ספורטאי השנה: ארטיום דולגופיאט

17 שנה חיכינו לאלוף אולימפי ישראלי שני אחרי הזהב ההיסטורי של השיט גל פרידמן - ואז הגיע המתעמל הבלתי נלאה מראשון לציון, ארטיום דולגופיאט. כבר במוקדמות בטוקיו, ממש בשעות הראשונות של התחרויות, הוא עשה היסטוריה כשתרגיל קרוב למושלם שלו העניק לו ציון אדיר ואת המקום הראשון בגמר הקרקע בהתעמלות.
9 צפייה בגלריה
דולגופיאט
דולגופיאט
דולגופיאט
(צילום: אורן אהרוני)
קראו גם:
רק אלו שהשכימו קום יכלו לראות אז עד כמה הטאלנט בן ה־24 הוא מתעמל אדיר, אבל שבוע אחר כך הצעיר מעיר היין עשה את ההיסטוריה הגדולה באמת - ואת זה כבר כולם ראו. בגמר הקרקע הוא טעה כמה פעמים, אבל התרגילים שלו ברמת קושי כל כך גבוהה שלמרות זאת הוא ניצח את כל מתחריו - וזכה כאמור בזהב הציוני הראשון מאז גל פרידמן ב־2004.
וזה לא סתם זהב - התעמלות מכשירים נחשבת לאחד משלושת הענפים החשובים בתוכנית האולימפית. לינוי אשרם, שלזהב שלה חיכינו הרבה פחות זמן (שישה ימים אחרי דולגופיאט), לא בטוח תמשיך לפריז 2024. דולגופיאט, לעומת זאת, מתכוון להיות שם - ולא כדאי לכם להמר נגד האפשרות שהוא יהפוך לישראלי הראשון עם שתי מדליות זהב אולימפיות.

ספורטאית השנה: לינוי אשרם

כבר בכיתה א' היא אמרה לחברותיה שהיא רוצה להיות אלופה. בחטיבת הביניים ובתיכון הגימנסיה הריאלית היא כבר זכתה במדליה אחרי מדליה. אבל כמעט אף אחד, גם לא היא, האמין שב־7 באוגוסט בטוקיו לינוי אשרם תזכה במדליה היוקרתית ביותר, ותהפוך לאלופה האולימפית הראשונה בתולדות ישראל.
9 צפייה בגלריה
אשרם
אשרם
אשרם
(צילום: יובל חן)
אשרם, שנולדה וגדלה בראשון לציון, נחשבה למועמדת מובילה לזכות במדליה אולימפית, אבל שנה לא פשוטה ונפילת מכשיר בתחילת המוקדמות בהתעמלות האמנותית ציננו קצת את ההתלהבות. בגמר זה כבר היה סיפור אחר, סיפור מהאגדות. תרגילים נפלאים בחישוק, באלות ובכדור הובילו אותה למקום הראשון, לפני התאומות הרוסיות דינה וארינה אברינה.
ואז הגיע תרגיל הסרט. נפילה אחת שלו גרמה לאחד הרגעים המותחים ביותר במשחקים בטוקיו, שבסופו הגיע גם אחד מרגעי האושר הגדולים ביותר – לינוי אשרם, ישראל, מקום ראשון, מדליית זהב. הרוסים? הם עדיין מתלוננים וטוענים לשיפוט מגמתי שקיפח את הנבחרת שלהם. ולינוי? היא חוגגת בקמפיינים, בראיונות וגם עם החבר הצמוד, בהופעות. אחרי כל כך הרבה שנים של עבודה קשה, הכי מגיע לה.

