בקיץ 2014, במהלך מבצע "צוק איתן", נהרג סמ"ר בניה רובל בהיתקלות עם מחבלים. מאז הקדיש אחיו, ירין, את זמנו לאיסוף חומרים שינציחו את זכרו. ביולי האחרון עבר ירין עם משפחתו למערב ראשון לציון, וקבלת הפנים שלה "זכה" טלטלה את עולמו, "פרצו וגנבו את המחשב וכונן הגיבוי, עליו היה כל החומר שאספתי לזכר בניה", הוא מספר.
4 צפייה בגלריה
פריצות  לבתים בנווה ים ובנווה חוף
פריצות  לבתים בנווה ים ובנווה חוף
פריצות לבתים בנווה ים ובנווה חוף
(צילום מתוך מצלמת אבטחה)
קראו גם:
והמקרה הזה אינו היחיד. יותר ויותר תושבים מתלוננים על התפרצויות לבתים וגניבת כלי רכב, והביטחון האישי, הם טוענים, הולך ונפגע. הבעיה הגדולה עוד יותר היא שגם האמון בכוחה של המשטרה לטפל בעבירות אלה נפגע, ותושבים מודים שהם כבר אינם פונים לעזרה

"סגרו את התיק"

"פרצו אלינו בזמן שישנו", משחזר ירין, "לא חשבנו שיפרצו, למרות שיומיים לפני כן פרצו לשכנים שלנו. הפורצים גנבו שני מחשבים ניידים ותיק אישי שלי, שבו היו כונן גיבוי ועוד חפצים עם ערך כספי לא קטן, אבל הנזק היה בעיקר סנטימנטלי. מאז שאחי נהרג אני אוסף כל פיסת זיכרון ומגבה את זה. בין אם אלה דברים שהיו על המצלמה המשפחתית או גיבוי של הפלאפון שלו, ובנוסף חומרים שאספנו עם השנים וכל מיני פרויקטים שעשינו לזכרו ותיעדנו. אני הייתי אחראי על זה וכל הזמן התכנון היה לשמור את החומרים בענן, אבל בפועל לא עשיתי את זה אלא גיביתי על כונן קשיח וברגע שהוא נלקח, אין לי את היכולת לשחזר את החומרים".
4 צפייה בגלריה
פורצים בפתח אחד הבתים
פורצים בפתח אחד הבתים
פורצים בפתח אחד הבתים
(צילום מתוך מצלמת אבטחה)
המשטרה, כך מספר ירין, התייחסה לאירוע בכובד ראש. "הם בדקו מצלמות בכל האיזור וגם היה צוות מז"פ. אני רוצה לקוות שעשו את כל המאמצים, אבל אחרי חודשיים נאמר לנו שסגרו את התיק ואמרו שהם לא יכולים להסביר לנו את כל השיקולים", הוא מציין. "הגשנו ערעור, אבל אמרו שעשו את כל המאמצים. זאת תופעה בלתי נסבלת שאנשים כבר חיים איתה ומשלימים עם זה. אני רואה בזה אוזלת יד של מי שאחראי על ביטחון תושבי ראשון לציון. האיזור שלנו הוא מוכה פריצות וכמעט כל יום אנחנו הולכים לישון במחשבה שייכנסו אלינו לבית בזמן שאנחנו ישנים. זה פשוט בלתי נסבל".

"גנבו את הרכב"

שרון מיארה, המתגוררת ברחוב השומר, ספגה גם היא ממש לאחרונה נזק גדול מידם של גנבים. "בשעה 6:15 בבוקר שמעתי את בעלי צועק חזק: 'גנבו לנו את האוטו'", היא נזכרת. "הוא בדיוק חזר מעבודת לילה וירדתי למטה וראיתי שהרכב לא נמצא. מיד נכנסנו למצלמות האבטחה של הבניין ושם ראינו שני צעירים שהגיעו בלילה, פתחו את שער החניה ובמשך רבע שעה ניסו לפרוץ ולהתניע את הרכב. הם יצאו עם הרכב, סגרו את שער החניה והמשיכו בנסיעה. במצלמות ראו מאוד מטושטש כי ירד גשם חזק וגם התאורה לא הייתה ממש טובה, ולכן הם לא נראו באופן ברור. במתחם החניה היו כלי רכב ששווים הרבה יותר מהרכב שלי, אבל היה נראה שהוא שווה הרבה יותר כי הוא מאוד מושקע ומאובזר בעשרות אלפי שקלים. אני לא יודעת אם מדובר בכנופייה מקצועית, כי הם לקחו סיכון בכך שהעבודה שלהם הייתה לא מאוד נקייה. הם פתחו את השער והתעכבו ליד הרכב ואז סגרו את החניה אחריהם.
4 צפייה בגלריה
מסמנים מטרה ברחוב
מסמנים מטרה ברחוב
מסמנים מטרה ברחוב
(צילום מתוך מצלמת אבטחה)
"זה מערער את תחושת הביטחון שבאו אליי למקום הפרטי שלי. הם הגיעו בשעת בוקר מאוחרת יחסית, כשכבר יש אור יום ולא היה אכפת להם מכלום. מאז אני מתקשה לישון בלילות מפחד שאנשים ייכנסו שוב לטריטוריה הפרטית שלי. אני ממש עושה משמרות לילה ומתעוררת כמה פעמים כדי לבדוק שהכל בסדר. זה עצוב שיש להם את האומץ הזה".

