הקולות שבקעו ביום חמישי מאחת הווילות שמערב העיר לא הותירו מקום לספק בדבר החגיגה שנערכת במקום באותה עת. צעקות מהולות בשירת קריוקי שבוקעת דרך הרמקולים ואדי האלכוהול הם רק חלק מתפאורה קבועה שרואים לעתים קרובות במהלך חודשי הקיץ בווילות פרטיות שהפכו לגני אירועים מאולתרים.
2 צפייה בגלריה
"אנחנו נלחמים בהם, אבל זו טיפה בים"
"אנחנו נלחמים בהם, אבל זו טיפה בים"
"אנחנו נלחמים בהם, אבל זו טיפה בים"
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
העובדה שהמסיבה מתרחשת בווילה ללא רישיון עסק מספר שעות בלבד לאחר הטרגדיה בכרמי יוסף, לא מעוררת חשש בקרב אף אחד מהמשתתפים. בעירייה כבר מודים שמדובר בתופעה בה לוקחים חלק מאות בתי מגורים וגם במשטרה מספרים שהקורונה נתנה דחיפה רצינית להצלחה שלהם, וכעת נותר רק לקוות שאסון נוסף לא יקרה.

"חצר פרטית היא לא עסק"

מהדורות החדשות של השעה שמונה בערב שדיווחו על הבולען שנפער בבריכה בווילה בכרמי יוסף וכתוצאה מכך טבע למוות כליל קמחי ז"ל, סיפרו גם על העובדה שלמקום לא היה רישיון עסק ולבריכת השחייה לא היה היתר כנדרש בחוק.
אין מדובר בתופעה חריגה, אלא במכת מדינה שהצליחה לחדור גם אל ראשון לציון ועל זאת יעידו שכנים מתוסכלים שהתעייפו ממסיבות רווקים וערבי קריוקי בווילות המושכרות לאירועים.
בשנה שעברה הכריזו בעיריית ראשון לציון מלחמה בתופעה זו ואכן חלה ירידה במספר האירועים, אך לעתים נראה שמדובר במלחמת התשה, ועל כל וילה שנסגרת נפתחות שתיים.
כיום בראשון לציון יש כ־150 מקומות מגורים (נמצאים בעיקר במשולש ז'בוטינסקי, פרס נובל והשקמה) שהפכו לחצרות אירועים מאולתרים המאפשרים מסיבות של עשרות משתתפים ומדי שבוע יוצאים פקחי החברה לביטחון לפעילות במטרה להפסיק את המטרד הסביבתי.
בשנה האחרונה הוצאו 13 צווים מינהליים למקומות אלו, שבסופו של תהליך הפסיקו להשכיר את המקום למסיבות. "הוצאנו לבעלי הווילות צווי סגירה ל־30 יום בצירוף אזהרה שאם הם ימשיכו לפעול נמצה איתם את ההליכים המשפטיים ומבדיקה שלנו כל המקומות הללו הפסיקו את הפעילות שלהם", אומר מחזיק תיק רישוי העסקים בראשון לציון אפי משה.

איך אתם מגיעים אליהם?

"בעקבות תלונות השכנים ואנחנו גם מבצעים ניטור של הרשתות החברתיות ובכל פרסום שבו אנו נתקלים מתבצעת שיחה מבוימת שבה אנחנו מזמינים אירוע באותה הווילה וכך יש לנו הוכחות שמדובר בעסק פעיל. לאחרונה לא התקבלו תלונות נוספות של שכנים, כך שאני יכול לומר שהתופעה בירידה. מדובר בעבירה על חוק רישוי עסקים, והשכרה לצורכי מסיבה זה עסק לכל דבר וצריך לקבל רישיון לדבר הזה. כל וילה שמפעילה אירוע מן הסתם פועלת ללא רישיון עסק, כי חצר פרטית לא באמת יכולה להפוך לגן אירועים. כמו כן המקום עובר על חוק התכנון ובנייה שאומר שבית יכול לשמש אך ורק למגורים ולא לעסק. יש חשיבות לרישיון עסק כי במקרה שאדם ירצה להפוך את החצר שלו למקום לאירועים אז מן הסתם גם יבדקו אם הבריכה שלו יכולה להכיל מספר גדול של משתתפים מבחינה הנדסית. זאת הבעיה למשל בטרגדיה בכרמי יוסף, ששם לא היו בדיקות כאלו. כל מקום שבו אין רישיון עסק מסתכן בכך שיש ליקויים שעלולים לסכן מאוד את האורחים ולעלות בפגיעות בגוף ובנפש.
2 צפייה בגלריה
זירת האסון בכרמי יוסף
זירת האסון בכרמי יוסף
זירת האסון בכרמי יוסף
(צילום: שאול גולן)
"דבר חשוב נוסף: הביטוח לא תופס כשאין רישיון עסק ופה יש משמעות כבדה כי אם חלילה קורה אסון כמו בכרמי יוסף או גם פגיעה קלה יותר כמו אורח ששובר את היד, אז הביטוח לא מכסה על הנזקים".

