סייבר, הנדסה, תקשורת, אדריכלות ותעופה הן חלק מהמגמות המובילות בתיכונים בארץ, אבל במקום אחד בלבד חגגו השבוע טקס סיום למגמה הראשונה והייחודית - מגמת לימודי כבאות והצלה. 37 תלמידים מכפר הנוער ויצו נחלת יהודה קיבלו דרגות של צופי אש כשהעתיד כלוחמי אש כבר קרוב עבורם יותר מתמיד.
5 צפייה בגלריה
תלמידים במגמה, מימין: אביאל יחזקאל, אילנה פבלוב, נטלי דסטה, דניאלה אבייב
תלמידים במגמה, מימין: אביאל יחזקאל, אילנה פבלוב, נטלי דסטה, דניאלה אבייב
תלמידים במגמה, מימין: אביאל יחזקאל, אילנה פבלוב, נטלי דסטה, דניאלה אבייב
(צילום: דנה קופל)

המגמה נפתחה בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה של החינוך ההתיישבותי והפנימייתי בראשון לציון בשנה שעברה לראשונה בישראל מגמת לימודי כבאות והצלה בשיתוף משרד החינוך, המשרד לביטחון לאומי, משרד הקליטה והרשות הארצית לכבאות והצלה. התלמידים סיימו קורס צופי אש, למידה עיונית ומעשית והתנדבות בתחנת כיבוי האש בעיר.

קראו גם:

ליאם: "יש המון סיפוק בלהציל אנשים"


אומנם אחרי ה-7 באוקטובר אף אחד כבר לא מופתע לראות נשים בחזית הלוחמה, אך קשה שלא להתרשם מהעובדה כי 18 מתוך 37 החניכים, הן בנות, ביניהן ליאם לוי (16) בוגרת כיתה י"א שהגיעה לכפר בעקבות המגמה. "כיבוי אש תמיד עניין אותי, בצבא אני רוצה לשרת בכבאות כי התחום הזה תמיד משך אותי", היא אומרת בראיון השבוע.
אש ועשן מסקרנים נערה בת 16?
"כל התחום ההתנדבותי מעניין אותי, אבל כבאות אש זה השיא של התחום. למרות כל הקושי יש בו המון סיפוק, להיות במקום שבו אתה תמיד מציל ומסייע לאחרים. כל המגמה ריתקה אותי, לא רק הפעילויות, שהיו המון בשטח ופיזיות, אלא גם התחום העיוני. למדנו על כיבוי שריפות, חומרים מתלקחים, ציוד מיגון ועוד. העובדה שזה תחום גברי לא תמנע ממני להתעניין בזה, גם לא חשבתי שיהיה לי יותר קשה בגלל שאני בת. בכיתה כולם שווים, בדיוק כמו שבשטח אין מקום לגמישות ולא עושים אפליות כשרוצים להציל חיים, בכבאות כולם שווים".

5 צפייה בגלריה
ליאם לוי בטקס הסיום
ליאם לוי בטקס הסיום
ליאם לוי בטקס הסיום
(צילום: ויצו נחלת יהודה)


נטלי: "לא דמיינתי שאעשה דברים כאלה"