"נזק נפשי"

גם אבי כהן, תושב שכונת נווה ים, מתאר את תחושת חוסר האונים והחרדה מאז שפרצו לביתו: "זה קרה ב־3:00 לפנות בוקר בין שבת לראשון. נכנסו שתי דמויות בשקט ולא העירו אותנו. הם עברו ממש לידי בחדר השינה ומשם נכנסו ישר למשרד. הם לקחו מכשירי טלפון וארנקים. הנזק, מעבר לכסף, הוא נזק נפשי. זה פחד אלוהים שאנשים זרים נכנסים לבית, עברו את שני החדרים של הילדים שלי ומשם הלכו למשרד. הם נכנסו דרך המרפסת של הגינה, גילו שם איזו נקודת חולשה ולאחר ששברו את התריסים הם הסיטו את הוויטרינה ופתחו אותה. אלה תחושות קשות. למרות שהיו טביעות של נעל, השוטרים לא הצליחו להתחקות אחריהם. אני יודע על כך שמדובר במכה בראשון לציון, וגם באותו הלילה הם סיימו את העבודה אצלי ומשם הלכו לשכן ופרצו אליו לרכב. אין לאנשים האלה מורא, לא מעניין אותם כלום, גם לא מצלמות, כי הם באים עם מסכות וכפפות ככה שאי־אפשר לזהות אותם".

פחד להיכנס הביתה

תושבת אחרת שנפלה קורבן לפריצות היא עינת רונן, המתגוררת ברחוב בלקין. ביתה נפרץ לאור יום, מה שממחיש כמה הפורצים חסרי פחד.
"לפני כחודשיים עברנו דירה לרחוב בלקין, וכעבור שבוע וחצי בשעה 18:00 בערב חזרתי הביתה מהעבודה", היא נזכרת. "כשפתחתי את הדלת הבחנתי שהיא לא נעולה. נכנסתי וראיתי שהמגירות במזנון פתוחות ובחדרים יש אור. בחדר השינה כבר חשכו עיניי. כל ארון הבגדים היה שפוך החוצה. הם הפכו את כל התכשיטים ופשוט קרעו את כל מה שהם לא רצו, אבל את מה שהיה יקר ערך בעיניהם הם לקחו. הם גם לקחו אייפדים וכסף מזומן, נזק של עשרות אלפי שקלים. הזמנתי משטרה והם אמרו לי שיש לגנבים שיטה חדשה ‑ חומר שהם מכניסים לתוך המנעול ובאמצעותו הם מצליחים לפרוץ את הדלת. הם גם אמרו שזאת תופעה מוכרת ושיש הרבה מקרים של פריצות לבתים.
"למרות זאת לא הלכתי להגיש תלונה, כי זה כבר הפך להיות מסובך וזה מסורבל לעשות את זה דרך האתר, אז התייאשנו וגם לקחתי בחשבון שלא ימצאו את הפורצים. זה איום ונורא מבחינת התחושה האישית שלי. עד היום אני חוששת להיכנס לבית, אני פותחת את הבית בזהירות רבה, לא נעים לחיות ככה. עצם העובדה שחדרו למבצר שלי והסתובבו לי בבית זה כבר גורם לתחושה נוראית".

