מצעד הווטרנים של ראשון לציון בוטל השנה. בעירייה טענו כי הסיבה לכך היא המצב הביטחוני ולתושבים שפנו נמסר כי הוא בוטל, כפי שבוטל בין היתר גם מצעד הגאווה. אבל הווטרנים זועמים על ההחלטה. "זה לא יום של רוסים בלבד, זה ניצחון שבזכותו קמה מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מצעד הווטרנים בראשון לציון
מצעד הווטרנים בראשון לציון
מצעד הווטרנים בראשון לציון
(צילום ארכיון: פרטי)

משנת 2017 מתקיים בראשון לציון מצעד הווטרנים ב-9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית והוא משמש מחווה ללוחמי מלחמת העולם השנייה, רבים מהם יוצאי ברית המועצות לשעבר ומתגוררים בעיר יחד עם בני משפחתם. השנה הוחלט לבטל את המצעד בראשון לציון ופעילים רבים הפצירו בגורמים הרלוונטיים לשקול את ההחלטה.
יחד עם זאת, העירייה קיימה אירוע הוקרה ביום חמישי שעבר בטקס ברחבת אנדרטת הלוחמים. בעירייה אף יצאו בקמפיין שילוט מיוחד תחת הכיתוב: "אתם ניצחתם אז, אנחנו ננצח עכשיו" וקיימו אירועים נוספים כמו הקרנת סרט וחשיפת סיפורי הגבורה של הלוחמים.
"בחמישי במאי נערך מצעד מסורתי בעיר 'צועדים וזוכרים', מצעד הזיכרון בעקבות יום השואה, אירוע ראוי וחשוב... לאור זאת, תמוה בעיניי ובלתי מתקבל על הדעת שמצעד זיכרון אחר, מצעד לציון 9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית, הוחלט לבטל ולא לקיים. אני לא רואה שום הבדל ברמת החשיבות של שני הדברים האלה. לשניהם יש אותה מטרה, לעולם לא לשכוח ולעשות הכל על מנת לשמור על הזיכרון ולא לבגוד בו, לעשות הכל כדי להעלות את המודעות לכך בקרב הציבור", כתב יו"ר עמותת "זכותנו" והפעיל החברתי, ולד קפוסטין.

2 צפייה בגלריה
ולד קפוסטין
ולד קפוסטין
ולד קפוסטין
(צילום: פרטי)

לדבריו, במענה לפנייתו נמסר לו בין היתר כי לווטרנים כבר קשה לצעוד ושנית, עקב המצב הביטחוני ועצם קיום צעידת ניצחון באמצע המלחמה "יש לציין כי צעדות נוספות נדחו בשנה זו, צעדת האקלים, מצעד הגאווה ועוד", נכתב במענה.
"אני פשוט המום ומזועזע מהתשובה", אומר קפוסטין, "הרי ‏זה יום שחשוב מאוד לא רק לווטרנים ולבני משפחותיהם, גם לכל עם ישראל, בדיוק כפי שלא היו מבטלים את מצעד החיים כי לניצולי שואה קשה ללכת.
"בנוסף, איך הם משווים את צעדת הווטרנים למצעד הגאווה? זו בורות לשמה. ההשוואה הנכונה היא צעדת ניצולי השואה, שניהם שווי ערך, שניהם מצדיעים לאנשים שהקריבו את חייהם עבורנו. כפי שאף אחד לא העלה על דעתו לבטל אירועים של יום השואה בעת הזו, אסור היה לבטל גם את מצעד הווטרנים. זו בגידה בזיכרון, ללא הניצחון ההוא לא אתם, לא המדינה ולא אותם הניצולים היו קיימים כלל.

קראו גם:

מהעירייה נמסר בתגובה: "יום הניצחון על גרמניה הנאצית הוא בעל משמעות רבה, ולכן אנו מציינים אותו בכל שנה בטקסים, במצעד ובפעילויות רבות בשיתוף פעולה עם הווטרנים. השנה, בצל מלחמת "חרבות ברזל" ולאחר התייעצות עם כלל הרשויות בארץ ומשרד הקליטה ואף עם ארגון הווטרנים המקומי, הוחלט שלא לקיים את הצעידה עצמה, אלא רק את הטקס המתקיים בסופו.