מדי מספר חודשים מתכנסת ועדת השמות העירונית ודנה בשמות שהוצעו על ידי תושבי העיר, חברי מועצה או נוגעים בדבר שמבקשים להנציח אדם יקר שנפטר. השבוע התכנסו חברי הוועדה כדי לדון בהצעות, ביניהן כמה וכמה שמות מעניינים.
4 צפייה בגלריה
טראמפ. האם יהיה רחוב על שמו בראשל"צ?
טראמפ. האם יהיה רחוב על שמו בראשל"צ?
טראמפ. האם יהיה רחוב על שמו בראשל"צ?
(צילום: שאטרסטוק)
קראו גם:
שם אחד כזה של אדם שהוא כרגע חי ביותר שעלה לאישור, הוא שמו של נשיא ארצות הברית הנוכחי דונלד טראמפ. "אני עוסק הרבה בפרויקטים ויודע כמה קשה להזיז תהליכים", מסביר יו"ר שכונת רמת אליהו, יוסי גולן שהעלה את ההצעה. "ברגע שטראמפ עשה שני צעדים גדולים עבור המדינה שלנו כמו העברת השגרירות לירושלים והכרה ברמת בגולן הוא קנה אותי. בעיניי זה דבר שמצדיק להוקיר אותו.
"הוא גם ממשיך לתמוך בישראל ומקדם תהליכי שלום עבור מדינת ישראל", מוסיף גולן ומנמק. "לא היה מנהיג אחד כזה של ארצות הברית שעשה כה הרבה עבור מדינת ישראל ואני חושב שאם אפשר לעשות דבר קטן עבורו זה ייתן כבוד למדינה שלנו בכלל ולראשון לציון בפרט. אם זה אכן יקרה ותהיה על שמו הנצחה אז אין ספק שגם השגריר האמריקני יגיע אלינו לעיר וזה יעניק לנו המון כבוד. אני מקווה מאוד שיקבלו את ההצעה שלי ויאשרו אותה בדיוני הוועדה".
עוד שם שעלה לוועדה הוא שמה של רונה רמון ז"ל. מי שביקש לקרוא על שמה מוסד נוער או שם של בית ספר הוא חבר המועצה ומחזיק תיק הצעירים איתי מתיתיהו. "אשתי למדה עם אסף רמון ומדי פעם השם של המשפחה עולה בשיחות בינינו. רונה ז"ל הופיעה המון בתקשורת והכוח שלה הגיע לכל עבר.
יו"ר הוועדה יוסי חממי: ייתכן שקודם היינו צריכים לתת קדימות לשמיר. אני מודה, מדובר בטעות שלי כי חשבתי שיש שני בתי ספר פנויים ואני לוקח על עצמי את הטעות הזו"
"ראיתי אותה בכמה הופעות והרצאות ומאוד הושפעתי מהיכולות שלה להיות פעילה ולתת מעצמה אחרי הטרגדיות שהיא עברה. היא אישה ראויה להערצה שיחד עם משפחתה הפכה לסמל ולכן היא ומשפחתה ראויים להיות מונצחים בראשון לציון".

"לשנות את התקנון"

