חופשת הקיץ נפתחה ואיתה הבילוי האהוב בחופי הים. אלא שהשנה, בשונה משנים עברו, משהו חסר בתוך המים – להקות של מדוזות, שמאחרות להגיע ואולי, תוהים החוקרים, לא יגיעו כלל לישראל בקיץ הזה.
5 צפייה בגלריה
מדוזות
מדוזות
מדוזות
(המחשה: Shutterstock)
"אני הרבה בים ועדיין לא נתקלתי בנחילי מדוזות", מבהיר סטיב לוין, מציל ותיק בחופי השרון שמודה כי גם הוא מופתע נוכח האיחור של המדוזה להגיע. "בדרך כלל בחודש יוני אנחנו כבר עמוק בתוך המדוזות, יש ממש נחילים, ורואים גם מדוזות על החוף עצמו, אבל השנה מלבד כמה בודדות בעומק הים, לא רואים אותן. אני מאמין שהן תכף יגיעו. זה רק עניין של זמן".
מי שלא מופתעת נוכח החדשות היא פרופ' תמר לוטן, מהחוג לביולוגיה ימית בבית הספר למדעי הים על שם צ'רני באוניברסיטת חיפה. "זה נכון, אין לנו הרבה מדוזות השנה, ואולי הן עוד יגיעו אבל אי אפשר לדעת בוודאות מתי". לדבריה, "אכן המדוזות מאחרות להגיע, אבל לא ידוע אם זה בשל ירידת כמות המזון בים. אנחנו כן יודעים שמדוזות נחשבות לעמידות בתנאי קיצון למשל מליחות מי הים או בשל חוסר חמצן או עודף אורגני ולכן הן יכולות להתמודד עם כל שינוי בתנאי הים".
5 צפייה בגלריה
מדוזה בחוף סירונית בנתניה לפני שנה
מדוזה בחוף סירונית בנתניה לפני שנה
מדוזה בחוף סירונית בנתניה לפני שנה
(צילום: פרטי)
לוטן ממשיכה: "חשוב להבהיר: זה שאנחנו לא רואים את הנחילים, לא אומר שהם לא נמצאים במרחק של 3-2 קילומטרים מהחוף ובגלל שהן רחוקות אנחנו לא נרגיש את הצריבה מהנוכחות שלהן. אני לא יודעת אם יש פחות מזון בים ממה שהיה תמיד, וגם אם יש פחות מזון, זה עדיין לא מסביר למה אין לנו נחילים. לדעתי, נצטרך לחכות ולראות. התשובה היא לא כל כך פשוטה".

5 צפייה בגלריה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה, לפני שנה
(צילום: רותם שדה רשות הטבע והגנים.)

קראו גם:

"מישהו מתלונן על זה?", תוהה רותי יהל, ביולוגית ימית ברשות הטבע והגנים. "בכל שנה המדוזות היו כבר פה בחודש יולי. אם לא יהיו מדוזות, לא יהיה שום נזק למים או לבתי הגידול בים. המין השולט בחופי ישראל הוא החוטית הנודדת, הוא מין פולש, שלא הכרנו אותו עד לסוף שנות השבעים של המאה שעברה, והיינו שמחים שהוא לא יהיה פה".

5 צפייה בגלריה
רותי יהל
רותי יהל
רותי יהל
(צילום: פרטי)

בן זוגה של רותי, גיתאי יהל, פרופסור למדעי הים, מודה כי בשונה משנים עברו, בהן בחודשים יוני-יולי נחילי המדוזות שרצו בחופי ישראל, השנה נרשמו מקרים בודדים בלבד של מדוזות, וגם הן רחוקות מהחוף. "בחוף טרם נראו נחילים. הלהקות יודעות לזהות את כיוון החוף ומגיעות למרחק סביר ממנו, כי הן צריכות את עומק הים, לרדת ולעלות חזרה, למקם את עצמן. הן חיות גדולות שיודעות לשחות יפה מאוד".
פרופ' יהל ממשיך: "השאלה הגדולה היא איפה הנחילים האלה? כשהם יגיעו אנחנו נראה אותם במרחק קילומטרים מהחוף, לרוב ממעוף ציפור, אבל אני מודה שכבר בחודש מרץ אני צפיתי שלא יהיו הרבה מדוזות השנה. אני מקשר זאת להתחממות הים, אבל זה מצב שעוד יכול להשתנות. בנוסף, מה שמעניין את המתרחצים בחוף זה לא המדוזות שרחוקות מהחוף, אלא אלו שמגיעות קרוב לקו המים".

5 צפייה בגלריה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה
נחיל מדוזות עצום במפרץ חיפה, לפני שנה
(צילום: רותם שדה רשות הטבע והגנים.)

למה צפית שיהיו פחות מדוזות?
"כי בסופו של דבר מדוזות הן יצורים שחיים די גבוה במארג המזון של הים. הן אוכלות סרטנים קטנים וכל מיני יצורים קטנים שבעצמם אוכלים מיקרו אצות שזה הבסיס של מארז המזון בים. בים הצמחים שמחזיקים את כל מארז המזון הם יצורים מיקרוסקופים מאוד קטנים ומה שמגדיר את הגידול שלהם זה לא מים כמו ביבשה, אלא חומרי דשן.
"חורף חם כמו שהיה השנה עם סערה אחת בלבד אומר שהים היה חם, הוא לא התקרר מאוד ולא התערבל, מה שיצר מצב שלא עלו הרבה חומרי דשן על פני השטח. לכן לא היה לאצות על מה לגדול ולא היה למי שאוכל את האצות מה לאכול, למשל הסרטנים או הדגים הקטנים, וזה אומר שלמדוזות לא היה מה לאכול. זו הסיבה שאני צפיתי כבר במרץ כי השנה יהיו מעט מאוד מדוזות וקישרתי זאת להתחממות הים. אנחנו אף פעם לא יכולים להגיד בוודאות שזה בגלל שינויי אקלים, אנחנו כן יכולים להגיד שיש לזה השפעה. הים התיכון מתחמם כל הזמן. וככל שהמים יהיו למעלה יותר חמים, זה ישפיע על המדוזות".
אז מתי הן יגיעו?
"אנחנו לא יודעים. יכול להיות שלא יגיעו בכלל".