האירופית: עירוני נס ציונה זוכה ביורופקאפ

מכבי תל אביב הניפה את גביע אירופה הראשון שלה ב־1977, הפועל ירושלים זכתה ביול"ב ב־2004, ובאפריל האחרון גם שמה של עירוני נס ציונה נרשם בספרי ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי. הקבוצה שרק לפני שמונה שנים העפילה לליגת העל הוכתרה העונה לאלופת אירופה.
9 צפייה בגלריה
אוהדי נס ציונה חוגגים גביע
אוהדי נס ציונה חוגגים גביע
אוהדי נס ציונה חוגגים גביע
(צילום: אורן אהרוני)
הכתומים השלימו מסע מפרך, שננעל בצורה הכי מתוקה שיש: ניצחון 74:82 על סטאל אוסטרוב מפולין בהיכל מנורה מבטחים - בפיינל־פור ה"ביתי" בישראל - וזכייה בגביע היורופקאפ. לראשונה בתולדותיהם כמובן.
הגיבורים היו רבים וטובים: וויל סלדן, בראיין אנגולה, נמרוד לוי, ליאור קררה וכמובן הקפטן טל דן. שחקן הנשמה של המועדון אמנם לא שיחק בקרב על התואר, זכר ליד השבורה מחצי הגמר, אבל היה זה שהניף את התואר בעיניים דומעות.
9 צפייה בגלריה
שחקני נס ציונה עם הגביע
שחקני נס ציונה עם הגביע
שחקני נס ציונה עם הגביע
(צילום: אורן אהרוני)
את העונה הקרובה תתחיל נס ציונה רק בשלב המוקדמות. יהיה לה אפילו יותר קשה לשחזר את ההישג. אבל מי חושב על זה. הכי כיף להיזכר בערגה על היום ההוא, בו נס ציונה הפכה לקבוצה המדוברת בישראל.

התגלית: אבישג סמברג

ה־24 ביולי נכנס לספר הזהב של הספורט הישראלי ובייחוד של ענף הטאקוונדו. והכל בזכות אבישג סמברג, הלוחמת הצעירה (19) אשר הציבה אותו בענק על המפה כשהעניקה לישראל את המדליה הראשונה בהיסטוריה של הענף.
9 צפייה בגלריה
סמברג
סמברג
סמברג
(צילום: עוז מועלם)
סמברג, המתגוררת כיום ברמלה, נולדה וגדלה בגדרה והגיעה לטאקוונדו כחוג בכיתה א', אבל עד מהרה התבלטה בעיקר בזכות אישיותה, וכשהייתה בגיל נוער עברה להתאמן בנבחרת ישראל בהדרכת יחיעם שרעבי.
סמברג הגיעה לטוקיו עם רצף של 12 ניצחונות, כולל זכייה באליפות אירופה ובתחרות ההעפלה. למעשה, בכל טורניר בוגרות בו השתתפה בשנה הזו היא סיימה עם מדליה על הצוואר. כך גם בטוקיו.
את הופעת הבכורה שלה במשחקים האולימפיים פתחה סמברג בסערה עם ניצחון 2:22 על ויקטוריה סטמבו מפורטו ריקו, לאחר מכן היא הובסה בשמינית הגמר 29:5 על ידי פניפאק וונגפטאנקיט מתאילנד, אבל על פי שיטת התחרות לוחמת שעולה לגמר מחזירה אוטומטית את היריבות עליהן גברה בדרך לבית הניחומים. סמברג העלתה הילוך במאני־טיים עם 1:22 על טרונג טי קים טוין מווייטנאם, השלימה את העבודה עם 22:27 על הטורקיה רוקייה יילדירים - והביאה לישראל מדליה ראשונה וחלומית בטוקיו כבר ביום הפתיחה.

המאמן: סטפנוס דדאס

הוא אמנם לא זכה עם הפועל חולון בעונה האחרונה בשום תואר, אבל סטפנוס דדאס הוא ללא ספק מאמן שהאוהדים בהיכל טוטו יזכרו הרבה שנים קדימה. קודם כל כי הוא חתום על ההישג הגדול ביותר של חולון באירופה - עלייה לפיינל־8 בליגת האלופות, מה שאף מאמן לפניו לא הצליח לעשות. אבל לא רק בגלל זה.
9 צפייה בגלריה
דדאס
דדאס
דדאס
(צילום: עוז מועלם)
במשחקים של חולוניה בעונה האחרונה, דדאס היה באופן כמעט קבוע משתולל על הקווים ונראה כמו אחרון האוהדים. וכן, הם אהבו אותו והוא אותם. לכן הפרידה הקיץ, כשהיווני החליט לחזור לארצו ולחתום באא"ק אתונה - כאבה לשני הצדדים. חולון אמנם לא העפילה לפיינל־פור או לחצי גמר הגביע, אבל הכדורסל המשוחרר, ההתקפי ובעיקר השמח - עשה את שלו. גם הנהלת המועדון התאהבה בדדאס.
לצופה מהצד, קשה להסביר את תופעת סטפנוס דדאס בחולון. לאורך התקופה הקצרה שלו בישראל המאמן צבר לעצמו הרבה מאוד אוהבים לצד לא מעט אנשים שפחות מחבבים אותו ובעיקר את התנהגותו. אבל בסופו של יום הוא יישאר עמוק עמוק בלב של האנשים בחולון. וזה מה שחשוב.

