בשבועות הקרובים תיסגר תחנת רכבת הראשונים לתקופה של לפחות חצי שנה, ואלפי הנוסעים שעוברים שם מדי יום יצטרכו לחפש אלטרנטיבה להגיע למקום העבודה שלהם. ברכבת ישראל הסבירו כי סגירת התחנה היא כורח שנגרם מעבודות פיתוח של הרכבת.
1 צפייה בגלריה
תחנת ראשונים. תיסגר עד להודעה חדשה
תחנת ראשונים. תיסגר עד להודעה חדשה
תחנת ראשונים. תיסגר עד להודעה חדשה
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בדף הפייסבוק של העירייה נכתב אמנם כי ראש העירייה רז קינסטליך פנה לשרת התחבורה מירב מיכאלי וביקש ממנה להאיץ את העבודות כדי שהתחנה תיפתח מהר ככל האפשר במקביל להעמדת שאטלים לטובת הנוסעים, אבל משתמשי התחנה המאוכזבים לא מתרשמים. "אנחנו כבר לא קונים את האמירות האלה", ציין אחד מהם. "גם בפעם הקודמת כשסגרו את הקו הישיר מראשונים לתל אביב נאמר לנו שיהיה מאבק מול הרכבת. מאז התחלפו ארבעה שרי תחבורה וראש עירייה אחד, אבל הדבר היחיד שנשאר זה הקו שלא מגיע לתל אביב".

"עברנו בגלל הרכבת, ואין רכבת"

ההודעה על סגירת התחנה עוררה זעם רב והזכירה לרבים את ההחלטה לפני שלוש שנים, אז הודיעה הנהלת רכבת ישראל על ביטול הקו הישיר לתל אביב, מה שהעמיד נוסעים רבים במצוקה. למרות הבטחות והפגנות, הקו הישיר לתל אביב לא חזר לפעול ונראה שגם לא יחזור לפחות בשנה הקרובה.
"אני הייתי בין אלה שהיו בכל ההפגנות ובכל המחאות והניסיונות לשנות את זה. שלושה שרי תחבורה שהתחלפו הבטיחו והתחייבו, אבל אף אחד לא עשה שום דבר", אומר גיל מזרחי, שמשתמש כבר שנים בתחנה. "עכשיו הגיעה שרת תחבורה חדשה, אבל אין עירייה שתפעיל שיניים, כך שחוץ מלבקש אין להם באמת מה לעשות. אני מקווה שבעתיד העבודות האלה יעשו טוב לכולם וישפרו את הנסיעה ברכבת, אבל כרגע זה על הפנים. יש רכבת רק פעם בשעה וגם את זה לוקחים לנו", הוא אומר. "אני מתגורר מול הרכבת והשיקול העיקרי שלי לעבור לגור פה היה בגלל המיקום. אני אלמן ואב לשלושה כך שאני לא יכול לבזבז זמן בנסיעות עם רכב פרטי. מספיק פעם אחת שאני אאחר בדקה את הרכבת מראשונים ללוד. אין חוכמות, קרו מקרים שבהם סוגרים את הדלתות בפנים בגלל איחור ואז וצריך להמתין שעה לתל אביב".
נוסע נוסף שקנה דירה במיוחד בגלל הקרבה לתחנת הרכבת ומאז סופג אכזבות בכל פעם מחדש הוא אלירן שני, "רכשתי את הדירה על הנייר כשהפרסומים הבטיחו רכבת ישירה לתל אביב וגם נסעתי בה מדי יום לעבודה. לפני מסירת הדירה ביטלו את הקו הישיר. מאותו רגע הפסקתי לנסוע ברכבת, כי מנסיעה של 25 דקות זה הפך למסע של שעה. גם הרכבות הגיעו מלאות בנוסעים וכל סדר היום שהיה לי נהרס. את הדירה שהייתי אמור להתגורר בה אני משכיר ולא נכנסתי אליה מתוך הבנה שאין רכבת, וכעת אנחנו מתנהלים עם שני רכבים. היינו אמורים להיכנס לדירה בשנה הבאה, אבל עכשיו כשנאמר לנו שהתחנה נסגרה נצטרך לשקול זאת שוב.
הנוסע גיל מזרחי: "אני מקווה שבעתיד העבודות האלה יעשו טוב לכולם וישפרו את הנסיעה ברכבת, אבל כרגע זה על הפנים. יש רכבת רק פעם בשעה וגם את זה לוקחים לנו"
"אין פה מחאה מאורגנת, אין התארגנות מסודרת ולכן להנהלת הרכבת נוח לעשות מה שהיא רוצה עם הנוסעים בתחנה הזו", הוא מוסיף. "רכשתי דירה במחיר גבוה יותר בגלל הקרבה לרכבת ובינתיים אין רכבת. בכל פעם שאני מדבר על זה אני רותח מחדש. אני מדבר עם אנשים בעירייה והם שולחים אותי לאסוף חתימות כדי לייצר מחאה. אנשים כבר התעייפו ממחאה על תחנת הרכבת הזאת, כולם אובדי עצות".
מי שמודע לזעם התושבים ואף לא חוסך ביקורת מראש העירייה הוא מחזיק תיק התחבורה איציק אבשלומוב, "העירייה יכולה רק להלין ולנסות להפעיל כוח, אבל אני לבד לא יכול מול הרכבת. ניסיתי למצוא כל מיני פתרונות אבל הם לא התקבלו על ידי ההנהלה. ראש העירייה לא היה מודע לסגירת התחנה או שזה פרח מזכרונו. אני ציפיתי שהוא יגיב להחלטה הזאת של הרכבת אבל זה לא קרה, הוא היה צריך להפגין הרבה יותר כוח, אם זה היה תלוי בי הייתי מוציא אנשים החוצה להפגין, הרי אי־אפשר לתת להם לקבוע את סדר היום. ראש העירייה היה אמור לעשות את זה אבל עכשיו מאוחר מדי ואין לנו ברירה אלא לקוות שהם יעבדו מהר יותר".

