כל מי שיש לו ילדים בגיל הרך ודאי מכיר היטב את העול הכלכלי בכל הקשור לתחום החינוך. עבור מעונות יום וגני ילדים פרטיים מוציאים ההורים אלפי שקלים בחודש, אך מי שהתמזל מזלו ונרשם למעונות יום בפיקוח, משלם הרבה פחות באופן משמעותי (לפחות 1,000 שקל פחות) וישנן הנחות המתואמות מול משרד התמ"ת. מי שלא מצליחים ליהנות מהנחות משמעותיות הם הורים רבים בשכונת נווה ים, מהסיבה הפשוטה - בכל השכונה הגדולה הזאת, שמונה למעלה מ־10,000 תושבים, אין אף לא מעון אחד בפיקוח עירוני, כפי שטוענים ההורים בזעם.
1 צפייה בגלריה
האמהות שמובילות את המחאה, השבוע בשכונה. "קשה לזוגות צעירים לעמוד בסכומים האלה"
האמהות שמובילות את המחאה, השבוע בשכונה. "קשה לזוגות צעירים לעמוד בסכומים האלה"
האמהות שמובילות את המחאה, השבוע בשכונה. "קשה לזוגות צעירים לעמוד בסכומים האלה"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
לטענתם, העירייה סוחבת את הבעיה כבר למעלה משנתיים וגם כעת מבטיחים שהפתרון יגיע בשנה הבאה עם הקמת מבנה של מעונות בשכונה, אך לא מוכנים להתחייב להם שהמפעילים יהיו שייכים לחברה העירונית. כעת הם נערכים ל"מחאת העגלות", במסגרתה צפויים מצעד מחאה גדול וביקור אצל בכירי העירייה עד לשינוי רוע הגזירה.
"בכל הקשור לשכונה שלנו, נווה ים, יש פערים גדולים ביחס של העירייה אל הילדים בגילאים הנמוכים בהשוואה לשאר השכונות. אפילו פעילויות כמו שעות סיפור או הצגות, שיש בכל שכונה, אצלנו כמעט ולא קיימות", טוענת שיר ליברמן, אמא לילדה בת שנתיים וחברה בקבוצת נציגות ההורים של השכונה.

"לא באים לקראתנו"

הבעיה הבוערת מבחינת ההורים כרגע לקראת שנת הלימודים הבאה, היא פתיחת מעונות לגיל הרך של החברה העירונית. "ביקשנו שיקימו מעון של החברה העירונית לתושבי שכונת נווה ים, זה מוזר שבכל השכונה הזאת אין אפילו מעון אחד", מוסיפה ליברמן. "ברחבי העיר יש 18 אשכולות של מעונות יום ואצלנו אין אפילו אחד. שכונה שיש בה כ־2,000 ילדים לא ראויה למעונות של העירייה? יש פה כל כך הרבה גנים פרטיים והעירייה לא מוצאת לנכון להקים אפילו אחד מטעמה? לא כולם יכולים לשלם 4,000 שקלים לחודש לחינוך פרטי וכאן לא באים לקראתנו בכלל.
"יש משפחות עם שני ילדים קטנים והן נאלצות לשלם קרוב ל־8,000 שקלים מדי חודש עבור חינוך הילדים, איך אפשר בכלל לעמוד בזה? הפתרון כרגע הוא לנסוע לשכונות סמוכות, לעמוד בכל בוקר בפקקים עם ילדים בוכים ועצבניים, וכל זה רק כדי לחסוך כסף כשברור שזה שירות שהעירייה אמורה לספק", היא אומרת בכעס, "פנינו לעירייה כבר בספטמבר 2021 ומאז הם מושכים אותנו, מורחים את השיחות ולוקח זמן להניע את הגלגלים למרות שכבר אמורים לרשום ילדים למסגרות של שנה הבאה. אחרי זמן רב של סחבת אמרו לנו שאולי יקימו בשכונה אשכול גנים של מפעילים כמו ויצ"ו ונעמ"ת, אבל ערכנו בירור והתגלה שהם הועתקו משכונת רמת אליהו בגלל תוכנית פינוי־בינוי, אז למעשה אשכול הגנים המדובר ישרת את תושבי שכונת רמת אליהו ולא אותנו.
ענת מור: "גרתי בחולון ושם היו לי גנים מתחת לבית, ופה בשכונה, למרות שיש המון ילדים, אין אפילו גן אחד. למה אנחנו, שמשלמים ארנונה בדיוק כמו אחרים, לא זכאים לקבל תנאים מינימליים?"
"אנחנו מחכים לפגישה עם מחזיקת תיק החינוך, ליאל אבן־זוהר, אבל אנחנו מזהים שלא נותנים לנו תשובות רציניות ואת הקול שלנו ישמעו רק אם נשמיע צעקה ונראה להם שאנחנו לא שקופים. נצא במחאה ונגיע גם אל משרדי העירייה עם העגלות כדי שמישהו שם יבין את המצוקה שלנו".

