האם תושבי ראשון לציון עומדים לאבד את המטרו המיוחל שאמור היה לפתור רבים מהפקקים שמהם הם סובלים? מסקנה זו עולה מהעובדה שהממשלה צפויה להעביר מיליארדי שקלים מתוכנית המטרו שהיתה אמורה לפעול בעיר, לטובת רכבת "קליע" ‑ רכבת מהירה עבור תושבי הפריפריה בצפון ודרום הארץ.
2 צפייה בגלריה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק המחשה: שאטרסטוקה
(המחשה: שאטרסטוק)
השבוע נודע, כי בכוונת שרת התחבורה להעביר מיליארדי שקלים מתקציב המשרד לטובת תוכנית חדשה בשם "רכבת הקליע", דבר שצפוי לפגוע בתקצוב תוכנית המטרו.
במסגרת התוכנית יועברו 150 מיליארד שקלים לטובת רכבת הקליע, שתחבר בין קריית שמונה לאילת ומסוגלת לנוע במהירות של 250 קמ"ש, ומלבד נוסעים תוכל להעביר גם מטענים, במטרה לבסס כדאיות כלכלית של הפרויקט.
שרת התחבורה מירי רגב, הצהירה מספר פעמים כי לא תאפשר למטרו להתקדם לפני שיימצא פתרון לאזורי הפריפריה, מצפון ועד דרום, ונראה כי התוכנית החדשה נועדה לפתור את הנושא.

קראו גם:

עם זאת, החשש הגדול הוא שהתוכנית של רכבת הקליע תקודם על חשבון המטרו, זאת מאחר שכבר צפויים שינויים בתקציב הקיים לטובת רכבת הקליע.
ההשלכות על ראשון לציון יהיו משמעותיות. בנוסף לרכבת הקלה שצפויה להתחיל לפעול בעיר בחודשים הקרובים במסגרת הקו האדום, ובהמשך במסגרת הקו הירוק, תוכנן גם קו המטרו M1 לפעול בעיר. הקו שיפעל מתחת לקרקע מיועד לעבור בשמונה תחנות שונות בעיר, מבנות חיל ועד צריפין, ולחבר אותה לקו שמתחיל ברעננה ומסתיים קצת אחרי רחובות.

2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: יואב דודקביץ')

עלות הקמת הקו צפויה לעמוד על 82 מיליארד שקל, ובתוכנית המקורית הוא היה צריך להיפתח בשנת 2032, אך לנוכח השינויים האחרונים, לא רק התאריך מוטל בספק אלא הקמת הקו כולו.
אם אכן יבוטל קו המטרו M1, תושבי ראשון לציון יאבדו קו נגיש, מהיר וחסר תקדים, שהיה יכול לחבר את העיר לכל איזור המרכז.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השרה רגב מקדמת את ההליך התכנוני של פרוייקט במטרו. המיזם מעולם לא נעצר או נתקע. חשוב לציין כי השרה רואה חשיבות רבה בקידום פרויקט המטרו כפתרון בעיית עומסי התנועה בגוש דן. עם זאת, כפי שהשרה הצהירה פעמים רבות, היא מחויבת גם לקידום תשתיות התחבורה בפריפריה, שיחברו את צפון הארץ ודרומה למרכז, והיא תעמוד על כך כי כל ב".


שרת התחבורה מירי רגב, הצהירה מספר פעמים כי לא תאפשר למטרו להתקדם לפני שיימצא פתרון לאזורי הפריפריה