לאחר שהייעוץ המשפטי העירוני הורה להסיר פרסומים של קמפיין הבחירות של ראש העירייה מהסעות של מוסדות החינוך בעיר, השלטים שבו לככב. "אם הודתם בעצמכם שבמקרים כאילו יש לפעול לחומרה, תתמידו בכך. גם למראית עין בעת בחירות יש משמעות וחשיבות".
2 צפייה בגלריה
שלט הבחירות על ההסעה השבוע
שלט הבחירות על ההסעה השבוע
שלט הבחירות על ההסעה השבוע
(צילום: פרטי)

תזכורת: בחודש ספטמבר האחרון, פנה תושב העיר והפעיל החברתי, איל לידור, לייעוץ המשפטי בעירייה בדרישה להסיר מאוטובוסים המשמשים את העירייה להסעות של תלמידי העיר, פרסומים של סיעת "רק ביחד" בראשות ראש העירייה, רז קינסטליך, שנתלו לקראת הבחירות המקומיות. לטענת לידור, למרות שלא מדובר ברכוש העירייה, אלא בחברת הסעות פרטית של קבלן חיצוני, הדבר עלול לרמז כי העירייה עצמה מקדמת את הקמפיין של קינסטליך.

קראו גם:

הייעוץ המשפטי של העירייה בירר הנושא והשיב ללידר כי הפרסומים יוסרו. "שוחחתי כעת עם הממונה על ההסעות במינהל החינוך", נכתב במענה שקיבל לידר, "לדבריו, הוא חשב כי אין מניעה לפרסום זה, שכן מדובר בחברה פרטית, שמבצעת הסעות, לא רק של תלמידים... עם זאת, גם בייעוץ המשפטי הודו כי לטעמם אכן מדובר במצב בעייתי ולו בגלל הנראות של הפרסום על רכבים שפועלים עבור העירייה.
"לעמדתי, בגלל שבין היתר, החברה גם בהתקשרות עם העירייה ומבצעת הסעות של תלמידים למוסדות החינוך. כלומר, מדובר במישהו שהוא גם קבלן במיקור חוץ של העירייה, הרי שמדובר במצב בעייתי, ולו בשל הנראות שלו. כלומר, הגם שהמימון לפרסום הוא בנפרד על ידי הסיעה המתמודדת בבחירות, והגם שמדובר בחברה פרטית, לעמדתי מדובר בעירוב לא רצוי בין תעמולת בחירות לבין הסעת תלמידים, המהווה ביצוע תפקידיה של העירייה על פי דין (הסעת התלמידים). לאור זאת, הוריתי להסיר את השילוט, והחברה כבר קיבלה הודעה על כך".

2 צפייה בגלריה
שלט הבחירות על האוטובוס
שלט הבחירות על האוטובוס
שלט הבחירות על האוטובוס בעבר. אז נתקבלה ההחלטה להסירו
(צילום: פרטי)

למרות זאת, בשבועות האחרונים צצו שוב הפרסומים על הסעות למוסדות חינוך בעיר. "אני לא נכנסת לפינה של חוקי או לא, זה עניין של מוסר", טוענת תושבת העיר שתיעדה הסעה שחלפה ברחוב הפלמ"ח. "הרי לא היינו מעלים על דעתנו שחברת ההסעות תפרסם מתחרה של ראש העירייה, נכון? אז אולי זה חוקי, אבל זה נראה רע מאוד. לא חסרים מקומות בהם אפשר לפרסם שלטי קמפיין, הסעות עליהם ילדים נוסעים לבית הספר זה מקום שפחות מתאים".
בספטמבר מסרה העירייה כי הקמפיין שעלה על גבי האוטובוסים, מומן מכספי הקמפיין הפרטי שלו ואין שום מניעה כיוון שמדובר בחברת הסעות פרטית שאינה קשורה לעירייה. לגבי החלטת היועץ המשפטי לעירייה, הסבירה העירייה כי השלטים הוסרו לא כי זה לא חוקי, אלא בכדי לפעול לחומרה, שלא ייווצר הרושם ולו הקטן ביותר, שזו הייתה מטרת הפרסום.
אז מדוע שבו הפרסומים? "הציבור זוכר הכול. אם הודתם בעצמכם שבמקרים כאילו יש לפעול לחומרה, תתמידו בכך", הוסיפה התושבת.
מהעירייה נמסר: "גם אז וגם עכשיו הובהר כי מדובר במימון פרטי של מטה הבחירות של ראש העירייה ובתשלום לחברה פרטית עבור שילוט בחירות. היועץ המשפטי מעולם לא טען כי הפרסום אסור, הסיבה בגינה יצאה התשובה הנ"ל מהייעוץ המשפטי היא לא כי זה לא חוקי, אלא בכדי לפעול לחומרה. משכך, אין שום מניעה לעשות זאת ו/או עירוב של תעמולה. על האוטובוסים עצמם אין שום סממן עירוני, שיכול לקשור בין הפרסום ובין תעמולת בחירות".