את הקיץ הקודם, כנראה שרוב ההורים יעדיפו לשכוח. הקורונה היכתה בעוצמה, סגר רדף סגר והשאיר ילדים משועממים בבית והורים שצריכים להעסיק אותם בין ארבעה קירות.
7 צפייה בגלריה
חוזרים לקייטנות
חוזרים לקייטנות
חוזרים לקייטנות
(צילום: שאטרסטוק)
קראו גם:
הקיץ הקרוב, בסימן הניצחון על המגיפה והחזרה לשגרה, אמור להיות חגיגי ביותר עבור הילדים שממתינים בציפייה לקייטנות והאטרקציות המגוונות שהן מציעות. גם ההורים שזקוקים למעט שקט ממהרים לרשום את ילדיהם לקייטנות העירוניות, אם כי לחלקם יש שפע תלונות - החל מהמחירים הגבוהים, דרך הרישום המסורבל באתרי העירייה ועד חוסר במענה משביע רצון.

ראשון לציון: "איפה ההתחשבות?"

"מה שהעירייה עושה זה לא הגיוני, הורים קורסים תחת העול הכלכלי", טוענת מלי גרמידר, אמא לשתי בנות (4, 5) שנרשמו בשבוע שעבר לקייטנה, "כל ההתנהלות היא נוראית. אנחנו הורים לילדים שנמצאים כבר כמעט שנתיים ללא מסגרת נורמלית, בין קורונה למבצעים צבאיים, ואף אחד לא עוזר.
7 צפייה בגלריה
משפחת גרמידר
משפחת גרמידר
משפחת גרמידר
(צילום פרטי)
"רק עכשיו נרשמנו לקייטנה, כי עד עכשיו לא ידענו מה בכלל יהיה עם הילדים שלנו בחופש הגדול, זה פשוט לא רציני. בגלל המצב והעיכוב היו קייטנות שבכלל לא יכולנו להירשם אליהן כי כבר לא היה מקום. עד כה הסתובבנו בתחושה שיהיה בית ספר של הקיץ, אבל אף אחד בעירייה לא ידע לספק לנו תשובות, אנחנו ההורים צריכים לקבל את כל ההסברים מעיריית ראשון לציון, אבל לא ידעו לתת לנו. גם המחירים בלתי אפשריים, הורים צריכים לשלם 2,500 שקל לילד עבור שני מחזורים, שזה חודש וחצי של קייטנה, ואחר כך יש לנו עוד 18 ימים להעסיק אותם. הורים לכמה ילדים לא יצליחו לעמוד בתשלומים בגלל חודש וחצי של חופש גדול. היה מצופה שדווקא בתקופה הזו, אחרי שאנשים הפסידו הרבה כסף בגלל הקורונה, יבואו לקראת ההורים ויסבסדו".
"אני בכלל שמעתי שנפתחה ההרשמה דרך קבוצת וואטסאפ של ההורים", מוסיפה גם הדר ביטרן, שרשמה את בתה בת הארבע לקייטנה. "לא הוציאו הודעה כמו שנהוג וכמו שצריך. אם הורים לא היו כותבים בקבוצה, לא הייתי יודעת. בהמשך גם היה בלבול גדול כי אף אחד לא ידע מתי נפתחה ההרשמה עבור כיתות הגן. בעיניי זה כבר התחיל בעייתי. גם ההרשמה מסורבלת והמון הורים מדווחים שהאתר נתקע או לא היה מהיר מספיק, חלק מההורים נקטעו באמצע ואף אחד לא ידע אם הפרטים שלו נקלטו או לא. גם המשך ההרשמה לא היה ברור כי כל הזמן צריך לעדכן את הנתונים".
אבל לדבריה, את ההלם היא חטפה כשראתה את תג המחיר - 2,500 שקלים. "הייתי בטוחה שזו טעות ושכנראה נרשמתי פעמיים ולכן זה הגיע לסכום הזה, רק בהמשך גיליתי שזו לא טעות ושזה אכן הסכום. לא הגיוני ולא סביר לשלם כאלה מחירים. הקייטנה גם לא כוללת את ימי שישי, מה שאומר שמשלמים אלפי שקלים עבור חמישה ימים בלבד וזה אפילו בלי ארוחת בוקר. זו שנת קורונה, הורים רבים נלחמים לשמור על הפרנסה שלהם, היה ראוי לבוא לקראת ההורים ולא להתנהל כאילו לא קרה כלום השנה".
7 צפייה בגלריה
רכיבה על סוסים
רכיבה על סוסים
רכיבה על סוסים
(צילום פרטי)
יו"ר הנהגת ההורים העירונית רוני עקירב, מתח ביקורת על העירייה ודרש לעשות מעשה מיידי ולהקל על ההורים בתשלומים. "זה שמשרד החינוך לא מסבסד לא אומר שהעירייה לא צריכה. מצופה ממנה לטפל ולא לומר לנו שזה אותו המצב בערים אחרות. אז מה אם זה ככה? דרוש צעד אמיץ וזה מה שראוי שיעשו אחרי שנה קשה שעברו ההורים".

