אין תושב בישראל, ורבים בראשון לציון, שלא שמעו בלילות את הרעש המפחיד הזה. לפעמים זה נשמע כמו בום מפתיע ומהדהד, ולעיתים כאזעקה עולה ויורדת. הציבור נמצא בפאניקה ובלחץ, והמשטרה מנסה להתמודד עם מספר הולך ומתגבר של אירועים מסוג זה, בעיקר בתקופת המלחמה שבה קולות כאלה מעוררים חשש רב.
5 צפייה בגלריה
רעשים מפחידים מהכבישים באמצע הלילה
רעשים מפחידים מהכבישים באמצע הלילה
רעשים מפחידים מהכבישים באמצע הלילה
(צילום המחשה: canva)

"מרעיד את השכונה"


גם אתם שמעתם בלילות את רעש האופנועים שקורעים את המנוע או בולמים בחריקות אימה? בימים כל כך מתוחים הרעשים הללו נשמעים ממש כמו אזעקה ומקפיצה תושבים רבים ממיטותיהם.
הנה כמה דוגמאות עדכניות: במוקד 100 התקבלו השבוע דיווחים על קולות פיצוצים בירושלים. המשטרה הוזעקה למקום, ולאחר בדיקה מהירה, התברר שמקורם באגזוז משופר באופנוע של תושב מזרח העיר, שהשמיע קולות בומים מטרידים. התושב נעצר ונלקח לחקירה.

5 צפייה בגלריה
אופנוען
אופנוען
אופנוען
(צילום המחשה: Shutterstock)

בלפור בבת ים ידוע כאחד הרחובות המרכזיים בעיר הסובלים מרעש של אופנוענים החוצים במהירות וברעש מכיוון יפו. יצחק שבתוב, תושב ותיק, מספר כי "חזית ביתי והסלון פונים לרחוב הראשי, ומדי לילה מחרידים האופנועים את הבית: חריקות בלמים, מנועים טורדניים ואגזוזים שמשמיעים בכוונה קולות נפץ, וזאת לאורך כל הלילה וכמעט בכל לילה. פניתי אינספור פעמים למוקד המשטרה – ובינתיים – לא אני ולא השכנים מצליחים לישון בלילה. נמאס לי להתעורר מפיצוץ אדיר של אגזוז אופנוע, זה רעש מחריד, ובטח שקשה לחזור לישון אחר בהלה שכזו".
ובת ים לא לבד. אתי קפלן מכפר הסבא הירוקה מספרת: "אני כבר כמה ימים לא מצליחה לעצום עין. מדי לילה לקראת השעה 01:00 או 02:00, מגיע אותו רוכב אופנוע במהירות, מקיף פה כמה פעמים את הכיכר הסמוכה ותוך כדי מפעיל את המנוע כדי שישמעו שהוא פה, מרעיד ומרעיש את כל השכונה, ואז הוא נוסע במהירות תוך כדי פיצוצי אגזוז. ניסינו כמה פעמים לצלם או לתעד את המספר שלו, אך הוא מספיק לברוח".
גם בשכונת נרקיסים בראשון לציון התושבים לא ישנים בלילה. תושבים בשכונה טוענים כי צעירים מגיעים לשכונה לנסיעות מרוץ מסוכנות ומנצלים את הכבישים הפתוחים והמגדלים הגבוהים לנהיגה פרועה. לטענת התושבים, בימי מתיחות ביטחונית הרעש מכניס את כל המשפחה לחרדה: חייבים לתת תשומת לב ולמגר את המכה הזאת".

זה מה שקורה שכונת נרקיסים בראשון לציון בלילות:
"חראקות" באמצע הלילה בשכונת נרקיסים בראשון לציון
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27/א לחוק זכויות היוצרים)


התלונה המרכזית: מטרד רעש


התופעה מורגשת גם בצפון, על אף הלחימה בימים אלו ואינספור טילים המגיעים מכיוון לבנון - האופנוענים הרועשים בשלהם. המשטרה במחוז הצפוני הספיקה להוריד מהכביש 23 קטנועים שעברו שדרוגים באגזוז, כמעט כולם בבעלות בני מיעוטים המגיעים מכפרים המפוזרים באיזור.
במשטרה אומרים, כי "מאז ראשית המלחמה, התקבלו בכל רחבי הארץ אלפי תלונות שעניינן רעש הנשמע מאופנועים, שנחזה להיות רעש אזעקה עולה ויורדת או רעש ירי, וזאת בשל שינוי מכני שבעלי כלי הרכב מבצעים באגזוז. ובמשטרה מוסיפים: "השיפורים נעשו לפני תחילת המלחמה, ובניגוד לחוק - במטרה לשוות לכלי התחבורה מראה, תחושה וקול של רכב ספורטיבי".

5 צפייה בגלריה
אופנוע שתפסה המשטרה
אופנוע שתפסה המשטרה
אופנוע שתפסה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)

התלונה הבולטת והמרכזית ביותר במוקד 100 בתקופה האחרונה מכונה "מטרד רעש", כאשר מרבית הפניות נעשות מתושבים מכל עיר וישוב בארץ, עת הם מספרים שרעש אופנועים מחריד את ביתם: חריקות בלמים, מנועים טורדניים ואגזוזים שמשמיעים בכוונה קולות נפץ, וזאת בשל מרוצי אופנועים המתרחשים בלילות. נראה שהמשטרה והרשויות אכן פועלים על מנת לנסות ולמגר את התופעה, הטיפול איטי, ישנן גם טכנולוגיות מתקדמות שנכנסו לא מזמן לשטח חלק מן הערים בארץ, ונקווה שהתוצאות ייראו גם בשטח.

