בשבועות האחרונים עבדו בעיריית ראשון לציון מסביב לשעון כדי לאפשר פתיחת שנת לימודים חלקה ככל האפשר, על אף ההתפרצות המחודשת של הקורונה וחוסר הוודאות הרב.
1 צפייה בגלריה
רז קינסטליך
רז קינסטליך
רז קינסטליך
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"נקודת המוצא שלנו היא שאנחנו רוצים להחזיר את החיים של התלמידים למסלולם ובאותה נשימה להבטיח את ביטחונם ושלומם, כפי שדאגנו לכך בכל הגלים הקודמים", אומר ראש העירייה רז קינסטליך בראיון מיוחד לרגל פתיחת שנת הלימודים. "לכן התגייסנו מיידית להעמיד לרשות פיקוד העורף את כל מה שדרוש כדי לערוך את הבדיקות הסרולוגיות. כמו כן, הרחבנו לפני כמה שבועות את שעות הפעילות במתחמי הבדיקות, שכידוע פועלות במקביל למתחמים של קופות החולים, כל זה כדי להגיע ל־1 בספטמבר בנקודה הטובה ביותר שניתן. יש כמובן אחריות רבה על התושבים, בשמירה והקפדה על ההנחיות בימים אלו וכמובן עם פתיחת שנת הלימודים.
"צוותי ההוראה ערוכים ומוכנים לקראת שנת הלימודים ובעיר, למודי ניסיון מהשנה האחרונה", מוסיף קינסטליך. "מערכת החינוך גמישה ויודעת להיערך ולתת מענה לכל החלטה של הממשלה וכן לתלמידים שנכנסים לבידוד וילמדו מרחוק".

"למצוא איזון בין זהירות לשגרה"

למרות העיסוק הנרחב מטבע הדברים במגיפה ומגבלותיה, ראש העירייה מציין כי במקביל ערכו צוותי העירייה מבצע נרחב של שיפוץ, שדרוג ואחזקת מוסדות חינוך. "בראשון לציון יש סטנדרט גבוה לסביבה לימודית, שעליו אנחנו לא מתפשרים".
מהם הלקחים המקומיים מהשנה החולפת?
"התפרצות הקורונה והמשבר שנוצר בעקבותיה גרמו לכולנו לעשות חישוב מסלול מחדש. להבין שאנחנו, ראשי הרשויות, צריכים להתאים את השירות לתושב גם במציאות החדשה ומהר. ובכל זאת, המסקנה הבולטת שהסקתי מהתקופה הזו היא שקהילה חזקה בשגרה תהיה שם לצידך במשבר. קהילה חזקה לא נוצרת ביום אחד. יש לנו בעירייה מינהל קהילה, שכל עשייתו היא למען התושבים בשכונות, במתנ"סים, במרכזי קהילה ונוער. זו פעילות ומעורבות שנמשכת שנים".
לדברי קינסטליך, הוא סבור שהממשלה צריכה לתת לראשי הרשויות מנדט לנהל את העיר בשעת משבר. "הממשלה אמונה על התוויית מדיניות בהתמודדות עם משבר ארצי או עולמי, אבל בשטח. אני כראש רשות, יודע להניע טוב יותר את התושבים שלי מאשר החלטות שמתקבלות למעלה. אנחנו מכירים את התושבים שלנו, יודעים את החוזקות והחולשות שלהם, ולראיה ידענו לקדם קמפיין הסברה שעודד לשמירה על ההנחיות ולהגיע להיבדק והתושבים נענו. ידענו לנטר אזורים עם נתוני תחלואה גבוהים ולפעול שם בתוך הקהילה באופן הטוב והמדויק ביותר עבור התושבים".
"מערכת החינוך גמישה ויודעת להיערך ולתת מענה לכל החלטה של הממשלה, וכן לתלמידים שנכנסים לבידוד וילמדו מרחוק"
מה התרחיש שממנו אתה הכי חושש, רגע לפני הפתיחה?
"אני חושש משידור חוזר. שנחזור לאותה נקודה שהיינו בה בשנה שעברה כשלא היו לנו חיסונים. אני חושב שאנחנו צריכים למצוא את האיזון בין נקיטת זהירות מפני הדבקה לבין קיום שגרה מסוימת. אנחנו עדים לפגיעה ממשית באוכלוסיות שלמות בעיר, תושבים מבוגרים שנותרו ספונים בביתם והבדידות פגעה בהם גם בהיבט הבריאותי, תלמידים שהיו מחוץ למערכת החינוך וספגו פגיעה רגשית, חברתית ולימודית, משפחות שעמדו על הרגליים אחרי שנים של ליווי הרווחה ובאבחה אחת חזרו אחורה. צריך לתת משקל גם להשפעות האלו על החברה".
שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון ביקרה לאחרונה בעיר. יש בשורות למערכת החינוך המקומית?
"לשמחתי יש לנו שרת חינוך קשובה שמבינה את הצרכים שלנו כרשות. בפגישתנו דנו כמובן על פתיחת שנת הלימודים הקרובה בצל הקורונה ודיברנו גם על תוספת של מבני חינוך נוספים בעיר לאור קליטת עשרות אלפי תושבים חדשים בשנים הקרובות ובמטרה לרווח עוד יותר את מסגרות החינוך, וכן על פרויקטים חדשים שאנו מתכננים לקדם בעיר".
* בשיתוף מרכז השלטון המקומי