למרות החששות ואוירת הסגרים והקורונה, מאז יצא לדרך כרטיס צעיראשון+ של אגף הנוער והצעירים, מינהל קהילה, הצטרפו קרוב ל-4,000 בני נוער וצעירים להטבות שמספקים בעלי העסקים בעיר.
ראש העירייה, רז קינסטליך, מספר שהתמיכה בבעלי העסקים בעיר לצד תעסוקת בני הנוער מעסיקות אותו ללא הרף.
2 צפייה בגלריה
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"הקצבנו מאות אלפי שקלים לאחרונה בתקציב העירייה לנושא", מספר קינסטליך ואומר שהוא נקרע מלהביט על העסקים ולראות את הקושי העצום בו הם נמצאים. "קשה להם היום. הגעתי מהתחום, ואנחנו מנסים לעשות הכול כדי למצוא פתרונות להקל עליהם. אני מאמין שתרבות ובילויים צריכים להישאר בתוך העיר עצמה ושאנשים לא צריכים לצאת לעיר אחרת, אני שנים תומך בהם ובטח היום כראש עיר זה חשוב לי".

"לא סיסמאות וכותרות"

קינסטליך מספר שהוא עושה ימים כלילות כדי לשפר את מצבם של בעלי עסקים בעיר. "ההשפעות הכלכליות שווירוס הקורונה מביא עמו רק התחילו, והפגיעה הכלכלית כבר מוחשית ומורגשת בקרב תושבי העיר מכלל שכבות האוכלוסייה, והעסקים הפועלים בשטחה. לצערי אנחנו כמו בכל הארץ, רואים מגמה של עסקים שנסגרים. הכלכלה המקומית אחראית על מרקם החיים של התושבים. העסקים בעיר מייצרים מקומות תעסוקה, בילוי ופנאי.
"לכן הנחיתי את כל גורמי העירייה לחשוב על דרכים, כל אחד בתחומו, לסייע לעסקים וכך אנו עושים. לא רק בסיסמאות וכותרות – אימצנו מיד את החלטות הממשלה לגבי פטור מארנונה לעסקים לשלושה חודשים וכן אישור אוטומטי של רישיונות העסק הזמניים. שני אלו יחד מורידים חלק מכאב הראש ואי הוודאות של בעלי העסקים.
איזה יוזמות נוספות מתקיימות למען העסקים?
"בימים אלו מינהל קהילה מקדם שני מיזמים לקידום הנוכחות הדיגיטלית של העסקים הקטנים ברשת, במטרה לסייע להם לעבור את התקופה הקשה. הראשון מבניהם הוא מיזם "שכונתי" – הצטרפנו בימים אלו למיזם חברתי המאפשר לעסקים הקטנים פלטפורמה טכנולוגית שבה יוכלו לפרסם את עצמם ללא עלות. כל תושב יוכל לרכוש גם הוא דרך אותה הפלטפורמה שוברי מתנה/ קניה אונליין, למימוש בעסק השכונתי או המקומי אותו הוא אוהב ובכך לתמוך בעסקים הקטנים שלנו בעיר.
"הפרויקט השני נוצר בשיתוף פעולה עם ראשון סטארט-אפ (האב סטארטאפים בעיר בתמיכת העירייה), עם חברת AppsVillage ובתמיכת קרן ראשון – במסגרת המיזם יוכלו כ-60 עסקים קטנים ברחבי העיר, אשר לא הוגדרו כחיוניים בזמן קורונה, להצטרף ללא עלות לאפליקציה ולהתנסות לטובת חשיפה והגעה ללקוחות חדשים, לקבל כלים והדרכה איך לשווק את העסק אונליין. אותן החברות יקבלו גם תקציב פרסום סמלי במסגרת תקופת ההתנסות.
"כמו כן, 500 תלמידי י-י"ב עברו הכשרה במסגרת מעורבות חברתית של מינהל החינוך בעירייה. התלמידים עוברים בבתי העסק הקטנים, ממפים ובודקים אחוזי פגיעה וירידה בהכנסות על מנת להעביר לעירייה ובנוסף נותנים להם במה לפרסום, מצלמים אותם ומפרסמים בפורטל.
