בסוף החודש הקרוב תחגוג דניאל ארד מראשון לציון 16 קיצים, אך למרות גילה הצעיר נראה כי היא רחוקה מלעסוק בדברים שמעניינים את בני גילה. אחרי גיוס המונים מוצלח, בקרוב יראה אור ספרה הראשון שנקרא "תאירי" ועוסק ברצח הילדה תאיר ראדה ז"ל מקצרין, שגם היום, 15 שנה אחרי, עדיין מסעיר את הציבור בישראל.
3 צפייה בגלריה
ארד וכריכת הספר. "הרוצח עוד מסתובב בינינו"
ארד וכריכת הספר. "הרוצח עוד מסתובב בינינו"
ארד וכריכת הספר. "הרוצח עוד מסתובב בינינו"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
הספר, שזכה לברכתה של אמה של ראדה, אילנה, נולד מתוך סקרנות של נערה שמאמינה בכל ליבה שהאמת על הרצח האכזרי טרם נחשפה.

קורס לזיהוי פלילי בכיתה ה'

ארד, בוגרת כיתה י' מופת במגמה לטכנולוגיות מידע ופיזיקה בתיכון יגאל אלון בעיר והמרכז למחוננים "רון ורדי", תעבור בעוד שבועיים לבוסניה, שם תלמד שנתיים בקולג' במסגרת תוכנית בינלאומית למחוננים של UWC. זמן לא רב לפני הטיסה היא הצליחה לגייס מהציבור עשרות אלפי שקלים להוצאת הספר.
איך התחיל העניין שלך בפרשת הרצח שהתרחש כשהיית תינוקת?
"בכיתה ד' שמעתי בארוחת שישי את אמא שלי ודודה שלי מדברות על הרצח, כששאלתי שאלות אמרו לי 'כשתגדלי תביני'. אחרי שנה בקורס לזיהוי פלילי בכיתת מחוננים ביקשו מאיתנו לחקור מקרה רצח ולהכין פרזנטציה והיה ברור לי שאני בוחרת במקרה של תאיר. מבחינתי זו היתה הפלטפורמה הראשונה לעסוק בתחום ומאז זה רק העמיק. בכיתה נוצר דיון ממש סוער, דיברנו על זה כמעט שעה וזה רק לימד אותי כמה הנושא הזה לא באמת ידוע לכולם וכמה אנחנו יכולים ללמוד ממנו".
3 צפייה בגלריה
תאיר ראדה ז"ל. היתה צריכה להיות בת 27
תאיר ראדה ז"ל. היתה צריכה להיות בת 27
תאיר ראדה ז"ל. היתה צריכה להיות בת 27
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
מה לילדה ולחקירת רצח שאפילו המשטרה ובתי המשפט עוד מבולבלים לגביו?
"נקודת ההנחה שלי היא שהרצח הזה לא באמת פוענח עד הסוף. אני לא באה להציג עמדה, אבל ברור שיש עוד הרבה עדויות שטרם נחשפו ושיש עוד דברים לחקור. בגיל צעיר ראיתי כתבות בטלוויזיה וקראתי באתרים, לקראת כיתה ו' כבר התחלתי לקרוא חומרי חקירה, פסקי דין ועדויות - מדובר באלפי עמודים שרק מבהירים עד כמה רב הנסתר על הגלוי, יש בחקירה הזאת כל כך הרבה מורכבות וכל כך הרבה שאלות שצריך לשאול".
מה היתה התגובה של הסביבה לילדה שכל כך מסתקרנת ממקרה רצח?
"בהתחלה היה קצת זלזול כי זה נשמע מוזר, אבל כשזה התחיל לקרום עור וגידים הסביבה הקרובה תמכה בי יותר. הם הבינו שאני מתעסקת בזה במידה נכונה ושאני באמת מתעניינת בזה. הרבה אנשים סביבי התחילו להסתקרן והוריי מאוד תמכו".

"צריך לדעת מה באמת קרה שם"