מעבר לשמות שמופיעים ברשימות של חברי הוועדה, לא פחות מסקרן וככל הנראה גם יעורר תרעומת רבה הם שמות אלו שלא נכנסו לדיון בוועדה ובראשם ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר. כזכור, לפני כשנה העלה יו"ר האופוזיציה דורון אוזן בקשה לקרוא על שמו של שמיר את אחד מבתי הספר החדשים שנבנים ובכך לתת לו את הכבוד הראוי, בינתיים ללא הועיל.
4 צפייה בגלריה
יונצח בהמשך
יונצח בהמשך
יונצח בהמשך
(דוד רובינגר)
"מן הראוי שראש ממשלה לשעבר יונצח בעיר", אמרה גלעדה דיאמנט־שמיר, בתו של ראש הממשלה המנוח, "זו אכזבה גדולה שעד כה לא מצאו לנכון לקרוא רחוב או מוסד כלשהו על שמו של ראש הממשלה. היוזמה צריכה לבוא מהרשות המקומית ואני לא חושבת שאני זו שצריכה עכשיו ללכת ולבקש לעשות זאת. אני מקווה שיום אחד ייזכרו בו וינציחו אותו כראוי".
מי ששמה דווקא עלה לדיון היא רחל אשל ז"ל, דמות מוכרת ומוערכת בעיר, שבמשך 30 שנה פעלה בכל תחומי החינוך בראשון לציון ושמה ככל הנראה יונצח על גבי בית ספר היסודי החדש שפועל בשכונת הרקפות. החלטה זו גרמה להרמת גבות בקרב מספר חברי ועדה שציינו כי שמו של ראש הממשלה הוגש קודם לכן ושעם כל הכבוד והערכה לאשל, יש לתת קדימות לאישיות הבכירה יותר.
מנגד, יש מי שמתנגד להנצחה מטעמים עקרוניים, אחד מהם הוא חבר הוועדה אייל לידור. "ההתנגדות שלי היא לא כלפי אשל אישית אלא על הפרוצדורה", הוא אומר. "לא יכול להיות שעובדת עירייה שהשתכרה על עבודתה כמו אשל תזכה להנצחה. יש סעיף מפורש בתקנון שקובע שעובד ציבור לא יכול לקבל הנצחה במסגרת ועדת השמות ולכן אשל ז"ל, שקיבלה משכורת מכספי הציבור ומשלמי המיסים, לא עומדת בתנאים.
"אם למישהו יש בעיה עם זה הוא יכול לפנות למועצת העיר ולשנות את התקנון", אומר לידור ומוסיף: "מעבר לכך אני סבור שיצחק שמיר ז"ל ראוי לכך עוד יותר, יש לו רזומה עצום והוא גם קשור לעיר כי בנו ונכדיו חיו כאן ומן הראוי שוועדת השמות תבחר בו. אני מתפלא איך יו"ר הוועדה יוסי חממי שהוא איש ליכוד לא קידם את זה".
4 צפייה בגלריה
"הפכה לסמל"
"הפכה לסמל"
"הפכה לסמל"
(אלעד גרשגורן)
"תכננו לקרוא על שמו של יצחק שמיר המנוח בית ספר", משיב לטענות יו"ר הוועדה יוסי חממי, "אנו נקרא את שמו של בית ספר יסודי שקיים בשכנות רקפות על שמה של רחל אשל ז"ל ואת בית הספר הבא נקדיש לזכרו של שמיר".
עם זאת, הוא מודה שהסדר לא בהכרח היה נכון, "ייתכן שקודם היינו צריכים לתת קדימות לשמיר. אני מודה, מדובר בטעות שלי כי חשבתי שיש שני בתי ספר פנויים ואני לוקח על עצמי את הטעות הזו", אומר חממי, "וברגע שיהיה בית ספר חדש הוא ייקרא על שמו. אין שום התנגדות ומי שהעלה את הבקשה לקרוא בית ספר על שם שמיר היה דווקא ראש העירייה רז קינסטליך".
ברכה ארגוב: "דיברתי כבר עם האנשים בעירייה ואמרתי להם שזה לא הוגן לחבר את מה שזוהר עשה או לא עשה, כי לא היה משפט שהכריע וקבע שהוא אנס"

כיכר זוהר?

שם נוסף שמוזכר פעם אחר פעם במעמד זה הוא של הזמר זוהר ארגוב ז"ל שעד כה לא נמצאה הדרך להנציח את זכרו בעיר שבה הוא נולד וגדל.
הסיבה שעד כה לא הונצח אחד הזמרים המפורסמים ופורצי הדרך בזמר הים תיכוני בעיר שהוא מזוהה עימה היא עברו השנוי במחלוקת, כולל האשמות על שימוש בסמים ואונס, "דיברתי כבר עם האנשים בעירייה ואמרתי להם שזה לא הוגן לחבר את מה שהוא עשה או לא עשה, כי לא היה משפט שהכריע וקבע שהוא אנס", אומרת ברכה ארגוב שהיתה נשואה לו. "זוהר נתן המון למדינת ישראל ולעיר ראשון לציון והוציא את התרבות שלנו החוצה.
אי־אפשר לקחת ממנו את הנושא התרבותי. זה לא נעים ולא נוח שזה מה שזוכרים ממנו, הרי את הכבוד האחרון לא נתנו לו אז למה להתנהג אליו ככה? כל היום מדברים עליו ומזכירים אותו בכל התוכניות המוזיקליות, אין זמר שלא מבצע שירים שלו ובכל זאת הורסים את השם שלו. אפילו על נשיא מדינת ישראל שהאשימו אותו בהאשמות חמורות לא מדברים ככה. הגיע הזמן שיפסיקו להכפיש את שמו של זוהר ויתנו לו כבוד מבחינה תרבותית".
4 צפייה בגלריה
מחפשים פתרון
מחפשים פתרון
מחפשים פתרון
(מיכאל קרמר)
"לגבי זוהר ארגוב זו בעיה", מודה חממי. "אנחנו רוצים למצוא איזה פתרון ביניים. בעבר היו בקשות והן נדחו. אני כנראה אלך על הנצחה בגן או כיכר על שמו. גם ארגוני נשים פנו אלינו כמה פעמים והביעו התנגדות. אנחנו חושבים ורוצים להנציח אותו כי אי־אפשר להתעלם ממנו ואני מאמין שבסופו של דבר נמצא פתרון שירצה את כולם".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות ראשון לציון