תתחילו לשנן - "ראשון שלי, ראשון שלנו, ראשון של כולם". סיסמה זו תלווה את תושבי העיר בשנה הקרובה והיא זו שנבחרה להוביל את קמפיין חגיגות ה־140 לראשון לציון. הקרנבל הצבעוני שצפוי להתחיל כבר בחודש אוגוסט הקרוב ולהימשך שנה שלמה יכלול הופעות של אמנים מובילים כמו משה פרץ וסקאזי, אך גם ישלב תוכן חשוב שידגיש את המפעלים ההיסטוריים של העיר.
4 צפייה בגלריה
הבמה המרכזית
הבמה המרכזית
הבמה המרכזית
(הדמיה: בנדה הפקות)
קראו גם:
"מיינט ראשון" מביא בחשיפה ראשונה את התוכנית המלאה לקראת שנת ה־140 עם כל מה שצפוי ועתיד לקרות.

סלוגן ועלויות

כשמדברים על חגיגות בסדר גודל כזה, מיד מתבקש לדעת כמה יעלה התענוג. בעירייה מבקשים להרגיע ואומרים כי חגיגות 140 שנה לעיר יעלו 8 מיליון שקלים בלבד, כחצי ממה שהושקע בחגיגות 130 למשל, אז השקיעה העירייה 15 מיליון שקלים.
אם נחזור עשור אחורה, אי־אפשר שלא להיזכר במסיבת העיתונאים שבה הושקו חגיגות ה־130. מי שהיה אמון על החגיגות היה ספי ריבלין ז"ל, שלא אהב את שאלת הכתבים לגבי התקציב והתפרץ: "אני שונא דמגוגיה. אומרים למה לא נתת לזקנה ההיא ולמה לא נתת להוא. אלה בלבולי ביצים. אני יושב ראש החגיגות ואני יכול גם לא להיות ואולי אני אפילו לא אגיע לחגיגות כי לא אחיה עד אז. זה לא חשוב, מה שכן חשוב הוא לא להתחיל בדמגוגיה עלובה". מאוחר יותר חשף ריבלין ב"ידיעות ראשון" שההתפרצות נבעה מהקושי שלו עם הטיפולים במחלת הסרטן.
החגיגות עצמן יחלו באמצע החודש הבא, אך יריית הפתיחה תתרחש במסגרת טקס סיום אירועי המכביה שיתקיימו בלייב פארק בעיר.
מה שהנחה את המארגנים, כך הם מספרים, הוא שהאירועים ידברו לתושבי העיר ברמה האישית, העירונית וגם הארצית, ושגם יותירו חותם לאורך זמן רב. לשם כך, יצאה העירייה למכרז ליועץ חיצוני שירכז את כל החלק האמנותי וההפקתי של האירועים. במכרז נבחר אילן פקטור שיחד עם מנהלת אגף התרבות טלי צ'רנר, דוברות העירייה, ראש העירייה, מנכ"ל העירייה – יצרו תמהיל כללי של האירועים.
4 צפייה בגלריה
שלמה ארצי. הפקת ענק
שלמה ארצי. הפקת ענק
שלמה ארצי. הפקת ענק
(צילום: קוקו)
פקטור, שנחשב לאחד מבכירי מפיקי האירועים בישראל והפיק עד כה אירועים כמו פתיחת המכביה, הפסקול של המדינה, ריצת הלילה של נייקי ועוד, החל את עבודתו כבר בחודש ינואר האחרון ויחד עם צ'רנר הגה קונספט אירועים בשם "ראשון שלי, ראשון שלנו, ראשון שלכם".
"הרעיון היה לשלב את כולם תחת אירועי העיר. 'ראשון שלי', זאת אומרת שיהיו אירועים שיחזקו את הגאווה המקומית של כל תושב ותושב כפרט. שם אני פוגש את החיבור שלי לעיר וההיכרות עם הסיפור שלה בעבר, בהווה ובעתיד. 'ראשון שלנו', אירועים שהם יותר לקהילה ולשכונה, תוכניות שתוכננו במיוחד עבור האוכלוסיות השונות, לשכנים ולילדים שלנו. והמסגרת השלישית היא 'ראשון שלכם', שאומרת בעצם שראשון לציון היא עיר ישראלית של כל עם ישראל והרצון הוא שכולם יבואו לבלות וליהנות ממה שיש לה להציע".
צ'רנר: "אנחנו נמצאים עכשיו בפיק הכי גבוה לקראת אירוע הפתיחה באוגוסט. כשהתיישבנו לבנות את התוכנית היה חשוב לנו להשאיר דברים שיהיו פה לאורך זמן בעתיד ולא רק אירוע נקודתי כזה או אחר. היה חשוב לנו להרים אירועים שיהפכו גם למסורת וימשיכו שנים הלאה בעיר".
מה היה חשוב לכם שיהיה בחגיגות האלה בניגוד לחגיגות שנערכו בעבר?
צ'רנר: "נתחיל בתקציב שהוא נמוך ממה שהיה בעבר. היה חשוב לא לצאת מפרופורציות כלכליות. בסופו של דבר מדובר בכספי צבור ומתייחסים לזה בכובד ראש. לפני עשור היו אירועים גדולים אבל לא הייתה חשיבה על הטבעת חותם ואני מקווה שהפעם נצבור חוויות לשנים הבאות".
ראש העירייה רז קינסטליך, התייחס לחגיגות: "גיבשנו תוכנית שתהיה מורכבת לא רק מאירועים חד פעמיים, אלא גם מנכסי צאן ברזל שיישארו עבור התושבים גם לשנים הבאות. אין שמח ונרגש ממני להיות חלק מההיסטוריה המפוארת של העיר שלנו".
4 צפייה בגלריה
עוז זהבי. ינחה
עוז זהבי. ינחה
עוז זהבי. ינחה
(צילום: יאיר שגיא)
דורון מילברג, מנכ"ל העירייה, זכה להיות חלק מכמה וכמה חגיגות מרכזיות בעיר וביניהן חגיגות ה-100, 110, 120. "העולם השתנה. היום יש צורך לעשות אירועים מגוונים יותר ולהתייחס לכל האוכלוסיות והקהלים. יש גם יותר מקומות להופיע בהם. מעבר לכך, אחרי חשיבה עמוקה רצינו להשאיר אחרינו לדורות הבאים גם אחרי שנת ה-140. ניקח עשר כיכרות מרכזיים ונציב בהן פסלים מיוחדים שישארו לדורות הבאים.
איך מתמודדים עם זה שהחגיגות צמודות גם לשנת בחירות?
"אין שום קשר בין שנת הבחירות לחגיגות. אנחנו לא מתכוונים לנצל את האירועים כבמה פוליטית עבור ראש העיר. יש צוות מקצועי שיפיק אותם והם יובילו זאת. אם נצטרך להגביל את הנאומים של ראש העירייה מינואר עד אוקטובר אז נעשה זאת בהתאם לדרישות".

