ניתוח מיוחד שנעשה באתר "יד2" מעלה נתונים מפתיעים. אם חשקה נפשכם רק בדירה חדשה, אולי כדאי שתבדקו דווקא את שוק דירות היד שנייה בראשון לציון. שם כבר התחילו המוכרים להתפשר ולהוריד מחירים.
3 צפייה בגלריה
צניחה של 90 אחוז במכירת דירות בארבע הקריות. דירה למכירה
צניחה של 90 אחוז במכירת דירות בארבע הקריות. דירה למכירה
דירת יד שנייה למכירה.
(צילום ארכיון: צביקה טישלר)

כמה התפשרו המוכרים בראשון לציון?


מניתוח נתוני ההתפשרויות של נדל"ן למכירה באתר יד2 שנעשה לסיכום המחצית הראשונה של 2024, וכן נתוני רשות המיסים, עולה כי מוכרי הדירות בעיר ראשון לציון הורידו מחיר ב-5.7% בממוצע במחצית!
מחישוב פשוט עולה שדירה בעיר נמכרה ב-2.396 מיליון שקל בממוצע, בהשוואה למחיר של 2.540 מיליון שקל שהתבקש במודעת המכירה שעלתה באתר יד2: פער של 144 אלף שקל.
ההתפשרויות נמדדו בהשוואה שבין מחיר הדירה המבוקש במודעה, לבין מחיר המכירה הממוצע בפועל עפ"י נתוני רשות המיסים. הניתוח בחן את הפער במחירים במספר מדדים שונים: כמו סוג דירה, מספר חדרים, וכן בהתפלגות לפי אזור ועיר בארץ.


3 צפייה בגלריה
נדל"ן דירה
נדל"ן דירה
שוק דירות היד שנייה בראשון לציון. מתחילים להתפשר
(צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

כמה התפשרו המוכרים בערים אחרות בארץ?


בחולון ובבת ים השכנות, הפער בין המחיר המבוקש של הדירה לבין מחיר המכירה בפועל עמד על 142-143 אלף שקל. כלומר, מוכרי הדירות בערים חולון ובת ים הורידו מחיר ב-6%-6.5% בממוצע במחצית.
כך, דירה בבת ים נמכרה ב-2.032 מיליון שקל בממוצע, בהשוואה למחיר של 2.174 מיליון שקל שהתבקש במודעת המכירה שעלתה באתר יד2: פער של 142 אלף שקל.
דירה בחולון נמכרה תמורת 2.286 מיליון שקל בממוצע, בהשוואה למחיר מבוקש של 2.429 מיליון שקל: פער של 143 אלף שקל.
ברמה ארצית, מוכרי הדירות הורידו מחיר בשיעור של 6% בממוצע במחצית הראשונה של 2024, כך שדירה מיד שנייה נמכרה תמורת 2.08 מיליון שקל בממוצע, בהשוואה ל-2.217 מיליון שקל בממוצע שהתבקש בפרסום המודעה הראשון: פער של כ-137 אלף שקל בממוצע.
בהתפלגות הנתונים לפי גודל דירה, עולה כי שיעור ההתפשרות הארצי החד ביותר היה בדירות 1-1.5 חדרים ובדירות 7 חדרים ומעלה: 8% ו-7.8% בהתאמה. בדירות בנות 2-2.5 חדרים שיעור ההתפשרות עמד על כ-7%, בדירות 3-3.5 חדרים על 6.5% ובדירות בנות 4-4.5 חדרים שיעור ההתפשרות עמד על 6%.
באזור תל אביב נרשמה ירידת מחיר בשיעור הגבוה ביותר (7.1% בממוצע), לאחר מכן באזור הצפון והעמקים (6.7%), באזור הדרום (6.5%), והשרון (6.4%). באזור המרכז והשפלה שיעור ההתפשרות היה הנמוך ביותר (5.6%).

3 צפייה בגלריה
איילת ניצן, סמנכל"ית השיווק של יד2
איילת ניצן, סמנכל"ית השיווק של יד2
איילת ניצן, סמנכל"ית השיווק של יד2
(צילום: טל רביב)

איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2 מסבירה כי, "נתוני ההתפשרויות באים לידי ביטוי במו"מ על מכירה הדירה, ומשקפים ירידה יחסית בביקוש לדירות יד שנייה, עקב השפעות המלחמה על שוק הנדל"ן הישראלי. ניתחנו את הנתונים לקראת יריד הדירות החדשות 'נדלניישן' שיתקיים ב-20-21 בספטמבר באקספו תל אביב, ומצאנו כי ההתפשרויות נובעות מחד מהצורך של הרוכשים בדירות עם ממ"ד, שפוגש היצע נמוך של דירות כאלה.
"מאידך, הן נובעות מהצעות מכר מפתות לדירות חדשות, עם תנאי תשלום מפתים כגון תשלום מקדמה נמוכה עם החתימה ודחיית יתרת התשלום לזמן האכלוס, או פטור מריבית והצמדה. הירידה היחסית בביקוש לדירות מיד שנייה חייבה את המוכרים להתפשר על מחיר הדירה, ולהוריד מחירים".




אז מה נתוני ההתפשרויות בראשון לציון
כי בראשון לציון הפער בין המחיר המבוקש של הדירה לבין מחיר המכירה בפועל עמד על 144 אלף שקל


השפעות מלחמת חרבות ברזל, כמו גם עליית הריבית החדה מאז אפריל 2022 ומצוקת הדיור המתמשכת בארץ, באים לידי ביטוי בהורדות מחירים בשוק הדירות מיד שנייה.