בגלל המצב בשטחים

מפקד תחנת המשטרה של ראשון לציון נצ"מ יורם ברינה אמנם מודה שיש עלייה בהיקף עבירות הרכוש אך טוען שמדובר בתופעה כלל ארצית. "יש עלייה בכל הארץ אם כי שנת 2021 היא לא שנה מייצגת בכל פרמטר כי זו שנת קורונה", הוא מסביר. "אנשים בבית ויש יותר רכבים לגנוב ליד הבית. בנושא פריצות לבתים היתה עלייה מינורית".
4 צפייה בגלריה
נצ"מ ברינה
נצ"מ ברינה
נצ"מ ברינה
(צילום: רונן כרם)
לדבריו, הקורונה גרמה למצוקה קשה בשטחים, "המצב הכלכלי שם הוא בלתי נסבל, לאנשים אין מה לאכול. הם מיואשים ויוצאים לגנוב ולכן יש יותר חוליות של גנבי רכב ובתים שמגיעים לפה, הם צריכים להביא כסף למשפחות שלהם והתפקיד שלנו הוא לתפוס אותם. ככל שנתפוס אותם מהר אז נמנע נזק שהם יעשו בהמשך.
"בשבועיים האחרונים זיהינו פריצות לבנייני תמ"א, מזיזים חלון ונכנסים לבתים", מגלה נצ"מ ברינה. "התחלנו לעשות בדיקות והגענו לכפר בידייה בשטחים. הצלחנו לעצור חשוד בבית שלו יחד עם הצבא ומצאנו אצלו עולם ומלואו מבחינת רכוש. המון טלפונים, מחשבים, מצלמות תכשיטים, חלק מהרכוש כבר הוחזר לתושבים. אחד כזה עשה בעיר 11 התפרצויות וכמוהו יש עשרות. אדם כזה שיוצא מהשטחים ורוצה לפרוץ בראשון לציון הוא אחד שאין לי אינדיקציה או מודיעין עליו כי אין לי אנשים בכפר. אותו הדבר לגבי גנבי הרכב. לכן יש קושי להתמודד איתם מבחינה מודיעינית. אנחנו עושים הרבה פעולות של תחקור בזירה ולקיחת אמצעי זיהוי במקומות שבהם בוצעו הגניבות".
מה אתה ממליץ לתושב שמזהה אצלו פריצה בזמן אמת?
"לא לעשות את הטעות הנפוצה שהרבה עושים להתעמת איתו מחשש לפגיעה. צריך לפנות למשטרה, השוטרים שלי מאוד אמיצים ורוצים לתפוס כל גנב שמגיע לפה".
איך מערכת המשפט מתייחסת לגנבים שאתם עוצרים?
"מערכת המשפט קלה איתם. גנבי הרכב למדו שיטה, הם שולחים קטינים ללא עבר פלילי לפרוץ לרכבים וכשהוא מגיע לבית משפט ישר משחררים אותו כי אין לו עבר. אותו אחד חוזר שוב פעם לפעול ועד שיתפסו אותו הוא יוכל לגנוב עשרות רכבים, כל זה כי בית משפט שחרר אותו. איפה ההרתעה? בתי המשפט בישראל רחמנים מדי".

"האחריות על המשטרה"

בעקבות ריבוי הפריצות הוקם בשכונת נווה ים משמר שכונה, כאשר רבים מהמתנדבים הם קורבנות של פריצות שהחליטו להפסיק לשבת בחיבוק ידיים. "משמר השכונה שלנו קם ביוזמה שלי בעקבות עליה בפריצות אצלנו בשכונה, בייחוד באזור הווילות הישן", מספר שי אביגדורי, מייסד משמר השכונה בשכונת נווה ים שמציין בחודש הקרוב שנה להיווסדו. "הקבוצה מונה כשישים מתנדבים, רובם כאלו שחוו פריצה או ניסיון פריצה והחליטו לשים סוף לתופעה הזו. אנו מקבלים את האמצעים מהחברה לביטחון של העירייה ומשתדלים להיות זוג עיניים נוספות לטובת המלחמה בפריצות.
"מדי לילה אנחנו מסתובבים עם רכב של החברה לביטחון, מראים נוכחות כדי להרתיע את הפורצים וגם מחפשים את האנשים החשודים כדי לדווח עליהן לכוחות המשטרה", אומר אביגדורי. "אין לי ספק שהנוכחות שלנו מנעה פריצות של גורמים שהגיעו לשכונה ורצו לפרוץ אבל הפגישה עימנו מנעה זאת. היו מקרים רבים של רכבים חשודים שפשוט נתקלו בנו ומיד עשו סיבוב חזרה ונמלטו מהשכונה. למרות הכל צריך לזכור שהאחריות לביטחוננו ולרכושנו היא קודם כל של המשטרה. אנחנו תוספת חשובה אבל זה לא מסיר מהם את האחריות. עצם זה שיש קבוצת תושבים שלא ישנה בלילות אמור לדרבן את המשטרה להירתם עוד יותר ממה שקורה כיום".

פשיעה בעיר בשנת 2021:

270 אירועי גניבת רכב, עלייה של חמישים אחוז
190 אירועי התפרצויות לבתים
85 כתבי אישום על עבירות רכוש הוגשו