"מעבר לזה, הנחיתי את רישוי עסקים לאפשר למסעדות ובתי קפה להתרחב בהצבת שולחנות וכסאות ובתנאי שמדובר בהתרחבות על שטח ציבורי שאינה פוגעת בנגישות. בנוסף יזמנו את יום העסקים הקטנים ומאפשרים להם לפרסם בפלטפורמות העירוניות שלנו ומעודדים את תושבי העיר להתגייס אחד למען השני ולעשות את קניותיהם בתוך העיר. כמו כן אני פועל מול כל משרד ממשלתי שיכול לסייע. למשל משרד הכלכלה שבעקבות פנייתי יגדיל את מספר שעות הייעוץ לבעלי עסקים מקומיים".
כמה חשוב לך לעודד את הצעירים להוציא את הכסף שלהם בתוך העיר?
"אני חושב שבסוף בני הנוער משפיעים על כל הבית, כשהם באים הביתה ואומרים לאמא ואבא שחשוב שנקנה בעיר, בין אם זה ג'ינס או המבורגר – זה מחלחל להורים. חלק גדול מההסברה צריך להתחיל בגיל הצעיר, חשוב לי שהם יהוו דוגמה לבית ולסביבה שלהם".
גדלת בעיר, איפה היית מבלה בתור נער?
"נולדתי וגדלתי ואני נושם את ראשון לציון, כבר הרבה שנים שאני בעשייה הפוליטית למען התושבים בעיר, אך גם כתושב בעצמי, תרבות הפנאי מאוד חשובה לי. זה לא סוד שהייתי תמיד מעורב בחיי התרבות בקהילה, עוד כנער הייתי יחצן ונהניתי מהמסיבות הגדולות שהעיר הפיקה כמו רוק עצמאות ומקומות הבילוי העצמאיים בעיר".
אילו יתרונות יש לכרטיס ההטבות החדש בשביל הנוער והצעירים בעיר?
"קודם כל חשיפה של העסקים המקומיים לקהל יעד מפולח וממוקד בטווח הגילאים ובעיר מגוריהם, הקלה כלכלית – לתושבים בגילאים הנ"ל שתאפשר להם לא לרדת ברמת החיים אליה התרגלו לפני המשבר הכלכלי שהביאה עמה הקורונה, ובעתיד הגברת תחושת קהילתיות – על ידי כך שהתושבים ירכשו בעסקים המקומיים, בעל העסק זה בסופו של דבר השכן שלהם מימין או משמאל".
עד כמה העיר ראשון לציון השתנתה מאז שאתה היית נער ועד היום?
"זה לא היה כזה מזמן (צוחק) אך העיר גדלה משמעותית. שכונות חדשות במזרח ובמערב, אזורי התעשייה שנהפכו למרכזי בילוי בנוסף לעסקים הקיימים שם, פיתוח רחוב רוטשילד כשדרה לצעירים, ולבתי עסק מתחומי המזון והתרבות... ועוד לא התחלנו לדבר על מתחם האלף שעתיד להיות תוספת משמעותית ולפתח את האזור כולו".
יש הבדל בין תרבות הפנאי של אז והיום?
"עכשיו בתקופת הקורונה כשבכל הארץ תרבות הפנאי והבידור כמעט בעצירה, אצלנו בעיר דווקא מעודדים ומאפשרים כל פעילות שניתן על פי התו הסגול. עקב כך אנו עורכים מאות מפגשי זום, סדנאות לקהילה, והופעות. צריך להבין שהפנאי ובעצם התרבות המקומית קשורים בקשר ישיר לקהילה ולתושבים עצמם.
"זה המקום שלי לומר תודה לתושבים על העשייה שלהם. יש בעיר תושבים אכפתיים שמשתתפים בפעילויות שהעירייה מארגנת עימם ועבורם. אני רואה את הנוער והצעירים המוכשרים שמחפשים במות להופיע במרכזי הנוער השונים הפרוסים ברחבי העיר, אני רואה את העלייה בכמות החניכים בתנועות הנוער, ואני גם רואה וגאה במיוחד בנוער ובצעירים המשתתפים בקבוצות המנהיגות סביב תחומי עניין משותפים".
נרשמו כמעט 4,000 צעירים לכרטיס, המטרה היא להגיע לכולם?