מעדיפים קארפול

ויש גם מי שהבינו לאן נושבת הרוח ושעם מאבקים הם לא יגיעו מהר יותר לעבודה ולכן מצאו פתרון מקומי כפי שעשתה עינב. "כשביטלו את הקו הישיר לקחנו רכבת לבאר יעקב בדרך לתל אביב, אבל זה היה מתסכל מאוד. מאחר ויש לי רכב מהעבודה וגם מקום חניה החלטתי להפסיק להיות תלויה בתחבורה הציבורית והצעתי לאנשים להצטרף אליי לקארפול", היא מספרת.
מהיוזמה של עינב קמה קבוצת וואטסאפ מאורגנת שמונה כיום כ־70 איש שנוסעים יחד. "יש תושבים מהשכונה שחיפשו איך להגיע לתל אביב ויחד איתם היתה לי אפשרות לנסוע דרך נתיב מהיר שבאמצעותו הגעתי מהר יותר לעבודה, ככה שכולם מרוויחים מזה. היוזמה תפסה תאוצה וגם קמו קבוצות מאורגנות קבועות שנוסעות יחד, אבל אז הגיעה הקורונה ואנשים נסעו פחות לעבודה וגם חששו לנסוע יחד. למרבה השמחה לאחרונה רואים התאוששות. אני בכל אופן לא מתכוננת לחזור יותר לנסיעה ברכבת כי נמאס לי להתבאס בכל פעם מחדש".

