כמעט התחשמל למוות בשביל סרטון: לפני חצי שנה צעיר בן 20 נפצע באורח קשה עקב תרגיל פארקור על רכבת בתחנת משה דיין בראשון לציון. בשבוע שעבר זה שוב קרה כשנער בן 15 התחשמל בזמן שביצע תרגיל על קטר באישון לילה בזמן שחבריו מצלמים. ברכבת מודים כי אי־אפשר למנוע את התופעה. "יש המון הסברה, אבל עד שלא ילמדו ילדים לשמור על עצמם הם ימשיכו להיפגע".
3 צפייה בגלריה
 פארקור. הספורט התחזק בתקופת הקורונה
 פארקור. הספורט התחזק בתקופת הקורונה
פארקור. הספורט התחזק בתקופת הקורונה
(המחשה: אפי שריר)

על גג הרכבת


ביום רביעי שעבר בחצות נכנסו מספר נערים לתחנת הרכבת משה דיין שבראשון לציון, ככל הנראה במטרה ליצור סרטון של תרגיל פארקור על הקטר שחנה ברציף. התחנה הייתה פתוחה, כיוון שהרכבות עדיין פעלו, והנערים ניצלו את העובדה שהרציף היה כמעט ריק כדי להתחיל להתאמן. על פי החשד, בשלב מסוים נער כבן 15 טיפס על הקטר וביצע עליו תרגיל פארקור, ואז מסיבה לא ידועה אחז בכבל החשמלי וקיבל מכת חשמל של 25 אלף וולט. חבריו מיהרו להזעיק את כוחות החירום וגם לעדכן את הוריו. מתנדבי איחוד הצלה שהגיעו למקום העניקו לו סיוע רפואי והנער פונה במצב קשה לחדר מיון בבית חולים ספרא לילדים, שם התגלה כי הוא סובל מכוויות ב־80 אחוז מגופו, בעיקר בחזה ובצוואר. הרופאים בבית החולים מיהרו להעניק לו טיפול והוא אושפז בטיפול נמרץ, מורדם ומונשם.
המשטרה פתחה בחקירה, אך מצלמות האבטחה של הרכבת לא תפסו את האירוע. עם זאת, הניידים של הנערים שנכחו במקום הוחרמו כי ההנחה היא שהנער ביצע את התרגיל בזמן שחבריו צילמו סרטונים.
גורם מהרכבת מאשר כי גם שם מנסים להבין כיצד התרחש האירוע. "הילד הזה לא היה אמור להיות שם. זה שטח מגודר וסגור. יש שם שילוט ברור ואין ספק מה ההנחיות. זה אירוע מאוד חמור שייבדק לעומק, גם על ידי המשטרה וגם על ידי גורמי מקצוע, אבל חשוב להבין שזה לא היה צריך לקרות, אסור לטפס על רכבות ובטח שאסור להתקרב לקרון חונה".

מדריך פארקור: "ללמוד ולהבין"


זו לא הפעם הראשונה שבתחנת משה דיין מתמודדים עם אירוע כזה: בספטמבר 2022 התרחש מקרה דומה כשצעיר כבן 20 התחשמל בזמן שביצע תרגיל פארקור על קרון בלילה. הוא נפצע באורח אנוש ורק אחרי שש מכות דפיברילטור שבה הכרתו.
ברכבת ישראל מבינים את חומרת המצב וכבר אחרי המקרה הראשון הושקו קמפיינים שמזהירים את הציבור מפני החשמל שעל המסילות, לאחרונה גם פורסם קמפיין בשיתוף "נינג'ה ישראל" שמזכיר לשמור את הספורט והתרגילים המהירים מחוץ לתחנות הרכבת. בין המשתתפים בקמפיין גם מאמן הפארקור, קן־גורו מיטלמן שעוסק בתחום כבר תשע שנים ועדיין מקפיד להזכיר כמה הוא מסוכן כשנעשה באופן לא זהיר.

3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת משה דיין. הנער אחז בכבל חשמל
תחנת רכבת משה דיין. הנער אחז בכבל חשמל
תחנת רכבת משה דיין. הנער אחז בכבל חשמל
(צילום: קובי קואנקס)

"לשני הנערים שהתחשמלו לא היה ניסיון עשיר בתחום, הנער מספטמבר בכלל לא עסק בפארקור. זה ספורט שחשוב ללמוד ולהבין. בשנים האחרונות התחום מאוד התחזק, גם בגלל עניין הנינג'ה וגם בגלל הקורונה - אנשים חיפשו דרך להתאמן ולהתחזק באוויר הפתוח. אבל כל מפגש שלנו תמיד נפתח ברענון נהלים, אנחנו מצלמים סרטונים כדי להסביר כיצד לבצע תרגילים נכון. אנחנו גם תמיד מדגישים שאת התרגילים עושים על הקרקע או בין גגות ובטח לא על רכבות. חשוב לנו להנגיש את המסרים האלו, שילדים ייזהרו ויידעו שהם יכולים ליהנות מבלי לסכן את עצמם".

קראו גם:

ד"ר מרינה רובינשטיין, רופאה מומחית בכירה בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים ספרא: "הנער עדיין במצב קריטי, השבוע עבר סדרת ניתוחים נוספת. חשוב להבין ולהסביר לילדים שכל המשחקים עם חשמל בכלל וחשמל במתח גבוה בפרט זה מאוד מסוכן. הכוויות והנזקים שזה גורם הם קטלניים ואף מסכני חיים. אנחנו בבית החולים כמובן ממשיכים להילחם על חייו".

גרסת הנערים - פארקוריסטים מהאיזור מספרים על התחביב ועל הרצון לחקות סרטונים מחו"ל


בסצנת הפארקור מכירים מקרוב את הצימאון לסרטון מוצלח, נערים מבת ים וראשון לציון מגיעים ליעדים אטרקטיביים, כמו בניינים גבוהים, גגות קניונים, אתרי בנייה וגם תחנות רכבת, מבצעים תעלולים ומפיצים ביניהם בקבוצות סגורות שרובן פועלות בטלגרם.

3 צפייה בגלריה
אימון פארקור בתל אביב
אימון פארקור בתל אביב
אימון פארקור בתל אביב
(צילום להמחשה בלבד: עוז מועלם)

"כששמעתי על זה נפל לי הלב, ישר התקשרתי לכל החברים שלי לבדוק שכולם בסדר", אומר נער כבן 14 שעוסק בתחום, "אני אומר את האמת, אין משהו שלא אנסה כדי לעשות תעלול מטורף. ברור שאני מעדיף שיתפסו את זה בסרטון, אבל זה בעיקר לכיף שלי, להרגיש שאני מסוגל".
אתם לא חוששים מהסכנה?
"אני בחיים לא הייתי עושה דבר כזה על רכבת", מודה מתאמן נוסף, בן 15 מבת ים, "ראיתי סרטונים של ילדים שעושים דברים פסיכיים, אבל אני לא משוגע, אני יודע שיש שם חשמל. לכן אתרי בנייה זה הכי טוב, כי הכל שם שומם, ואם אני נפגע אני פוגע רק בעצמי, לא באחרים".
צעיר נוסף מראשון לציון מספר כי יש סיבה לכך שתחנות הרכבת הפכו לחביבות על פארקוריסטים מחתרתיים. "יש מלא סרטונים ברשת מחו"ל על המטרו במנהרות. זה בעצם היעד שלהם, רואים את זה ורוצים ככה והרכבת זה הכי קרוב שיש. אני לא הייתי עושה דבר כזה, גם אמא שלי כל הזמן לחוצה אז אני זוכר שאני צריך לשמור על עצמי".