פרץ, זהבי וסקאזי

במהלך השנה הבאה, כאמור, יהיו אירועים רבים שרובם יהיו ללא עלות. אירועים שבהם יידרשו לרכוש כרטיס יהיו כאלו שבהם התושבים יוכלו לקבל הטבות והנחות.
אוגוסט 2022 - אירוע הפתיחה בגן המושבה, האירוע המרכזי של חגיגות ה־140 והוא ייערך בשני מועדים שונים כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים לצפות בו (כ־12 אלף איש). מופע זה יציג פרקים שונים וזוויות מההווי של ראשון לציון, כמו הצלחות ספורטיביות בשיתוף עם זוכי המדליות לינוי אשרם, פיטר פלצ'יק וסגן אלוף אירופה הטרי אופיר חיים. גם הקומיקאית תום יער תופיע בתור הדמות מארץ נהדרת - אגס קימל והשיר שהפך להמנון מקומי "חפש אותי בראשון". עוד יופיעו שי גבסו עם שיר בעיבוד מיוחד לערב זה, סקאזי ומשה פרץ.
עוז זהבי יהיה אמון על חלק מהנחיית האירוע וגם כוחות מקומיים כמו חבורות זמר ולהקות מחול יקבלו את זמן התהילה שלהם. כמו כן, בימים אלו התושבים התבקשו להקליט עצמם שרים את "האהבה הראשונה" וכל זה יהפוך לקליפ שיורכב מכל התושבים ששרים ויוקרן בערב זה.
ספטמבר 2022 - פתיחת שנת הלימודים העברית ה־140. בכל בתי הספר בעיר יהיו מופעים ומיצגים בהם יקחו חלק התלמידים. פרויקט זה ייעשה בשיתוף אגף החינוך במטרה להנחיל בילדים את המורשת וההיסטוריה של העיר.
4 צפייה בגלריה
משה פרץ. אירוע הפתיחה
משה פרץ. אירוע הפתיחה
משה פרץ. אירוע הפתיחה
(צילום: רון קדמי)
פסטיבל ראשון – פסטיבל המוזיקה שקורה מדי חול המועד סוכות והשנה יתקיים בפעם ה־34. גולת הכותרת של האירוע תהיה הפקת המקור שתעסוק ביוצר הישראלי מהגדולים של התרבות הישראלית אריק איינשטיין ז"ל, לאחר שהתקבלו זכויות מהמשפחה. מדובר באירוע גדול שעובדים עליו חמש שנים והמארגנים מבטיחים שזו תהיה אחת ההפקות הגדולות שנעשו בארץ. מי שייקח חלק מרכזי באירוע הוא יוצר ענק אחר במוזיקה הישראלית - שלמה ארצי.
אוקטובר 2022 - השקת המסלול ההיסטורי הרומנטי של ראשון – מדובר במסלול הליכה מעגלי לכל המשפחה שמתחיל במוזיאון ועושה סיבוב בלב העיר מול המבנים ההיסטוריים. ליד כל מבנה שיואר יהיה מידע ותושק גם אפליקציה דיגיטלית שתיתן הסברים.
הקרנת תרבות - תוכנית שתחל בעיקר בשכונות החלשות יותר של ראשון לציון ובמסגרתה הילדים והנוער ייקחו חלק פעיל ויצרו יצירות אמנות בתחומי הציור והפיסול. יצירות אלו יוקרנו על גבי קיר מרכזי גדול בשכונה והתושבים יוכלו להסתובב בתחושת גאווה על יציר כפיהם.
נובמבר 2022 - בייבי קליינשטיין לכל המשפחה - מופע של רמי קליינשטיין בקונצרט עם התזמורות הסימפונית עם עיבודים לשירים שלו.
דצמבר 2022 - לילות ראשון – תוכנית הצדעה לחיי הלילה של העיר. במשך החודש יציעו מקומות הבילוי תוכניות קונספט ייחודיות כמו ערבי ג'אז או הרצאות מעניינות בפאבים ומסעדות.

