לא אחת התפרסם בשנים האחרונות תיעוד של אנשי צוות חינוכי מכים או מדברים בגסות לילדים שעל שלומם וביטחונם הם מופקדים. המקרה האחרון שעורר סערה היה של מטפלת מנס ציונה שתועדה סוטרת לפעוט בן 11 חודשים ומטיחה אותו על ספה. לפני כחודש הגישה נגדה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום. תיעוד האלימות לא השאיר אף אחד אדיש וקבוצת אמהות מראשון לציון אף יצאה להפגין מול בית אחותה של המטפלת בעיר, לשם נשלחה לרצות מעצר בית.
אלא שלמרבה החרדה והחשש, מתחת לאפם של ההורים, בשנה האחרונה עלו מספר תלונות על מקרי אלימות לכאורה של צוותים חינוכיים בגני ילדים ובמעונות פרטיים בראשון לציון. כל המקרים המדוברים נמצאים בימים אלה בחקירת משטרה.
3 צפייה בגלריה
מורן ובתה. התלונות נמצאות בטיפול המשטרה | צילום: אבי מועלם
מורן ובתה. התלונות נמצאות בטיפול המשטרה | צילום: אבי מועלם
מורן ובתה. התלונות נמצאות בטיפול המשטרה | צילום: אבי מועלם
"שמעתי את ההקלטה ובכיתי"
"עד עכשיו אני לא מתאוששת מהידיעה שפגעו לי בילדה", מספרת בכאב מורן, תושבת העיר שהתלוננה על פגיעה בבתה בת התשעה חודשים. "היא נפגעה וגם אני נפגעתי ואני לא יודעת אם אוכל להתאושש מזה".
לדבריה, האירוע שטלטל את חייה וחיי משפחתה התרחש לפני כשלושה חודשים, "הבת שלי היתה בת חצי שנה כשהתחלתי לחפש לה מסגרת. היא היתה באיזה מעון בחולון ולא אהבתי את ההתנהלות שם ולכן לקחתי אותה איתי לעסק. חבר הגיע אליי יום אחד וסיפר לי שאמא שלו פתחה פעוטון בראשון לציון והציע לי שאעביר את הילדה לשם. הוא אמר שאפשר לסמוך עליה כי היא מטפלת מקצועית. זה קסם לי ומתוך זה שאני מכירה את האנשים העברתי את הבת שלי לפעוטון ואפילו עברתי להתגורר בסמוך".
חששה של מורן החל להתעורר כעבור מספר שבועות. "הבחנתי שיותר מדי פעמים היא חוזרת אלי עם סימנים של חבלות ותמיד היו תירוצים, פעם סיפרו שהיא נתקלה באיזה חפץ, פעם אחת במשהו אחר או שהגיע ילד גדול מחדר אחר ודחף אותה", היא מספרת. "באחת הפעמים הילדה שלי חזרה עם פנס גדול בעין. לא הבנתי מה זה, אבל המטפלת אמרה לי לא להיבהל כי היא בסך הכל נפלה וקיבלה מכה". על אף ההסברים והניסיון להרגיע, מורן החלה לחשוד לדבריה שמשהו לא טוב עובר על בתה הקטנה. בהתייעצות עם חברה היא החליטה להניח מכשיר הקלטה. "זה היה מבחינתי רק כדי שאהיה שקטה. לא חשדתי בכלל שיש כיוון אלים, אבל החלטתי לעשות את זה".
באותו יום, במהלך ארוחת הערב, הפעילה מורן את מכשיר ההקלטה. "זה מיד היכה בי. שמעתי זוועות שבחיים שלי לא שמעתי. זה מתחיל בקללות קיצוניות כמו 'את זרע עמלק', 'תשבי יא שרמוטה' ועוד כל מיני אמירות קשות מאוד. בנוסף, היו שם צרחות ובכי בלתי פוסק ובסוף גם שמעתי מכות.
"לא האמנתי שאני שומעת נכון", מוסיפה מורן. "קראתי לחברה שלי כדי שתאשר לי שגם שומעת מכות. שתינו שמענו את ההקלטה ופרצנו בבכי. היה קשה בצורה בלתי נתפסת לשמוע ככה את הבת שלי בוכה וסופגת מכות. אני בטוחה שאם לא הייתי עוצרת את זה", אומרת מורן בחריפות, "היא היתה הורגת לי את הילדה".