התמיכה הובילה את ארד לשבת ולכתוב את סימני השאלה, המסקנות והדברים כפי שהיא רואה אותם ולגבש אותם לספר בו היא מבקשת להנגיש לכלל הציבור את המידע שאספה. תוך זמן קצר היא עברה את יעד הגיוס והספר צפוי לצאת לאור לקראת חודש דצמבר. "יש הרבה אנשים שמכירים את הרצח באופן מאוד שטחי וחושבים שכל השאר זה קונספירציה. נצמדתי לעובדות והשתדלתי לפשט הכל כי אני חושבת שאנשים צריכים לדעת מה באמת קרה שם".
3 צפייה בגלריה
ארד ואילנה אמה של תאיר. "אישה עם כוחות אדירים"
ארד ואילנה אמה של תאיר. "אישה עם כוחות אדירים"
ארד ואילנה אמה של תאיר. "אישה עם כוחות אדירים"
(צילום פרטי)
בין האנשים שנתנו לארד את ברכת הדרך גם אמה של ראדה, אילנה, שמובילה את המאבק לפענוח הרצח ואף נפגשה עם ארד ובמסגרת גיוס הכסף אישרה לפרסם תשורה בדמות פגישה עימה ועם ארד. "אדם שאני לא מכירה קנה את המתנה הזאת ב־1,200 שקל ואני מקווה שבקרוב נארגן את הפגישה. הקשר עם אילנה נוצר בזכות סבתא שלי שיצרה איתה קשר לפני ארבע שנים וכך נפגשנו לראשונה. זה היה רגע מדהים עבורי, אילנה היא אישה מאוד חזקה ומיוחדת, עם כוחות אדירים. הראיתי לה מחברת בה כתבתי את כל המידע שאספתי והיא אמרה לי שאני מזכירה לה את תאיר, בחריצות שלי וברצון להניע ולשנות דברים
את חושבת הרבה על תאיר? על מה היה קורה אם היא היתה בחיים?
"בטח. כמו שצריך לחקור את הרצח של תאיר, צריך לחקור גם את החיים שלה. היא כבר היתה צריכה להיות היום בת 27. תאיר היתה ילדה מאוד מוכשרת, רקדה ויזמה פעילויות. בעבודת השורשים היא בחרה להתמקד באהבתה לארץ ישראל, זה מעיד הרבה על האופי שלה. אילנה סיפרה בהרצאה שבמהלך החקירות היא התבקשה לאמוד את ההפסד הכלכלי מהמוות של תאיר, זה נשמע מזעזע אבל זה גרם לי לחשוב מה היה יכול לצאת ממנה, במה היא היתה עוסקת ומה היא היתה עושה עם החיים שלה".
"כמו שצריך לחקור את הרצח של תאיר, צריך לחקור גם את החיים שלה. אילנה סיפרה בהרצאה שבמהלך החקירות היא התבקשה לאמוד את ההפסד הכלכלי מהמוות של תאיר, זה נשמע מזעזע אבל זה גרם לי לחשוב מה היה יכול לצאת ממנה"
נשמע שאת מאוד מזדהה איתה.
"גם בעיסוק בזה אני שומרת על מינון נכון. אבל כן יש מצבים שהיא עולה לי לראש, אני תמיד אומרת שיש לנו הרבה מה ללמוד מהמקרה הזה, תאיר נרצחה בשירותים של בית הספר שלה, המקום שאמור להיות הכי בטוח לתלמידים הוא למעשה זירת הרצח שלה. כשאני הולכת בבית הספר אני חושבת על זה, איך יכול להיות שדווקא במקום כזה קורה דבר כל כך חמור? עד כמה באמת בתי הספר הם מרחב מוגן עבור תלמידים? אלו נושאים שחשוב שכולנו נדבר ונחשוב עליהם".

רוצה לפגוש את זדורוב

לדברי ארד המקרה הזה לימד גם מה הכוח של דעת הקהל. "ברור לי שאם הציבור לא היה מתעסק ברצח שלה עד היום לא היה משפט חוזר ורומן זדורוב לא היה משתחרר למעצר בית, המאבק הבלתי פוסק של הציבור הוא שהוביל לפתיחת התיק מחדש".
למרות שבקרוב היא תעזוב את הארץ לצורך לימודיה, ארד אומרת שהיא בהחלט לא מתכוונת להתנתק מהסיפור, "הספר הוא לא סגירת מעגל מבחינתי. אני מתכוונת להמשיך לעסוק בנושא גם כשאלמד בחו"ל ואני מקווה להיות בארץ כשרומן זדורוב ישתחרר, הייתי רוצה לשוחח איתו. כמובן שיש לי הרבה מה לשאול אותו אבל מעבר למילים אני רוצה לראות את שפת הגוף שלו, מה הוא משדר כשהוא מדבר.
"בספר אני משתדלת להיות נייטרלית, לתת את המידע כמו שהוא ולאפשר לכל אדם לגבש דעה, אבל עמוק בלב אני מאמינה שהרוצח עוד מסתובב בינינו ושיש אנשים שמעורבים במקרה הזה וטרם נתנו את הדין. יש בחקירה כל כך הרבה פרטים לא ידועים ומתנגשים, עד שלא תיעשה חקירה אמיתית במסגרת משפט חוזר לא נבין מי היה שותף ברצח שלה".