פיקניקים ופסטיבלים

ינואר 2023 - ט"ו בשבט - נטיעה המונית קהילתית.
טלי צ'רנר: "היה חשוב לא לצאת מפרופורציות כלכליות. בסופו של דבר מדובר בכספי ציבור. לפני עשור היו אירועים גדולים אבל לא הייתה חשיבה על הטבעת חותם"
פברואר 2023 - כנס השפה בסימן 140 שנים לעיר. הלשונאי רוביק רוזנטל החל כבר לפני שנה לאסוף סיפורים על ראשון לציון. בכנס יושק הספר עם 140 סיפורים נבחרים של ילידי ראשון לציון.
מרץ 2023 - פסטיבל הומור ופורים ע"ש ספי ריבלין.
תערוכת הספורט - אירוע מוזיאוני עם הצדעה לכל גאוות הספורט המקומיות "מבורכוב ועד ארטיום". כל אגדות הספורט העירוניות יקבלו מקום של פאר בתערוכה.
אפריל 2023 - פיקניקים במחוזות הטבע הנסתרים - המטרה היא שהתושבים יכירו את המחוזות הירוקים והטבע בעיר. במהלך החודש ייצאו התושבים לטייל בימים קבועים בפינות החמד הירוקות כמו אגם הנקיק או יערות מוריקים בין השכונות, ירכבו על אופניים במסלולים מיוחדים או יעשו טיול רגלי מודרך. במהלך המסע יפגשו התושבים בשוק איכרים, ירכשו מוצרים ויוכלו ליהנות מפיקניק בטבע.
מאי 2023 - פסטיבל מוזיקה בשיתוף גלגל"צ - את השמות שיופיעו באירוע זה עוד אסור לפרסם כי ההסכמים טרם נחתמו, אך מארגני החגיגות מבטיחים שכל השמות הכי גדולים בישראל יופיעו במופע מיוחד שייחל עם הזריחה ויסתיים הרבה אחרי השקיעה. "חגיגת מוזיקה שלא נראתה הרבה זמן בישראל".
תנועה באמנות - אמנים מכל העולם נקראו לדגל ויצרו כל אחד בעצמו עבודה קינטית. העבודות יוצגו בתערוכה כמחווה ליעקב אגם, גם הוא גאווה מקומית.
יוני 2023 - ספורטיבל - בחוף הים יוקם מתקן ספורט גדול שירכז את כל ענפי הספורט הימי שהפכו לאולימפיים כמו כדורגל חופים, סטריטבול ועוד, לצד ספורט עממי יותר כמו מטקות ושש בש.
גן בעברית - פסטיבל תיאטרון לילדים. בגן יוקמו המון במות קטנות עם הצגות. הכל ימותג מעולם הילדים והפנטזיות.
יולי 2023 - מסיבות גן – מוזיקה ומשחקים של פעם. מדי יום שלישי בגינות הציבוריות יוכלו המשפחות לרדת לגינה השכונתית מתחת לבית וליהנות מהצגות ופעילויות ילדים. ניידת עירונית תעבור משכונה לשכונה כדי להוציא את הילדים מהמסכים.