עוקפים את החוק

גם במשטרה מנסים להילחם בתופעה, אך לרוב משאירים את העבודה לרשויות המקומיות שיאכפו את חוקי התכנון והבנייה. המלחמה הגדולה יותר נעשית במושבים הסמוכים לראשון לציון, שם משקים חקלאיים גדולים הפכו את השטח החקלאי לגני אירועים בחסות הקורונה.
"מאז שפרצה הקורונה אנשים חיפשו מקומות לאירועים מצומצמים ובעלי הבתים והחצרות הגדולות מצאו הזדמנות להרוויח מזה כסף", מספר גורם במשטרה. "הרבה פעמים מנסים להתחכם ולטעון שהווילה מושכרת לצורך אירוח בלבד והאורחים נשארים ללון במקום ואילו המסיבה היא רק חלק מהאירוח. זאת דרך לעקוף את החוק".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ככל שישנה עבירה בתחום שינוי ייעוד קרקע הדורשת אכיפה על פי צו, המשטרה מסייעת לגורם הרלוונטי ברשות המקומית והרשות לאכיפת המקרקעין במשרד האוצר".
ואכן, בעלי הווילות שמשכירים את המקום שלהם למסיבות כבר למדו לדקלם את התשובות הללו עבור מי ששואל לגבי רישיון העסק. שיטוט קצר ברשת מגלה מספר לא מבוטל של לופטים ווילות להשכרה למסיבות בראשון לציון.
כל אירוח כזה יעלה למעוניין בין 4,000 שקלים ל־7,000 שקלים ללילה, תלוי בעונה ובביקוש.
בשיחה עם בעלת וילה בשכונה הסמוכה לים, היא ענתה שאינה מחזיקה ברישיון עסק אך מיד ציינה כי הם מוגדרים בתור "צימר" ולכן הם לא נדרשים להחזיק רישיון. בנוסף טענה בעלת המקום נחרצות כי היא אינה נדרשת להציג היתר לבריכה כי מדובר בבריכת "אינטקס" ולא בבריכה שמוטמנת באדמה.
המשטרה: "הרבה פעמים בעלי הווילות מנסים להתחכם ולטעון שהווילה מושכרת לצורך אירוח בלבד והמסיבה היא רק חלק מהאירוח. זאת דרך לעקוף את החוק"
"חוק התכנון והבנייה מאפשר השכרה של עד ארבעה ימים וזה רק לאירוח ולא למטרות מסיבה. עקרונית זה נכון וקל לעקוף את זה כלפי הרשויות", אומר משה, "אבל לא קל לעקוף את זה מול הלקוחות. זאת אומרת שבתוך החוזה, הלקוחות מבקשים שיופיע שהם משכירים את הנכס עבור מסיבה כדי שלא יבואו אליהם אחר כך ויטענו שהם השכירו מקום רק לשהייה. כך היה במקומות שניסו לטשטש את זה והצלחנו לעלות עליהם דרך החוזים. אבל נכון שיש בעיה ואנחנו לא יכולים לכסות במאה אחוז ובמידה מסוימת צריך להאשים את חוק התכנון והבנייה שמאפשר לינה בתור צימר עד ארבעה ימים בעסק שלא דורש אישור".

הפיתוי הכספי

גורם בכיר נוסף במנגנון האכיפה, שלא נשמע אופטימי לגבי המלחמה בתופעה, הוא יו"ר החברה לביטחון, מוטי נחמני: "אנחנו נלחמים בהם אבל זאת טיפה בים. על כל וילה שאנחנו סוגרים יש שתיים אחרות שנפתחות. בסוף שבוע אחד הם יכולים להרוויח 10,000 שקלים אז הם עושים את זה. זאת תופעה בעייתית ויש המון וילות מושכרות".
סגן מנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה, מיכאל גולבשטיין, הוסיף: "אנחנו בסוף מגיעים אל האנשים האלה דרך הפרסומים שהם מפרסמים ברשתות, אנחנו עוקבים אחרי זה. בדרך כלל אחרי שאנחנו מגיעים אליהם והם מבינים את ההשלכות הם סוגרים לבד, אבל יש מקרים שה ממש בהליך הפלילי והחומר עובר ליועצת המשפטית ולאחר מכן לפרקליטות ובסופו של תהליך מתגבש נגד אותם עברייני בנייה כתב אישום ויש כבר כאלו שאנחנו בטיפול כזה מולם".

