' והבחור אמר לי שאם לא אשתוק הוא ישחט אותי. המוקדנית הייתה מספיק חכמה להבין מה קורה והקפיצה ניידת לקריית משה, כשהגעתי היא חיכתה, וכשהם ניסו לברוח הם תפסו אותם ועצרו אותם, וגם גרמו להם לשלם".
"אני כל היום על הכבישים ולא מוגן. אני מעיר למישהו בנתיב תחבורה ציבורית וחוטף קללות נאצה, יש אנשים שמאיימים בצורה בוטה, 'תסתום את הפה, נחסל אותך', וזה יום ־יומי"
כהן מספר על תחושת הפחד. "אני כל היום על הכבישים ואני לא מוגן, אני מעיר למישהו בנתיב תחבורה ציבורית ואני חוטף קללות נאצה, יש אנשים שמאיימים בצורה בוטה, 'תסתום את הפה, נחסל אותך'. וזה יום־יומי". לדבריו, הכל מתחיל בנוכחות של המשטרה ובאכיפה. "כשאין אכיפה העבריינים מרימים את הראש. צריך נוכחות של שוטרים, האלימות היא בכל מקום, אנחנו סופגים הכי הרבה. היום אתה מפחד גם להוציא מצלמה, ראינו מה קרה למי שהוציא מצלמה".

עומס תיקים


בתי המשפט מלאים בכתבי אישום להם יש קשר בצורה כזו או אחרת לכבישים, כאשר כמעט בכולם הוויכוח מתחיל בזמן הנהיגה. כתב אישום שהוגש רק השבוע בבית משפט השלום בראשון לציון מגולל כיצד ויכוח על חניה הוביל לכך ששתי נשים מצאו עצמן בקרב קללות כשאחת מהן מנסה לצאת מחניה והשנייה לא מאפשרת לה לעשות זאת. בשלב מסוים הנאשמת, אישה בשנות ה־50 לחייה, הוציאה את ידה מהחלון כשהיא מחזיקה בספריי נגד תיקנים ותקפה את האישה השנייה בכך שריססה את הספריי עליה.
במקרה אחר, גם כן השבוע, הוגש כתב אישום נגד תושב בת ים בבית משפט השלום ברחובות, לאחר שנהג ברכבו בכבישי נס ציונה. אדם שחתך אותו בכביש ועשה לו אצבע משולשת שילם על כך באיומים ברמזור הבא ובחיתוך כל צמיגי הרכב שלו על ידי הנאשם.
ואלה לא המקרים היחידים, בחודשים האחרונים הוגשו אין ספור כתבי אישום באיזור בגין תקריות הקשורות לכבישים ולנהיגה. בין היתר היה כתב אישום נגד נהג משאית שניסה לדרוס את השומר בקניון רחובות, היה נהג מונית שהותקף על ידי צעירים שביקשו לגנוב את הטאבלט שלו, ולפני שנה וחצי כל קווי האוטובוס ברחובות הושבתו לשעתיים בגין תקיפה קשה של נהג בקו 274 על ידי נוסע בזמן שהיה במהירות 70 קמ"ש.

הנהג שהותקף: "אני עדיין רועד"


רון, נהג אוטובוס בן 60 שהותקף בשבוע שעבר על ידי נערים בקו 26, מתקשה להתאושש ולחזור לשגרה. "נערים בני 15 עלו לאוטובוס ולא תיקפו את כרטיסי הרב קו שלהם. הערתי להם, הם התעקשו שכן שילמו וכשהעברנו את הכרטיס במכונה אפשר היה לראות שלא. אז הם החלו לתקוף אותי באגרופים".
בשלב מסוים אחד הנוסעים הזעיק את המשטרה, שהגיעה למקום, אך במקום לעצור את הנערים עשתה מעין "סולחה" עם רון. "אני לא טיפוס שאוהב לסבך", הוא מסביר. "הקצין בדרגת פקד לקח מהם פרטים והזהיר אותם, יישבנו את הדברים ואמרתי בסדר, יאללה, עשינו סולחה".

3 צפייה בגלריה
רון, הנהג שהותקף
רון, הנהג שהותקף
רון, הנהג שהותקף
(יאיר שגיא)

מה שקרה מעט מאוחר יותר היה לא צפוי. הנערים הגיעו לתחנה המרכזית ברחובות ואיתרו את רון כשהוא מחוץ לאוטובוס, שם תקפו אותו בצורה קשה, והכל לעיני המצלמות.
"זה היה לינץ'", הוא משחזר השבוע, "לא ישנתי כל הלילה, אני עם רעידות בגוף, אני רק רואה את הסרטון ואני מת, לא מבין איך יצאתי מזה חי. הם לא דיברו, כלום, ישר באו ותקפו והשליכו אותי על המדרגות".
אתה מתחרט שוויתרת להם בדיעבד?
"לכי תדעי, אם הייתי מתלונן אולי זה היה נגמר הרבה יותר גרוע, אי־אפשר לדעת", הוא אומר.
כרגע הוא לא מתכוון לחזור לעבודה. "הנוער היום לא משלם, הם עולים עם סיגריות ואלכוהול ומעשנים גראס, יכולים להגיד לי 'סתום ת'פה, אני אדקור אותך', זו הסיבה שהפסקתי לעבוד בקווי לילה, אני לא מוכן למות בשביל העבודה. קווי לילה זה דבר מחריד. דקירה אחת ואתה מת. אני עובד 11 שנים באגד ו־30 שנה כנהג, זה מחמיר משבוע לשבוע, מיום ליום. ירקו עליי, קיללו אותי, נהגים חותכים אותך, יש אופניים חשמליים וקורקינט, יש קטסטרופה על הכבישים". ולים עם סיגריות ואלכוהול ומעשנים גראס, יכולים להגיד לי 'סתום ת'פה, אני אדקור אותך
מה אפשר לעשות לדעתך?
"הכל מתחיל מחינוך, עלה לי ילד מגדרה בגיל 12 או 13, אחרי שתיים-שלוש תחנות אני שואל אותו למה הוא לא שילם, ומה הוא עונה? 'אמא שלי אמרה שלא צריך', אז אם זו התשובה מה אפשר לצפות?".

משרד התחבורה: "נתקין מחיצות באוטובוסים"


ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל רבות לשיפור מעמדם וביטחונם של הנהגים והנהגות בתחבורה הציבורית. כבר היום, פרקליטות המדינה מגישה כתבי אישום בגין תקיפת עובד ציבור, בכל מקרה של תקיפת נהג תחבורה ציבורית, כאשר העבירה מבוצעת במסגרת תפקידו.

קראו גם:

"בעקבות התגברות מעשי האלימות כלפי נהגים בתחבורה הציבורית בשנה האחרונה, יזם משרד התחבורה שורה של צעדים שנועדו להגביר את ביטחונם של הנהגים. במסגרת זאת, הוחלט על התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים, וכיום כל אוטובוס חדש שנכנס לשירות, מצויד במחיצת מגן.
"ברוב האוטובוסים החדשים, מותקנות כיום מצלמות המתעדות את כל המתרחש באוטובוס וכן לחצני מצוקה המקושרים לחברות התחבורה הציבורית, ובכל מקרה של תקיפה, ניתן להזעיק במהירות את המשטרה".