לכבוד הקיץ: עיריית ראשון לציון מרחיבה את אמנת 'לילה טוב' למאבק בהטרדות מיניות במקומות בילוי ומקיימת הדרכות לצוותים בפאבים ומסעדות. "המטרה: לייצר כמה שיותר שומרי סף ולהגביר מודעות".
3 צפייה בגלריה
פאב הביר גארדן בעיר. האמנה שומרת על כולם
פאב הביר גארדן בעיר. האמנה שומרת על כולם
פאב הביר גארדן בעיר. האמנה שומרת על כולם
(צילום: עמוד הפייסבוק של ביר גארדן)
לפני מספר חודשים נפתח מיזם 'לילה טוב' בראשון לציון, פרויקט שהגיע מתל אביב במסגרתו מקומות בילוי מתחייבים לאמנה למניעת הטרדה מינית, הצוותים עוברים הדרכות, העסק מלווה על ידי אנשי מקצוע והמבלים והמבלות יודעים שהם מגיעים למקום בילוי בטוח יותר.
המיזם בראשון לציון יזמה העירייה עם מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב, המשרד לקידום מעמד הנשים בעירייה, הרשות לבטחון קהילתי, מנהל קהילה - מרכז צעירים ואגף עסקים ורישוי עסקים ודוברות העירייה.
"חשוב לנו להעניק אקלים בטוח, ערנות סביבתית ומודעות, בעיקר בימי הקיץ שמקומות הבילוי מלאים", מסבירה יועצת ראש העירייה לקידום מעמד הנשי, עו"ד דנה אייזנר לביא. "עשינו במיזם התאמות לעיר, כשלמעשה הוא כולל הדרכה לצוות, כלים לזיהוי ואיתור מקרים של הטרדות מיניות, שהצוותים יהיו מודעים וידעו לזהות אם מישהו נמצא בסיכון או חווה פגיעה. אנחנו עוסקים במניעה ומייצרים יותר שומרי סף.

3 צפייה בגלריה
דנה אייזנר לביא
דנה אייזנר לביא
דנה אייזנר לביא
( צילום: אורנית אלוני)

"אנחנו פועלים רבות בעיר בתחום המאבק בפגיעות מיניות כי זה נושא שצף בכל פעילות שהמחלקה לקידום נשים עורכת, אומרים שכיום אחת מתוך שלוש נשים עוברת תקיפה מינית וזה בהחלט מתכתב עם המציאות שלנו בשטח. לא חסרים מקרים שהגיעו לטיפולנו עם חומרים במשקאות או אישה שהולכת לשירותים במקום בילוי ועוברת הטרדה לא נעימה. לפעמים זה יכול להיות מישהו שפולש למרחב האישי שלה, האמנה פשוט שומרת את כולם עם אצבע על הדופק".

קראו גם:

במקומות בילוי רבים יגידו שלפעמים זה חלק מהחיזור.
"יש כאלו שטוענים שבחיזור רומנטי יש שטח אפור, זה לא נכון. כשפיל עומד בחנות חרסינה אף אחד לא יכול לפספס אותו, אי אפשר לפספס כשאישה לא מעוניינת, בטח ביחסי מרות ועבודה. את הפיילוט ביצענו עם ארבעה עסקים בעיר וכעת אנחנו פותחים אותו לכל העסקים בעיר בתשלום סמלי".

בעלי הפאבים: "ערך עליון"


בין העסקים שהשתתפו בפיילוט: מאמי בר, בלה צ'או, ביר גרדן והברנרד. "אנחנו אוהבים להיות ראשונים ביוזמות בעיר שלנו", סיפרה אחת ממנהלות הברנרד והממונה על ההטרדות המיניות במקום, ליטל ברברשטיין. "מאבק בהטרדות מיניות זה נושא שאנחנו נאבקים בו על בסיס יום יומי, לא שחלילה מטרידים פה כל הזמן, אבל העניין הזה תמיד בראש סולם העדיפויות שלנו וכמובן משמעותי יותר בחיי הלילה. מבחינת הבעלים זה ערך עליון ואחד הנושאים הכי חשובים במקום.

3 צפייה בגלריה
האמנה. קריאה לעסקים נוספים להצטרף
האמנה. קריאה לעסקים נוספים להצטרף
האמנה. קריאה לעסקים נוספים להצטרף
(צילום: נדב שמיר)

"עברנו את ההדרכות בשני מפגשים לכלל צוות נותני השירות, הצוות קיבל כלים חשובים וזה בהחלט עזר לחדד את הנהלים וגרם לכולם להיות עירניים לעניין ולזכור שיש למי לפנות במצבים כאלו".
כיצד אתם מתמודדים עם נושא ההטרדות המיניות?
"עם השנים למדנו לזהות מצבים, כשיש דייט ראשון ומישהו מנסה להשקות קצת יותר מדי את הצד השני, או כשרואים בחורה שלא מרגישה בנוח בסיטואציה. כולם אוכפים את זה, כל אחד מהצד שלו, הבעלים, המלצריות והברמנים, משתדלים לעשות הכל באלגנטיות, כשלא בטוחים במצב פשוט שמים יותר עין".
ראש העירייה רז קינסטליך ברך על המהלך והביע תקווה שעסקים רבים יצטרפו ליוזמה: "לאור התגובות החיוביות שקיבלנו בפיילוט, החלטנו להרחיב את המיזם ולאפשר לעוד בעלי עסקים שמעוניינים בכך להצטרף לאמנה באמצעות סבסוד שלנו. נעשה כל שניתן כדי שחיי הלילה בעיר יהיו מרחבים נוחים ובטוחים עבור כל מבלה".