עבודות חפירה על קו החוף המתבצעות באישור מסכנות את חייהם של חיות בסכנת הכחדה, פעילים יצאו לשטח להציל אותם אך קוראים למדינה לקחת אחריות. "זה האזור הכי עשיר בכל ישראל במריוני חולות ששרדו והם בסכנת הכחדה ואף אחד לא פועל כדי להציל אותם".
3 צפייה בגלריה
העבודות בשטח
העבודות בשטח
העבודות בשטח
(צילום מיכל זייצוב רז)

בימים אלו חברת מקורות עורכת עבודות חפירה בכניסה לאגם הנקיק בראשון לציון. לטענת פעילי סביבה מקומיים העבודות אומנם מתקיימות תחת אישור רשות הטבע והגנים אך הן פוגעות בצמחייה ובבעלי החיים שממילא נמצאים בסכנת הכחדה ונחשבים למוגנים.
על מנת להציל אותם פנו הפעילים לתושבת העיר, אקולוגית וזואולוגית, מיכל זייצוב-רז וביקשו ממנה לסייע בהצלת בעלי חיים, לפני שיהיה מאוחר מדי. זייצוב רז ביצעה סקרים במקום וגילתה שהוא שופע בבעלי חיים, מתנדבי סיירת חוף, שזייצוב רז היא חלק ממנה, פנו לגורמים הרלוונטים בדרישה לטפל בנושא ובינתיים ביקשו ממנה לנסות להציל כמה שיותר בעלי חיים
"אני פועלת באופן עצמאי ובתנאים לא אידיאליים, כי אלו לילות של ירח מלא ובלילות כאלו בעלי החיים הקטנים הכי חשופים לטורפים אז הם לא יוצאים. אבל אין ברירה. יש כאן אוכלוסייה של בעלי חיים שאם לא נציל אותם הם ימותו".

קראו גם:

אלו חיות את מצילה?
"חילצתי עד כה 31 גרבילי חוף ומריוני חולות, חלקם במשקל 25 גרם. זה אומר שהם רק נגמלו ומצאו לעצמם מחילה. העבודות חושפות את השטח והם לא ישרדו ככה. באחד הימים פשוט עצרתי דחפור מעבודה, אני עושה סקירות וידעתי שיש שם מינון גבוה של בעלי חיים וטרם הספקתי לנסות ללכוד שם. חשוב לי לציין שמנהל העבודה וגם העובדים כאן מדהימים, הם עושים הכל כדי לסייע לי, עוצרים עבודות ומתחשבים, אבל העבודות נעשות באישור המדינה ואני לא מבינה למה פעילים צריכים להזעיק אותי במקום שזה יעשה באופן מסודר".

3 צפייה בגלריה
מריון החולות
מריון החולות
גרביל חוף
(צילום מיכל זייצוב רז)

הפעילים אליהם מתייחסת זייצוב-רז הם סיירת שכונת נווה חוף שמסתובבים בשטח ופועלים להצלת בעלי החיים. הם כבר פנו לרשות הטבע והגנים אך הופתעו לגלות כי העבודות נעשות על בסיס תוכנית עבודה משנת 2009 שקיבלה את האישורים הנדרשים.
בנוסף לבעלי החיים גם צמחים כמו רותם המדבר נפגעים במהלך העבודות. "אנחנו מבינים שבמקרים חריגים הרשות נאלצת להעניק אישור עבודה גם במחיר של טבע מוגן, אבל אין סיבה שאת בעלי החיים לא יחלצו לפני כן", טוענים הפעילים, "האם הרשות לא מכירה את התוכנית? מדוע היא צריכה שאנחנו נגלה לה שיש חפירות כאלו? יש גורמים שזה תפקידם, זה לא צריכה להיות פעילות על בסיס מתנדבים".

3 צפייה בגלריה
מיכל זייצוב-רז. עצרה את הדחפורים
מיכל זייצוב-רז. עצרה את הדחפורים
מיכל זייצוב-רז. עצרה את הדחפורים
(צילום: יריב סדרס)

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על עבודות חפירה המתבצעות היום באזור החולות בסמוך למתקן ההתפלה. כאשר מתקן ההתפלה אושר על ידי מוסדות המדינה, הוא קיבל מרשות הטבע והגנים (תחת חוק גנים לאומיים) היתר לביצוע עבודות שהתקיימו בפיקוח צמוד של פקח תשתיות. באופן כללי, כל אזור תשתית בו מתבצעות עבודות חפירה נבחן על ידי אקולוגים ונבדק האם נדרש לבצע העתקות של מיני בעלי חיים או צמחים. במקרה דינן הוחלט שאין צורך, משום שקיימת סבירות נמוכה לפגיעה בבעלי החיים. מדובר בפרויקט נקודתי, ולא ידוע לנו על חיות שנפגעו בחפירה המדוברת".