על רקע ההחלטה לפנות שש מסעדות השוכנות על חוף הים של ראשון לציון בטענה שהן מחזיקות בקרקע שלא כחוק, הוציא המשנה לראש העירייה, אסף דעבול, מכתב חריף בו הוא תוקף את רשות מקרקעי ישראל וטוען שהם פועלים באופן בררני ורודפים את העירייה.
במהלך השנה וחצי האחרונות ניהלו בעלי המסעדות מאבק משפטי מול רמ"י, שדרשה מהם לפנות את המבנים שהקימו על החוף בטענה שעשו זאת שלא כחוק. בעלי המסעדות, חלקם נמצאים שם למעלה מ־40 שנה, טענו כי העירייה אישרה להם זאת ואף סייעה בהקמת חלק מהמבנים. לפני כשלושה שבועות התקבלה החלטה סופית המחייבת את בעלי המסעדות לפנות את המקום עד סוף אוקטובר.
2 צפייה בגלריה
 חוף ראשון לציון. במשך שנים התעלמו מהמצב
 חוף ראשון לציון. במשך שנים התעלמו מהמצב
חוף ראשון לציון. במשך שנים התעלמו מהמצב
(צילום: אביגיל עוזי)
קראו גם:
במכתב ששלח דעבול לראש הממשלה ולמבקר המדינה נכתב: "קיוסקים אלו הוקמו בשנת 1995 על ידי עיריית ראשל"צ במטרה להעניק שירותי חוף לציבור המתרחצים, זאת כחלופה למבנים הישנים מצריפים. עם השנים קיוסקים אלו הונגשו לנכים וקשישים שמדי יום מגיעים ומבלים בחוף הים. לאחרונה, מינהל מקרקעי ישראל החליטו על פינוי הקיוסקים המדוברים בביצוע אכיפה בררנית ואחוזת אמוק תוך פגיעה מהותית בתושבי העיר, באי החוף ובעלי הקיוסקים.
למותר לציין כי לרמ"י אשם תורם בהתנהלות עד כה, שכן הללו בחרו להתעלם עשרות שנים מהמצב הקיים. אבקש להדגיש כי קיוסקים מסוג זה ממוקמים כמעט בכל חופי הארץ, כאשר מיקומם נושק לקו המים ואילו בחוף ראשון לציון המרחק מהמים הינו כ־90 מטר, כך שלא ברור מדוע 'זכתה' ראשון לציון להיות נרדפת על ידי רמ"י והלוואי שהיו נלחמים בסוגיית יוקר הדיור כפי שנלחמים בעיריית ראשון לציון.
2 צפייה בגלריה
אסף דעבול
אסף דעבול
אסף דעבול
( צילום: דנה קופל)
"במשך כחודש ימים ניהלתי מו"מ עם כל הגורמים הרלוונטיים: משרד המשפטים, משרד הבינוי והשיכון ומנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, כאשר בתום הליך המו"מ סוכם על דחיית ההריסות עד לסוף שנת 2023. כמו כן, בשיחה עם מר ינקי קוינט סוכם שככל שנתקדם עם תוכנית הבינוי החדשה והזזת הקיוסקים למתווה שסוכם, נקבל הארכה של עוד שנה. בחודש מרץ עיריית ראשון לציון הגישה תוכנית חדשה לוועדה המחוזית לאישור בהתאם לנאמר בהסכם.
"בהינתן ההחלטה השרירותית על פינוי הקיוסקים כאמור, נוכחתי לגלות כי ברמ"י התחייבות לעמידה בהסכמים היא בגדר המלצה, זאת ועוד כל ניסיונותיי לתאם פגישות בנידון העלו חרס. מסתבר שתיאום פגישה אפשרי רק על ידי פנייה לעסקנים ומאכרים. לצערנו זאת ההתנהלות של רמ"י וכמובן אכיפה בררנית. עמידה בהסכמים הינה מהם והלאה".
מרמ"י נמסר בתגובה: "בניגוד למשתמע מהמכתב, לא מדובר ב'קיוסקים' אלא במסעדות שרובן נבנו ללא היתר ותופסות שטח חוף נרחב לפריסת שולחנות המונעים מכלל הציבור ליהנות מחוף הים. למותר לציין כי חוף ראשון לציון תוכנן כך שאושרה ונבנתה טיילת עם מסעדות מעל קו החוף כך שקיים מענה לשירותי הסעדה בחוף גם ללא פעילות אותם 'קיוסקים' המהווים מסעדות לכל דבר ועניין.
"בית משפט השלום שמע את עמדת העירייה ודחה את כל טענות המסעדות, וביום 12.5.22 ניתן פסק דין במחוזי שדחה את הערעור שהגישו המחזיקים. אכן היו ניסיונות להגיע להסכמות, אולם כלל הצעות המדינה נדחו על ידי המסעדות. נוכח האמור הודיעה רמי לבית המשפט כי המו"מ לא צלח ובחודש מאי ניתן פסק דין הקובע כי 5 מתוך 6 המסעדות יפונו בסוף עונת הרחצה הנוכחית. המסעדה השישית קיבלה שנת ארכה על מנת לא לפגוע במי שזכה במכרז העירייה".
כל העדכונים - חדשות ראשון לציון