רחובות: צהרון עולה יותר

ברחובות השכנה המחירים לא זולים בהרבה. שם יזמו השנה מגוון קייטנות למגוון גילאים ומגזרים. הקייטנות המיועדות לילדי הגנים ינוהלו על ידי רשת חוויות. ההורים יוכלו לבחור בין קייטנה ללא צהרון שמסתיימת בשעה 13:00 ועולה 300 שקל, לבין קייטנה הכוללת צהרון עד לשעה 16:30, עליה יידרשו ההורים לשלם תוספת של 825 שקלים.
7 צפייה בגלריה
פעילות קבוצתית
פעילות קבוצתית
פעילות קבוצתית
(צילום פרטי)
רשת חוויות מציעה עוד מסלולי קייטנות והמחיר בהתאם. קייטנת יולי מורחב (עד 29 ביולי) תעלה בשעות הבוקר 575 שקל לכל התקופה (תוספת של 275 שקל). גם במסלול הזה אפשר לבחור בהרשמה לצהרון עד השעה 16:30 בתוספת עלות של 1,110 שקלים.
בנוסף, מציעה הרשת קייטנת חודש אוגוסט (5-1 באוגוסט), בתשלום של 275 שקלים עד 13:00 והרשמה ליום מלא הכולל צהרון עד השעה 16:30 כרוכה בתוספת תשלום של 275 שקלים.
את הקייטנות לילדי היסודי תפעיל החברה העירונית רחובות לתרבות, ספורט ונופש. מדובר ב"בית הספר של החופש הגדול" למסיימי כיתות א'-ו' ברחבי העיר. קייטנה מ־1 ביולי ועד 22 ביולי עד 13:00 בצהריים תעלה 300 שקלים. עבור צהרון יידרשו ההורים לשלם עוד 750 שקל.
בגני החובה בעיר יתקיימו קייטנות הכנה לכיתה א' (באמצעות רשת חוויות), ובמקביל נבחנת האפשרות לקיים קייטנת הכנה לכיתה א' גם בבתי הספר באמצעות החברה העירונית, בהתאם לאישור משרד החינוך.