הדרך לגן ארוכה

כדי להבין את כעס ההורים יש להבין את המשמעות הכלכלית והפער בין מעון עירוני לבין פרטי. עלותו של מעון בפיקוח בגיל הרך ממילא נחשבת לגבוהה ונעה בין 2,000 ל־2,500 שקלים, ואילו עלותו של פרטי יכולה להגיע לסכום כפול. במקרה כזה מחפשים ההורים מסגרות עירוניות מחוץ לשכונה, דבר הכרוך בהתנהלות לוגיסטית מורכבת יותר כפי שמספרת אורנית זלמן, אמא לילדה בת שנה ושמונה חודשים. "זה פוגע בי מאוד, אני אם יחידנית ולי חשוב שהמעון יהיה טוב ואוכל לעמוד בתשלום. עלות מעון פרטי יכולה להגיע ל־4,000 שקלים, לעומת 2,200 שקלים שאני משלמת כיום.
"מדי יום אני נוסעת למעון בשכונת פרס נובל וזה לוקח לי לפחות חצי שעה, ומשם אני צריכה למהר לעבודה שנמצאת בתל אביב. אם היה לי מעון בשכונה ליד הבית כל זה היה נראה אחרת. הבוקר שלי היה הרבה פחות לחוץ. בתור אם יחידנית זה גם הרבה יותר מסובך כשאין לי איך לאסוף את הבת שלי כי אין לי אנשים מהשכונה שגרים בקרבת המעון אלא הכל מאוד מרוחק".
גם חן שאול, אמא לילדה בת שנתיים ושלושה חודשים, שותפה לכעס. "היעדר המעון פוגע בנו כי אנחנו נאלצים מדי יום לנסוע לשכונת שקמה כדי לשים את הבת שלי במסגרת רק כי אין אצלנו אין מעון מסודר. אני גרה בשכונה גדולה עם ילדים רבים וזה נראה לי דבר בסיסי שיהיו מעונות עירייה. לא ביקשנו בית קולנוע, אלא צורך בסיסי. היום גן פרטי עולה לפחות 3,500 שקלים ואפילו יותר, מחירים מטורפים, ואלו לא מחירים שזוגות צעירים יכולים לעמוד בהם, בטח אם יש ילדים נוספים ומשכנתא.
"כיום אנחנו משלמים 2,300 שקלים על מעון מפוקח והפערים הם אלפי שקלים בשנה, זה מאוד משמעותי. מעבר לכך, גן של חברה עירונית הוא הרבה יותר מפוקח, יש תזונאית שמלווה את הארוחות שהילדים מקבלים, התכנים שם בפיקוח ואין סיבה שלא יהיו לנו כאלו מעונות ליד הבית".
שיר ליברמן: "שכונה שיש בה כ־2,000 ילדים לא ראויה למעונות של העירייה? יש פה כל כך הרבה גנים פרטיים והעירייה לא מוצאת לנכון להקים אפילו אחד מטעמה? לא כולם יכולים לשלם 4,000 שקלים בחודש"

המאבק מתגבר

"אנחנו מתכננות מחאת עגלות, צעדה של אמהות עם עגלות כדי שיבינו את המצוקה שלנו. חושבים אולי שאנחנו שכונה של אנשים מבוססים, אבל אני אם יחידנית ולא כזאת, ולמרות זאת מגיע לי חינוך איכותי וטוב עבור הבת שלי".
ענת מור, אמא לארבעה, מספרת על המחאה המתגבשת. "אני צריכה להגיע כל יום לנאות שקמה בשביל מעון. זאת בעיה כי זה לא במרחק הליכה ומצריך נסיעה וזה הבדל ענק גם בעלות. זאת הזיה, גרתי בחולון ושם היו לי גנים מתחת לבית ופה בשכונה, למרות שיש המון ילדים, אין אפילו גן אחד. למה אנחנו, שמשלמים ארנונה בדיוק כמו אחרים, לא זכאים לקבל תנאים מינימליים? יש כבר קבוצה גדולה של אמהות שהתאגדו. זו מחאה צודקת ביותר".
בימים אלו נחתמה עצומה על ידי מאות הורים זועמים שדורשים מהעירייה התערבות, וניכר שכבר כמה חברי מועצה שוקלים לעשות סיבוב פוליטי על גבם של ההורים, כשכל אחד מבטיח הבטחות, אך בפועל לא התקבלה אף החלטה מעודדת עבור ההורים, שכבר לחוצים לקראת ההרשמה לשנה הבאה. בימים אלו, כאמור, מתגבשת "מחאת העגלות" כפי שהם קוראים לה, והיא תכלול מספר צעדים, ביניהם הפגנה וצעדת מחאה. לטענתם בעירייה כבר זיהו את "הסכנה" ומיהרו לקבוע להם פגישה בימים הקרובים.

תגובת העירייה

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "עיריית ראשון לציון פועלת למען צרכי הזוגות הצעירים בשכונה ותקצבה בניית שש כיתות מעון ברחוב הנחשול. מעונות היום, שצפויים להיפתח בפברואר 2023, ייתנו מענה לפעוטות בגילאי לידה עד 3 שאינם ממומנים על ידי משרד החינוך. יצוין כי מעונות היום כן יהיו מפוקחים בהתאם לחוק ולנהלי משרד החינוך והעירייה וייתנו מענה גם לשכונת רמת אליהו המתחדשת, בה כבר החל תכנון ובניית קומפלקסים חדשים של גנים ומעונות יום".