נטלי דסטה (16) בוגרת כיתה י' לא היססה אף היא לפני שבחרה במגמה, היא אומנם הגיעה אליה במקרה אבל מהר מאוד החלה להתמיד בלימודים. "בהתחלה זה היה באופן רנדומלי, חשבתי שסתם אנסה, הופתעתי שמאפשרים לנו ללמוד תחום כזה ולא האמנתי שאגיע למקום שאני נמצאת בו היום תוך פחות משנה".
איך הלימודים השפיעו עלייך?
"לא הייתי ילדה עם המון ביטחון עצמי, אבל במגמה משהו השתנה, מצאתי דרכים לשפר את היכולות שלי, לדבר מול אנשים, לבקש את מה שאני רוצה, להביע את עצמי ואת הרצונות שלי, ללמוד לא להתבייש במי שאני. פעם ניסיתי להיות מישהי שהיא לא אני, אבל דווקא בכבאות את מבינה שאת יכולה להיות עצמך ואף אחד לא ישפוט אותך. הלימודים אלו לא סתם פעילויות גיבוש, אלא המון עשייה עבור אחרים, זה מפתח את הביטחון העצמי, מראה לך שאת מסוגלת לעשות דברים גדולים.
"המדריך שלנו אורן הוא לא רק מורה, הוא ממש חבר, לא דמיינתי שנעשה דברים כאלו. אחרי שאסיים ללמוד במגמה אני רוצה להתמחות בתחום, אני רואה את עצמי לוחמת אש.
"ברור שלכל אדם יש חששות, אבל כשאתה יודע מה אתה רוצה אתה עומד בזה. במלחמה קיבלתי המון השראה כשראיתי איך לוחמי האש מתמודדים, אנשים לא יודעים כמה הם משמעותיים במלחמה ולראות אותם עובדים בשטח, מצילים חיים בדרום ומכבים שריפות בצפון ריגש אותי מאוד".

5 צפייה בגלריה
נטלי דסטה מקבלת דרגה
נטלי דסטה מקבלת דרגה
נטלי דסטה מקבלת דרגה
(צילום: ויצו נחלת יהודה)

אביאל: "מכין אותי לחיים האמיתיים"


גם התלמיד אביאל יחזקאל (16) בוגר כיתה י' כבר רואה את עצמו לובש את מדי לוחמי האש על בסיס קבוע "אבא שלי מתנדב שנים במשטרה, אחי מתנדב במד"א ואני תמיד ידעתי שאשקיע בהתנדבות, מבחינתי כיבוי אש זה המקום שלי לתרום למדינה".
בגילך נערים חולמים על מחשבים וכסף
"יש בכפר עוד מגמות, מחשבים, חקלאות ועוד, אבל מתוך כל המבחר שיש לנו תמיד חשבתי שזו המגמה שתיתן לי הכי הרבה כלים לחיים. ברור שהיא גם נראת מגניבה בגלל השריפות והאימונים, אבל יש בה משהו שמכין אותך לעולם. אתה לומד להתמודד עם סיטואציות לא פשוטות כמו חילוץ נפגעים תחת אש, לומד לקבל החלטות נכונות תחת לחץ ובזמן אמת. זה מוסיף לך המון ערך לחיים, גם בבית ספר זה עוזר לי, אנחנו לומדים לעמוד בזמנים, כי כשיש אימון אין איחורים, כשיש מטלה להגיש אין עיכובים, אם יש לי מבחן אני מתכונן מראש, לא מגיע ברגע האחרון לא מוכן. זו משמעת שבכבאות אתה חייב אותה, אתה יודע שיש לך אחריות להתייצב במקום הנכון ובזמן הנכון ולעשות את מה שמוטל עליך.
"למרות הקושי, מעולם לא חלמתי לפרוש מהמגמה, זה חשוב לי ולמרות שזה נשמע מאתגר אורן המדריך תמיד דאג שזה יהיה מותאם לגיל שלנו".

5 צפייה בגלריה
תלמידים אש |
תלמידים אש |
תלמידים אש
(צילום: רשף איתי סבג מדריך מבצעי המכללה הלאומית לכבאות והצלה)

מנהל המגמה: "הדור הזה מדהים"