הימים הבאים היו סוערים עבור מורן. לדבריה, היא התקשתה לתפקד, נשארה בבית ולא הלכה לעבודה ובכל הזמן הזה ניסתה לחשוב כיצד להגיב. "לא ידעתי מה לעשות. איך להסביר לבת שלי כמה אני מצטערת, הייתי מעירה אותה באמצע הלילה רק כדי לחבק אותה ולהגיד שאני מצטערת על זה ששלחתי אותה ולא שמרתי עליה".
מורן ניגשה עם ההקלטות למשטרה. "היא קיבלה הרחקה ממני ומהילדה וגם מהפעוטון שלה, אבל גם ההרחקה הסתיימה. עכשיו התיק בפרקליטות וממתינים לראות אם יוגש כתב אישום. כיום הילדה שלי עדיין נרתעת מאנשים חדשים, היא בוכה מכל מישהו שהיא לא מכירה, היא רוצה רק אותי ולא בוטחת באף אחד אחר. גם אני נשרטתי לגמרי, אני לא מסוגלת לבטוח באף אחד, בכל פעם שאני שומעת על מקרה של אלימות בילדים זה חוזר אלי, פשוט צלקת ענקית שנשארה".
"הילדים סיפרו שהגננת הרביצה"
מקרה נוסף אירע לפני כשלושה שבועות, באחד מגני העירייה. "בשעה ארבע אשתי הגיעה לאסוף את בננו בן השש ומצאה שהוא יושב בפינה", מספר ניצן, אביו של הילד, "חברים שלו בגן מיד ניגשו אל אשתי וסיפרו לה שהגננת סטרה לו וחנקה אותו. אשתי היתה בהלם. הבן שלי רץ אליה בבכי ובדרך הביתה סיפר לה שהגננת דרשה ממנו לאסוף את המשחקים וכשהוא ענה לה תשובה שלא היתה לרוחה היא לקחה אותו לפינה, סטרה לו והחזיקה את צווארו בכוח".
3 צפייה בגלריה
ניצן ובנו | צילום: אבי מועלם
ניצן ובנו | צילום: אבי מועלם
ניצן ובנו | צילום: אבי מועלם
ניצן ואשתו פנו להורים אחרים. "הם דיברו עם הילדים שלהם וקיבלו תיאור דומה למה שהבן שלי סיפר לנו. מיד עדכנו בזה את האחראים על הגנים בעירייה".
כבר למחרת התכנסה ועדה מיוחדת לדון במקרה ויום לאחר מכן קיבלו ניצן ואשתו עדכון שלפיו הוועדה התרשמה שהדברים אכן התרחשו.
גם המשטרה נכנסה לתמונה והחלה לחקור את התקרית והעירייה מצדה השעתה את הגננת עד לסיום חקירת המשטרה, "מאז המקרה הזה אנחנו בסטרס נוראי", אומר ניצן. "אנחנו שולחים את הילדים שלנו למוסדות חינוך וכל הזמן חוששים שמקרה מסוג זה יחזור על עצמו. לא פשוט להתמודד עם זה בייחוד שגם הילד שלי סובל. הוא מתעורר באמצע הלילה ובוכה".
לדברי האב, מהמשטרה התקשרו בשבוע שעבר לגן הילדים ולאחר שיחה עם הגננת התברר שאין מצלמות אבטחה בגן שיכולות לאשר או להפריך את מה שהתרחש. "עיקר החשש שלנו הוא שהמשטרה תחליט שאין מקום להמשיך עם התיק ויסגרו את התלונה".
מהעירייה נמסר: "העירייה והעומד בראשה, רואים בחומרה כל מקרה של אלימות. המקרה המדובר נמצא בבירור במשטרה ואנו נפעל בהתאם לממצאי הבדיקה".
מהמשטרה נמסר: "שני התיקים המתנהלים אצלנו עדיין בחקירה. בסיומן של החקירות יועברו החומרים לעיון הפרקליטות".