האלופה: בירת הכדוריד צהובה

כיף לזכות באליפות, אבל כיף שבעתיים לעשות זאת מול היריבה העירונית, בטח בסוויפ משכנע. תשאלו את מכבי ראשל"צ. הצהובים־כחולים זכו העונה באליפות ה־16 בתולדותיה אחרי 0:3 חלק על הפועל ראשל"צ. קבוצתו של ג'ו מתתיה השלימה, כאמור, סוויפ מרשים מאוד על האדומים, שסיימו את העונה הסדירה במקום הראשון אבל לא הצליחו לתת פייט אמיתי למרות יתרון הביתיות.
9 צפייה בגלריה
מכבי ראשון לציון אלופה
מכבי ראשון לציון אלופה
מכבי ראשון לציון אלופה
(צילום: ראובן שוורץ)
זאת הייתה סדרת הגמר הראשונה בין הקבוצות מאז 2015, אז הפועל ניצחה כשעידן מימון, מאמנה כיום, היה הקפטן וכיכב, ומתתיה אימן בקדנציה הראשונה שלו את מכבי. מדובר היה בסוויפ ראשון בסדרת גמר בין שתי הראשל"ציות מאז 2010, גם אז מכבי הייתה זו שזכתה באליפות.
עבור המנצחת מדובר בזכייה מתוקה אחרי ההפסד הדרמטי והמסתכל בגמר גביע המדינה להפועל אשדוד לאחר הארכה. על הנייר מדובר בזכייה שנייה ברציפות של הצהובים, שכן איגוד הכדוריד קבע שהיא זכתה בתואר גם בעונה שעברה שלא הסתיימה בגלל הקורונה, זאת מאחר שדורגה במקום הראשון בזמן עצירת הליגה. תואר זה תואר.

ההבטחה: נועם דוברת

יש טאלנטים צעירים ויש את הכישרון הכי גדול של הכדורסל הישראלי שמשחק בליגת העל שלנו - נועם דוברת כמובן. גם שחקנה הצעיר של מכבי ראשל"צ, יודע שכשאנשי המקצוע בישראל ובארה"ב מזכירים את שמו, הם מוסיפים באותו משפט שלוש אותיות, באנגלית: "אן", "בי", "איי". האמת, חתיכת תיק לנער שחגג לא מזמן יום הולדת 19.
9 צפייה בגלריה
דוברת
דוברת
דוברת
(צילום: עוז מועלם)
דוברת, למי שלא יודע, עלה לבוגרים של ראשל"צ לפני שנתיים ומאז הוא בגרף עלייה מתמיד, גם בזכות ההחלטה במועדון לדחוף אותו קדימה, לתת לו את הבמה ודקות משחק.
בכלל, הטאלנט הוא "ראשוני" בדם. יליד שכונת "חתני פרס נובל" במערב העיר שכבר בגיל שלוש הלך עם אביו אהרון לעודד את הקבוצה.
איי־קיו הכדורסל שיש לדוברת מתקשר גם לחוכמה שלו מחוץ לפרקט. בגיל חמש אובחן כמחונן והוקפץ ישר לכיתה א'. את לימודיו בגימנסיה הריאלית סיים בכיתה י"א. בזמן שפסטיבל דני אבדיה בעיצומו, גם דוברת נרשם בפנקסי הסקאוטים של קבוצות ה-NBA. בקצב הזה, בשנים הבאות נראה גם אותו בארץ הפסים והכוכבים. אולי לצד קווין דוראנט, מי יודע.