"אין ברירה אלא לסגור"

לדברי מתן ברקוביץ, דובר הרכבת, לא מדובר בגחמה שנועדה לפגוע בנוסעים אלא בכורח שנוצר כדי לשפר את שירותי הרכבת בהמשך, "אנחנו נמצאים במהלכו של פרויקט ענק שנועד להחליף את הרכבות הישנות בחדשות הנוסעות על חשמל. זה בעצם להחליף את הרכבות המיושנות שנסעו על דיזל וגרמו לזיהום אוויר מאוד גדול, לרעש חזק ועוד, לחשמליות שנרכשו לאחרונה ובהן אין את כל אלה", הוא מסביר. "המעבר הזה הוא כמו לעבור ממטוסי מיראז' ישנים ל־f35. לטובת כל הפרויקט הזה צריך למתוח כבלים מיוחדים ולפרוש תשתיות חישמול ראויות שבעזרתן הרכבת תוכל לפעול. יש תחנות עם כמה מסילות ולכן שם לא צריך לסגור את התחנה, אלא רק לדלל את התדירות של הנסיעות. במקרה של תחנת הראשונים, שיש בה מסילה אחת, אין ברירה אלא לסגור. זה יתחיל במהלך השבועות הקרובים ואנחנו נמסור הודעה מראש לנוסעים, העבודות יארכו מספר חודשים".
דובר רכבת ישראל מתן ברקוביץ: "במקרה של תחנת הראשונים עם מסילה אחת, אין ברירה אלא לסגור. זה יתחיל במהלך השבועות הקרובים"
למה אי־אפשר לתת לפחות הערכת זמנים ברורה לנוסעים?
"אי־אפשר לומר בדיוק בכמה זמן מדובר, אך התקווה היא שבאמצע שנת 2022 זה כבר יהיה לקראת סיום. בכל מקרה הנוסעים לא יעמדו בפני שוקת שבורה. אנחנו נפעיל יותר שאטלים לתחנת משה דיין וגם נתגבר שם את הקווים. נפעיל גם מערך הסעות חינם מהתחנה וכעת בודקים את האופציות הכי טובות עבור הנוסעים. בכלל, התחנה הזו חזק בתוכניות של רכבת ישראל ובעתיד יהיו קווים חדשים שיתחברו לתחנת מודיעין ולצד המערבי של העיר, כמו גם קו ישיר לירושלים".
"הקו הישיר לתל אביב הופסק בגלל מחסור במסילות בציר איילון", מגלה השבוע גורם ברכבת ישראל. "כיום בונים מסילה רביעית ואז תתקבל החלטה איזו רכבת תגיע באופן ישיר לתל אביב. נצטרך לבחור באופן מושכל ונראה כמה נסיעות עוברות בכל קו. כרגע מספר הנסיעות בתחנת ראשונים הוא לא גבוה ולכן מתבצעת החלפה בלוד. כשיהיו תשתיות מסילה נוספות ויוכנסו שדרוגים נוספים של ניהול תנועה, ייתכן שיוכלו להחזיר את הקו לתל אביב".
מהעירייה נמסר בתגובה: "רכבת ישראל הודיעה על סגירה זמנית של תחנת 'ראשונים', לצורך עבודות חישמול, דבר שקורה בתחנות אחרות ברחבי הארץ, בהן אף מתקיימים שיבושים קשים יותר בתחנות עמוסות יותר.
"כבר באותו היום, שלח ראש העירייה, רז קינסטליך מכתב לשרת התחבורה, מירב מיכאלי בבקשה לקצר את זמן סגירת התחנה ובנוסף לדאוג לתחבורה חלופית של שאטלים למען תושבי העיר לאורך כל זמן סגירת התחנה. תחנת משה דיין תמשיך ותפעל כרגיל ללא שיבושים".

לוחות זמנים:

2002 - תחילת העבודות על הקו
2003 - פתיחת התחנה
2017 - חנוכת קניון ראשונים הצמוד
2018 - ביטול הקו הישיר לתל אביב
2021 - סגירת התחנה לצורך עבודות החישמול
2022 - צפי לפתיחת התחנה מחדש
2026 - צפי לפתיחת מסילת ראשון לציון–מודיעין