"כן. השקנו את הכרטיס רק לפני חודש והציבור כבר מוכיח לנו שהיה בכך צורך. אני מקווה ששאר התושבים ימשיכו את הבעת האמון בפעולות שמבצעת העירייה, כך עסקים נוספים יצטרפו ויצטרכו לתת הטבות שוות יותר".

תהיה אוניברסיטה?

המשנה לראש העיר ומחזיק תיק הנוער והצעירים איתי מתתיהו, מספר שמרכז הצעירים אף יספק הטבה מיוחדת לבעלי העסקים בעיר – הקמת 50 חנויות וירטואליות, כולל סליקה, בסבסוד מלא של העירייה, עסקים נוספים יוכלו להצטרף לקניון הווירטואלי העירוני במחירים נוחים במיוחד, וכל זאת כדי להקל על בעלי העסקים.
2 צפייה בגלריה
איתי מתיתיהו, המשנה לראש עיריית ראשון לציון
איתי מתיתיהו, המשנה לראש עיריית ראשון לציון
איתי מתיתיהו, המשנה לראש עיריית ראשון לציון
(צילום: דוברות עיריית ראשון לציון)
"הקורונה הביאה איתה שתי בעיות מרכזיות – כלכלית וחברתית. כשאני מדבר על הקטע החברתי אני מדבר על תנועות ומרכזי נוער, חיפשתי להם מסגרת כדי לתת להם מענה חברתי וגם חיפשנו מענה כלכלי", מספר איתי מתיתיהו.
במהלך הקורונה הועסקו דרך אגף הנוער והצעירים מינהל קהילה 150 בני נוער ברשות, כדי לתת מענה של מסגרת וגם מענה כלכלי. "חלק מהחזון של הכרטיס הוא החזון ליצור קהילה של נוער וצעירים שמהווים גם כוח קנייה מאוד גדול. יש אלפי עסקים בעיר ואנחנו רוצים לחזק אותם ברכישה מקומית ובסוף העסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה שלנו, ככל שנחזק אותם הם יחזקו את הקהילה".
מתיתיהו מספר שיצר תקן חדש של רכז תעסוקתי עירוני באגף נוער וצעירים מינהל קהילה, "הכול כחלק מההבנה שהקורונה כאן וההשלכות שלה יישארו כאן לפחות בשנה שנתיים הקרובות, הרשות שמה בראש סדר העדיפויות את נושא התעסוקה בקרב בני נוער וצעירים בעיר, אם לא נעשה את זה אנחנו נהיה בבעיה".
מה הכי חסר כיום לבני נוער לדעתך?
"מסגרות, בלתי פורמליות בעיקר. הממשלה מאוד מקשה על הפעלת מרכזי נוער ותנועות, ואנחנו עושים שמיניות באוויר כדי לאפשר את הפעילות. זו קריסה הדדית, תנועות הנוער צריכות את התשלום החודשי והחניכים פחות מגיעים, על זום לא רוצים לשלם. לצד זאת אני כן רואה את הסוף, החיסונים כבר כאן".
על קהל הסטודנטים הגדול בעיר אומר מתיתיהו שהוא רואה בחזונו הקמת אוניברסיטה בעיר ראשון לציון, "יש לנו כמעט 20,000 סטודנטים תואר ראשון ושני תושבי העיר ואני חושב שזה משהו שיכול לחזק את העיר".
מתיתיהו קורא לתושבי העיר: "אני רוצה להודות לצוות המקצועי באגף הנוער והצעירים, על העשייה הבלתי פוסקת למען הצלחת מיזם צעיראשון+, תקנו בעיר – יש לנו עסקים נפלאים ומספיק להריץ גוגל כדי להבין שיש לנו הכול בראשון לציון, אתם רוצים משהו? בטוח יש אותו בעיר. הערך המוסף של העסקים לקהילה עצום, ולבעלי העסקים אני אומר – קדימה, בואו תצטרפו ותיתנו הטבות טובות ואנחנו נעשה את המקסימום כדי לסייע לכם בתקופה המאתגרת והמורכבת הזו".
להצטרפות לכרטיס צעיראשון+ (עסקים, צעירים ובני נוער) לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 18:02, 05.01.21