הכישלון: אליצור רמלה מסיימת עונה ללא תואר

זו הייתה אמורה להיות ה־שנה של אליצור רמלה. קבוצת הכוכבות שנבנתה בדיוק בקיץ שעבר בקריית מנחם כיוונה לכל התארים, כולל זה האירופי. רק שדווקא במאני-טיים - ומול יריבות נחותות ממנה - היא קרסה בזה אחר זה. זה התחיל עם הפסד 74:72 למכבי עירוני ר"ג בגמר הגביע באפריל, נמשך עם הדחה בשמינית גמר היורוקאפ מול יריבה שווייצרית אלמונית ונחתם בבעיטה בישבן סנסציונית בחצי גמר הפלייאוף - מול אותה ר"ג.
9 צפייה בגלריה
 בטניג'ה לייני וטיפאני מ'יצל אחרי הפסד בגמר הגביע לר"ג
 בטניג'ה לייני וטיפאני מ'יצל אחרי הפסד בגמר הגביע לר"ג
בטניג'ה לייני וטיפאני מ'יצל אחרי הפסד בגמר הגביע לר"ג
(צילום: ראובן שוורץ)
עד כמה זו הייתה הפתעה מרעישה? נתחיל בזה שר"ג הובסה שבוע קודם לכן ב-44 הפרש במשחק הראשון בחצי הגמר. נמשיך מזה שבמשחק השלישי והמכריע, חסרה לר"ג עדן רוטברג, מי שנבחרה לשחקנית העונה הסדירה בליגת העל. ועדיין, עם סגל קצר, אבל בערב הרואי מבחינתה, עשתה האלופה המכהנת את הבלתי יאמן.
כן, רמלה, עם שמות נוצצים כמו טיפאני מיצ'ל, בטניג'ה לייני, נעמה שפיר, אלכס כהן, אליסון הייטאוור ואליסה בארון סיימה עונה בצורה הכי משפילה שיש. הרבה עבודה יש לשירה העליון, בטח בעונה החדשה שתיפתח בעוד קצת פחות מחודשיים.

מה מצפה לנו?

  • ניר ברקוביץ' חתם בקול תרועה רמה באחת הקבוצות שאמורות להוביל את הליגה הלאומית בעונה הנוכחית. מישהו מאמין שהשידוך בינו ובין סקציה נס ציונה ישרוד עד סוף השנה האזרחית?
  • סטפאנוס דדאס נכנס ללב של אוהדי הפועל חולון. אפשר לבנות על זה שהסרט האיטלקי שמכין מאוריציו בוסקאליה, שיוצא לראשונה מחוץ לליגה המקומית שלו, ירכך את הגעגוע שהותיר קודמו?
  • גיא פיני ירשום השנה את העונה ה־21 בליגת העל. האם נזכה לראות אותו מציין אותה עם תואר בסגול־צהוב?
  • כריס קלייבורן הוא אחד משחקני הרכש המסקרנים בליגת העל. מה הסיכוי שהוא יצליח לשחזר את ההצלחה של אחיו, וויל?
  • בניגוד למתעמל האולימפי, ארטיום דולגופיאט, טוקיו כנראה הייתה האולימפידה האחרונה של לינוי אשרם. איזו יורשת מבשלים באיגוד ההתעמלות האמנותית לטאלנטית הענקית הזאת?
  • האם בעקבות ההצלחה האולימפית של המתעמלים שלנו נזכה לראות את משרד הספורט מגדיל את התמיכה בספורטאים במסגרת שנת התקציב החדשה?
  • אחרי הכישלון בעונה שעברה ויותר מדי עונות בהן דשדשה במרכז הטבלה, ייתכן שהפועל ראשון לציון בכדורגל, תחת המאמן חיים שבו, תפתיע ותחזור לאיים על כרטיס העלייה לליגת העל?
  • מכבי שעריים והמאמן מוסה בן חיים מבטיחים לתת פייט על הכרטיס העלייה הבודד של מחוז דרום. וגם הפועל מרמורק יוצאת בהצהרות, שלא בהכרח נתמכות במציאות. האם בחודש מאי נזכה לראות כותרת מעודדת יותר מ"איזה מסכנים האוהדים"?