פתרון פשוט ומקצועי שהמליצה עליו ועדת התנועה בעיריית ראשון לציון, היה יכול לסיים את סבלם וסיוטם של תושבי רחוב הדגל העברי ונהגים רבים מהעיר. אלא, שלדברי התושבים התעקשותו של ראש העיר, רז קינסטליך לדחות את ההמלצות מעכבת את הפתרון המיוחל וגורמת להמשך סבלם של התושבים והנהגים. "ראש העירייה פועל משיקולים זרים, בניגוד להמלצת מהנדס תנועה, קצין משטרה וגורמי המקצוע. אנחנו דורשים לפעול על פי החלטת הועדה וליישם את ההמלצות", דורשים התושבים.
3 צפייה בגלריה
התושבים עם אבשלומוב
התושבים עם אבשלומוב
התושבים עם אבשלומוב
(צילום: פרטי)

לאחר שכל הניסיונות להוציא את המלצות הוועדה לפועל כשלו, ולאחר מכתבים רבים ללשכת ראש העיר וליועצת המשפטית, הגישו בשבוע שעבר נציגי הדיירים עתירה מנהלית בבית המשפט לעניינים מנהליים במחוזי מרכז כנגד עיריית ראשון לציון. הדיירים עתרו נגד החלטת העירייה להימנע מביצוע המלצת ועדת תחבורה ותנועה של העירייה וביקשו לאשר הפיכת רחוב הדגל העברי לחד סטרי בקטע דבורה ברון – רוטשילד מכיוון צפון לדרום.

קראו גם:

הסיוט ברחוב


מזה שנים רבות שדייריי הרחוב סובלים ממצוקה תחבורתית שהולכת ומחמירה. ראשיתו של רחוב הדגל העברי בצומת עם רחוב רוטשילד, שלאורכו עסקים רבים, חניות, מסעדות, בארים, בתי קפה, מאפיות, וכד', כך שבכל שעות היום וגם בחלק משעות הלילה ישנה תנועה ערה ברחוב. מדובר לא רק בתנועה של מכוניות אלא במשאיות רבות אשר פורקות סחורה בעסקים הפועלים ברחוב.

3 צפייה בגלריה
המצוקה ברחוב הדגל העברי
המצוקה ברחוב הדגל העברי
המצוקה ברחוב הדגל העברי
(צילום: פרטי)

היות ורחוב הדגל העברי מצטלב עם רחוב רוטשילד, תנועה רבה מרחוב רוטשילד זורמת לרחוב הדגל העברי בניסיון למצוא חניה, ובהעדר חניה, הרכבים ואף המשאיות הפורקות סחורה, חונים בצידי הכביש תוך חסימת נתיבי התנועה. אחד התושבים מספר, כי באחד הערבים, בזמן המלחמה, ניתן לראות כי רכב פיקוח לא יכול להיכנס לרחוב משך דקות ארוכות. "גם אמבולנס נצפה מפלס דרכו ברחוב בקושי רב".
המצב הופך את חיי הדיירים שרוצים לצאת או להיכנס לביתם לבלתי אפשריים, ואף מסכן חיים. לזאת, יש להוסיף כי המדרכה בחלק המזרחי של הרחוב צרה ביותר, עד כדי כך, שאנשים הצריכים להיעזר בהליכון או בכיסא גלגלים ואף אימהות עם עגלות, יורדים אל הכביש, שהינו גם כך צר ועמוס.
אורן קאשי, הוא אחד מדיירי הרחוב מזה כ-10 שנים. לדבריו, הבעיה הפכה את חיי התושבים לגיהינום ולבלתי נסבלים. "אי אפשר לחיות במצב הזה. הבתים שלנו הפכו לחניון לרכבים", מספר קאשי שיחד עם דיירים רבים פנה בחודש יולי 23' לוועדת התחבורה בעירייה בבקשה להפוך את הרחוב לחד סטרי.
אין לתאר את שמחת דיירי הרחוב כאשר ועדת התחבורה המליצה ביום ה-17 ליולי 23' לקבל את בקשתם ולהפוך את הרחוב לחד סטרי – אולם כגודל השמחה כך גודל האכזבה, שכן עם חלוף הזמן הובהר להם כי אין בכוונת העירייה ליישם זאת "בלא כל הצדקה, נימוק הגיוני וסביר, ומשיקולים שעל פניו הינם שיקולים זרים".

העתירה: "שיקולים זרים"


בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד בני גולדשטיין נטען, כי בשיחה שערך קאשי עם יו"ר הוועדה המקצועית ורשות התמרור המקומית, יצחק אבשלומוב, עולה באופן ברור וחד משמעי, כי החלטת הוועדה המקצועית אינה מיושמת בשל שיקולים זרים, ובשל רצונו של ראש העיר, רז קינסטליך, לא "להסתבך" עם בעלי העסקים ובעיקר בעלי הפאבים ברחוב רוטשילד.
לטענתו של עו"ד בני גולדשטיין, לא זו בלבד שהעירייה החליטה, הלכה למעשה, להימנע מביצוע החלטת ועדת התחבורה, אלא שהיא גם נמנעת מלאכוף באופן אפקטיבי את תקנות התעבורה לרבות ובכל הנוגע לחניה אסורה, "ובכך למעשה מפקירה את דיירי הרחוב ומותירה אותם להתמודד יום יום עם חסימות תנועה ובעיות תחבורתיות שמסכנות חיי אדם".
קאשי: "ראש העירייה לא רואה לנגד עיניו את תושבי עירו, אלא אינטרסים אחרים, ובעצם תומך בחנייה בניגוד לחוק רק כדי שהרחוב ימשיך לשמש חניון לפוקדי רחוב רוטשילד".

3 צפייה בגלריה
המצוקה ברחוב הדגל העברי
המצוקה ברחוב הדגל העברי
המצוקה ברחוב הדגל העברי
(צילום: פרטי)

קאשי מוסיף כי בשלב מסוים חשב לעזוב את המקום, אולם החליט לצאת למאבק ולא להרים ידיים. "התאכזבנו מאוד מכל ההתנהלות הזאת. אמשיך במאבק גם אם אצטרך להקים אוהל מחאה מול בית ראש העיר".
עו"ד גולדשטיין ביקש בעתירה להורות לעיריית ראשון לציון לבצע ללא דיחוי את המלצת ועדת התחבורה שקיבלה את אישור רשות תמרור המקומית לביצועה לאחר ההתייעצות עם קצין משטרה כקבוע בתקנות התעבורה".


תגובת העירייה


מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "עיריית ראשון לציון קשובה לרחשי התושבים ופועלת בראיה כוללת לשם קידום פתרונות תחבורתיים ראויים בכלל העיר. בכל הנוגע לפניה שעניינה הסדרי תנועה ברח' הדגל העברי, יודגש כי העירייה שוללת מכול וכל טענות לשיקולים בלתי עניינים. מאחר שהוגשה בימים אלה עתירה מנהלית ע"י מספר תושבים בנושא, מענה העירייה לטענות המועלות בעתירה יימסר כנדרש בפני הערכאות המוסמכות".