רוצים לבלות

לצד הקייטנות העירוניות, מתארגנות כמדי שנה גם הקייטנות הפרטיות, שבשנה שעברה ספגו מכה קשה בגלל המגבלות והשנה נראה כי הן מתאוששות יפה לאור הביקוש הגדול.
דרורה פלג מפעילה כבר 27 שנים קייטנות בקונספט אקסטרים בשם "קייטנה על גלגלים" בבת ים, חולון וראשון לציון, אך השנה היא גילתה שהדרישה לפעילויות־חוץ גדולה מתמיד. "הילדים כל כך התגעגעו לכיף ולבילויים, ויש התלהבות גדולה סביב לוח האירועים שלנו. אנחנו עובדים במלוא המרץ לסגור את כל הפעילויות, כי הרעיון שלנו הוא שבכל יום יש אטרקציה חדשה".
7 צפייה בגלריה
 יצירה בקייטנה
 יצירה בקייטנה
יצירה בקייטנה
(צילום פרטי)
פלג כבר ארגנה שפע של אטרקציות, בהן ימי בריכה, בילויים בפארקים כמו "ימית 2000", "סופרלנד" והחלקה על הקרח, ופעילויות אקסטרים ביער בראשית, עם מתקני נינג'ה, חוות סוסים ועוד. "בכל יום הילדים נחשפים למשהו חדש. זה כמו לצאת לחופשה קטנה על בסיס יומי. במשך כל השנה הילדים סגורים במוסדות החינוך ומגיע להם קצת להתפרק וליהנות. יש לנו הרבה משפחות ממשיכות, הורים שהיו אצלי והיום רושמים את ילדיהם, וחניכים צעירים שהפכו למדריכים. אנחנו כבר משפחה".
"הכנו קייטנה גדושה בחוויות כך שתהיה אטרקציה, וגם מפעיל חיצוני שמגיע פעם בשבוע כמו קוסם או הצגה, ומעבר לכך מדי יום תהיה בריכה", מספרת ענבל לוי שמפעילה קייטנה פרטית מגיל טרום חובה ועד כיתה ה'. "בגלל הקורונה חלק מהאטרקציות פשטו רגל ולכן היה קשה יותר למצוא אטרקציות. גם היה קשה להרכיב קייטנה כי משרד החינוך זרק לאוויר שחודש יוני יהיה באחריות בית הספר, כך שבמשך חודש וחצי הורים ובעלי קייטנות לא ידעו איך להתנהג. עשו לנו מיש־מש רציני כל השנה. לגבי העלויות שלנו זה מסתכם ב־1,950 שקלים לשלושה שבועות עד השעה 16:00, ושבועיים נוספים יעלו עוד 1,500 שקלים. אנחנו עוד נחשבים לזולים באיזור כי כל הקייטנות סביבי הן עד השעה 13:00 ומשלמים שם 1,000 שקלים וזה בלי ארוחות. אני חושבת שאצלי המחיר הוא סביר מאוד כי הם גם מקבלים ארוחות".
7 צפייה בגלריה
הדר ביטרן ובתה
הדר ביטרן ובתה
הדר ביטרן ובתה
(צילום פרטי)
גם אבי ליאנוב, שנמצא כבר 20 שנה בתחום הקייטנות, שומע את טענות ההורים. "אני מפעיל את קייטנת 'על גלגלים - חופשה מתגלגלת', קייטנה של כיתות א'־ו', כמאה ילדים בכל מחזור" הוא אומר, "השנה זה שונה לגמרי כי אנחנו אחרי שנת קורונה, הוספתי הרבה אטרקציות כי ההורים אמרו לי שהילדים בחסך רציני, הם לא זוכרים מה זה אטרקציה ויש רצון לפצות אותם. עשינו תוכנית שמכניסה כמה שיותר פעילויות, שתכלול את כל מה שאפשר לתת לילדים. כל זה יעלה להם כל מחזור של שלושה שבועות 1,900 שקלים וזה כולל ארוחת בוקר".
ההורים טוענים שקשה מאוד להתמודד עם המחירים האלה.
"הקייטנה שלי, לעומת קייטנות אחרות, זולה יותר. רוב הילדים נרשמים דרך ועדי עובדים, הסכם שתיאמנו מראש, והוועד מסבסד להם אז זה מוזיל משמעותית, כך שלחלקם זה יעלה כ־1,200 שקלים. יחסית להוצאות שיהיו לנו זה מחיר הוגן בהחלט".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה לטענות: "למרות עומס הפניות האדיר לקייטנות החברה העירונית, נרשמו אליהן כ־13 אלף ילדים בפחות מארבעה ימים. נתון זה לבדו משקף את אופן ההרשמה המהיר והיעיל.
7 צפייה בגלריה
פעילות גופנית
פעילות גופנית
פעילות גופנית
(צילום פרטי)
"מחיר הקייטנות בעיר הוא מהנמוכים בין ערי האזור. בנוסף, העירייה החליטה לסבסד בכמיליון שקל קייטנות קונספט למחזור השני בבתי הספר ומרכזי הקהילה ‑ קייטנת מדע וקייטנה ללימוד אנגלית ב־696 שקלים בלבד לקייטנה.
"בחברה העירונית קיימת ועדת הנחות, הדנה בכל שנה במאות בקשות ומבצעת בפועל הנחות באחוזים משתנים ובהתאם לקריטריונים ברורים".

העלויות:

קייטנה פרטית
1,200-1950 שקל
קייטנה עירונית ראשון לציון
300 שקל ללא צהרון
675 שקל תוספת לצהרון
קייטנה עירונית ברחובות
300 שקל ללא צהרון
825 שקל תוספת לצהרון