השכנים שסובלים

כאמור, מלבד הסכנה שבעריכת מסיבה במקום ללא היתר, יש גם את השכנים שצריכים להתמודד עם רעש בלתי סביר שהופך למטרד. "מגיעים אנשים למגרש פרטי שיש בו דשא סינתטי ובריכה ועושים שם מסיבות, שעות על גבי שעות", מספרת עירית זומר על מה שהיא ושכניה עוברים. "כל סוגי המסיבות, רווקים או ימי הולדת, בעיקר בסופי שבוע, וזה בלתי נסבל. המוזיקה רועשת בעוצמות גבוהות, אנשים רבים שצועקים וככה זה שעות.
"יש מסיבות שנמשכות בשעות הצהריים ויש מסיבות שמגיעות גם לשעות הלילה. אנחנו פונים למשטרה אבל לפעמים עד שהם מגיעים זה לוקח המון זמן. גם כשהם מגיעים המוזיקה מונמכת לפרק זמן קצר ולאחר מכן שוב מגבירים. מדובר באנשים שבאים לעשות מסיבות רועשות ולא מעניין אותם שמסביב מתגוררים אנשים".
תושב נוסף ממערב העיר סיפר גם הוא על איכות החיים הירודה שלו בחודשים האחרונים. "מישהו שיש לו וילה עם בריכה מצא דרך לעשות כסף ולהשכיר בכל סוף שבוע את היחידה שלו למסיבות. קריוקי עד שעות הלילה המאוחרות, מוזיקה רועשת ולא מעניין אותם שום דבר. זה מוזר לומר אבל אנחנו מתגעגעים לשקט של הקורונה".
"עבירה פלילית לכל דבר"
לדברי עו"ד נועם לאור, המשנה לראש לשכת עורכי הדין ויו"ר פורום הביטוח בלשכה, תחום רישיון העסקים בישראל הוא נושא שרבים לא מודעים לחשיבותו. "הוא גם לא נאכף כמעט על ידי הרשויות המקומיות, ולכן אנשים נוטים לזלזל בו או לא מקפידים לשאול את המקום שבו הם מזמינים את האירוע האם הוא מחזיק ברישיון שכזה", הוא אומר. "אנשים צריכים להבין שברגע שהם בוחרים לקיים אירוע במקום שבו אין רישיון עסק, אז מיד צריכה להידלק אצלם נורה אדומה ולקחת בחשבון שהאירוע שלהם יכול להתבטל בכל רגע. אנשים אולי נוטים להקל בזה ראש אבל מדובר בעבירה פלילית לכל דבר והם עצמם יהיו שותפים בביצוע העבירה.
השכנים: "בכל סוף שבוע אנחנו סובלים מקריוקי עד שעות הלילה המאוחרות ומוזיקה רועשת ואותם לא מעניין שום דבר. זה מוזר, אבל אנחנו מתגעגעים לשקט של הקורונה"
"מעבר לכך, מבחינה ביטוחית, צריך לדעת שחברות הביטוח אומרות במפורש שאם אין רישיון עסק הביטוח לא מכסה. זה מופיע לרוב בסעיפים הקטנים אבל זה חשוב כי במקרה של אסון חלילה או פגיעה בגוף, לא בטוח שיהיה ביטוח שיוכל לפצות את בעלי האירוע.
יהיו מצבים שבהם יהיה ביטוח למקום אבל הוא לא יכסה את כל הצדדים ואז מי שמזמין את האירוע יכול למצוא את עצמו בבעיה גדולה עוד יותר כי הוא עוד עלול להיתבע במקרה של נזק ואילו בעל המקום יהיה מכוסה.
לכן אני ממליץ לכל מי שמגיע לאותן וילות או חצרות אירועים, לבדוק שני דברים חשובים ולהתעקש מול הבעל המקום שיציג אותם - ביטוח שמעניק כיסוי לכל הצדדים ורישיון עסק בתוקף".
אפי משה: "במקרה שאדם רוצה להפוך את החצר שלו ליעד למסיבות ואירועים, מן הסתם צריך לבדוק אם הבריכה שלו יכולה להכיל מספר גדול של משתתפים מבחינה הנדסית"