שרה תושייה מנס ציונה כבר מכירה את התרגולת הקבועה. עם רדת הערב השכנים שלה מדליקים את הקמינים וריח העשן מתחיל להיתמר ברחבי השכונה ונכנס אל תוך דירתה. "לא רק אני סובלת", היא אומרת. "מדובר בתופעה רחבה ובנושא פרוץ ולא מוסדר שקיים בכל רחבי הארץ. הקמין נמצא בתוך הבית ואין דרך לאכוף את ההיתרים שלו.
3 צפייה בגלריה
קמין
קמין
קמין
(צילום: שאטרסטוק)
קראו גם:
כיוון שהדלקת תנור עצים היא לא עבירה על החוק, אין לנו מה לעשות. כשניסיתי לפנות לחלק מהשכנים, היו כאלה שאמרו שיתחשבו, אבל היו גם כאלה שענו שהם לא עוברים על החוק וזה מה שיש. יש המון אנשים שזה מאוד מפריע להם, אבל הם לא רוצים לריב עם השכנים".

כוס התה הלוהטת של הישראלים

המראה המהפנט של אש בוערת בתוך קמין כפרי בעיצומו של יום חורפי, ותחושת החמימות שמתפשטת במרחב, הפכו את הקמינים לכוס התה הלוהטת של הישראלים. יותר ויותר חובבי עיצוב לוטשים עיניים אל האווירה הרומנטית שמייצרת האש הכתומה, שמלחכת את העצים בקולות פצפוץ מרגיעים.
קמיני העץ מאפיינים בעיקר את המדינות הקרות על פני הגלובוס. אלה אוכפות חוקים ברורים של משרדי הגנת הסביבה לגבי הקמינים המותרים לשימוש והעצים שניתן לשרוף בהם. בישראל דלת החורף לא קיימת הסדרה ברורה של התקנים וההגבלות, וכשרוחות מסיטות את העשן אל תוך בתי השכונה, זה מסתיים לא פעם בסכסוכי שכנים.
רחוב פנחס מוסקיי בשכונת מקוב ברחובות, למשל, שופע בתים פרטיים, וברבים מהם יש קמין. "למזלי מדובר בפריט לא זול ומורכב לתחזוקה, כך שיש חורפים שלמים שהם לא מדליקים אותם", מספר דייר ברחוב, "אבל כשהם מדליקים זה תמיד לכמה ימים רצופים. מצד אחד אתה לא יכול להעיר להם כי זה חוקי, מצד שני זה הרגל דוחה ופרימיטיבי. כמו לגור בתוך ריח ל"ג בעומר כמה ימים רצופים. זה ריח של שריפה עדין אבל מתמשך, שנדבק לכל דבר. גם לעצים שהם שומרים בחוץ יש ריח, כי הם ספוגים בעשן שיוצא החוצה. לפני כמה שנים, כשרק עברנו לכאן, כל הזמן חשבנו שיש שריפה. לקח לנו זמן להתרגל".

זיהום אוויר מסוכן בחלל הבית

בחודש שעבר אישרה ועדת המשנה לתכנון ובנייה של עיריית נס ציונה הנחיה מרחבית חדשה, האוסרת על התקנת קמיני עצים חדשים בבתים בעיר. בכך מצטרפת נס ציונה לרשימה הולכת ומתארכת של רשויות מקומיות, שאוסרות על התקנת קמיני עצים חדשים בתחומן, במטרה להגן על בריאות התושבים ולהקטין את מפגעי העשן והריח. שוק הקמינים לחימום הבית מורכב משלושה סוגים עיקריים: אלו המבוססים על שריפת עץ, קמינים המופעלים בגז וקמיני חשמל. ההנחיה החדשה תקפה לגבי קמיני עצים. המשרד להגנת הסביבה וארגוני סביבה כמו "אדם, טבע ודין" מזהירים כי שריפת עצים בקמין ביתי יוצרת זיהום אוויר מסוכן בתוך חלל הבית, וכי מטרדי העשן משפיעים גם על בריאות השכנים.
3 צפייה בגלריה
קמין
קמין
קמין
(צילום: שאטרסטוק)
את הדיון וההחלטה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה הובילו יו"ר הוועדה עמוס לוגסי וסגן ראש העיר נאור ירושלמי, והיא התקבלה פה אחד. להחלטה קדם דיון בוועדת איכות הסביבה העירונית, שגם הוא הסתיים בהמלצה חד־משמעית: איסור התקנת קמיני עץ חדשים בעיר. כעת בוחנים בעירייה אפשרויות שונות להתמודדות עם מטרדי העשן והריח שיוצרים הקמינים שכבר קיימים בבתים.
"אנחנו כעירייה מחויבים לבריאות הציבור ומקדמים את מה שנקרא עיר בריאה", אומר נאור ירושלמי. "שזה כולל את כל הדברים שמשפיעים על הבריאות, ועבודה בעיקר על מפגעים, לכן אנחנו היינו מהראשונים בארץ לאסור על קמינים מעץ בבנייה חדשה. עכשיו הדרגים המקצועיים שלנו בוחנים כיצד לטפל בקמינים קיימים עם המורכבות המשפטית של העניין. בעבר לא היה איסור על קמינים אבל נדרש היתר בנייה לקמין ולארובה. השורה התחתונה היא המחויבות לבריאות הציבור, כחלק מתפיסת הקיימות שדואגת לכל מערכות החיים".