"פשע לכל דבר"


סגן ניצב קובי אבוטבול הוא מפקד משטרת יפו מזה שלוש שנים, אחד האיזורים הבולטים בארץ בכל הקשור לרעש אופנועים. ל"ידיעות תקשורת"' הוא מספר: "אנו רואים את תופעת רעש האופנועים והשיפורים המכנים בקטנועים והאופנועים כמקשה אחת – וזה גם מתקשר לתחום הפלילי. יש כאן היבטים של בריונות, הפרעה לסדר הציבורי ואלימות, וישנו קו המקשר בין הדברים, ולכן פועלים על בסיס יומי כדי להקנות לתושבים תחושת ביטחון טובה יותר".

5 צפייה בגלריה
סנ"צ קובי אבוטבול
סנ"צ קובי אבוטבול
סנ"צ קובי אבוטבול
(צילום: דוברות המשטרה)

אנשים מרגישים שהתופעה התגברה בעת המלחמה.
"התחושות מתעצמות כמובן לנוכח המצב הנוכחי והאזעקות. רעש האופנועים המושכים את המנוע מפריע לפוסט-טראומטיים, גורם לחרדות ופוגע באנשים שנמצאים במצב רגיש מאוד בימים אלו. אנו מביטים על איכות החיים בכללי ומשווים זאת לתקופת המצב החירום הלאומי – ובהחלט מזהים שקיימת תופעה של הטרדת אנשים בקונוטציה מלחמתית, וזה פשע לכל דבר".
האם זו תופעה שמתרחשת רק בערים מסויימות?
"חבורות פשע על גבי אופנועים יש בכל העולם, גם בארצות הברית וגם בגרמניה סובלים מזה, ואנחנו לא שונים. זה מאפיין את הפשיעה גם במגזר הערבי שמגיעים לכיוון מרכז הארץ, אך בכל המדינה ובכל מקום בארץ אפשר לזהות נסיעה בריונית. אנו במחוז תל אביב מטפלים גם בנהגים שמגיעים ממזרח ירושלים, המשולש והצפון – אשר באים לפה באופנועים כבדים ובצורה מכוונת עושים רעש".

5 צפייה בגלריה
השוטרים הפתיעו את תושב בת ים בדירת המסתור
השוטרים הפתיעו את תושב בת ים בדירת המסתור
השוטרים מנסים למגר את התופעה המפחידה
(צילום המחשה: canva)

כלומר זה מאפיין מגזרי?
"זה בעיקר מגזרי, אבל לא רק - ישנם גם עבריינים מסקטורים אחרים, שזה התחביב שלהם בעולם הזה – לגרום נזק והטרדה לאיכות חיים של חיים. מעבר לזה שהם משדרגים את האגזוזים שלהם – זה מסכן את עצמם והסביבה ועלול לגרום לתאונות דרכים. כלומר, השיפור המכני שהם מבצעים בקטנוע לא רק נגמר ברעש שנוצר, אלא גם מסוכן מבחינה תעבורתית".
יש למשטרה הסבר למה האופנוענים עושים את זה?
"המטרה ברורה: להטיל אימה על הסובבים איתם למטרות פשע והם משתמשים בזה על מנת לספק מאוויים אישיים. לפעמים זה חלק מטקס חניכה כדי להתקבל לכנופיית אופנועים כזו או אחרת, בהזדמנות אחרת זו אירוע של שופוני מול שאר הרוכבים לצידו".
כיצד המשטרה נלחמת בתופעה?
"אנחנו עובדים עם אינספור מחסומים ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, בוחני תנועה שפזורים בכל המרחבים שבוחנים את האופנועים ומתמחים להוריד את הכלים המטרידים מהכבישים. אנו מודעים שיש לא מעט תלונות של תושבים ובטח בתקופה הזו יותר מהרגיל, ולכן מבצעים פעילויות אכיפה עם יחידות עירוניות וארציות, סיירות תנועה, משרד הרישוי, וכמובן משתמשים בכל האמצעים האלקטרוניים, כמו מצלמות טקטיות, סמויות, מצלמות של רשויות מקומיות ועוד".

קראו גם:

לפני מספר חודשים מספר ערים כמו פתח תקוה, בת ים ונוף הגליל הצטרפו לפיילוט של המשרד להגנת הסביבה להצבת "מצלמות רעש". המצלמות יכולות לזהות רעש חריג, כגון אופנועים ללא משתיקי אגזוז בשעות הלילה, ולצלם את לוחית הרישוי. אם הפיילוט יצלח, המצלמות החכמות תפוזרה בכל רחבי הארץ. נשאר רק להחזיק אצבעות ללילות שקטים.

תלונות על מטרדי רעש לפי ישוב:


עיר שנת 2024 (עד אוגוסט) 2023 (כל השנה)
תל אביב 13,378 24,464
ירושלים 9,295 18,479
באר שבע 5,145 10,621
חיפה 3,979 8,106
פתח תקוה 3,651 7,102
ראשון לציון 2,997 5,256
נתניה 2,837 5,332
חולון 3,152 5,370
בת ים 2,629 5,098
חדרה 1,721 3,259
ראש העין 1,120 2,057
עפולה 1,104 2,113
הוד השרון 970 1,770
כפר סבא 911 1,871
רעננה 476 869