שעה מחוץ לצהרון
מקרה חמור נוסף התרחש לפני כשלושה חודשים, אירוע שאת התפתחויותיו מלווה גלי ברדה, תושבת ראשון לציון וחברתה של אחת האמהות, "באחד הצהרונים של העירייה בשעות הצהריים הוציאה המטפלת שני ילדים אל מחוץ למבנה, ללא השגחה, וסגרה את הדלת", היא מספרת. "היא השאירה אותם בחוץ כשרק גופייה לגופם במשך כמעט שעה. אחד האבות הגיע ושאל איפה הילד שלו ואז התברר לו שהוא בחוץ, עומד לבדו עירום כשדלת היציאה לגינה סגורה. במקרה אחר התלוננה אמא מהגן שראתה איך המטפלת מושכת את הילדה בחוזקה ומנערת לה את היד".
לדברי גלי, המקרים האלה הועברו לבדיקת משטרה שעדיין מטפלת בתיק. "גם אני אישית העברתי את הדברים למחלקת החינוך של העירייה והמטפלת פוטרה".
גורם בעירייה הדגיש כי במקרה המדובר עוסק בבעיות משמעת שלא הסייעת ובשום פנים לא באלימות.
יש לציין כי עיריית ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שהקימה בית ספר פנימי לסייעות, כך שכל סייעת שמשתלבת במערכת החינוך בעיר, הן בגנים והן בצהרונים, נדרשת לעבור קורס בן 270 שעות על פני שלוש שנים. במהלך התקופה היא גם נמדדת בשביעות רצון המערכת וההורים.
3 צפייה בגלריה
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
מחכים למצלמות
צריך להזכיר שלפני עשרה חודשים, תחת הנהלת העיר הקודמת, הודיעה העירייה רשמית על כך שמעונות הילדים העירוניים ירושתו במצלמות. הודעה זו באה לאחר מותה של פעוטה בגן ילדים בפתח תקוה מידי המטפלת שלה. אז התהדרה העירייה בכוונתה הנחושה להבטיח את שלומם של הילדים וזכתה לתשואות ושבחים בנושא זה. למרות הכיוון החיובי, מחזיק תיק החברה לביטחון, מקסים בביצקי טוען כי גני הילדים עוד לא מרושתים במצלמות, "אני יודע שיש רצון מאוד גדול לעשות זאת ויש גם תקציב שהקצו עבור הפרויקט כחלק מבניית גנים חדשים, אבל בשלב זה לא ידוע לי על הצבת מצלמות בכל הגנים".
מהעירייה נמסר כי המצלמות הותקנו וכי הן יופעלו בחודש ספטמבר עם זאת, המצלמות יפעלו בפיקוח של החברה העירונית לשימוש בקרה פנימית של רשת המעונות.
"מטפלת שזורקת שמיכה על תינוק זה ניסיון לרצח"
קבוצת הורים מראשון לציון החליטה לאחרונה לעשות מעשה וגייסה לעזרתה אבות ואמהות שרוצים לקדם החמרה בענישה במקרה של פגיעה בילדים במוסדות החינוך. "בעקבות הסרטון שבו ראיתי את הגננת המתעללת מנס ציונה לא יכולתי להישאר אדישה וכתבתי פוסט שבו דרשתי למצות איתה את הדין", מספרת גלי ברדה, אחת היוזמות.
"זה בער בי וכתבתי שם שאסור לשתוק ולא יכול להיות ששיחררו אותה למעצר בית. אסור לה לשבת בבית עם מזגן ותנאים ואין ספק שהיא צריכה לשבת במעצר. התברר לי שיש עוד רבים שחושבים כמוני ופתחנו קבוצת ווטסאפ שמטרתה לעורר רעש ולארגן הפגנה מול בית אחותה של הגננת, שם היא שוהה במעצר בית. ההפגנה עברה מפה לאוזן ובתוך זמן קצר הגיעו למעלה ממאה אנשים מכל הארץ, מבאר שבע, גוש עציון וירושלים. מאז החלטנו להמשיך לפעול נגד תופעות האלימות של צוותים חינוכיים נגד חסרי ישע".
השלב הבא במחאה של הקבוצה הוא להפגין בדיון המשפטי הבא בעניינה של הגננת ב־23 בחודש. "אנחנו רוצים להראות שאנחנו לא שוכחים את מה שהיא עשתה. יצרנו קשר עם חברי כנסת שהביעו הסכמה ללוות את הקבוצה שלנו כדי לקדם החמרת ענישה נגד מטפלות מתעללות. אני מבטיחה שלא ננוח ולא נשקוט עד שהעונשים נגד התעללות יוחמרו. מטפלת שזורקת שמיכה על תינוק זה ניסיון לרצח וכך צריך להתייחס לזה".