גרים במושב, מרגישים בחו"ל

לתמר לבבי, תושבת אחיסמך, המשתמשת משתמשים כבר למעלה מעשור בקמין ביתי, לא ברור מדוע יש מי שמתנגדים לחימום בתים פרטיים באמצעות קמיני עץ. "אנחנו גם ככה מוקפים בריחות מאזורי תעשייה, בזיהום אוויר של מפעלים ושל רכבים שפולטים עשן, אז לבוא ולומר שהקמינים הם בעיה זה לא לעניין", אומרת לבבי. "העשן שנפלט מהארובות לא משפיע לאורך זמן ובוודאי שלא חודר לבתים של אנשים, לא מעבר לריחות או מזהמים אחרים. העשן שנפלט מהארובה מגג הבית מגיע לאוויר הפתוח. הוא לא מזהם יותר מהדברה בשטחים חקלאיים או עשן שטרקטורים וכלים כבדים אחרים פולטים. שימוש בנפט להפעלת קמין מזהם פי כמה. אם באמת היו הוכחות לזיהום מסוכן היה חוק שאוסר שימוש וכרגע אין משהו גורף. אנחנו נמשיך לחמם בקמין עץ המייצר לנו אווירה הכי נעימה שיש ותחושה קצת אחרת, של חיים בחו"ל".
את שרה תושייה זה כמובן לא משכנע. בקבוצת הוואטסאפ שבה היא נמצאת עוסקים בהעלאת המודעות לנושא. "האוויר הוא דבר שנראה לנו טריוויאלי, אבל הוא לא: אני לא יכולה לפתוח חלונות כמו שאני אוהבת בערב, לא יכולה לתלות כביסה בחוץ, וכמוני עוד רבים אחרים מתלוננים על הנושא ברחבי העיר. נכון להיום לא כל בעלי הקמינים מקפידים על מסננים ותנורים באיכות גבוהה, ועל פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה, גם אלה שעומדים בתקנים המחמירים מזהמים פי עשרה יותר מתנורי נפט".
3 צפייה בגלריה
עצים להסקה
עצים להסקה
עצים להסקה
(צילום פרטי)
"זו לא תופעה נס ציונית, זו תופעה ארצית. אלה השכנים שלך, אתה מיודד איתם – אבל העשן שנפלט מהבית שלהם מרעיל אותך", מספר תושב העיר שאינו מעוניין להיחשף מול שכניו. "זה מפריע, זה פוגע בבריאות ואי־אפשר לפתוח חלון. אתה יושב בבית ופתאום מריח ריח שרוף, ואז זה מאוחר מדי, כי הריח בתוך הבית. פעם היו מעשנים במטוסים וזה מאוד דומה. אתה בבית שלך ואין לך לאן לברוח. מספר שכנים פנו לבעלי הקמינים, אבל זה לא עזר. קמין וארובה מחייבים היתר בנייה אבל לא מצאנו היתרים כאלה באיזור שלנו, לכן זו עבירה שהעירייה יכולה לאכוף בקלות - גם על בנייה ישנה - על פי חוק התכנון והבנייה. אם זה לא עוזר היא יכולה לפנות למישור הפלילי. אנשים לא חייבים לוותר על קמין, הם יכולים להגיש בקשה להיתר לקמין על גז".