מסלול לימודי כבאות והצלה בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה הינו ייחודי בארץ וכולל לימודים עיוניים ומעשיים בראי מנהיגות צעירה. התלמידים לומדים לבגרות מלאה וחווים את מקצוע הכבאות בשטח ובכיתה וזוכים להכנה עמוקה לשירות הצבאי ולחיים הבוגרים. התלמידים לומדים קורסים בהתמודדות עם מצבי חירום וטיפול באוכלוסייה אזרחית תוך פיתוח אחריות חברתית ותרומה לקהילה, בהתנדבות כצופי אש בתחנת הכיבוי בראשון לציון.
רש"פ אורן צור (52), מפקד מסלול כבאות והצלה בכפר הגיע לתפקיד אחרי עשרות שנים כלוחם אש פעיל, אך דווקא בכיתת הלימוד מצא את האתגר הגדול. "מגיל 15 אני במערך הכבאות, התחלתי כצופה אש, אחר כך לוחם, מנהל משמרת ועכשיו הגעתי לתחום הזה".
לא היה לך קשה לעזוב את העבודה בשטח לטובת כיתת לימוד?
"גם ללמד זה מאוד מאתגר, אבל גם מעניין ויש בזה סיפוק ענק. כל יום אתה לומד משהו חדש וכשילד מחייך אליך ואתה מרגיש שהוא למד ממך, זה ממלא אותך. הלמידה כוללת תרגילים בשטח ובכיתה, כימיה, הדרכות בטיחות, אני מעמיד אותם בכל מצב שהם יכולים להתמודד בו בהתאם לגילם. הם כבר מעבירים הדרכות בבית הספר בתחום חשמל, אש וגז, אבל גם מתמקדים בדברים שרלוונטיים לבני גילם, כמו סכנות של קורקינט חשמלי ומחשבים ניידים. כחלק מההכנה שלהם הם גם מתנדבים בקהילה".

5 צפייה בגלריה
התלמידים בפעילות
התלמידים בפעילות
התלמידים בפעילות
(צילום: רשף איתי סבג מדריך מבצעי המכללה הלאומית לכבאות והצלה)

כיצד המלחמה השפיעה על הלמידה שלהם?
"אין ספק שהמסלול שלנו שינה מחשבה. בתחילת השנה הם לא ידעו למה הם נכנסים ופתאום באוקטובר הסרטונים של לוחמי האש התחילו לזרום, הם ראו בעיניים דוגמאות של הדברים שהם נדרשים לעשות בשטח והבינו מה המטרה שלהם. גם ההורים נחשפו לעבודת הכבאות והחשיבות שלה, כשהסביבה כולם יותר נחשפת למציאות של לוחמי האש זה גורם לה להבין את החשיבות.
"בסיס הלמידה שלנו זה ערכים לחיים, אתה לא יכול לנהל זירת אש אם אתה לא יודע לנהל את החיים שלך, כל המקצוע הזה מתקשר בסופו של דבר לחיים שלנו".
הופתעת מההיענות של הבנות להצטרף למגמה?
"ממש לא. אני נתקל בשטח במערך הכבאות בלוחמות אש ומתנדבות, גם ראיתי את השינוי בשירות המילואים, היום בנות נמצאות בכל זירה. מה שכן הפתיע אותי זה הדור הזה, מדהים לראות כמה אכפת להם, למה הם מסוגלים ואיך הם חושבים. יש לנו תלמידים מדהימים שיכולים לעשות כל מה שהם ירצו".
מנהלת הכפר, גליה מירון בירכה את התלמידים: "כפר הנוער ויצו נחלת יהודה שם דגש על ערכים של חינוך למצוינות, פיתוח מנהיגות ערכית, שוויון הזדמנויות, מעורבות חברתית והתנדבות בקהילה. ערכים אלה משתלבים היטב עם המסלול לכבאות והתלמידים פעילים בכפר ומחוצה לו ונותנים דוגמא אישית. תלמידי המסלול, בהובלת אורן צור מפקד המסלול, זוכים ללימודים עיוניים לצד תרגול מעשי, יוצאים להתנדבות בתחנת כיבוי אש בעיר, מתנדבים עם אוכלוסייה אזרחית ובעיקר מפתחים מצפן חברתי עמוק של הושטת עזרה וטיפול במצבי חירום. מצד אחד מקצועיות ומצד שני חמלה ונתינה לזולת".
הדרגות שהוענקו בהתאם לשנת הלימוד שלהם: תלמידי כיתה י' - פס 1. תלמידי כיתה י"א - פס 2. תלמידי כיתה י"ב- פס 3.