אש על הקמינים

שמונה דברים שלא ידעתם על אש, זיהום אוויר והקמינים שביניהם
המילה העברית לקמין – אח, מקורה בתלמוד הבבלי מלשון עצים שנדלקו באווחנא ורש"י מפרש: "באחווה - כל העצים נדלקין זה מזה"
הטמפרטורה בתוך קמין נעה בין 600 מעלות צלזיוס ועד אפילו 1,200 מעלות בסוגים מסוימים
בני האדם למדו לשלוט באש לפני כ־2.6 מיליון שנה. האש עזרה להם להתחמם, לצרוך סוגי מזונות שלא ניתן לאכול ללא בישול וגם להתגונן מבעלי חיים טורפים
גם בימינו, בחברות קדומות של ציידים־לקטים, כמו הבושמנים בדרום אפריקה או הדזה בטנזניה, האש משמשת מקום להתכנסות חברתית
למרות שבני אדם משתמשים באש כבר מיליוני שנים, הקמין הסגור שאנו מכירים הומצא רק בשנת 1735
לפי ארגון הבריאות העולמי, חימום ביתי בדלקים מוצקים הוא אחד מהגורמים המשמעותיים לזיהום אוויר
מקומות יישוב בארץ ישראל שבהם התגוררו הפלישתים, מזוהים לפי אח מיוחדת - מוקד הבערת עצים באש במרכז החדר. את האח הם כנראה ייבאו מהמקומות מהם הגיעו כמו יוון וקפריסין
בלי זיהום ובלי עשן: בנטפליקס יש כותרים שמציעים 60 דקות של בערת קמינים. כל מה שנשאר זה רק לבחור
ידידה פרץ

שיעור בעיצוב: טאץ’ אירופאי באמצע הסלון

נילי קינן, מעצבת פנים, תושבת מודיעין, מסבירה מה כדאי לקחת בחשבון לפני שבונים על קמין באמצע הסלון: קמין גז זקוק לחיבור לגז או לבלון גז בחצר. יש לבדוק אם הדבר מתאפשר ועונה על פרמטרים בטיחותיים. ההתקנה מתבצעת על ידי טכנאי גז ובאישור חברת הגז. לעולם לא באופן פיראטי!
לקמין חשמלי יש גוף חימום פנימי, כמו מזגן מקומי, והוא פולט אוויר חם מפאנל תחתון או עליון. הוא מצריך חיבור לחשמל ואיזור איוורור (בדומה לתנור בילד אין במטבח: צידו האחורי של הארון פתוח). כשמבצעים עבודת גבס או נגרות, נדרש תריס שיאפשר פליטת חום ואוויר חוזר.
קמין חשמלי תמיד יהיה יקר יותר מקמין גז. קחו בחשבון שההוצאות לא מסתיימות ברכישת הקמין: נלווים לו התקנה מקצועית, קיר בריקים ו/או מעטה של זכוכית. העלויות נעות בין 5,000 ל־20 אלף שקלים ואף יותר.
ניתן למקם את הקמין מתחת לטלוויזיה, כחלק מעיצוב כפרי, כמו תנור סורי עם דלת קטנה וארובה.
סיגל בר־קובץ

אין עשן בלי קמין עץ

"השימוש בקמין הוא מסוכן, במיוחד בהיבט המקומי והנקודתי", אומר פרופ' עדי וולפסון, חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון. "גם מי שנהנה מקמין ביתי וחושב שהכל אטום ואין שום בריחה, כנראה שבכל זאת יש פליטה של חומרים. אבל הסיכון הגבוה ביותר מיוחס לשכנים, שנמצאים בגובה הארובה וכל המזהמים שנפלטים מגיעים אליהם. כתוצאה מכך הם סובלים משורה ארוכה של מזהמים, בהתאם לסוג חומרי הבערה, שעלולים לגרום לשורה ארוכה של מחלות, החל ממחלות נשימה, דום ולב ועד סרטן. נתון מעניין נוסף הוא שלמרות שבעלי הקמינים מהווים חמישה אחוז מסך האנשים בישראל, הרי שבתקופה שבה הם פועלים הם מרכיבים עשרה אחוז מסך הזיהום החלקיקי וזה המון".
מדוע לא מחליטים על מגבלות ותקנות?
"זה נושא שלאורך השנים נפל בין הכיסאות. קודם כל יש מזהמים גדולים יותר וקל יותר לדבר על תחנת כוח או שריפות פיראטיות. שנית, אף אחד לא אוהב להיכנס לתוך הבית ונוח יותר לדבר על העיר והתעשייה. לאחרונה המשרד להגנת הסביבה יצא בקמפיין אינטרנטי שאמנם לא אומר לא להתקין קמין, אבל כן מעלה לתודעה מה נכון לעשות אם מתקינים".
האם זה צריך להיות תפקידה של הרשות המקומית?
"כשתושב פונה לעירייה מתחיל פינג פונג בן הרשות המקומית למשרד להגנת הסביבה, ובסוף כולם נשארים עם הריח והזיהום".
אבי איצקוביץ'